Czym jest Magento?
Magento to jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia systemów e-commerce na świecie. Jako technologia Open Source nie wymaga od użytkowników ponoszenia opłat licencyjnych, a także zapewnia bardzo duże możliwości modyfikacji i konfiguracji. Platforma Magento to świetny wybór dla sklepów internetowych średniej i dużej wielkości, a także małych e-commerce, które myślą przyszłościowo.
Historia platformy Magento
Magento to platforma z ugruntowaną pozycją na rynku, którą budowała przez wiele lat swojego funkcjonowania. Wszystko zaczęło się w 2007 roku, kiedy Roy Rubin wystartował z projektem Magento. Rok później światło dzienne ujrzało pierwsze oficjalne wydanie Magento 1.0. W kolejnych latach wychodziły pomniejsze aktualizacje, a wraz z nimi nowe funkcje, wyraźnie usprawniające działanie platformy. 2011 to przełomowy rok dla Magento – projekt oficjalnie przejął gigant rynku e-commerce – eBay, a także rozpoczęto prace nad nowym wydaniem platformy – Magento 2.
Oficjalnie Magento 2.0 pojawiło się na rynku w 2015 roku – niespełna rok po wydaniu ostatniej wersji Magento 1 – 1.9. Następne lata stały pod znakiem intensywnego rozwoju Magento 2, czego najlepszym dowodem jest przejęcie projektu przez Adobe za kwotę prawie 7-krotnie wyższą niż w przypadku zakupu Magento przez eBay. Pomimo zmiany właściciela Magento wciąż pozostaje technologią Open Source, nad którą czuwa rozbudowana społeczność.
2007
Początek projektu Magento
Oficjalne rozpoczęcie prac nad pierwszą wersją platformy.
2008
Wydanie Magento 1.0
Po niemal roku od premiery wersji beta wypuszczone zostało pierwsze oficjalne wydanie Magento.
2011
Przejęcie Magento przez eBay
Nigdy nie uyjawniono kwoty zakupu Magento, jednak nieoficjalnie mówi się o 180 mln dolarów.
2014
Ostatnia wersja Magento 1
Po ośmiu latach od premiery Magento 1 wydało ostatnią wersję "jedynki" - Magento 1.9.
2015
Wydanie Magento 2
Oficjalna premiera nowej wersji systemu.
2017
Przekształcenie Magento Community Edition w Magento Open Source
Renaiming bezpłatnej wersji oprogramowania Magento.
2018
Przejęcie Magento przez Adobe
Cena zakupu była prawdopodobnie 7-krotnie wyższa niż w przypadku przejęcia przez eBay.
2020
Koniec oficjalnego wsparcia dla Magento 1.
Magento Open Source a Magento Commerce
Jak już wspomnieliśmy, Magento to platforma na licencji Open Source, jednak ma również swoją płatną odmianę – Magento Commerce (dawne Magento Enterprise Edition). Czym, poza ceną, różni się płatna wersja od klasycznej, darmowej Magento Open Source (kiedyś Community Edition)? Oto zestawienie podstawowych różnic.
Cechy wersji | Magento Open Source | Magento Commerce |
---|---|---|
Przeznaczenie | Małe, średnie i duże platformy e-commerce | Bardzo duże sklepy działające na skalę międzynarodową |
Cena | Brak opłat licencyjnych | Opłata zależna od przychodu (ok. 22-125 000 $ rocznie) |
Support | Wsparcie społeczności | Oficjalne wsparcie techniczne 24/7 |
Bezpieczeństwo | Wysokie przy regularnych aktualizacjach | Dodatkowe zabezpieczenia m.in. z zakresu bezpieczeństwa płatności (PCI) |
Narzędzia marketingowe | Możliwość rozszerzenia funkcji za pomocą modułów | Wbudowane opcje m.in. prowadzenia programu lojalnościowego czy generowanie kart podarunkowych |
Customer service | Możliwość poszerzenia funkcji za pomocą modułów; od wersji 2.4.3 interfejs użytkownika zbudowany na zasadzie drag and drop | Wbudowane funkcje m.in. interfejs użytkownika zbudowany na zasadzie drag and drop, samodzielne zwroty produktów |
Magento 1 a Magento 2 e-commerce
Przez kilkanaście lat funkcjonowania na rynku e-commerce Magento doczekało się dwóch głównych wersji oprogramowania. Mimo tego, że system Magento 2 istnieje już kilka lat, wciąż wiele sklepów działa na pierwszej wersji Magento. Poniżej przedstawiamy zestawienie głównych różnic między systemami.
