Mobile commerce (m-commerce) – czym jest i jak go wykorzystać?
Era mobile trwa, konsumenci są coraz dłużej online, większość czasu spędzają z telefonem w ręku. Według portalu Statista globalna wartość transakcji mobile commerce w 2019 roku wyniosła ponad 693 mld dolarów, a w ciągu 5 lat wzrosła aż 13-krotnie! Prowadzisz sklep online? Udostępniasz swoje usługi przez internet? Rynek m-commerce to coś, czym powinieneś się zainteresować.
Mobile commerce, czyli inaczej sprzedaż mobilna
Mobile commerce inaczej nazywany m-commerce to handel internetowy, sprzedaż mobilna. Dotyczy w zasadzie wszystkich transakcji pieniężnych odbywających się za pomocą urządzeń mobilnych, telefonu komórkowego czy tabletu. Taki system sprzedaży mobilnej umożliwia dokonywanie zakupów z każdego miejsca na świecie, bez dostępu do komputera czy sklepu stacjonarnego. Wystarczy być online.
Mobile commerce dotyczy szeregu działań związanych z aktywnością zakupową konsumenta w internecie. Odnosi się to zarówno do e-sklepów, jak i subskrypcji różnych usług, bankowości mobilnej czy płatności rachunków. Za pomocą odpowiednich aplikacji i rozbudowanej infrastruktury technicznej, klienci mają możliwość dokonywania różnego rodzaju transakcji w internecie, używając urządzeń mobilnych. M-commerce ułatwia codzienność konsumentów, a przed sprzedawcami otwiera nowe możliwości, ale i stawia wyzwania.
Mobile commerce a e-commerce
M-commerce to naturalny postęp, krok do przodu e-commerce. Sprzedaż mobilna jest częścią e-commerce, wywodzi się z niego. Skoro coraz więcej użytkowników korzysta z internetu za pomocą smartfonów, naturalnie sprzedaż internetowa e-commerce przenosi się ze świata desktop na mobile. Według specjalistów w 2021 roku sprzedaż mobilna będzie stanowiła ponad 50% transakcji internetowych.
Branża m-commerce daje ogrom możliwości sprzedawcom - to otwarcie rynku, które służy rozwojowi e-commerce, ale też go zmienia. Już teraz możemy wyodrębnić branże i usługi, które rozwinęły się dzięki mobile commerce. Są to usługi oparte na lokalizacji, płatności zbliżeniowe i płatności w aplikacji, cały rynek mobilnych przelewów pieniężnych oraz bankowości mobilnej, bilety elektroniczne, zakup i dostawa treści cyfrowych oraz marketing mobilny. Obecnie właściciele sklepów internetowych oraz firmy oferujące różne usługi, aby nie pozostać w tyle za konkurencją, muszą rozwijać swoje sklepy, strony, aplikacje w kierunku ich dostępności poprzez mobile. Współczesny konsument tego wymaga. W tym właśnie kierunku idzie handel internetowy.
Korzyści z wdrożenia mobile commerce w e-sklepie
Dlaczego warto wdrożyć system sprzedaży mobilnej w swoim sklepie? Można to porównać do wprowadzenia do sklepów stacjonarnych możliwości płatności kartą. Nikomu nie chce się szukać bankomatu, łatwiej odwiedzić kolejny sklep. Branża e-commerce musi otworzyć się na mobile commerce, bo straci klientów.
Jak długo użytkownikom będzie tak zależało na dokonaniu zakupów, że będą przesiadali się z urządzenia mobilnego na desktop tylko w celu realizacji transakcji? Być może pokolenie Milenialsów to zrobi, poogląda dokładnie zdjęcia na większym ekranie, przeanalizuje jeszcze raz zakupy. Ale co z młodszymi osobami? I czy na pewno chcemy, by klienci długo zastanawiali się nad dokonaniem zakupu? W końcu całe działy marketingowe myślą nad tym, jak skrócić ilość kroków w koszyku. Przejście ze smartfona na komputer stacjonarny to bardzo długa droga, zawierająca szereg niebezpiecznych rozpraszaczy. W interesie sprzedawcy jest takie udostępnienie swojej oferty, by konsument szybko, łatwo i bezproblemowo przeszedł przez proces zakupu.
Dlaczego warto wdrożyć mobile commerce?
M-commerce w e-sklepie to:
- lepsza konwersja,
- więcej klientów,
- rosnąca sprzedaż,
- zadowolenie konsumentów przekładające się na polecenia,
- większa liczba zrealizowanych zakupów,
- możliwość wprowadzenia nowoczesnych form promocji,
- mniej porzuconych koszyków,
- pozytywny wizerunek marki i lepsza rozpoznawalność.
Przewiduje się, że sklepy internetowe, które nie wdrożą mobile commerce, z czasem przestaną sprzedawać. Warto poznać kilka sposobów na wykorzystanie m-commerce w e-sklepie.
M-commerce i kilka gotowych rozwiązań dla sklepów online
Właściciele e-sklepów muszą skupić się na użyteczności swoich witryn, na ułatwieniu dokonywania zakupów w ich sklepie za pomocą urządzeń mobilnych. Oto kilka porad:
- Skup się na menu - menu w sklepie internetowym jest bardzo ważne, zadbaj o jego odpowiednią wielkość, pozwól na sprawne przeskakiwanie między kategoriami i powrót do strony startowej za pomocą jednego kliknięcia.
- Zadbaj o odpowiednią wielkość przycisków - ikony powinny być czytelne, a przyciski na tyle duże, by łatwo było je kliknąć, pamiętaj, że ekrany w urządzeniach mobilnych są dotykowe.
- Wykorzystaj właściwie dostępną przestrzeń - obraz dostępny dla klienta nie może być przeładowany treścią, ale i muszą się na nim znajdować podstawowe narzędzia, warto pomyśleć o właściwej prezentacji produktów - umieść po dwa produkty w jednym wierszu.
- Pomyśl o filtrowaniu - dobrze, aby klient mógł filtrować kategorie jednym kliknięciem, wykorzystaj cały ekran do ustawień filtrowania, by było one wygodne i czytelne.
- Wykorzystaj gesty mobilne - pozwól użytkownikom zwiększać i zmniejszać obrazy za pomocą gestów, pamiętaj, że takie intuicyjne rozwiązania czynią twoją witrynę user friendly.
- Zaplanuj właściwie proces finalizacji transakcji - to bardzo ważny punkt - realizacja koszyka, pamiętaj, że sprzedaż musi być przeprowadzona sprawnie, małą ilością kroków i w ten sposób, by klient czuł się bezpiecznie, ostatecznie chodzi o transakcje finansowe.
Pamiętaj również o zbudowaniu w kliencie poczucia pilnej potrzeby oraz innych chwytach marketingowych - te które działają w e-commerce, sprawdzą się również i tutaj. Inwestycja w najnowsze rozwiązania technologiczne w przypadku sprzedaży internetowej na pewno się zwróci, pozytywnie wpłynie na zwiększenie zysków twojej firmy. Dobrze działający system sprzedaży mobilnej z pewnością warto wdrożyć w swoim biznesie internetowym.