Magento 2

Opis platformy Magento w pigułce

Dowiedz się więcej na temat Magento – jego wersji, zalet i funkcjonalności, które możesz wykorzystać w swoim e-commerce.

Magento

Czym jest Magento?

niezbędne fakty

Magento to jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia systemów e-commerce na świecie. Jako technologia Open Source nie wymaga od użytkowników ponoszenia opłat licencyjnych, a także zapewnia bardzo duże możliwości modyfikacji i konfiguracji funkcjonalności. Platforma Magento to świetny wybór dla sklepów internetowych średniej i dużej wielkości, a także małych e-commerce, które myślą przyszłościowo.

Historia platformy Magento

jak wyglądała jej droga na szczyt?

Magento to platforma z ugruntowaną pozycją na rynku, którą budowała przez wiele lat swojego funkcjonowania. Wszystko zaczęło się w 2007 roku, kiedy Roy Robin wystartował z projektem Magento. Rok później światło dzienne ujrzało pierwsze oficjalne wydanie Magento 1.0. W kolejnych latach wychodziły pomniejsze aktualizacje systemu, a wraz z nimi wprowadzano nowe funkcjonalności, wyraźnie usprawniające działanie platformy. 2011 to przełomowy rok dla Magento – projekt oficjalnie przejął gigant rynku e-commerce – eBay, a także rozpoczęto prace nad nowym wydaniem platformy – Magento 2.

Oficjalnie Magento 2.0 pojawiło się na rynku w 2015 roku – niespełna rok po wydaniu ostatniej wersji Magento 1 – 1.9. Następne lata stały pod znakiem intensywnego rozwoju Magento 2 i jego funkcjonalności, czego najlepszym dowodem jest przejęcie projektu przez Adobe za kwotę prawie 7-krotnie wyższą niż w przypadku zakupu Magento przez eBay. Pomimo zmiany właściciela Magento wciąż pozostaje technologią Open Source, nad którą czuwa rozbudowana społeczność developerska.

Historia Magento - timeline

Magento Open Source a Magento Commerce

dwie wersje, wiele funkcjonalności

Jak już wspomnieliśmy, Magento to platforma na licencji Open Source, jednakże posiada również swoją płatną odmianę – Magento Commerce (dawne Magento Enterprise Edition). Czym, poza ceną, różni się płatna wersja od klasycznej, darmowej Magento Open Source (kiedyś Community Edition)? Oto zestawienie podstawowych różnic.

Cechy wersji Magento Open Source Magento Commerce
Przeznaczenie Małe, średnie i duże platformy e-commerce Bardzo duże sklepy działające na skalę międzynarodową
Cena Brak opłat licencyjnych Opłata zależna od przychodu (ok. 22-125 000 $ rocznie)
Support Wsparcie społeczności Oficjalne wsparcie techniczne 24/7
Bezpieczeństwo Wysokie przy regularnych aktualizacjach Dodatkowe zabezpieczenia m.in. z zakresu bezpieczeństwa płatności (PCI)
Wydajność Obsługa jednej bazy danych Obsługa wielu baz danych na różnych serwerach
Narzędzia marketingowe Możliwość poszerzenia funkcjonalności za pomocą modułów Wbudowane opcje m.in. prowadzenia programu lojalnościowego czy generowanie kart podarunkowych
Customer service Możliwość poszerzenia funkcjonalności za pomocą modułów Wbudowane funkcjonalności m.in. interfejs użytkownika zbudowany na zasadzie drag and drop, samodzielne zwroty produktów

Magento 1 a Magento 2 e-commerce

czym różnią się od siebie?

Przez kilkanaście lat funkcjonowania na rynku e-commerce Magento doczekało się dwóch głównych wersji oprogramowania. Pomimo, że system Magento 2 istnieje już kilka lat, wciąż wiele sklepów działa na pierwszej wersji Magento. Poniżej przedstawiamy zestawienie głównych różnic między systemami.

Cechy Magento 1 Magento 2
Data wydania 2008 2015
Oficjalne wsparcie Brak od czerwca 2020 r. Zapewnione
Bezpieczeństwo Brak oficjalnych łatek bezpieczeństwa od czerwca 2020 r. Regularnie wydawane łatki bezpieczeństwa
Wykorzystane technologie PHP, Apache, MySQL, jQuery To, co w Magento 1 plus: Nginx, Varnish, Redis, Symfony, Composer
HTML5 i CSS3 Brak wsparcia Oficjalne wsparcie
Panel administratora Skomplikowana budowa wymagająca wdrożenia w poruszanie się po panelu, brak responsywności Uproszczony, responsywny interfejs pozwalający zarządzać sklepem mniej doświadczonym osobom
Tworzenie PWA Nie Tak
Instalacja i dostępność rozszerzeń Trudna, wymagająca dużych umiejętności programistycznych; ograniczona liczba rozszerzeń Łatwa (głównie dzięki wykorzystaniu HTML5 i CSS3), duża dostępność funkcjonalności
SEO Większość funkcji dostępna w formie dodatkowych rozszerzeń Domyślne funkcjonalności tj. tagi canocial, meta tagi, rich snippets

Magento 2 to zgoła inna platforma w porównaniu do Magento 1 wyróżniająca się przede wszystkim lepszą wydajnością, łatwością obsługi i liczbą dostępnych funkcjonalności. Ze względu na tak duże różnice między wersjami systemu, aktualizacja Magento 1 do Magento 2 jest wymagającym procesem.

Przeczytaj więcej o migracji Magento

Znane wdrożenia platformy Magento

przykłady z polskiego rynku

Magento, a w szczególności Magento 2, to platforma, którą szczególnie upodobały sobie znane na skalę światową marki. Oto kilka przykładów firm z rodzimego rynku, którzy postawili na Magento.

Logo Castorama
Eobuwie logo
4F logo
Tołpa logo

System Magento 2 – zalety i wady

mocne i słabe strony platformy

Co powoduje, że platforma Magento 2 jest tak częstym wyborem wśród sprzedawców internetowych, a szczególnie tych, którzy myślą o swoich projektach przyszłościowo? Jakie cechy systemu mogą potencjalnie osłabić jego pozycję na tle konkurencji? Oto główne zalety i wady CMS Magento 2.

Zalety Magento 2

Bezpieczeństwo - Magento 2 przykłada niebywałą uwagę do kwestii bezpieczeństwa – praktycznie każda aktualizacja zawiera łatki bezpieczeństwa chroniące przed potencjalnymi atakami hakerskimi.
Wydajność - nie każdy system radzi sobie z dużym natężeniem ruchu, a tym bardziej jego skokami. Magento 2 postawione na solidnym serwerze zapewnia płynne działanie niezależnie od obciążenia sklepu.
Ugruntowana pozycja na rynku - kilkanaście lat na rynku, zaufanie największych światowych marek, przejrzysta ścieżka rozwoju. Wszystko to powoduje, że Magento jest godnym zaufania wyborem dla sklepów internetowych.
Elastyczność - platforma Magento 2 daje bardzo duże możliwości konfiguracji zarówno pod kątem wyglądu sklepu, jak i jego funkcjonalności.
Gotowe rozwiązania - bardzo duża liczba gotowych rozszerzeń (darmowych i płatnych) powoduje, że wiele funkcjonalności do Magento 2 można wdrożyć niskim nakładem sił.
CMS - dzięki wbudowanemu systemowi zarządzania treścią Magento umożliwia zarządzanie contentem nawet użytkownikom nieposiadającym wiedzy programistycznej.

Wady Magento 2

Wymagania serwera - system Magento 2 będzie zapewniał wszystkie wskazane wyżej funkcjonalności, tylko w momencie, gdy zostanie postawiony na dobrym, wydajnym serwerze. Nie każdy hostingodawca poradzi sobie z wymaganiami Magento.
Koszt wdrożenia - ze względu na swoje możliwości i bardzo dużą liczbę wbudowanych funkcjonalności podstawowy koszt wdrożenia Magento jest wyższy niż w przypadku wielu innych technologii.
Aktualizacje - update’y Magento 2 bardzo często przynoszą szereg nowych funkcjonalności, co powoduje, że są one czasochłonne i wymagają ingerencji doświadczonych programistów.

Wygląd sklepu na CMS Magento 2

jakie są opcje konfiguracji?

Layout sklepu internetowego oraz jego szata graficzna to dla wielu właścicieli e-commerce priorytet. I słusznie – dobrze skonstruowany i wdrożony projekt graficzny sklepu może być kluczowym czynnikiem zwiększającym atrakcyjność platformy Magento 2 w oczach użytkowników. Oto klika sposobów wdrożenia atrakcyjnego wyglądu sklepu Magento.

Motyw sklepu Magento 2

Motyw to gotowy wygląd sklepu internetowego, który ma zdefiniowaną kolorystkę, fonty, tła itd. Stanowi on spójną całość gotową do wdrożenia przez zespół developerski, ponieważ definiuje wygląd całej platformy. Jednakże jest mało elastyczny w kwestii wprowadzania zmian wizualnych.

Szablon dla Magento 2

To jedno z najlepszych rozwiązań w przypadku systemu Magento 2. Dzięki szablonowi możesz wdrożyć osobne widoki dla poszczególnych podstron, a następnie zastosować w nich własną szatę graficzną, dzięki czemu Twój sklep nie będzie wyglądał podobnie jak te, stworzone na identycznym szablonie. Jest to świetne rozwiązane ze względu na duże możliwości konfiguracji oraz korzystną relację ceny do otrzymanych funkcjonalności.

Web buildery

Web buildery pozwalają tworzyć poszczególne podstrony na zasadzie gotowych elementów. Dzięki temu rozwiązaniu można dowolnie komponować wygląd sklepu na bazie dostępnych elementów. Jednakże, jeśli liczysz na oryginalny i profesjonalny layout platformy, lepiej postawić na inne rozwiązanie, które zapewni większą customizację.

Dedykowany projekt graficzny

Polega na zaprojektowaniu od podstaw wszystkich widoków sklepu na platformie Magento 2. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest oryginalny design, jednakże koszty jego wdrożenia znacznie przekraczają te związane np. z wdrożeniem szablonu z dedykowaną grafiką dla głównych widoków.

Magento 2 opis funkcjonalności

jakie działania umożliwia platforma?

Zarządzanie użytkownikami w Magento 2

  • nadawanie użytkownikom platformy różnych ról,
  • nielimitowana liczba użytkowników, którym można nadać uprawnienia,
  • przydzielanie dostępów do określonych zasobów poszczególnym użytkownikom,
  • dostęp do nieograniczonych zasobów platformy Magento 2 dla Administratora,
  • możliwość modyfikacji uprawnień użytkowników,
  • możliwość zarządzania platformą przez wielu użytkowników jednocześnie. 

Zarządzanie katalogiem produktów w Magento 2

  • dodawanie nielimitowanej liczby produktów, kategorii i podkategorii,

  • dodawanie różnych rodzajów produktów,

  • masowe importowanie i eksportowanie produktów,

  • określanie zestawu atrybutów dla danych produktów lub grup produktów,

  • zaawansowane opcje filtrowania i sortowania produktów,

  • zarządzanie stanami magazynowymi,

  • ustalanie progów podatków dla poszczególnych produktów, grup produktów lub klientów,

  • wystawianie opinii i recenzji na temat produktów,

  • zaawansowane opcje określania cen.

