Jak ratować porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to jeden z największych problemów właścicieli sklepów internetowych. Jeśli jesteś jednym z nich, z pewnością zastanawiasz się, w jaki sposób radzić sobie z tym zjawiskiem. Niestety, porzucania koszyków nie da się zniwelować całkowicie, da się jednak je ograniczyć. W jaki sposób? Dowiesz się o tym w naszym artykule.

Czym są porzucone koszyki?

Porzucone koszyki w sklepie – czym są?

Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie konwersji w Twoim e-sklepie, jest zajęcie się monitorowaniem oraz odzyskiwaniem porzuconych koszyków.

Na czym w ogóle polega to zjawisko? Porzucenie koszyka w sklepie internetowym ma miejsce, gdy potencjalny klient dodaje produkt do koszyka, ale nie dochodzi do etapu sfinalizowania transakcji.

Na niektórych platformach proces złożenia zamówienia może obejmować wiele dodatkowych kroków. W takich przypadkach oprócz samego porzucenia koszyka wymienia się np.:

  • porzucenie przeglądania – odwiedzający przegląda stronę sklepu, ale nie dodaje niczego do koszyka,
  • porzucenie rezerwacji – w branży hotelowej lub turystycznej „koszyk zakupowy” to często długi proces składania rezerwacji, który obejmuje wiele pośrednich etapów. Z tego powodu analizuje się go w jeszcze innych kategoriach.

Porzucone koszyki – statystyki

W kontekście tego zjawiska warto mieć realistyczne oczekiwania – liczba porzuconych koszyków w skali całego e-commerce jest całkiem spora i od kilkunastu lat waha się w okolicach 68-71%:

Porzucanie koszyków - statystyki

Źródło

Oprócz tego, jak podaje Dynamic Yield, odsetek porzuconych koszyków różni się w zależności od wykorzystywanego urządzenia:

  • Desktop – 65,16%,
  • Tablet – 67,45%,
  • Mobile – 76,63%.

Jak z kolei prezentuje się to zjawisko w zależności od branży? Statista podaje następujące dane:

Porzucone koszyki w zależności od branży

Źródło

Na samym szczycie mamy takie kategorie jak przejazdy wycieczkowe, bilety lotnicze, dobra luksusowe i motoryzacja.

Na dole znajdują się z kolei zakupy codzienne, elektronika użytkowa, leki, kosmetyki czy produkty związane ze sportem i aktywnym wypoczynkiem.

Skąd te różnice? Wiele sprowadza się do ceny oraz złożoności procesu zakupowego. Im wyższe obawy i ryzyko związane z transakcją, tym większa szansa, że koszyk zostanie w którymś momencie porzucony.

Czynnikom wpływającym na porzucanie koszyków w sklepach internetowych przyjrzymy się dokładniej w dalszej części artykułu.

Jak obliczyć współczynnik porzucanych koszyków?

Współczynnik porzuconych koszyków to procent użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka, ale nie dokończyli zakupu. Aby go obliczyć, potrzebujesz następujących danych z wybranego okresu (np. miesiąc):

  1. Liczba utworzonych koszyków – ile razy klienci utworzyli koszyk, niezależnie od tego, czy dokonali zakupu.
  2. Liczba zakończonych zakupów – ile transakcji zostało faktycznie zrealizowanych.

Następnie skorzystaj z następującego wzoru:

Wzór na współczynnik porzuconych koszyków

Załóżmy, że Twoje liczby wyglądają następująco:

  • liczba utworzonych koszyków – 800,
  • liczba zakończonych zakupów – 200.

Gdy podzielisz 200 przez 800, da to wynik 0,25. Następnie odejmij tę liczbę od 1. 1-0,25 daje 0,75. Na koniec pomnóż tę wartość przez 100% – współczynnik porzuconych koszyków w tym przypadku wynosi 75%.

Porzucone koszyki – 10 głównych przyczyn

Osoby odwiedzające Twój sklep internetowy często dodają przedmioty do koszyka, po czym w ostatniej chwili je porzucają. Dzieje się to z różnych powodów. Przyjrzyjmy się im bliżej.

  1. Porównywanie produktów

    Śledząc porzucone koszyki, pamiętaj, że wiele z nich nie ma nic wspólnego z problemami na stronie sklepu. Klienci często przeglądają i porównują ze sobą różne oferty przed podjęciem decyzji lub po prostu robią to z ciekawości, nie mając nawet zamiaru sfinalizować transakcji.

