Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Mobile commerce (m-commerce) – czym jest i jak go wykorzystać?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 5 min

Era mobile trwa, konsumenci są coraz dłużej online, większość czasu spędzają z telefonem w ręku. Według portalu Statista globalna wartość transakcji mobile commerce w 2019 roku wyniosła ponad 693 mld dolarów, a w ciągu 5 lat wzrosła aż 13-krotnie! Prowadzisz sklep online? Udostępniasz swoje usługi przez internet? Rynek m-commerce to coś, czym powinieneś się zainteresować.

Mobile commerce - czym jest i jak działa

Mobile commerce, czyli inaczej sprzedaż mobilna

Mobile commerce inaczej nazywany m-commerce to handel internetowy, sprzedaż mobilna. Dotyczy w zasadzie wszystkich transakcji pieniężnych odbywających się za pomocą urządzeń mobilnych, telefonu komórkowego czy tabletu. Taki system sprzedaży mobilnej umożliwia dokonywanie zakupów z każdego miejsca na świecie, bez dostępu do komputera czy sklepu stacjonarnego. Wystarczy być online.

Mobile commerce dotyczy szeregu działań związanych z aktywnością zakupową konsumenta w internecie. Odnosi się to zarówno do e-sklepów, jak i subskrypcji różnych usług, bankowości mobilnej czy płatności rachunków. Za pomocą odpowiednich aplikacji i rozbudowanej infrastruktury technicznej, klienci mają możliwość dokonywania różnego rodzaju transakcji w internecie, używając urządzeń mobilnych. M-commerce ułatwia codzienność konsumentów, a przed sprzedawcami otwiera nowe możliwości, ale i stawia wyzwania.

Mobile commerce a e-commerce

M-commerce to naturalny postęp, krok do przodu e-commerce. Sprzedaż mobilna jest częścią e-commerce, wywodzi się z niego. Skoro coraz więcej użytkowników korzysta z internetu za pomocą smartfonów, naturalnie sprzedaż internetowa e-commerce przenosi się ze świata desktop na mobile. Według specjalistów w 2021 roku sprzedaż mobilna będzie stanowiła ponad 50% transakcji internetowych.

Branża m-commerce daje ogrom możliwości sprzedawcom - to otwarcie rynku, które służy rozwojowi e-commerce, ale też go zmienia. Już teraz możemy wyodrębnić branże i usługi, które rozwinęły się dzięki mobile commerce. Są to usługi oparte na lokalizacji, płatności zbliżeniowe i płatności w aplikacji, cały rynek mobilnych przelewów pieniężnych oraz bankowości mobilnej, bilety elektroniczne, zakup i dostawa treści cyfrowych oraz marketing mobilny. Obecnie właściciele sklepów internetowych oraz firmy oferujące różne usługi, aby nie pozostać w tyle za konkurencją, muszą rozwijać swoje sklepy, strony, aplikacje w kierunku ich dostępności poprzez mobile. Współczesny konsument tego wymaga. W tym właśnie kierunku idzie handel internetowy.

Korzyści z wdrożenia mobile commerce w e-sklepie

Dlaczego warto wdrożyć system sprzedaży mobilnej w swoim sklepie? Można to porównać do wprowadzenia do sklepów stacjonarnych możliwości płatności kartą. Nikomu nie chce się szukać bankomatu, łatwiej odwiedzić kolejny sklep. Branża e-commerce musi otworzyć się na mobile commerce, bo straci klientów.

Jak długo użytkownikom będzie tak zależało na dokonaniu zakupów, że będą przesiadali się z urządzenia mobilnego na desktop tylko w celu realizacji transakcji? Być może pokolenie Milenialsów to zrobi, poogląda dokładnie zdjęcia na większym ekranie, przeanalizuje jeszcze raz zakupy. Ale co z młodszymi osobami? I czy na pewno chcemy, by klienci długo zastanawiali się nad dokonaniem zakupu? W końcu całe działy marketingowe myślą nad tym, jak skrócić ilość kroków w koszyku. Przejście ze smartfona na komputer stacjonarny to bardzo długa droga, zawierająca szereg niebezpiecznych rozpraszaczy. W interesie sprzedawcy jest takie udostępnienie swojej oferty, by konsument szybko, łatwo i bezproblemowo przeszedł przez proces zakupu.

Dlaczego warto wdrożyć mobile commerce?

M-commerce w e-sklepie to:

  • lepsza konwersja,
  • więcej klientów,
  • rosnąca sprzedaż,
  • zadowolenie konsumentów przekładające się na polecenia,
  • większa liczba zrealizowanych zakupów,
  • możliwość wprowadzenia nowoczesnych form promocji,
  • mniej porzuconych koszyków,
  • pozytywny wizerunek marki i lepsza rozpoznawalność.

Przewiduje się, że sklepy internetowe, które nie wdrożą mobile commerce, z czasem przestaną sprzedawać. Warto poznać kilka sposobów na wykorzystanie m-commerce w e-sklepie.

M-commerce i kilka gotowych rozwiązań dla sklepów online

Właściciele e-sklepów muszą skupić się na użyteczności swoich witryn, na ułatwieniu dokonywania zakupów w ich sklepie za pomocą urządzeń mobilnych. Oto kilka porad:

  1. Skup się na menu - menu w sklepie internetowym jest bardzo ważne, zadbaj o jego odpowiednią wielkość, pozwól na sprawne przeskakiwanie między kategoriami i powrót do strony startowej za pomocą jednego kliknięcia.
  2. Zadbaj o odpowiednią wielkość przycisków - ikony powinny być czytelne, a przyciski na tyle duże, by łatwo było je kliknąć, pamiętaj, że ekrany w urządzeniach mobilnych są dotykowe.
  3. Wykorzystaj właściwie dostępną przestrzeń - obraz dostępny dla klienta nie może być przeładowany treścią, ale i muszą się na nim znajdować podstawowe narzędzia, warto pomyśleć o właściwej prezentacji produktów - umieść po dwa produkty w jednym wierszu.
  4. Pomyśl o filtrowaniu - dobrze, aby klient mógł filtrować kategorie jednym kliknięciem, wykorzystaj cały ekran do ustawień filtrowania, by było one wygodne i czytelne.
  5. Wykorzystaj gesty mobilne - pozwól użytkownikom zwiększać i zmniejszać obrazy za pomocą gestów, pamiętaj, że takie intuicyjne rozwiązania czynią twoją witrynę user friendly.
  6. Zaplanuj właściwie proces finalizacji transakcji - to bardzo ważny punkt - realizacja koszyka, pamiętaj, że sprzedaż musi być przeprowadzona sprawnie, małą ilością kroków i w ten sposób, by klient czuł się bezpiecznie, ostatecznie chodzi o transakcje finansowe.

Pamiętaj również o zbudowaniu w kliencie poczucia pilnej potrzeby oraz innych chwytach marketingowych - te które działają w e-commerce, sprawdzą się również i tutaj. Inwestycja w najnowsze rozwiązania technologiczne w przypadku sprzedaży internetowej na pewno się zwróci, pozytywnie wpłynie na zwiększenie zysków twojej firmy. Dobrze działający system sprzedaży mobilnej z pewnością warto wdrożyć w swoim biznesie internetowym.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 19

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA