Smart POST
Smart POST

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Ponad ¾ nowopowstałych firm utrzymuje się po roku swojej działalności. W branży e-commerce te statystyki nie wyglądają aż tak optymistycznie. A sklepy internetowe często upadają, dlatego, że nie sprzedają. Sam fakt postawienia strony internetowej z produktami, zakup produktów do sprzedaży to za mało, aby sklep internetowy przetrwał. Dlaczego więc sklepy internetowe upadają i w jaki sposób jako właściciel jednego z nich możesz temu zaradzić? Sprzedaż w Twoim e-sklepie jest niska. Jest to ostrzeżenie dla Ciebie, oczywiście nie oznacza ono Twojego bankructwa, dowiedz się, co możesz zrobić, aby temu zapobiec.

Sklep niedostosowany do urządzeń mobilnych

Ruch w sieci w nawet 50 % generują urządzenia mobilne. W Polsce według danych z StatCounter Global Stats podanych w październiku 2016 roku jest to 60,4%, zapewne więc nawet na tę chwilę wskaźnik ten jest wyższy. Wynika z tego, że komputery statystycznie wykorzystujemy do poważnych zadań, a urządzenia mobilne w codziennych sytuacjach i w każdej chwili. Dlatego też nie dostosowując swojego sklepu internetowego pod urządzenia mobilne, sam skazujesz swój biznes na porażkę. Co więcej bardzo możliwym jest, że w momencie kiedy Twój sklep internetowy nie posiada strony responsywnej, w ogóle nie pojawia się w wyszukiwaniach Google na urządzeniach mobilnych. Tworząc stronę RWD swojego sklepu internetowego już na wstępie zyskujesz o 60% więcej potencjalnych klientów.
Dowiedz się więcej o RWD.

Skomplikowana nawigacja i zła wyszukiwarka produktów w e-sklepie

Brak breadcrumbsów; zbyt wiele kategorii produktów, które w dodatku są nielogicznie posegregowane, a na końcu wyszukiwarka produktów, działająca nie tak jak należy. To wszystko może doprowadzić do tego, że klient w Twoim sklepie internetowym się zgubi, a jeśli się zgubi to po prostu z niego wyjdzie i przejdzie na bardziej logiczną stronę konkurencji, na której również kupi produkt, którego oczekuje. Konkurencja w sieci jest zbyt duża, aby pozwalać sobie na tak błahe błędy, dlatego zadbaj o to, aby nawigacja w Twoim e-sklepie była logiczna, przejrzysta a także działała jak należy.

sprzedaż internetowa

Przestarzały projekt graficzny strony internetowej e-sklepu

Każdy klient niezależnie od tego czy kupuje stacjonarnie, czy też za pomocą internetu, patrzy na to jak dany sklep wygląda. W sklepie stacjonarnym spojrzy na wszystko, od szyldu i wystawy sklepowej, która powinna go zachęcić do wejścia, po ułożenie produktów na półkach, wystrój sklepu i jego czystość. Posiadając sklep internetowy masz nieco łatwiej, spójrz więc na najnowsze trendy w webdesignie (artykuł na ten temat przeczytasz tutaj) i zastanów się nad tym, co Twoim zdaniem najbardziej przemawia do Ciebie, a także przemówi do Twojej klienteli. Jeśli sam nie potrafisz projektować stron internetowych, warto zainwestować i skorzystać z pomocy profesjonalistów, bowiem przestarzały, nieestetyczny wygląd sklepu internetowego zmniejsza zaufanie klientów, zniechęca i powoduje, że potencjalny klient zwraca się ku bardziej estetycznej konkurencji. Nie zapominaj również o zdjęciach produktów, słaba jakość, piksele, brak estetyki, zdjęcia robione w różnych miejscach, na różnych tłach, to brak profesjonalizmu, na takie działanie może sobie pozwolić osoba prywatna, odsprzedając przedmiot na Allegro lub OLX.

Nieunikalne oraz źle skonstruowane opisy produktów

Jak wiadomo nie od dziś, treść na stronach internetowych ma bardzo duże znaczenie. Większość takiej treści w sklepach internetowych stanowią opisy produktów i są one niezwykle istotne z perspektywy klienta – mają go zachęcać, a także przekazywać wszelkie ważne informacje na temat produktów; istotne są również z perspektywy wyszukiwarki Google i to właśnie dzięki nim, sklep internetowy może zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań. Częstą praktyką właścicieli e-sklepów jest pobieranie opisów produktów ze stron producentów, nie jest to dobre rozwiązanie, szczególnie, jeśli chodzi o wyszukiwarkę Google, która nie toleruje kopiowania treści. Opisy produktów powinny być więc ciekawe, poprawne językowo, wyczerpująco informować o produkcie, a także być unikalne, dlatego, jeśli sam nie masz czasu, albo brakuje Ci umiejętności, zainwestuj w opisy produktów napisane przez wprawionego copywritera.
Dowiedz się więcej: Opisy produktów w sklepie internetowym - dlaczego są tak istotne?

Brak lub niewiele opinii o sklepie w sieci

Klient, często zanim coś kupi albo skorzysta z czyichś usług, potrzebuje najpierw jak najwięcej dowiedzieć się o danym sklepie internetowym lub produkcie w sieci. Dlatego warto, aby Twoje produkty posiadały opinie, warto również, abyś zarejestrował swój sklep na takich portalach jak Ceneo czy Opineo. Przypominaj zatem swoim klientom o tym, aby wystawiali opinie Twojemu sklepowi i produktom w nim się znajdującym, nie bądź jednak nachalny, co więcej zachęć klientów do tego, aby komentowali, np. dając im nawet niewielką zniżkę na kolejne zakupy w Twoim sklepie.