  2. Wysoka cena i jej wahania

    Jak już wspomnieliśmy w kontekście statystyk, jednym z kluczowych czynników wpływających na zjawisko porzuconych koszyków w sklepach internetowych jest oczywiście cena.

    Gdy w grę wchodzi duży wydatek, klienci potrzebują więcej czasu na przemyślenie zakupu, porównanie ofert lub zgromadzenie niezbędnych środków po wstępnym podjęciu decyzji.

    W niektórych branżach (np. bilety lotnicze, hotele i zakwaterowanie, wynajem samochodów) mają miejsce także duże (występujące nawet z dnia na dzień) wahania cenowe. Porzucenia koszyków w takich sytuacjach występują jeszcze częściej.

  3. „Złożoność i konsekwencje” oferty

    Wstępna decyzja o zakupie niektórych produktów czy usług wiąże się nie tylko z ceną, ale również z kwestiami „okołotransakcyjnymi”.

    Przykładowo, planowanie podróży promem to znacznie więcej niż tylko zakup biletu – to również organizacja dojazdu do portu, dostosowanie planów podróży do rozkładu, a nawet kwestie związane z zakwaterowaniem przed i po podróży.

    W takim kontekście w grę wchodzi znacznie więcej zmiennych (niezwiązanych z samym sklepem internetowym), które mogą skłonić do porzucenia oferty.

    Dla odmiany mały mebel za 100 złotych przywożony jest prosto pod drzwi klienta i wystarczy go tylko wypakować. Kupujący będzie miał znacznie mniej obaw przed sfinalizowaniem transakcji.

  4. Obowiązkowe utworzenie konta

    Klienci często rezygnują z zakupów, jeśli muszą utworzyć konto. Jest to dodatkowy krok, który może być szczególnie uciążliwy na urządzeniach mobilnych oraz gdy użytkownik chce zrealizować szybko jednorazowy zakup.

  5. Długi i złożony proces finalizacji rozliczenia

    Skomplikowany i czasochłonny proces składania zamówienia zwiększa prawdopodobieństwo porzucenia koszyka. Każdy dodatkowy krok, zwłaszcza wymagający wprowadzenia nowych informacji, zwiększa ryzyko porzucenia koszyka.

  6. Nieoczekiwane dodatkowe koszty

    Dodatkowe opłaty związane z wysyłką, podatkami czy opłatami za skorzystanie z wybranej opcji płatności, które pojawiają się na ostatnim etapie zakupu, są bardzo często przyczyną porzucania koszyków.

    Pamiętaj, że dla wielu klientów określony próg cenowy może być głównym powodem, dla którego rozważają Twoją ofertę. Jeśli nieoczekiwanie zostanie przekroczony, poczują, że zmarnowali czas. W takiej sytuacji mogą także wyrobić sobie negatywną opinię o Twoim sklepie.

  7. Zbyt długi czas wysyłki

    Długi czas dostawy może skutecznie zniechęcić klientów do sfinalizowania transakcji. Pamiętaj, że podobnie jak cena, często stanowi on kluczowy czynnik uwzględniany przy decyzji o zakupie.

  8. Nachalne techniki sprzedażowe

    Agresywne strategie sprzedaży, takie jak nieustanne rekomendacje produktów czy wyskakujące okna, mogą być odbierane jako natrętne.

    Oczywiście takie techniki jak up-selling i cross-selling to jak najbardziej sprawdzone metody. Pamiętaj jednak, że klienci cenią sobie możliwość dokonywania wyborów bez presji, dlatego należy zachować rozwagę w przypadku omawianych strategii.

  9. Brak szybkiej obsługi klienta i sekcji pomocy

    Szybka i efektywna obsługa klienta w trakcie procesu zakupowego jest nieoceniona. Klienci, którzy napotykają problemy lub mają pytania, a nie mogą szybko uzyskać odpowiedzi, często rezygnują z zakupu.

    Wprowadzenie czatu na żywo, infolinii czy szczegółowego FAQ może znacząco zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.

  10. Niejasna polityka zwrotów i reklamacji

    Kiedy polityka zwrotów i reklamacji nie jest jasno określona i łatwo dostępna, klienci mogą czuć się niepewnie, dokonując zakupu.

