Skuteczna wyszukiwarka produktów w sklepie internetowym
Nadeszła nowa era w wyszukiwaniu produktów w sklepie. Inteligentne wyszukiwanie staje się faktem. Google testuje nowe rozwiązania, użytkownicy są przyzwyczajeni do coraz trafniejszych rezultatów. Prowadzisz sklep online? Twoja wyszukiwarka produktów nie jest skuteczna? Nie stać Cię na to! Czas to zmienić.

Czym jest wyszukiwarka w sklepie internetowym?
Czym jest wyszukiwarka w sklepie internetowym?
Wyszukiwarka sklepu internetowego to narzędzie pozwalające użytkownikom szybko i bez konieczności ręcznego przeczesywania kolejnych kategorii znaleźć interesujące ich produkty.
Sklepowa wyszukiwarka przeszukuje katalog produktu na podstawie wpisanych przez użytkownika słów kluczowych – czyli podobnie jak na przykład wyszukiwarka Google. Frazy mogą odnosić się do nazw konkretnych produktów, marek, ale też całych kategorii.
Dlaczego warto mieć wyszukiwarkę w sklepie?
Dlaczego warto mieć wyszukiwarkę w sklepie?
Według zebranych przez PrefixBox danych średnio 25-30% osób odwiedzających sklepy internetowe korzysta z funkcji wyszukiwania. Ale co najważniejsze, prawdopodobieństwo dokonania przez nie zakupu jest nawet 10-krotnie wyższe niż w przypadku pozostałych użytkowników.
Wynika to z prostego faktu; jeśli ktoś korzysta z paska wyszukiwania, to prawdopodobnie wie, czego szuka i ma już konkretną intencję zakupu. Takim użytkownikom trzeba zapewnić opcję dotarcia prosto do ich zakupowego celu; w przeciwnym razie ryzykujesz, że po drodze ich stracisz.
Gdzie na stronie umieścić wyszukiwarkę?
Gdzie na stronie umieścić wyszukiwarkę?
Przede wszystkim wyszukiwarka produktów powinna znajdować się w miejscu, w którym intuicyjnie będzie jej szukał klient. Zwykle jest to prawy górny róg bądź środek strony startowej. Nie pozwól klientowi zgubić się na swojej stronie, musi być intuicyjna i funkcjonalna. Dobrym przykładem jest Answear, który umieścił wyszukiwarkę produktów w prawym górnym rogu, a po kliknięciu, pasek wyszukiwania pojawia się na środku strony. Jest wyraźnie widoczny:

Co powinna zawierać wyszukiwarka produktów?
Co powinna zawierać wyszukiwarka produktów?
Budowa sklepowych wyszukiwarek może wydawać się prosta – wystarczy umieścić w menu pasek wyszukiwania i zintegrować go z wybranym silnikiem, który będzie przeszukiwać katalog produktów. W praktyce z funkcją wyszukiwania łączy się nieco więcej elementów, które mają ułatwić użytkownikowi poruszanie się po sklepie.
Korektor błędów
Wyszukiwarka w sklepie internetowym musi doskonale radzić sobie z literówkami i błędami ortograficznymi. Masa użytkowników je popełnia. Wystarczy w statystykach Analytics zobaczyć frazy, po których trafiono na daną stronę; często słowem kluczowym są takie z błędami. Do tego przyzwyczaja wyszukiwarka Google, która mimo błędów w pisowni potrafi znaleźć rozwiązanie. Pyta, czy szukało się frazy i podaje tę napisaną poprawnie lub, jak poniżej, informuje, że podaje wyniki dla również poprawnie napisanej frazy. Zostawia także użytkownikowi możliwość poszukiwania opcji z błędem:
Filtrowanie i sortowanie
Projektując wyszukiwarkę bądź poprawiając jakość obecnej, nie zapomnij o funkcji filtrowania i sortowania produktów. Okazuje się bardzo przydatna szczególnie w sytuacji, gdy sklep ma dużo asortymentu, a przeszukiwanie wszystkich stron zajęłoby lata. Na Allegro klient znajdzie możliwość sortowania po trafności, cenie czy popularności:
I filtrowania, umieszczonego w bocznym pasku strony:
Autouzupełnianie
Funkcja autouzupełniania to opcja dość oczywista, jednak wiele sklepów internetowych jej nie posiada. Warto zastosować ją na swojej platformie – znacznie ułatwia i przyspiesza wyszukiwanie klientowi. Portal Domodi ma dobrze rozwiniętą tę funkcję:
Wyszukiwanie synonimów
Czy Twoja wyszukiwarka produktów potrafi używać synonimów? Klient może w inny sposób nazwać poszukiwaną rzecz. Golf może określić pulowerem, a telefon – smartfonem. Sprawdź, jak w takiej sytuacji zachowuje się Twoja wyszukiwarka. Jeśli „używa” synonimów to idealnie; jeśli nie rozpoznaje preferencji klienta, warto, aby chociaż przekierowywała go w miejsce, w którym zamiast standardowego błędu wyświetli się inna, potencjalnie interesująca propozycja. Gdy klient wyszukuje w sklepie x-kom laptopa, wyszukiwarka już na tym poziomie podpowiada mu, co go może interesować:
