Drupal

Opis Drupala w pigułce

Poznaj CMS Drupal od podszewki – dowiedz się o jego historii, zaletach, wadach i funkcjonalnościach.

Drupal

Czym jest Drupal?

podstawowe informacje

Co to jest Drupal CMS? Przede wszystkim nie jest to klasyczny system zarządzania treścią jak np. WordPress. Drupal łączy w sobie zarówno cechy CMS-a, jak i wydajnego frameworka. To system oparty o otwartą licencję, który pozwala tworzyć elastyczne rozwiązania webowe – klasyczne strony www, platformy sprzedażowe czy aplikacje. Dzięki bardzo dużym możliwością konfiguracji na Drupalu można stworzyć niemalże każdy projekt o perfekcyjnie dopasowanych funkcjonalnościach.

Historia platformy Drupal

czyli from zero to hero

Drupal to system z ugruntowaną pozycją na rynku, którą budował przez wiele lat istnienia. Wszystko zaczęło się, gdy w 2001 roku Dries Buytaert opublikował pierwszą wersję Drupala 1.0. Wtedy też stał się on projektem Open Source. Następne lata upłynęły pod znakiem stałego rozwoju systemu o kolejne funkcjonalności. Szczególnie intensywne dla rozwoju Drupala były lata 2007 – 2011. Wtedy też zostały wydane trzy główne aktualizacje: Drupal 5 (2007 r.), Drupal 6 (2009 r.) i Drupal 7 (2011 r.). Ostatni z nich jest wciąż oficjalnie wspierany przez społeczność Drupala.

Prawdziwą rewolucją w ekosystemie CMS-a była aktualizacja Drupala z 2015 roku. Wtedy też światło dzienne ujrzała ósma wersja systemu. Drupal 8 zapewnił m.in. integrację z Symfony czy nowy silnik motywów Twig, a także wyraźnie zmienił kurs Drupala w stronę programowania zorientowanego obiektowo. Drupal wciąż rozwijany jest w kierunku obranym w 2015 roku, czego dowodem jest wydanie Drupala 9 w 2020 roku, który jest kontynuacją założeń wdrożonych w ,,ósemce’’.

Historia Drupala - timeline

Popularność Drupala

jak wygląda na tle konkurencji?

Drupal jest jednym z najczęściej używanych CMS-ów na świecie. Około 4% wszystkich stron internetowych zbudowanych jest właśnie na Drupalu. Jego popularność można porównać do CMS Joomla, który ma podobny udział w światowym rynku systemów zarządzania treścią. Wśród 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych (według Alexa) niemal 10% postawionych jest właśnie na CMS Drupal, co zaraz po WordPressie, daje najlepszy wyniki (źródło: trends.builtwith.com.).

Za sukcesem Drupala stoi przede wszystkim rozbudowana społeczność, która liczy ponad milion entuzjastów systemu. Potwierdzeniem ciągłego rozwoju Drupala jest również imponująca liczba dostępnych modułów – ponad 46 tysięcy, z czego prawie 9,5 tysiąca działa na Drupalu 8 (dane: 10.2020 r.).

Na systemie Drupal postawionych jest ponad milion stron. Na obecną chwilę najpopularniejszą z nich jest wciąż Drupal 7, z którego korzysta prawie 650 tysięcy stron. Stale wzrasta liczba stron, które korzystają z ostatniej wersji Drupala 8 (ponad 162 tysiące) oraz Drupal 9.0 (ponad 23 tysiące).

Popularność Drupala szczególnie wśród dużych stron internetowych, portali korporacyjnych czy stron dla organizacji pozarządowych lub instytucji publicznych powoduje, że system jest stale rozwijany o nowe funkcjonalności. Już wiadomo, że w najbliższych latach doczekamy się dziesiątej już wersji systemu.

