Drupal
Opis Drupala w pigułcePoznaj CMS Drupal od podszewki – dowiedz się o jego historii, zaletach, wadach i funkcjonalnościach.

Czym jest Drupal?
Co to jest Drupal CMS? Przede wszystkim nie jest to klasyczny system zarządzania treścią jak np. WordPress. Drupal łączy w sobie zarówno cechy CMS-a, jak i wydajnego frameworka. To system oparty o otwartą licencję, który pozwala tworzyć elastyczne rozwiązania webowe – klasyczne strony www, platformy sprzedażowe czy aplikacje. Dzięki bardzo dużym możliwościom konfiguracji na Drupalu można stworzyć niemalże każdy projekt o perfekcyjnie dopasowanych funkcjonalnościach.
Historia platformy Drupal
Drupal to system z ugruntowaną pozycją na rynku, którą budował przez wiele lat istnienia. Wszystko zaczęło się, gdy w 2001 roku Dries Buytaert opublikował pierwszą wersję Drupala 1.0. Wtedy też stał się on projektem Open Source. Następne lata upłynęły pod znakiem stałego rozwoju systemu o kolejne funkcjonalności. Szczególnie intensywne dla rozwoju Drupala były lata 2007 – 2011. Wtedy też zostały wydane trzy główne aktualizacje: Drupal 5 (2007 r.), Drupal 6 (2009 r.) i Drupal 7 (2011 r.). Ostatnia z nich jest wciąż oficjalnie wspierana przez społeczność Drupala.
Prawdziwą rewolucją w ekosystemie CMS-a była aktualizacja Drupala z 2015 roku. Wtedy też światło dzienne ujrzała ósma wersja systemu. Drupal 8 zapewnił m.in. integrację z Symfony czy nowy silnik motywów Twig, a także wyraźnie zmienił kurs Drupala w stronę programowania zorientowanego obiektowo. Drupal wciąż jest rozwijany w kierunku obranym w 2015 roku, czego dowodem jest wydanie Drupala 9 (2020) oraz Drupala 10 (2022), które kontynuują założenia wdrożone w ,,ósemce’’.

Drupal CMS – zalety i wady
Zobacz, co stanowi o dominacji Drupala nad innymi systemami, a także pod którymi względami CMS ustępuje konkurencyjnym rozwiązaniom.
Zalety systemu Drupal
Wady systemu Drupal
Dowiedz się, czy Drupal sprawdzi się w Twoim projekcie.
Popularność Drupala
Drupal jest jednym z najczęściej używanych CMS-ów na świecie. Około 4% wszystkich stron internetowych zbudowanych jest właśnie na Drupalu. Jego popularność można porównać do CMS Joomla, który ma podobny udział w światowym rynku systemów zarządzania treścią. Wśród 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych (według Alexa) niemal 10% postawionych jest właśnie na CMS Drupal, co zaraz po WordPressie, daje najlepszy wyniki (źródło: trends.builtwith.com.).
Za sukcesem Drupala stoi przede wszystkim rozbudowana społeczność, która liczy ponad milion entuzjastów systemu. Potwierdzeniem ciągłego rozwoju Drupala jest również imponująca liczba dostępnych modułów – ponad 50 tysięcy, z czego prawie 5 tysięcy działa na Drupalu 10 (dane: 05.2023 r.).
Na systemie Drupal postawionych jest prawie 900 tysięcy stron. Na obecną chwilę najpopularniejszą z nich jest wciąż Drupal 7, z którego korzysta ponad 400 tysięcy stron. Z każdym miesiącem ta liczba maleje ze względu na zbliżające się zakończenie supportu siódemki. Stale wzrasta liczba stron, które korzystają z ostatniej wersji Drupala 9 (ponad 172 tysiące) oraz Drupal 10 i 10.1.x (ponad 30 tysięcy) - dane na 30.04.23.
Popularność Drupala szczególnie wśród dużych stron internetowych, portali korporacyjnych czy stron dla organizacji pozarządowych lub instytucji publicznych powoduje, że system jest stale rozwijany o nowe funkcjonalności. Już wiadomo, że w najbliższych latach doczekamy się jedenastej wersji systemu.
Drupal w liczbach
Znane wdrożenia platformy Drupal
System Drupal jest szczególnie popularnym rozwiązaniem wśród dużych firm, korporacji, uczelni wyższych oraz instytucji publicznych. Wynika to głównie z wysokiego poziomu bezpieczeństwa, który zapewnia, a także dużych możliwości skalowania. Zaufało mu wiele powszechnie znanych firm i instytucji z Polski i zagranicy. Oto przykłady.






