Opisy produktów w sklepie internetowym – dlaczego są tak istotne?
Unikalna treść w internecie ma ogromne znaczenie, ponieważ zwiększa szanse na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. W jaki sposób wypełnić nią sklep internetowy? Największe możliwości dają opisy kategorii oraz produktów i to na nich powinieneś się skupić, tworząc sklep internetowy. W tym artykule dowiesz się, co to jest opis produktu i jak możesz wykorzystać go, by zwiększyć swoją widoczność w sieci.
Czym jest opis produktu?
Czym jest opis produktu?
Opis produktu to tekst marketingowy, którego celem jest przedstawienie i wyjaśnienie cech produktu oraz korzyści płynących z jego posiadania. Nadrzędnym zadaniem jest oczywiście zachęcenie potencjalnego klienta do dokonania zakupu.
Dobre opisy produktów mogą przyjmować różną formę. Wszystko zależy od tego, gdzie się znajdują. Na Allegro będą to rozbudowane strony pełne zdjęć, które w wyczerpujący sposób przedstawiają ofertę. Natomiast w zestawieniach i rankingach książek znajdziesz krótkie opisy, które koncentrują się wyłącznie na kluczowych informacjach, aby odwiedzający byli w stanie szybko ocenić, czy pozycja odpowiada ich zainteresowaniom.
Opis produktu w sklepie internetowym – dlaczego jest tak ważny?
Opis produktu w sklepie internetowym – dlaczego jest tak ważny?
Opisy produktów w sklepie internetowym to nie tylko kilka słów, które mają zachęcić potencjalnego klienta do zakupu, ale również bardzo istotny czynnik mający wpływ na pozycjonowanie w Google.
Wielu początkujących sprzedawców internetowych uważa, że do założenia i prowadzenia sklepu internetowego wystarczy komputer, dostęp do internetu oraz towar na start. To częsty błąd, ponieważ witryna wymaga również odpowiedniego designu oraz budżetu marketingowego. Samo postawienie strony internetowej również jest relatywnie drogie.
Założenie sklepu internetowego wymaga stworzenia unikalnych opisów kategorii i produktów, a to one są jednym z najistotniejszych czynników, jeśli chodzi o promocję e-sklepu poprzez pozycjonowanie.
Unikalne opisy produktów to duży wydatek dla początkującego przedsiębiorcy, co sprawia, że wielu z nich wybiera gotowe, darmowe opisy, skopiowane np. od producenta. Działanie to zazwyczaj nie kończy się najlepiej, ponieważ Google może nałożyć filtr lub obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Co ciekawe, skuteczne opisy produktów mają nawet większe znaczenie niż dowód społeczny, czyli recenzje klientów oraz uśredniona ocena gwiazdkowa.
Analiza przeprowadzona przez Statistę zwraca uwagę na podobne kwestie. 36% respondentów w Europie uznało, że ich doświadczenia zakupowe poprawiłyby lepsze opisy produktów.
27% podkreśliło z kolei znaczenie wysokiej jakości zdjęć produktowych.
Profesjonalne opisy produktów przynoszą także 3 inne korzyści. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Lepszy ranking w Google
Gdy opisy produktów zawierają odpowiednie słowa kluczowe, algorytmom Google łatwiej zrozumieć, czego dotyczy strona. Zwiększa to szanse na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Lepsze doświadczenie użytkownika
Wyobraź sobie, że szukasz nowego ekspresu do kawy. Wchodzisz na stronę sklepu internetowego i znajdujesz interesujący Cię model. Jego opis jest zorganizowany w przemyślany sposób – zawiera nagłówki, wypunktowane listy i krótkie akapity. Dzięki temu łatwo znajdujesz kluczowe cechy, takie jak pojemność zbiornika na wodę czy rodzaje obsługiwanych kapsułek.
Na samym dole zamieszczona jest z kolei sekcja FAQ, która odpowiada na najczęstsze pytania dotyczące użytkowania i konserwacji ekspresu, co rozwiewa Twoje wątpliwości.
Mówiąc prościej, tego typu opis produktu zapewnił Ci świetne doświadczenie. W rezultacie spędziłeś na stronie więcej czasu. Google także zwraca uwagę na takie zachowania odwiedzających, co z kolei przekłada się na wspomniany wcześniej lepszy ranking.
Wyższy współczynnik konwersji
Szczegółowe i przemyślane opisy produktów budują zaufanie do Twojej marki. Kiedy odpowiadają na wszystkie pytania i rozwiewają wątpliwości, klienci czują się pewniej. Gdy wszystkie niezbędne informacje są dostępne na wyciągnięcie ręki, skraca to czas potrzebny na podjęcie decyzji zakupowej i zwiększa współczynnik konwersji.
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? 5 najlepszych praktyk
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? 5 najlepszych praktyk
Tworząc opisy produktów do sklepu internetowego, warto trzymać się pewnych ogólnych zasad. Omówmy je bliżej.
Kieruj opisy do docelowej grupy odbiorców
Opisy produktów pisane z myślą o szerokim gronie odbiorców mogą stać się zbyt ogólne i nieprzekonywujące. Skup się na swojej docelowej grupie klientów – dzięki temu staną się bardziej angażujące.
Zacznij od wyobrażenia sobie swojego idealnego klienta. Jaki rodzaj tonu preferuje? Jakie słownictwo jest mu znane? Czy są jakieś zwroty, których nie lubi? Jakie może mieć pytania?
Rozważmy to na przykładzie:
Piękna antyczna figurka doskonale nadaje się do każdego wnętrza. Wykonana z wysokiej jakości materiałów, stanowi doskonały dodatek do Twojego domu. Jej klasyczny design i szczegółowe wykończenie z pewnością przyciągną uwagę gości.
Całkiem poprawny opis produktu, ale można lepiej:
Zadbaj o elegancję i klasę w swoim domu, dzięki tej antycznej figurce skierowanej do wielbicieli humanistycznego stylu. Wykonana z najwyższej jakości brązu, figurka przedstawia postać greckiego filozofa w zadumie, symbolizując głęboką refleksję i mądrość. Klasyczny design inspirowany starożytną Grecją oraz szczegółowe wykończenie doskonale komponują się z biblioteką pełną książek i wnętrzami w stylu retro.
Tego typu opis buduje emocjonalną relację z kupującym, który ceni sobie konkretny styl wnętrz, a nawet wartości życiowe.
Skup się na korzyściach, a nie cechach
Jedną z fundamentalnych reguł marketingu i sprzedaży jest tzw. język korzyści. Jest to sposób komunikacji, który koncentruje się na tym, jakie konkretne korzyści użytkownik odniesie z produktu lub usługi. Uprzedza on niejako pytanie „co będę z tego miał?” z perspektywy klienta.
Reguł języka korzyści powinny trzymać się wszystkie opisy produktów do sklepu internetowego. Rozważmy kilka przykładów:
Cecha
Korzyść
Telefon ma baterię o pojemności 4 000
Dzięki baterii o pojemności 4 000 mAh możesz korzystać z telefonu przez cały dzień bez potrzeby ładowania.
Karta graficzna ma 16 GB pamięci.
Dzięki temu, że karta ma aż 16 GB pamięci, będziesz mógł cieszyć się Ray Tracingiem w nawet najbardziej wymagających grach.
Sofa jest wykonana z wysokiej jakości skóry.
Wysokiej jakości skóra sprawia, że sofa jest nie tylko elegancka, ale również trwała i łatwa do utrzymania w czystości, co zapewnia komfort i estetykę na lata.
Wykorzystaj storytelling
Gdy zastosujesz się do poprzednich rad, łatwiej będzie Ci wykorzystać storytelling w tworzeniu opisów produktów. Storytelling to po prostu opowiadanie historii, z którymi kupujący jest w stanie się utożsamić. Możesz go wdrożyć na kilka sposobów.
Technika
Opis
Przykład
Narracja wokół produktu
Opisz, jak produkt może wpłynąć na życie klienta, jakie problemy rozwiązuje lub jakie wyjątkowe doświadczenia oferuje.
Wyobraź sobie, jak siadasz z filiżanką aromatycznej kawy parzonej w naszym eleganckim ekspresie. Każdego ranka budzisz się na nowo zakochany w swoim rytuale.
Historia marki
Opowiedz historię, jak produkt został stworzony, skąd pochodzi lub jakie wartości reprezentuje Twoja marka.
Nasza firma z pasją tworzy wyjątkowe meble, łącząc nowoczesny design z tradycyjnymi rzemieślniczymi technikami.
Przykłady z życia
Przedstaw konkretne sytuacje, w których produkt komuś pomógł.
Marta, młoda architektka, korzysta z regulowanego elektrycznie biurka, dzięki czemu może wygodnie pracować zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Pomogło jej to uporać się z bólem pleców.