Drupal w liczbach

fakty o CMS
0
lat na światowym rynku systemów zarządzania treścią
0%
stron na świecie używa Drupala
0%
spośród 10 tysięcy najpopularniejszych stron korzysta z Drupala
+0
modułów dostępnych na oficjalnej stronie CMS-a

Drupal CMS – zalety i wady

mocne i słabe strony systemu

Zobacz, co stanowi o dominacji Drupala nad innymi systemami, a także pod którymi względami CMS ustępuje konkurencyjnym rozwiązaniom.

Zalety systemu Drupal

Bezpieczeństwo - Drupal słynie z wysokiego poziomu zabezpieczeń, który zapewnia zbudowanym na nim stronom. Umożliwiają to regularnie wydawane łatki bezpieczeństwa. Jeżeli są wdrażane na czas, stronie na Drupalu nie jest straszne żadne niebezpieczeństwo.
Elastyczność - CMS Drupal wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim bardzo dużymi możliwościami konfiguracji oraz modyfikacji zarówno funkcjonalności, jak i wyglądu projektu. Dzięki temu na Drupalu można postawić niemal każde rozwiązanie – stroną www, aplikację czy sklep internetowy.
Rozszerzenia - rdzeń Drupala zawiera wszelkie podstawowe funkcjonalności umożliwiające stworzenie strony internetowej. Jednakże kluczem do personalizacji Drupala są właśnie rozszerzenia, których tysiące jest dostępnych na oficjalnej stronie Drupala.
Headless - jednym z wyróżników systemu Drupal jest bardzo rozbudowane API, dzięki czemu Drupal może zostać wykorzystany na sam back-end projektu, natomiast część frontową można zbudować w oparciu o inną technologię np. Vue.
Drupal Commerce - jak zacząć budowę sklepu na Drupalu? Wystarczy zainstalować ogólnodostępny moduł Drupal Commerce. Dzięki niemu na CMS-ie można zbudować sklep internetowy dowolnej wielkości bądź system zarządzania informacją produktową.
Drupal framework - dzięki wykorzystaniu komponentów Symfony, Drupal łączy w sobie funkcjonalności CMS-a oraz frameworka, tworząc tzw. CMF. Takie rozwiązanie pozwala Drupalowi wyróżnić się na tle konkurencji pod względem elastyczności, wydajności oraz skalowalności.

Wady systemu Drupal

Instalacja Drupala - zainstalowanie CMS-a nie należy do najprostszych, dlatego, aby zrobić to poprawnie, należy korzystać z dostępnych instrukcji Drupala i krok po kroku przechodzić do każdego z etapów. W innym razie warto skorzystać z pomocy agencji Drupala.
Wymagania serwerowe - duże projekty mają wysokie wymagania. Dotyczy to również serwera. Jeżeli chcesz postawić stronę na Drupalu, przygotuj się na inwestycję w wydajny serwer, który bez problemów utrzyma jakość działania projektu.
Koszt wdrożenia - ze względu na swoje rozmiary oraz duże możliwości konfiguracji wdrożenie Drupala jest droższe niż w przypadku konkurencyjnych rozwiązań np. WordPressa.

Funkcjonalności systemu zarządzania treścią Drupal

podstawy Drupala

Zarządzanie stroną na Drupalu

  • możliwość tworzenia i przypisywania różnych ról i uprawnień użytkownikom,
  • zarządzanie systemem Drupal przez wielu użytkowników jednocześnie,
  • wbudowana opcja tworzenia stron wielojęzycznych i dodawania tłumaczeń,
  • Drupal multisite – zarządzanie wieloma stronami na Drupalu w ramach jednego panelu administracyjnego,
  • budowa modułowa umożliwiająca dowolną konfigurację strony.

Zarządzanie treścią w Drupalu

  • wbudowany system zarządzania treścią (CMS),
  • zarządzanie wszystkimi typami treści z poziomu jednego panelu administracyjnego,
  • dodawanie, edytowanie i usuwanie różnych typów treści przez edytorów z poziomu panelu administracyjnego,
  • Drupal CKEditor – edytor treści typu WYSIWYG umożliwiający łatwe dodawanie i modyfikowanie treści,
  • różne możliwości stylowania i formatowania treści,
  • możliwość stworzenia bloga z dowolną liczbą kategorii.

Działania marketingowe w Drupalu

  • integracja z newsletterm i możliwość automatycznego tworzenia bazy kontaktów,
  • integracja z dowolnym CRM,
  • integracja z mediami społecznościowymi,
  • tworzenie i zarządzanie formularzami ankietowymi,
  • możliwość badania opinii użytkowników i wystawiania recenzji.

SEO & Analityka w Drupalu

  • możliwość dodawania meta tagów,
  • automatyczne generowanie sitemap XML,
  • automatyczne tworzenie przyjaznych adresów URL,
  • nawigacja okruszkowa,
  • możliwość prostego wdrożenia danych strukturalnych,
  • intuicyjne zarządzanie linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym,
  • integracja z dowolnymi narzędziami analitycznymi (np. Google Analytics, Piksel FB).

Prowadzenie e-commerce w Drupalu

  • Drupal Multistore – tworzenie i zarządzanie wieloma sklepami w ramach jednego panelu administracyjnego,
  • dodawanie nielimitowanej liczby produktów, kategorii i podkategorii,
  • masowe importowanie i eksportowanie produktów,
  • tworzenie różnych ścieżek zakupowych,
  • określanie zestawu atrybutów dla produktów,
  • zaawansowane opcje filtrowania i sortowania produktów,
  • integracje z hurtowniami i zarządzanie stanami magazynowymi,
  • integracje z dowolną liczbą metod płatności i dostaw,
  • tworzenie sklepów wielojęzycznych.

Moduły i dodatki do Drupala

jak ulepszyć projekt na CMS Drupal?

Niewątpliwą zaletą systemu Drupal jest ogromny wybór gotowych, a co ważniejsze – darmowych rozszerzeń, dzięki którym można wyposaż projekt w dowolną liczbę funkcjonalności. Oto kilka przykładów modułów Drupala, które okażą się niezwykle przydatne przy niemalże każdej realizacji.

Pathauto - moduł do CMS Drupal automatyzujący procesy związane z tworzeniem adresów URL. Dzięki niemu w prosty sposób można tworzyć adresy URL przyjazne nie tylko dla wyszukiwarek internetowych, ale i użytkowników.
Paragraphs - pozwala tworzyć strony o zróżnicowanym układzie na bazie określonych wcześniej elementów, które można dodawać w dowolnej ilości i kolejności. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia procesy związane z dodawaniem contentu.
Metatag - moduł dla systemu Drupal, dzięki któremu można dodawać unikalne meta tagi takie jak title czy description dla poszczególnych podstron serwisu. Jego zastosowanie ma bardzo dobry wpływ na SEO.
SMTP - rozszerzenie umożliwiające wysyłanie emaili z Drupala przez serwery zewnętrzne. Jego zastosowanie zwiększa prawdopodobieństwo, że wysyłane maile zostaną dostarczone do odbiorcy bez potraktowania wiadomości jako spamu.
Commerce - moduł, o którym już wcześniej wspomnieliśmy. Dzięki niemu na Drupalu można tworzyć sklepy internetowe dowolnej wielkości, o zróżnicowanych funkcjonalnościach, w tym działania typu multistore.
Views - podstawowy moduł Drupala znajdujący się w jego rdzeniu. Views pozwala w prosty sposób zarządzać różnymi widokami na stronie, dzięki czemu możliwa jest modyfikacja praktycznie wszystkich elementów widocznych na stronie.
Scheduler - dodatek Drupala umożliwiający planowanie publikacji treści na dowolną datę w przyszłości. Pozwala również na ,,odpublikowanie’’ danej treści w konkretnym momencie.
Bigpipe - moduł usprawniający renderowanie stron na Drupalu, który pierwotnie został wykorzystany przez Facebooka. Jego zastosowanie znacznie przyspiesza ładowanie stron internetowych.