Propozycje produktów
Współczesny konsument jest przyzwyczajony do dopasowania oferty pod jego preferencje. Jeśli np. jest zalogowany, niektóre platformy oferują mu produkty, które wcześniej przeglądał lub pasują do jego profilu. Tak robi Amazon, Spotify czy Tidal:
Optymalizacja strony z brakiem wyników
Dobrą praktyką jest, aby wyszukiwarka nigdy nie pokazywała użytkownikowi tzw. pustych wyników. Zamiast komunikatu „Brak wyników”, lepiej będzie wyświetlić bestsellery i nowości w ofercie Twojego sklepu, zaprezentować produkty na podstawie historii przeglądania albo podpowiedzieć, do jakich kategorii warto zajrzeć. Innym pomysłem jest umieszczenie CTA, którym zachęcisz użytkownika do pozostania na stronie, tak jak to robi Allegro:
Nawigacja fasetowa
Kolejną kwestią jest to, jak wiele opcji filtrowania wyników zapewnisz klientowi. W większości sklepów standardem jest tzw. nawigacja fasetowa, czyli system, w którym każdy produkt w katalogu jest opisany według przynajmniej kilku atrybutów (facets). Przykład ze strony Notino: perfumy można byłoby podzielić według dominujących nut zapachowych, ich intensywności czy tego, do jakiej okazji będą pasować najlepiej. W takim układzie użytkownik może nakładać osobne filtry dla każdego atrybutu – i jeszcze precyzyjniej określić, czego konkretnie szuka.
Analityka wyszukiwań
Warto pamiętać, że wyszukiwania w obrębie sklepu warto analizować tak samo, jak wyszukiwania w Google! Na dane z wyszukiwań można na przykład patrzeć pod kątem tego:
- jaki jest odsetek wyszukiwań, po których użytkownicy opuszczają stronę bez dalszych interakcji (tzw. search exits);
- jak często użytkownicy doprecyzowują wyszukiwania po pierwszej próbie;
- jak zmieniają się trendy, jeśli chodzi o częstotliwość wyszukiwania wybranych fraz;
- ile czasu klienci spędzają na stronie po wyszukiwaniu;
- jak wygląda współczynnik konwersji dla wizyt z użyciem funkcji wyszukiwania.
Największe błędy w optymalizacji wyszukiwarek
Największe błędy w optymalizacji wyszukiwarek
Większość sklepów nie ma dziś problemu z umieszczeniem paska wyszukiwania w takim miejscu, aby był widoczny; wciąż natomiast zdarzają się projekty, w których znajduje się on wyłącznie na stronie głównej. To duży błąd – funkcja wyszukiwania powinna być dostępna na każdym ekranie, oczywiście z wyjątkiem checkoutu. Problemem są też wyszukiwarki „nietolerujące” błędów. Jeśli drobna literówka w nazwie produktu sprawia, że użytkownikowi pokazuje się „Brak wyników” – radzimy to zmienić. To samo dotyczy synonimów – poprawnie zoptymalizowana wyszukiwarka powinna wyświetlić identyczne wyniki dla fraz „laptop” i „notebook”.
Zadbaj o to, aby wyszukiwarka nigdy nie wyświetlała pustej strony, nawet jeśli faktycznie nie znalazła produktu dopasowanego do frazy. Lepiej przekierować użytkownika do konkretnej kategorii, niż nie pokazać mu niczego. Uważaj również na filtry. Może się wydawać, że im więcej kryteriów filtrowania, tym lepiej… jednak zbyt szczegółowe opcje filtrowania mogą zniechęcić użytkownika samą ich liczbą.
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie online?
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie online?
Usprawnieniem działania wyszukiwarki są też właściwie tworzone opisy produktów w sklepie. Odpowiednio przygotowane zadziałają również na wyszukiwarkę Google i pozycjonowanie strony.
Tworząc opisy produktów, pamiętaj o:
- przypisaniu do właściwej kategorii produktu,
- trafnym nazywaniu produktów,
- podobnej strukturze tworzenia nazwy i opisu,
- unikalnej treści opisu,
- frazach kluczowych w tekście,
- wystarczająco długim opisie produktu.
Warto nadać odpowiednią strukturę opisom produktów, stosować ścisłe zasady nazewnictwa i przypisywać etykiety. A wszystko po to, by wyszukiwarka mogła działać sprawniej.
Wyszukiwarka w sklepie musi ułatwiać funkcjonowanie użytkownikowi. Być jego doradcą. Pozwalać odnaleźć się w asortymencie sklepu. Częściowo pełni też rolę sprzedawcy ze sklepu stacjonarnego. To jej klient zapyta o dostępność produktu, miejsce na półce czy kolor. Poziom profesjonalizmu obsługi klienta bezpośrednio wpływa na sprzedaż. Warto więc zadbać o właściwą obsługę i zainwestować w nowoczesne rozwiązania, jeśli chodzi o funkcjonalność wyszukiwarki produktów.