Zadbaj o formatowanie
Niektóre opisy produktów są bardzo rozbudowane i poruszają wiele zagadnień. Oprócz tego, kupujący często w jednym czasie rozważają różne oferty. Warto więc ułatwić im proces podejmowania decyzji zakupowej dzięki odpowiedniemu formatowaniu. Możesz skorzystać z wielu sprawdzonych metod:
- nagłówki – dziel opisy na sekcje za pomocą nagłówków (H2, H3, H4). Ułatwia to nawigację i szybkie znalezienie potrzebnych informacji,
- listy wypunktowane – pomagają w szybkim przyswajaniu informacji. Świetnie sprawdzają się, gdy opisujesz specyfikacje, korzyści oraz procedury,
- krótkie akapity – unikaj długich bloków tekstu. Krótkie, zwięzłe akapity są przyjaźniejsze dla oka i łatwiej się je skanuje,
- pogrubienie kluczowych informacji – pogrubienie najważniejszych punktów przyciąga uwagę i pomaga użytkownikom szybko znaleźć istotne informacje,
- tabele – tabele idealnie sprawdzają się, gdy chcesz zaprezentować specyfikacje techniczne lub zrobić porównanie cech/parametrów itp.
Stale testuj i optymalizuj
Nawet jeśli korzystasz z dobrego wzoru opisu produktów, nie spodziewaj się doskonałych wyników za pierwszym razem. Powinieneś na bieżąco sprawdzać statystyki i poprawiać teksty w razie potrzeby.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów są testy A/B. W ramach ich przeprowadzania tworzy się dwie (lub więcej) wersje opisu i losowo wyświetla się je odwiedzającym, aby sprawdzić, który wariant osiąga lepsze wyniki pod względem wskaźników konwersji, czasu spędzonego na stronie, współczynnika odrzuceń i innych istotnych metryk.
Opisy produktów a SEO
Opisy produktów a SEO
Skuteczne tworzenie opisów produktów musi uwzględniać także kwestie technicznego SEO. Przyjrzyjmy się najważniejszym czynnikom.
Poprawnie dobierz słowa kluczowe
Dobrze dobrane słowa kluczowe sprawią, że użytkownikom oraz algorytmom Google łatwiej będzie znaleźć Twoje produkty. W tym celu skorzystaj z takich narzędzi jak Senuto, SEMSTORM, SEMrush, KWFinder lub Moz Keyword Explorer. Zwróć uwagę na takie kwestie jak:
- wolumen wyszukiwań – ile osób wyszukuje dane słowo kluczowe w miesiącu,
- konkurencyjność – jak trudno będzie zdobyć wysoką pozycję na dane słowo kluczowe,
- powiązane zapytania – zbliżone frazy, które można potencjalnie wykorzystać w treści (np. podobne zapytania, ale na długi ogon).
Dobrą strategią dla małych sklepów jest targetowanie właśnie fraz na długi ogon, które są mniej konkurencyjne i towarzyszy im dokładniejsza intencja zakupowa.
Umieść frazy w kluczowych miejscach
Gdy masz już odpowiednie słowa kluczowe, musisz strategicznie umieścić je na stronie opisu produktu. Uwzględnij te miejsca:
- URL strony,
- tytuł opisu produktu,
- opis (kilka-kilkanaście razy w zależności od długości tekstu i analizy konkurencyjnych opisów),
- opisy alternatywne załączonych zdjęć.
Twórz unikalne opisy
Każdy produkt powinien mieć swój własny, niepowtarzalny opis. Staraj się unikać powtarzania tych samych fraz i sformułowań. Dzięki temu zapobiegniesz problemom z duplikacją zewnętrzną oraz wewnętrzną (ta druga w przypadku sklepów internetowych jest nawet częstsza i bardziej problematyczna).
Jak upewnić się, że opisy produktów w Twoim sklepie są unikatowe? Warto korzystać z narzędzi do wykrywania plagiatu jak Copyscape.
Copyscape pozwala zautomatyzować proces analizowania contentu, dzięki czemu będziesz mógł na bieżąco wykrywać przypadki duplikacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Inwestuj w dłuższe opisy
Dłuższe opisy produktów pomagają uniknąć keyword stuffingu (nadmiernego nagromadzenia fraz kluczowych). Dają też więcej miejsca na opisanie korzyści, rozmieszczenie zdjęć oraz rozwianie wątpliwości kupującego. Trudno ustalić sztywne ramy (wiele zależy od rodzaju produktu), ale staraj się, aby opisy zawsze były wyczerpujące. Dobrym przykładem może być opis jednej z ofert na platformie Allegro.