Brak budżetu na marketing internetowy

Nie wystarczy fakt posiadania e-sklepu, abyś zaczął zarabiać. Początkowo Twój sklep internetowy nie jest dla użytkowników sieci widoczny, dlatego powinieneś zainwestować w marketing internetowy, czyli:

  • odpowiednią optymalizację sklepu pod wyszukiwarki internetowe;
  • content marketing;
  • e-mail marketing;
  • social media marketing;
  • kampanie Adwords;
  • kampanie z udziałem influencerów.

Przeczytaj również: Jak pozyskać ruch na stronę internetową lub sklep internetowy?

Zmiany algorytmów w wyszukiwarce

Celem algorytmów wyszukiwarki Google jest to, aby użytkownik uzyskiwał jak najlepsze wyniki wyszukiwania, takie, które będą dla niego korzystne i przydatne. Premiowana jest więc jakościowa treść, pozycjonowanie na lokalne frazy, a nawet szybkość ładowania strony czy dopasowanie jej do urządzeń mobilnych. Może się zdarzyć, że nagle Twój sklep internetowy rejestruje duże spadki lub wzloty. Warto w tym momencie dowiedzieć się, z jakich powodów dostałeś od Google karę lub nagrodę, dzięki czemu lepiej będziesz mógł przeanalizować i usprawnić swoje działania oraz naprawić ewentualne szkody.

Brak analizy klientów

Ciągłe analizowanie tego, co dzieje się w Twoim sklepie internetowym powinno być jednym z Twoich priorytetów. W ten sposób możesz dowiedzieć się na jakie strony najczęściej wchodzą użytkownicy, w jakim są wieku, jakie są ich zainteresowania, jakiej są płci, czy odrzucają jakieś podstrony tuż po wejściu na nie, jak długo surfują po Twoim e-sklepie, jaki jest współczynnik konwersji, a w końcu czy Twoje kampanie e-mail marketingowe czy w social mediach działają. Wiedza ta jest dla Ciebie niezwykle istotna, bo jedynie w ten sposób możesz dowiedzieć się, co robisz nie tak, gdzie popełniasz błędy i co powinieneś zmienić, ale nie tylko, dzięki temu sprawdzisz również co idzie Ci dobrze, przez co zainwestujesz w pozytywne działania większą ilość czasu i pieniędzy.

Ograniczone oprogramowanie e-sklepu

Nie każde oprogramowanie, skrypt, na którym działa Twój sklep, będzie dla niego odpowiednie. Wiele skryptów dzisiaj dostępnych jest ograniczone. Warto więc postawić na rozwiązania znane, lubiane przez innych, skalowalne, mające jak najwięcej funkcji i możliwości, a także posiadające sporą społeczność użytkowników, dzięki czemu nie będziesz musiał co chwilę prosić o wsparcie profesjonalistów. Świetnym rozwiązaniem Twoich problemów, jeśli zakładasz średniej lub dużej wielkości sklep internetowy będzie Magento. Jest to jeden z najbardziej popularnych, skalowalnych i posiadających mnogość funkcji skryptów dostępnych na rynku. Warto też zainteresować się Drupalem Commerce lub platformą PrestaShop.

Przeczytaj artykuły, które pomogą Ci w wyborze skryptu pod sklep internetowy:

Drupal Commerce - dlaczego warto rozważyć połączenie CMS-a i systemu e-commerce?

Który skrypt sklepowy jest najlepszy?

Magento i opinie o skrypcie

Skomplikowany proces zamówienia

Istnieją elementy sklepu internetowego, które w poważny sposób szkodzą konwersji. Jednym z nich jest skomplikowany proces złożenia zamówienia. Po pierwsze nie zmuszaj potencjalnych klientów do rejestracji w Twoim e-sklepie. Wpisywanie maili, tworzenie nicków i haseł, aktywacja konta, to wszystko trwa, a klient w tym czasie się niecierpliwi, co może spowodować, że porzuci koszyk i poszuka produktów gdzie indziej. Po drugie sam proces złożenia zamówienia nie powinien być trudny, a przejrzysty, prosty i szybki. Warto, więc zainstalować w swoim sklepie moduł One Page Checkout, dzięki któremu złożenie zamówienia jest niezwykle proste, znajduje się na jednej stronie i w sporym stopniu przyśpiesza zakup produktów.
Tutaj dowiesz się więcej o uproszczonej procedurze zakupu.

Ograniczony wybór systemów płatności

Klient nasz Pan i to on powinien decydować w jaki sposób zapłaci za swoje zakupy. Dlatego powinieneś zintegrować swój sklep internetowy z jak największą liczbą płatności tak, aby klient miał wybór, a nie był podstawiony pod ścianą. Bowiem, jeśli nie posiada możliwości zapłacenia za zakupy systemem płatności wybranym przez Ciebie, to najpewniej porzuci koszyki i przejdzie na stronę konkurencji.

Chcesz, aby Twój sklep internetowy zarabiał? Postaw na wyżej wymienione rozwiązania, zadbaj przede wszystkim o wygląd sklepu, jego możliwości, przyjazność dla użytkownika oraz widoczność w sieci, a dzięki temu osiągniesz sukces.

Udostępnij artykuł: