Porzucane koszyki to jeden z największych problemów właścicieli sklepów internetowych. Jeśli jesteś jednym z nich, z pewnością zastanawiasz się, w jaki sposób radzić sobie z tym zjawiskiem. Musimy Cię nieco zasmucić, porzucania koszyków nie da się zniwelować w całkowitym stopniu, da się jednak je ograniczyć. W jaki sposób? Dowiesz się o tym w naszym artykule.
Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie konwersji w Twoim e-sklepie, jest zajęcie się monitorowaniem oraz odzyskiwaniem porzuconych koszyków. Osoby odwiedzające Twój sklep internetowy często dodają przedmioty do koszyka, po czym je porzucają w ostatniej chwili. Rzecz dzieje się z różnych powodów. Jednym z nich może być słaba optymalizacja procesu zakupowego czy ogółem Twojego e-sklepu, innym fakt odciągnięcia uwagi potencjalnego klienta przez zewnętrzne sprawy, a kolejnym to, że użytkownik chciał np. jedynie sprawdzić ostateczną cenę zamówienia, działanie rabatów, koszty wysyłki, za swój całkowity zakup. Często może Ci się wydawać, że klienta, który koszyk porzucił, nie da się z powrotem przyciągnąć do Twojego sklepu. Owszem z osobami jedynie porównującymi oferty, koszty, możesz mieć problem, ale np. te, które odciągnął sms od zakupów, po czym o nich zapomniały, jak najbardziej nakłonisz do dokończenia zakupów w Twoim e-sklepie. Jakie metody, działania w tym celu najlepiej wykorzystywać?
E-mail re-marketing
Jeśli użytkownik jest zarejestrowany lub na którymś etapie zakupów podał Ci swojego maila, możesz spróbować się z nim skontaktować i nakłonić lub przypomnieć mu o porzuconych zakupach. E-mailowy re-marketing jest niezwykle ważny i potrafi wiele zdziałać przy odzyskiwaniu porzuconych koszyków. Ważnym jest abyś takie przypominające e-maile wysyłał w odpowiednim czasie, warto też wysłać serię wiadomości, jeśli jedna nie działa, nawet 50% takich wiadomości jest otwieranych, a około 30% powoduje, że klienci wracają do sklepu i finalizują transakcję.
Maile do klientów możesz wysyłać już po 6 godzinach od porzucenia zakupów, badania wskazują, że klient często potrzebuję 5 godzin, aby w pełni zastanowić się nad zakupem. Niech temat wiadomości będzie pogrubiony, wyraźny i zwraca uwagę użytkownika; dodaj w mailu element pilności, np. o tym, że produkt może zostać wykupiony lub skup się na tym, że przedmiot został na pewien czas zarezerwowany dla użytkownika i będzie dostępny np. przez 24 godziny. Kolejną wiadomość możesz wysłać po 24 godzinach, a następną po 48. Warto w tych kolejnych mailach, zaproponować klientowi, niewielki rabat lub darmową przesyłkę, nie przyzwyczajaj jednak klientów do rabatów, nie rób tego nazbyt często, gdyż zaczną porzucać koszyki, aby wyłudzać rabaty.
Zapobieganie porzucania koszyków to podstawa
1s ładowania strony = 7% spadek konwersji
Elementem, który możesz poprawić, a często powoduje porzucanie koszyków przez potencjalnych klientów jest szybkość ładowania strony. Statystyki pokazują, że każda sekunda wydłużająca czas ładowania się e-sklepu, powoduje straty w konwersji na poziomie 7%. Nie tylko użytkownik zwraca uwagę na szybkość ładowania strony, ale również Google, które faworyzuje szybko ładujące się strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też warto popracować nad optymalizacją sklepu internetowego pod tym względem, np. odpowiednio kompresując zdjęcia czy dobierając odpowiedni hosting.
Uproszczony proces zakupowy
Konieczność rejestracji w e-sklepie czy długi proces zakupowy, sprawiają, że klient staje się do danego sklepu internetowego zniechęcony i porzuca koszyk. Warto więc w tym przypadku wdrożyć kilka elementów do procesu zakupowego we własnym e-sklepie. Po pierwsze zrezygnuj z konieczności rejestracji, jeśli klient chce dokonać pojedynczego zakupu w Twoim sklepie, niech poda jedynie dane niezbędne do wysyłki. Po drugie, warto potencjalnemu klientowi pokazać ile kroków jeszcze mu pozostało poprzez breadcrumbsy. Po trzecie, co jest dziś coraz częściej stosowane, warto wdrożyć w swoim sklepie jednostronicowy koszyk One Page Checkout, dzięki czemu cały proces zakupów będzie przebiegał na jednej stronie, a klient od razu zobaczy jak wiele rubryk czy działań mu pozostało do wykonania.

Nie ukrywaj kosztów dostawy
Klient zawsze zwraca się ku sklepom internetowym, w których koszty wysyłki są niskie, a już w ogóle to chciałby, aby były one darmowe. Dlatego już w koszyku warto podsumować jego wartość wraz z uwzględnieniem kosztów przesyłki oraz limitu, od którego dostawa jest darmowa. Wielkim błędem sprzedawcy jest informowanie klienta o kosztach dostawy dopiero w momencie, kiedy chce koszyk sfinalizować. Może bowiem się okazać, że koszty dla klienta są wysokie i z tego też powodu koszyk porzuci. Warto również wiedzieć, że według statystyk jest to jeden z najczęściej wskazywanych przez użytkowników internetu powodów, przez które porzucają zakupy.
Bezpieczeństwo oraz sposoby płatności
Jak wiadomo do wybrania sposobu płatności klient najczęściej przechodzi na końcu, warto aby koszyk, jak i cały proces zakupu był odpowiednio zabezpieczony certyfikatem SSL, a także, aby klient miał do wyboru jak najwięcej sposobów płatności. Jeśli klient zauważy, że proces zakupu jest podejrzany, albo nie może zapłacić w sposób, który posiada i zna, szybko z takiej transakcji zrezygnuje a zakupy zostaną porzucone. Korzystaj więc z usług operatorów płatności takich jak PayU czy Przelewy24.
Użytkowanie e-sklepu wygodne na każdym urządzeniu
Zastanów się też nad tym czy obsługa Twojego sklepu internetowego jest wygodna na każdym urządzeniu. Dziś, ruch z urządzeń mobilnych wynosi nawet 50%, dlatego zainwestuj w responsywną stronę internetową. Zwróć też uwagę na to czy klient rozpoczynający zakupy na tablecie, może je np. dokończyć na komputerze, ponieważ korzystanie z wielu urządzeń jednocześnie, jest dzisiaj niezwykle popularne.
Inne opcje
Osoby, które porzuciły koszyk mogą do Twojego e-sklepu powrócić, jak wspomnieliśmy, świetnym sposobem na to jest e-mail re-marketing. Często są wykorzystywane również reklamy, gdzie porzucone produkty z koszyka, wyświetlają się użytkownikowi na różnych stronach internetowych.
Aby proces zakupowy kończył się jak najczęściej sukcesem, prowadzone przez Ciebie kampanie internetowe, muszą w coraz większym stopniu iść w stronę personalizacji. Odchodzi się już od masowych ofert na rzecz tych zindywidualizowanych. Bardziej dopasowana oferta, prowadzi do tego, że klient ze swoich zakupów nie rezygnuje.
Odpowiednie targetowanie ofert do właściwych grup użytkowników, może pomóc Ci walczyć ze zjawiskiem porzuconych koszyków, a także utrzymywać lojalność klientów