Optymalizacja techniczna
Twój opis produktu spełnia wszystkie wymagania, jakie omówiliśmy? Świetnie! Nie zapomnij jednak o kwestiach technicznych jak szybkość ładowania oraz optymalizacja na urządzenia mobilne.
Jak wskazuje analiza przeprowadzona przez Portent, najwyższe wskaźniki konwersji w e-commerce występują przy czasie ładowania między 1 a 2 sekundy.
Jedna z analiz w artykule wskazuje także, że przy 4 sekundach ładowania potencjalny zarobek generowany przez stronę produktową spada o 78,03% w porównaniu do zarobku przy 1 sekundzie ładowania.
Oprócz tego spora (zapewne więcej niż połowa) odwiedzin na stronie Twojego sklepu będzie generowana przez użytkowników mobilnych. Zadbaj więc o to, aby opisy produktów prezentowały się świetnie także na przenośnych urządzeniach.
Przykłady dobrych opisów produktów
Przykłady dobrych opisów produktów
Jak wygląda dobry opis produktu? Przeanalizujmy 3 przykłady.
X-kom
Opis monitora ze sklepu X-kom zawiera wszystkie najważniejsze informacje. Na samym początku wyróżnione są najważniejsze cechy, a następnie w kolejnych nagłówkach szerzej językiem korzyści omawiane są inne kwestie warte uwagi.
Poszczególne nagłówki opisu produktu są także ozdobione ikonkami, a na samym dole znajduje się rozbudowana tabela ze specyfikacją.
Ekogram
Sklep Ekogram specjalizuje się w ekologicznej żywności. Wkłada wysiłek w takie przygotowanie opisów produktów, aby skupiały się na istotnych dla swojej grupy docelowej zagadnieniach, jak pochodzenie, skład i sposób wyrobu produktu. Szybko poruszane są także potencjalne obawy kupującego (np. to, że sok nie jest produkowany z koncentratu). Tego typu opisy dowodzą, że sprzedawca rozumie swoją grupę docelową.
RTV Euro AGD
Poniższy opis produktu zawiera sporo zdjęć oraz skupia się na korzyściach opisywanego zestawu. Poszczególne zalety są mocno wyróżnione za pomocą formatowania, koloru oraz elementów graficznych. Dodatkowo, w osobnej zakładce użytkownik może zapoznać się z danymi technicznymi dotyczącymi oglądanego produktu.
Opis produktu a przyjazny skrypt sklepu internetowy
Opis produktu a przyjazny skrypt sklepu internetowy
Opisy w sklepie internetowym są bardzo ważnym elementem, jednak jeszcze przed założeniem e-commerce warto pomyśleć nad przyjaznym i skalowalnym skryptem, na którym będzie działał – np. Magento lub Drupal Commerce. Przykładowo, w Magento możesz ustalać dowolną liczbę kategorii i podkategorii produktów czy edytować znaczniki meta na każdym poziomie drzewa kategorii. Ustalisz też różne typy produktów, a co bardzo istotne, możesz stworzyć kartę produktu konfigurowalnego, czyli takiego, który oferuje różniące się cechy, np. farba akrylowa o tych samych parametrach, ale różniąca się kolorem. Ciekawą opcją jest też możliwość stworzenia długiego i krótkiego opisu, a także ustalanie cech charakterystycznych dla danego produktu.
Podobnie sprawa wygląda z Drupal Commerce, który także ułatwia wprowadzanie unikalnych opisów produktów do sklepu internetowego. Co istotne, produkt konfigurowalny eliminuje problem duplikacji treści. Wyobraź sobie, że farby akrylowe w Twoim sklepie są dostępne w 30 kolorach. Wymyślenie unikalnego opisu dla każdego z nich byłoby niezwykle trudne, a dodanie takiej samej treści do oddzielnej karty produktu powodowałoby, że zduplikowana treść byłaby gorzej oceniana przez Google. Dlatego przed wyborem skryptu pod sklep internetowy warto zastanowić się, czy oferuje on wszystkie niezbędne funkcje do publikacji produktów i ich opisów.
Unikalne opisy produktów w sklepie internetowym czy treść na stronach to niezwykle istotny czynnik wpływający na optymalizację. Opis produktu to też kluczowy sposób na zachęcenie klientów do kupna danego produktu. Dlatego warto zainwestować w unikalną treść - z pewnością Ci się to opłaci.