Cechy | Magento 1 | Magento 2 |
---|---|---|
Data wydania | 2008 | 2015 |
Oficjalne wsparcie | Brak od czerwca 2020 r. | Zapewnione |
Bezpieczeństwo | Brak oficjalnych łatek bezpieczeństwa od czerwca 2020 r.; wsparcie przez projekt OpenMage niepowiązany z Adobe | Regularnie wydawane łatki bezpieczeństwa |
Wykorzystane technologie | PHP, Apache, MySQL, jQuery | To, co w Magento 1 plus: Varnish, Redis, Symfony, Composer |
Panel administratora | Skomplikowana budowa wymagająca wdrożenia w poruszanie się po panelu, brak responsywności | Uproszczony interfejs pozwalający zarządzać sklepem mniej doświadczonym osobom |
Tworzenie PWA | Nie | Tak |
Instalacja i dostępność rozszerzeń | Trudna, wymagająca dużych umiejętności programistycznych; ograniczona liczba rozszerzeń | Łatwa, duża dostępność funkcji |
SEO | Większość funkcji dostępna w formie dodatkowych rozszerzeń | Domyślne funkcje tj. tagi canonical, meta tagi, rich snippets |
Magento 2 to zgoła inna platforma w porównaniu do Magento 1 wyróżniająca się przede wszystkim lepszą wydajnością, łatwością obsługi i liczbą dostępnych funkcji. Ze względu na tak duże różnice między wersjami systemu, aktualizacja Magento 1 do Magento 2 jest wymagającym procesem.
Znane wdrożenia platformy Magento
Magento, a w szczególności Magento 2, to platforma, którą szczególnie upodobały sobie znane na skalę światową marki. Oto kilka przykładów firm z rodzimego rynku, które postawiły na Magento.
System Magento 2 – zalety i wady
Co powoduje, że platforma Magento 2 jest tak częstym wyborem wśród sprzedawców internetowych, a szczególnie tych, którzy myślą o swoich projektach przyszłościowo? Jakie cechy systemu mogą potencjalnie osłabić jego pozycję na tle konkurencji? Oto główne zalety i wady CMS Magento:
Zalety Magento 2
Wady Magento 2
Magento 2 – opis funkcji
Zarządzanie użytkownikami w Magento 2
- Nadawanie użytkownikom platformy różnych ról,
- nielimitowana liczba użytkowników, którym można nadać uprawnienia,
- przydzielanie dostępów do określonych zasobów poszczególnym użytkownikom,
- dostęp do nieograniczonych zasobów platformy Magento 2 dla administratora,
- możliwość modyfikacji uprawnień użytkowników,
- możliwość zarządzania platformą przez wielu użytkowników jednocześnie.
Zarządzanie katalogiem produktów w Magento 2
- Dodawanie nielimitowanej liczby produktów, kategorii i podkategorii,
- dodawanie różnych rodzajów produktów (prostych, konfigurowalnych, grupowanych itd.),
- masowe importowanie i eksportowanie produktów,
- określanie zestawu atrybutów dla danych produktów lub grup produktów,
- zaawansowane opcje filtrowania i sortowania produktów,
- zarządzanie stanami magazynowymi,
- ustalanie progów podatków dla poszczególnych produktów, grup produktów lub klientów, wystawianie opinii i recenzji na temat produktów,
- zaawansowane opcje określania cen.
Zarządzanie zamówieniami w Magento 2
- Dostęp do wszystkich zamówień w ramach jednego panelu administracyjnego,
- automatyczna zmiana statusu zamówień i możliwość ich śledzenia z panelu Magento 2,
- filtrowanie zamówień według różnych atrybutów m.in. daty, numeru zamówienia, SKU,
- masowe działania dotyczące wielu zamówień,
- wystawianie wielu faktur dla jednego zamówienia,
- prosty system zwrotów na zasadzie faktur korygujących,
- system powiadomień o nowych zamówieniach.
Zarządzanie klientami w Magento 2
- Zarządzanie wszystkimi klientami z poziomu jednego panelu administracyjnego,
- dostęp do historii zamówień poszczególnych klientów,
- zaawansowane opcje zarządzania klientami m.in. określanie długości sesji czy okresu przechowywania danych,
- wykonywanie masowych akcji względem klientów np. usuwanie profili, zapisywanie / wypisywanie z newslettera,
- tworzenie grup klientów zróżnicowanych pod kątem czynników m.in. klas podatkowych,
- możliwość personalizacji e-mailów.
Zarządzanie treścią w Magento 2
- Wbudowany system zarządzania treścią (CMS),
- zarządzanie wszystkimi typami treści z poziomu jednego panelu administracyjnego,
- dodawanie, edytowanie i usuwanie różnych typów treści przez edytorów z poziomu panelu,
- przydzielanie treści do kategorii i podkategorii,
- różne możliwości stylowania i formatowania treści,
- możliwość dodawania nagłówków H1-H6 w treści,
- możliwość stworzenia bloga.
Promocje i reguły promocji w systemie Magento 2
- Zarządzanie promocjami z poziomu jednego panelu Magento 2,
- wdrażanie masowych promocji dla rożnych grup produktów,
- dodawanie promocji z poziomu katalogu i koszyka,
- ustalanie różnych reguł cenowych (dla katalogów i koszyków),
- zróżnicowane rodzaje promocji – obniżka ceny, darmowe dostawy, gratisy itd.,
- ustalanie długości trwania promocji.
