Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Skuteczne metody i działania
Twoja kampania internetowa działa, jak należy, przejścia na sklep z płatnych i organicznych źródeł są na wysokim poziomie, generując zadowalający ruch? Jednakże mimo to konwersji jak nie było, tak nie ma? Niestety, jest to problem, który dotyczy wielu e-commerce. Co może być jego przyczyną, a także jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? O tym w dzisiejszym artykule.
Platforma ecommerce dla konsumenta może być w niektórych przypadkach prawdziwym torem przeszkód. Gdy zamiast łatwo dokonać zakupu, użytkownik musi przeklikiwać się przez kolejne widoki, a znalezienie wymarzonego produktu zajmuje więcej niż kilka minut, to szanse na sprzedaż są bardzo małe. Co może powodować, że użytkownik jest zdezorientowany i wychodzi ze strony lub opuszcza koszyk zakupowy, nie dokonując transakcji? Odpowiedzi jest kilka – poniżej pokazuję sprawdzone metody zwiększenia sprzedaży w e-commerce, które pomogą wyeliminować opisany problem.
Działania zwiększające sprzedaż? Zacznij od kwestii wizualnych
Działania zwiększające sprzedaż? Zacznij od kwestii wizualnych
Sklep stacjonarny przyciąga do siebie klientów ciekawym wnętrzem, interesującym szyldem, pomysłową nazwą. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych, z tym że tutaj najważniejszy jest projekt graficzny e-sklepu. Ciekawe logo, interesująca domena, estetyczny i przejrzysty layout spowodują, że Twój sklep internetowy będzie częściej odwiedzany. Użytkownicy lubią sklepy estetyczne i funkcjonalne – dlatego już sam projekt graficzny może podnieść internetową sprzedaż Twojego e-commerce.
Projekt sklepu internetowego musi kojarzyć się z Twoją marką, wzbudzać w klientach pozytywne emocje, a jeśli Twoje produkty są przeznaczone dla pewnej grupy docelowej, powiedzmy konkretnej subkultury lub młodzieży, to powinien on być zgodny z upodobaniami tejże grupy. Dodatkowo nie zapominaj o logotypach czy zdjęciach produktowych w e-sklepie. Wiele osób robi błąd i zamieszcza fotografie wątpliwej jakości, warto w nie jednak zainwestować, bo być może przyniesie Ci to większe zyski w przyszłości.
Podnieś sprzedaż w sklepie dzięki Unique Selling Proposition
Podnieś sprzedaż w sklepie dzięki Unique Selling Proposition
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym może obejmować również kwestie związane z samą komunikacją produktów czy usług. USP, czyli unikatowa propozycja sprzedaży odnosi się do wyjątkowego czynnika, który wyróżnia Twoje produkty wśród innych w danej kategorii. USP jest pewnego rodzaju argumentem, na którym możesz budować swój przekaz do grup docelowych.
Wyróżnienie unikalnych funkcji sklepu pozwala odróżnić się od konkurencji i pokazać użytkownikom, że to właśnie u Ciebie kupią coś wyjątkowego. Przykładowo sklep internetowy może sprzedawać jedynie produkty w 100% ekologiczne, nietestowane na zwierzętach, hand-made i tymi cechami się reklamować, przekazując klientom klarowny komunikat.
Poprawienie sprzedaży w sklepie internetowym – postaw na dobrą wyszukiwarkę
Poprawienie sprzedaży w sklepie internetowym – postaw na dobrą wyszukiwarkę
Użytkownicy bardzo rzadko dokonują zakupu podczas pierwszej wizyty w sklepie internetowym. Najczęściej proces zakupowy wymaga gruntownego przemyślenia wszystkich opcji i kilku wizyt w witrynie. Najpierw to poszukiwanie idealnego produktu, potem porównanie cen, czy też form dostawy, a dopiero na końcu zakup. Cały proces można jednak w bardzo prosty sposób zepsuć. Jak? Poprzez niedziałającą wyszukiwarkę w sklepie internetowym.