Zarządzanie zamówieniami w Magento 2

  • dostęp do wszystkich zamówień w ramach jednego panelu administracyjnego,
  • automatyczna zmiana statusu zamówień i możliwość ich śledzenia z panelu Magento 2,
  • filtrowanie zamówień według różnych atrybutów m.in. daty, numeru zamówienia, SKU,
  • masowe działania dotyczące wielu zamówień,
  • wystawianie wielu faktur dla jednego zamówienia,
  • prosty system zwrotów na zasadzie faktur korygujących,
  • system powiadomień o nowych zamówieniach.

Zarządzanie klientami w Magento 2

  • zarządzanie wszystkimi klientami z poziomu jednego panelu administracyjnego,
  • dostęp do historii zamówień poszczególnych klientów,
  • zaawansowane opcje zarządzania klientami m.in. określanie długości sesji czy okresu przechowywania danych,
  • wykonywanie masowych akcji względem klientów np. usuwanie profilów, zapisywanie / wypisywanie z newslettera,
  • tworzenie grup klientów zróżnicowanych pod kątem czynników m.in. klas podatkowych,
  • możliwość personalizacji e-mailów.

Zarządzanie treścią w Magento 2

  • wbudowany system zarządzania treścią (CMS),
  • zarządzanie wszystkimi typami treści z poziomu jednego panelu administracyjnego,
  • dodawanie, edytowanie i usuwanie różnych typów treści przez edytorów z poziomu panelu,
  • przydzielanie treści do kategorii i podkategorii,
  • różne możliwości stylowania i formatowania treści,
  • ustawianie meta danych – title, description,
  • możliwość dodawania nagłówków H1-H6 w treści,
  • możliwość stworzenia bloga.

Promocje i reguły promocji w systemie Magento 2

  • zarządzanie promocjami z poziomu jednego panelu Magento 2,
  • wdrażanie masowych promocji dla rożnych grup produktów,
  • dodawanie promocji z poziomu katalogu i koszyka,
  • ustalanie różnych reguł cenowych (dla katalogów i koszyków),
  • zróżnicowane rodzaje promocji – obniżka ceny, darmowe dostawy, gratisy itd.,
  • ustalanie długości trwania promocji.

Raportowanie w Magento 2

  • zarządzanie raportami sprzedażowymi z poziomu jednego panelu administracyjnego,
  • generowanie, przeglądanie i eksportowanie raportów w danym przedziale czasowym,
  • raporty uwzględniające m.in. liczbę i wartość zamówienia, zastosowany podatek, status zafakturowania, metody dostawy, ilość i wartość uwzględnionych promocji,
  • raporty produktowe dotyczące m.in. najczęściej kupowanych produktów, porzuconych koszyków, produktów dodanych do koszyka,
  • generowanie raportów na podstawie statusów zamówienia.

Wielojęzyczność platformy Magento 2

  • możliwość wdrożenia różnych wersji językowych sklepu Magento 2,
  • zarządzanie wszystkimi wersjami językowymi z poziomu jednego panelu,
  • dostosowanie ustawień do danej wersji językowej (jednostki wagi, miary; strefy czasowe; dane kontaktowe)
  • proste dodawanie tłumaczeń dla poszczególnych wersji językowych,
  • osobne sekcje tłumaczeń dla atrybutów produktów, kategorii, stron, bloków,
  • dostosowanie waluty i podatków do danej wersji językowej,
  • dostosowanie metod płatności i dostawy do wersji językowej.

Płatności i dostawy w Magento 2

  • informowanie klienta o statusie płatności,
  • różne metody płatności: m.in. przelew bankowy, płatność za pobraniem, karty kredytowe, systemy ratalne, bramki płatnicze,
  • informowanie klienta o statusie dostawy,
  • rożne metody dostawy: m.in. kurier, poczta, paczkomaty, odbiór własny,
  • możliwość dodania darmowej dostawy,
  • różne opcje określania kosztów dostawy – m.in. na podstawie wagi, wymiarów, miejsca dostawy.