Znane wdrożenia platformy Drupal

kto korzysta z Drupala?

System Drupal jest szczególnie popularnym rozwiązaniem wśród dużych firm, korporacji, uczelni wyższych oraz instytucji publicznych. Wynika to głównie z wysokiego poziomu bezpieczeństwa, który zapewnia, a także dużych możliwości skalowania. Zaufało mu wiele powszechnie znanych firm i instytucji z Polski i zagranicy. Oto przykłady.

Logo KGHM
Wyższe Szkoły Bankowe
Logo Link4
Logo Biały Dom
Logo Harvard
Logo Twitter

Wymagania Drupal CMS

o czym pamiętać w trakcie wdrożenia?

Budując stronę, sklep czy aplikację na CMS Drupal, należy zawracać uwagę na podstawowe wymagania systemowe istotne przy instalacji Drupala. Drupal jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi wyszukiwarkami internetowymi, które obsługują CSS i JavaScript – Google Chrome, Firefox, Opera czy Safari. Aby wszystkie funkcjonalności projektu drupalowego poprawnie działały, ważne jest przestrzeganie wymogów dotyczących wersji PHP. Dla najnowszych wydań Drupal 7, 8 i 9 minimalną wersją jest PHP 7.3. Drupal działa na wszystkich serwerach, które spełniają wymogi PHP Drupala. Do najpopularniejszych serwerów należą Apache oraz Nginx.

Ten drugi jest szczególnie polecany w przypadku wysokich wymagań dotyczących wydajności serwera. Drupal CMS rekomenduje wykorzystanie MySQL, MaraiDB lub Precona jako systemów zarządzania bazami danych. Możliwe jest także zastosowanie PostgreSQL, SQLite, Microsoft SQL Server lub MongoDB, z czego wsparcie dla dwóch ostatnich możliwe jest jedynie za pomocą dodatkowych modułów.

Drupal to bardzo wydajny system, który pozwala stworzyć dowolny projekt webowy. Jeżeli myślisz o budowie strony, sklepu lub aplikacji w oparciu o Drupala – napisz do nas. Z chęcią doradzimy Ci i pomożemy podjąć najlepszą decyzję.

Nasi Klienci

co o nas mówią?
Panek S.A.
Wyższe Szkoły Bankowe
Unicef
Urzad Miasta Gliwice
Akademia Leona Koźmińskiego
Łukasz Filut
Dyrektor IT / WSB

Nowe strony stworzone przez Smartbees zapewniły wzrost ruchu i prostszą nawigację dla użytkowników. Zespół zastosował bardzo szeroki stack technologiczny, tym samym dostarczając produkt wysokiej jakości. Pracowitość i szybkość reakcji zespołu spowodowała, że współpraca przebiegała bezproblemowo, a rozwiązanie zostało dostarczone na czas.

Mateusz Tomczak
Specjalista ds marketing / VELO

Smartbees wykonało świetną pracę budując, a następnie obsługując nasze strony na Drupalu, tym samym pomagając nam generować sprzedaż. Zespół radzi sobie z dużym obciążeniem zadań, łatwo można się z nim skontaktować, miło się z nimi współpracuje.

Tomasz Zbierski
Dyrektor IT / TAI

Smartbees wykazał się sporym doświadczeniem w zakresie systemu CMS Drupal i bardzo pomógł nam w modernizacji naszego serwisu przetargowego.

Łukasz Kutyłowskij
Head of Finance / Cube Group

System płatności stworzony przez Smartbees działa bardzo dobrze i obsługuje płatności dla naszych partnerów. Zespół starał się jak najlepiej zrozumieć potrzeby biznesu, aby stworzyć najbardziej efektywny system. Zawsze można liczyć na ich elastyczność i szybką pomoc, w szczególności w przypadku kryzysowych sytuacji.

Stwórz swój projekt na Drupalu

Zaufaj naszym ekspertom
Wycenę otrzymasz w 24h