    Obawy dotyczące tego, co zrobić w przypadku chęci zwrotu czy złożenia reklamacji, potrafią zniechęcić wielu kupujących. Jest tak zwłaszcza w przypadku droższych, złożonych i podatnych na uszkodzenia produktów jak np. najnowsze modele telefonów.

Jak uratować porzucone koszyki?

Z osobami porównującymi oferty i koszty możesz mieć problem, ale np. te, które od zakupów odciągnął SMS, po czym o nich zapomniały, jak najbardziej nakłonisz do dokończenia zakupów w Twoim e-sklepie. Jak uratować porzucone koszyki? Omówmy 9 metod.

  1. Personalizacja

    Aby proces zakupowy jak najczęściej kończył się sprzedażą, prowadzone przez Ciebie kampanie internetowe muszą w coraz większym stopniu iść w stronę personalizacji. Odchodzi się już od masowych ofert na rzecz tych zindywidualizowanych. Bardziej dopasowana oferta prowadzi do tego, że klient nie zrezygnuje ze swoich zakupów.

    Rozważ dlatego takie metody jak:

    • rekomendacje produktów na podstawie historii zakupów,
    • wewnętrzna wyszukiwarka z autouzupełnianiem uwzględniającym historię wyszukiwania,
    • rabaty dla stałych klientów,
    • targetowane reklamy w mediach społecznościowych.

    Odpowiednie targetowanie ofert do właściwych grup użytkowników może pomóc Ci walczyć ze zjawiskiem porzuconych koszyków, a także utrzymywać lojalność klientów.

  2. Szybkość ładowania

    Elementem, który często powoduje porzucanie koszyków przez potencjalnych klientów, jest szybkość ładowania strony. Statystyki pokazują, że każda sekunda wydłużająca czas ładowania się e-sklepu, powoduje straty w konwersji na poziomie 7%. Nie tylko użytkownik zwraca uwagę na szybkość ładowania strony, ale również Google, które faworyzuje szybko ładujące się strony w wynikach wyszukiwania.

    Dlatego też warto popracować nad optymalizacją sklepu internetowego pod tym względem, np. kompresując zdjęcia czy dobierając odpowiedni hosting.

  3. Uproszczony proces zakupowy

    Konieczność rejestracji w e-sklepie czy długi proces zakupowy mogą sprawić, że klient zniechęci się i porzuci koszyk. Warto więc w tym przypadku rozważyć kilka aspektów:

    • zrezygnuj z konieczności rejestracji, jeśli klient chce dokonać pojedynczego zakupu w Twoim sklepie, poproś go jedynie o podanie niezbędnych danych do wysyłki,
    • zastosuj nawigację okruszkową, aby pokazać klientowi, ile kroków pozostało mu do finalizacji kupna,
    • warto wdrożyć w swoim sklepie jednostronicowy koszyk One Page Checkout, dzięki czemu cały proces zakupów będzie przebiegał na jednej stronie, a klient od razu zobaczy jak wiele rubryk czy działań pozostało mu do wykonania.
  4. Jawne koszty dostawy

    Klient zawsze szuka sklepów internetowych, w których koszty wysyłki są niskie, a najlepiej darmowe. Dlatego już w koszyku warto podsumować jego wartość wraz z uwzględnieniem kosztów przesyłki oraz limitu, od którego dostawa jest darmowa.

    Wielkim błędem sprzedawcy jest informowanie klienta o kosztach dostawy dopiero w momencie, kiedy koszyk jest na etapie finalizacji. Może okazać się, że koszty są za wysokie i z tego powodu porzuci koszyk. Warto również wiedzieć, że według statystyk jest to jeden z najczęściej wskazywanych powodów, przez który kupujący porzucają zakupy.

  5. Bezpieczeństwo oraz sposoby płatności

    Jak wiadomo, do wybrania sposobu płatności klient najczęściej przechodzi na końcu. Warto więc zabezpieczyć proces zakupu certyfikatem SSL, a także zaoferować kupującemu jak najwięcej sposobów płatności.

    Bezpieczeństwo transakcji ma ogromne znaczenie – jeśli klient zauważy, że proces zakupu jest podejrzany lub nie może zapłacić w sposób, z którego zazwyczaj korzysta, szybko z takiej transakcji zrezygnuje, a zakupy zostaną porzucone. Korzystaj więc z usług operatorów płatności takich jak PayU czy Przelewy24. Dodaj również opcję płatności Blikiem czy kartą. Coraz popularniejsze stają się również odroczone metody płatności jak PayPo.