Funkcjonalności z zakresu marketingu w Magento 2

  • SEO (m.in. meta dane, rich snippets, przyjazne adresy URL, cannocial tags, generowanie sitemap XML),
  • zarządzanie wysyłką newsletterów; możliwość dodatkowej integracji z narzędziami do email marketingu,
  • social proof – system wystawiania ocen i recenzji,
  • tworzenie i zarządzanie formularzami ankietowymi,
  • dopasowanie i wyświetlanie produktów powiązanych, polecanych itd. - cross-selling i up-selling,
  • sekcje bestsellerów i ostatnio przeglądanych produktów,
  • tworzenie sekcji blogowej.

Integracje z zakresu marketingu i sprzedaży

  • integracje z CRM,
  • integracje z narzędziami analitycznymi (Google Analytics, Piksel FB, Hotjar itd.),
  • integracje z kanałami social media,
  • integracje z porównywarkami cen,
  • integracje z marketplace’ami,
  • integracje z Google Merchant Center.

Integracje systemu Magento 2

z czym możesz połączyć swoją platformę?

Dzięki bardzo dużym możliwością konfiguracji platforma Magento 2 pozwala na integrację z rozmaitymi systemami zewnętrznymi – zarówno tymi stworzonymi specjalnie pod prowadzenie Twojego biznesu, jak i popularnymi rozwiązaniami z zakresu płatności, dostaw, prowadzenia marketingu czy działań sprzedażowych. Integracje Magento 2 polegają na instalacji rozszerzeń – gotowych dostępnych na oficjalnej stronie Magento, na stronach trzecich bądź customizowanych – projektowanych pod Twój sklep. Oto przykłady jednych z najpopularniejszych integracji Magento 2.

Metody płatności w Magento 2

PayU logo
Przelewy 24 logo
tpay logo
Bitcoin logo

Metody dostawy w Magento 2

InPost logo
DPD logo
DHL logo
Poczta Polska logo

Integracje z porównywarkami cen

Ceneo logo
Skąpiec logo
Nokaut logo

Magento to system z ogromnymi możliwościami konfiguracji, dzięki czemu bez problemu możemy dostosować go do potrzeb Twojego biznesu. Jeżeli myślisz o zbudowaniu sklepu w oparciu o platformę Magento 2 - napisz lub zadzwoń do nas. Z chęcią doradzimy Ci i wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Twojego projektu.

Nasi Klienci

co mówią o nas?
Wyższe Szkoły Bankowe
Unicef
Logo KGHM
Akademia Leona Koźmińskiego
Urzad Miasta Gliwice
Łukasz Filut
Dyrektor IT / WSB

Nowe strony stworzone przez Smartbees zapewniły wzrost ruchu i prostszą nawigację dla użytkowników. Zespół zastosował bardzo szeroki stack technologiczny, tym samym dostarczając produkt wysokiej jakości. Pracowitość i szybkość reakcji zespołu spowodowała, że współpraca przebiegała bezproblemowo, a rozwiązanie zostało dostarczone na czas.

Mateusz Tomczak
Specjalista ds marketing / VELO

Smartbees wykonało świetną pracę budując, a następnie obsługując nasze strony na Drupalu, tym samym pomagając nam generować sprzedaż. Zespół radzi sobie z dużym obciążeniem zadań, łatwo można się z nim skontaktować, miło się z nimi współpracuje.

Tomasz Zbierski
Dyrektor IT / TAI

Smartbees wykazał się sporym doświadczeniem w zakresie systemu CMS Drupal i bardzo pomógł nam w modernizacji naszego serwisu przetargowego.

Łukasz Kutyłowskij
Head of Finance / Cube Group

System płatności stworzony przez Smartbees działa bardzo dobrze i obsługuje płatności dla naszych partnerów. Zespół starał się jak najlepiej zrozumieć potrzeby biznesu, aby stworzyć najbardziej efektywny system. Zawsze można liczyć na ich elastyczność i szybką pomoc, w szczególności w przypadku kryzysowych sytuacji.

Wyceń swój sklep na systemie Magento 2

Stwórz z nami wyjątkowy projekt
Wycenę dostaniesz w 24 godziny