Raportowanie w Magento 2
- Zarządzanie raportami sprzedażowymi z poziomu jednego panelu administracyjnego,
- generowanie, przeglądanie i eksportowanie raportów w danym przedziale czasowym,
- raporty uwzględniające m.in. liczbę i wartość zamówienia, zastosowany podatek, status zafakturowania, metody dostawy, ilość i wartość uwzględnionych promocji,
- raporty produktowe dotyczące m.in. najczęściej kupowanych produktów, porzuconych koszyków, produktów dodanych do koszyka,
- generowanie raportów na podstawie statusu zamówienia.
Wielojęzyczność platformy Magento 2
- Możliwość wdrożenia różnych wersji językowych sklepu Magento 2,
- zarządzanie wszystkimi wersjami językowymi z poziomu jednego panelu,
- dostosowanie ustawień do danej wersji językowej (jednostki wagi, miary; strefy czasowe; dane kontaktowe),
- możliwość prezentowania różnych kategorii lub pul produktów w różnych językach sklepu,
- proste dodawanie tłumaczeń dla poszczególnych wersji językowych,
- osobne sekcje tłumaczeń dla atrybutów produktów, kategorii, stron, bloków,
- dostosowanie waluty i podatków do danej wersji językowej,
- dostosowanie metod płatności i dostawy do wersji językowej.
Płatności i dostawy w Magento 2
- Informowanie klienta o statusie płatności,
- różne metody płatności: m.in. przelew bankowy, płatność za pobraniem, karty kredytowe, systemy ratalne, bramki płatnicze,
- informowanie klienta o statusie dostawy, rożne metody dostawy: m.in. kurier, poczta, paczkomaty, odbiór własny,
- możliwość dodania darmowej dostawy,
- różne opcje określania kosztów dostawy – m.in. na podstawie wagi, wymiarów, miejsca dostawy.
Marketing w Magento 2
- SEO (m.in. meta dane, rich snippets, przyjazne adresy URL, canonical tags, generowanie sitemap XML),
- zarządzanie wysyłką newsletterów; możliwość dodatkowej integracji z narzędziami do email marketingu,
- social proof – system wystawiania ocen i recenzji,
- tworzenie i zarządzanie formularzami ankietowymi,
- dopasowanie i wyświetlanie produktów powiązanych, polecanych itd. - cross-selling i up-selling,
- sekcje bestsellerów i ostatnio przeglądanych produktów.
Integracje z zakresu marketingu i sprzedaży
- Integracje z CRM,
- integracje z narzędziami analitycznymi (Google Analytics, Piksel FB, Hotjar itd.),
- integracje z kanałami social media,
- integracje z porównywarkami cen,
- integracje z marketplace’ami,
- integracje z Google Merchant Center.
Integracje systemu Magento 2
Dzięki dużym możliwościom konfiguracji platforma Magento 2 pozwala na integrację z rozmaitymi systemami zewnętrznymi – zarówno tymi stworzonymi specjalnie pod prowadzenie Twojego biznesu, jak i popularnymi rozwiązaniami z zakresu płatności, dostaw, prowadzenia marketingu czy działań sprzedażowych. Integracje Magento 2 polegają na instalacji rozszerzeń – gotowych, dostępnych na oficjalnej stronie Magento, na stronach trzecich bądź customizowanych – projektowanych pod Twój sklep. Oto przykłady jednych z najpopularniejszych integracji Magento 2.
Metody płatności w Magento 2
Uwzględnienie dodatkowych metod płatności wymaga instalacji i (w razie potrzeby) dostosowania integrujących ich modułów. W przypadku braku dostępności rozwiązania, przygotowujemy integrację serwisu od podstaw. W zależności od potrzeb i możliwości Magento, podstawowa instalacja i konfiguracja modułu zajmuje kilkanaście godzin. W przypadku rozszerzeń, w zależności od skomplikowania, 20-40 godzin. Na indywidualne rozwiązania musimy poświęcić do 60 godzin.
Metody dostawy w Magento 2
Wdrożenie nowych metod dostawy w oparciu o moduł sprowadza się do:
- Przygotowania testowych kluczy API integracji.
- Instalacji modułu.
- Wprowadzenia konfiguracji spełniającej wymagania klienta - w niektórych przypadkach domyślne rozwiązania modułu nie spełniają wymagań i potrzebują rozbudowy. Po skonsultowaniu dodatkowych potrzeb, przygotowujemy rozszerzenie integracji i wprowadzamy wszystkie potrzebne funkcje.
- Dostosowania graficznego integracji do wdrożonego na platformie motywu.
- Testów wewnętrznych.
- Testów akceptacyjnych.
- Wdrożenia produkcyjnego.
Najczęściej zadawane pytania
Co mówią o nas Klienci?
Wyceń swój pomysł na sklep Magento 2
Stwórz z nami wyjątkowy projekt