  6. E-mail marketing

    Jeśli użytkownik jest zarejestrowany lub na którymś etapie zakupów podał Ci swojego maila, możesz spróbować się z nim skontaktować i przypomnieć o porzuconych zakupach. E-mail marketing jest niezwykle ważny na tym etapie i potrafi wiele zdziałać przy odzyskiwaniu porzuconych koszyków.

    Ważne abyś przypominające e-maile wysyłał w odpowiednim czasie. Warto też wysłać serię wiadomości, jeśli jedna nie zadziała – nawet 50% takich wiadomości jest otwieranych, a około 30% powoduje, że klienci wracają do sklepu i finalizują transakcję.

    Maile do klientów możesz wysyłać już po kilku godzinach od porzucenia zakupów, badania wskazują, że klient często potrzebuje 5 godzin, aby w pełni zastanowić się nad zakupem.

    Niech temat wiadomości będzie pogrubiony, wyraźny i zwraca uwagę użytkownika. Dodaj w mailu element pilności, np. o tym, że produkt może zostać wykupiony lub skup się na tym, że przedmiot został na pewien czas zarezerwowany dla użytkownika i będzie dostępny np. przez 24 godziny.

    Kolejną wiadomość możesz wysłać po 24 godzinach, a następną po 48. Warto w kolejnych mailach zaproponować klientowi niewielki rabat lub darmową przesyłkę. Nie przyzwyczajaj jednak klientów do rabatów, nie rób tego zbyt często, ponieważ zaczną porzucać koszyki, aby wyłudzać rabaty.

  7. Informowanie o ponownej dostępności produktu

    Załóżmy, że klient chce dokonać kompletnego zakupu. Nie chce składać zamówienia 2 razy, aby uniknąć kosztów wysyłki. Zauważa jednak, że jeden z pożądanych produktów nie jest na stanie magazynowym, dlatego porzuca koszyk. Co wtedy zrobić?

    Rozważ następujące opcje:

    • powiadomienia o uzupełnieniu zapasów – jak wspomnieliśmy wcześniej, e-mail marketing to sprawdzony sposób ratowania porzuconych koszyków zakupowych. Dlatego wprowadź funkcję, dzięki której klienci zainteresowani konkretnym produktem mogą zostawić swój adres e-mail i otrzymać automatyczne powiadomienie, gdy znowu będzie dostępny. Ta metoda nie tylko pozwala zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków, ale także buduje zaangażowanie i lojalność wobec marki,
    • szacowany czas uzupełnienia zapasów – jeśli towar nie jest dostępny, dodaj informację na samej karcie produktu, kiedy znowu znajdzie się w ofercie. Możliwe, że kupujący powróci po tym czasie i sfinalizuje transakcję.
  8. Responsywna strona

    Zastanów się też nad tym, czy obsługa Twojego sklepu internetowego jest wygodna na każdym urządzeniu. Ruch z urządzeń mobilnych wynosi nawet kilkadziesiąt procent, dlatego zainwestuj w responsywną stronę internetową.

    Zwróć też uwagę na to, czy klient rozpoczynający zakup na tablecie może go np. dokończyć na komputerze. Realizowanie jednej transakcji na wielu urządzeniach, jest dzisiaj bardzo częste.

  9. Remarketing

    Remarketing to zaawansowana strategia marketingowa, która pozwala firmom ponownie docierać do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili ich stronę internetową, ale np. nie dokonali zakupu.

    W ramach tej strategii reklamy dotyczące produktów rozważanych przez klienta będą pokazywać się na innych odwiedzanych stronach internetowych czy np. na serwisie YouTube.

    Takie reklamy przypominające o porzuconych koszykach to dobry sposób na dotarcie do użytkowników, którzy np. nie podali swojego adresu e-mail.

Podsumowanie

W ramach podsumowania przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące porzuconych koszyków.

1

Na czym polega porzucenie koszyka?

2

Jakie są główne przyczyny porzucania koszyków?

3

Jak zminimalizować ryzyko porzucania koszyków przez potencjalnych klientów?

Chcesz stworzyć sklep internetowy?

Napisz do nas!