Chcesz dołączyć do tego grona?
Moduły i dodatki do Drupala
Niewątpliwą zaletą systemu Drupal jest ogromny wybór gotowych, a co ważniejsze – darmowych rozszerzeń, dzięki którym można rozwinąć projekt w dowolną liczbę funkcjonalności. Oto kilka przykładów modułów Drupala, które okażą się niezwykle przydatne przy niemalże każdej realizacji.
Funkcjonalności systemu zarządzania treścią Drupal
Zarządzanie stroną na Drupalu
- możliwość tworzenia i przypisywania różnych ról i uprawnień użytkownikom,
- zarządzanie systemem Drupal przez wielu użytkowników jednocześnie,
- wbudowana opcja tworzenia stron wielojęzycznych i dodawania tłumaczeń,
- Drupal multisite – zarządzanie wieloma stronami na Drupalu w ramach jednego panelu administracyjnego,
- budowa modułowa umożliwiająca dowolną konfigurację strony.
Zarządzanie treścią w Drupalu
- wbudowany system zarządzania treścią (CMS),
- zarządzanie wszystkimi typami treści z poziomu jednego panelu administracyjnego,
- dodawanie, edytowanie i usuwanie różnych typów treści przez edytorów z poziomu panelu administracyjnego,
- Drupal CKEditor – edytor treści typu WYSIWYG umożliwiający łatwe dodawanie i modyfikowanie treści,
- różne możliwości stylowania i formatowania treści,
- możliwość stworzenia bloga lub bazy wiedzy z dowolną liczbą kategorii.
Działania marketingowe w Drupalu
- integracja z newsletterem i możliwość automatycznego tworzenia bazy kontaktów,
- integracja z dowolnym CRM,
- integracja z mediami społecznościowymi,
- tworzenie i zarządzanie formularzami ankietowymi,
- możliwość badania opinii użytkowników i wystawiania recenzji.
SEO & Analityka w Drupalu
- możliwość dodawania meta tagów,
- automatyczne generowanie sitemap XML,
- automatyczne tworzenie przyjaznych adresów URL,
- nawigacja okruszkowa,
- możliwość prostego wdrożenia danych strukturalnych,
- intuicyjne zarządzanie linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym,
- integracja z dowolnymi narzędziami analitycznymi (np. Google Analytics, Piksel FB).
Prowadzenie e-commerce w Drupalu
- Drupal Multistore – tworzenie i zarządzanie wieloma sklepami w ramach jednego panelu administracyjnego,
- dodawanie nielimitowanej liczby produktów, kategorii i podkategorii,
- masowe importowanie i eksportowanie produktów,
- tworzenie różnych ścieżek zakupowych,
- określanie zestawu atrybutów dla produktów,
- zaawansowane opcje filtrowania i sortowania produktów,
- integracje z hurtowniami i zarządzanie stanami magazynowymi,
- integracje z dowolną liczbą metod płatności i dostaw,
- tworzenie sklepów wielojęzycznych.
Porozmawiaj z naszym ekspertem, aby poznać więcej możliwości Drupala.
Wymagania Drupal CMS
Budując stronę, sklep czy aplikację na CMS Drupal, należy zawracać uwagę na podstawowe wymagania systemowe istotne przy instalacji Drupala. Drupal jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi wyszukiwarkami internetowymi, które obsługują CSS i JavaScript – Google Chrome, Firefox, Opera czy Safari. Aby wszystkie funkcjonalności projektu drupalowego poprawnie działały, ważne jest przestrzeganie wymogów dotyczących wersji PHP. Dla najnowszych wydań Drupal 9 i 10 zalecaną wersją jest PHP 8. Drupal działa na wszystkich serwerach, które spełniają wymogi PHP Drupala. Do najpopularniejszych serwerów należą Apache oraz Nginx.
Ten drugi jest szczególnie polecany w przypadku wysokich wymagań dotyczących wydajności serwera. Drupal CMS rekomenduje wykorzystanie MySQL, MariaDB lub Percona jako systemów zarządzania bazami danych. Możliwe jest także zastosowanie PostgreSQL, SQLite, Microsoft SQL Server lub MongoDB, z czego wsparcie dla dwóch ostatnich możliwe jest jedynie za pomocą dodatkowych modułów.
Najczęściej zadawane pytania
Czy można stworzyć sklep internetowy na Drupalu?
Czy można rozbudować stronę na Drupalu w przyszłości?
Czy można prowadzić stronę wielojęzyczną na Drupalu?
Z jakimi systemami można zintegrować Drupala?
Drupal to bardzo wydajny system, który pozwala stworzyć dowolny projekt webowy. Jeżeli myślisz o budowie strony, sklepu lub aplikacji w oparciu o Drupala – napisz do nas. Z chęcią doradzimy Ci i pomożemy podjąć najlepszą decyzję.
Nasi Klienci