Użytkownik wie, jakiego produktu szuka, ale nie zapisał w zakładkach jego linku. Wchodzi na stronę sklepu i w wyszukiwarce próbuje wpisać nazwę produktu. Zamiast tego otrzymuje brak wyników lub też ponad sto indeksów, mimo wpisania dokładnej nazwy. Co w takim przypadku zrobi użytkownik? Nazwę produktu wpiszę w Google i dokona zakupu tam, gdzie cały proces jest bardziej intuicyjny, a produkt łatwiejszy do znalezienia. Choć wyszukiwarka z pozoru wydaje się niezbyt ważną funkcjonalnością, to w dłuższej perspektywie może zadecydować o być albo nie być nawet kilkuset transakcji w skali roku. W czasach machine learning należy poświęcić czas na dopracowanie tej funkcjonalności, aby poprawić sprzedaż w sklepie internetowym.
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – zastosuj kategoryzację
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – zastosuj kategoryzację
Działania, które mają na celu poprawienie sprzedaży w sklepie internetowym to również wszelkie procesy związane z przemyślaną i intuicyjną kategoryzacją produktów. Sklep internetowy powinien uwzględniać podział na kategorie, podkategorie itd. Możliwości dzielenia produktów dostępnych w sklepie jest całe mnóstwo, ważne, by zrobić to umiejętnie, a przede wszystkim w konsekwentny sposób. Trzeba znaleźć złoty środek, bo ani za dużo, ani za mało kategorii nie jest dobrym rozwiązaniem.
Sęk w tym, by poszukujący konkretnego produktu mógł łatwo utożsamić go z kategorią, a jednocześnie by kategorie w pełni odpowiadały przemyśleniom przeciętnego konsumenta. Jeśli kategorii będzie kilkadziesiąt, to przeszukiwanie takiego e-commerce może być istnym polem minowym, zakończonym kliknięciem czerwonego krzyżyka w górnej części witryny, zamiast zwiększeniem sprzedaży sklepu internetowego.
Sprawdzone metody zwiększające sprzedaż obejmują także tworzenie kategorii specjalnych, np. bestsellerów czy też prezentów świątecznych. To mały wysiłek, a przygotowanie sezonowych kategorii może odpłacić się wzrostem konwersji oraz internetowej sprzedaży w sklepie.
Metody zwiększające sprzedaż na etapie rejestracji – nie przeocz tego momentu
Metody zwiększające sprzedaż na etapie rejestracji – nie przeocz tego momentu
Wiele firm wciąż nakazuje rejestrację przed dokonaniem zakupu. To prawda, dobrze jest zebrać leada po sprzedaży i mieć możliwość follow-upu, ale nie każdy ma ochotę w ten sposób kupować – wiele użytkowników woli dokonać transakcji jako gość. Brak możliwości wyboru może zmniejszyć szanse na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym nawet o kilkadziesiąt procent.
Mało kto chce zakładać kolejne konto w sklepie internetowym tylko po to, by kupić jeden produkt. W tej sytuacji większość użytkowników zdecyduje się po prostu poszukać tego samego produktu w innym sklepie lub na Allegro, gdzie zakup nie wymaga rejestracji. Zastanawiając się nad tym, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, pomyśl przede wszystkim o wygodzie klienta. Jeżeli chcesz, żeby się zarejestrował, zachęć go np. kuponem rabatowym na pierwsze zakupy.
Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym? Wdroż One Page Checkout
Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym? Wdroż One Page Checkout
Utrudniona procedura zakupów, skomplikowany koszyk, wymuszanie rejestracji - wszystkie te czynniki mogą spowodować, że klienci właśnie w tym miejscu porzucą swoje zakupy i znajdą to samo u konkurencji, u której wspomniane czynności będą o wiele łatwiejsze do wykonania. Jednocześnie Twoje szanse na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym spadną do zera.
Większość sklepów dąży do tego, by proces zakupu produktu był jak najprostszy. Jeśli ktoś działa w drugim kierunku, to tylko utrudnia sobie pracę i zmniejsza szanse na poprawienie sprzedaży w sklepie internetowym. Przecież kluczowe dla konsumenta jest to, żeby jak najszybciej znaleźć wymarzone produkty, podać swoje dane i przejść do procesu płatności.
Warto więc zapobiec porzucaniu koszyków i ułatwić proces zakupu klientom tak, aby nie chcieli przerywać swoich zakupów. Sposobem na to jest One Page Checkout, który jest zarazem procesem sprzedaży internetowej, jak i nazwą modułu pod skrypty, na których tworzy się sklepy internetowe. One Page Checkout to system, dzięki któremu klienci sklepu internetowego mają możliwość złożenia zamówienia lub jego dowolnej personalizacji na jednej podstronie.
Jak więc wygląda optymalny proces zakupowy w sklepie internetowym? Ogranicza się do trzech kliknięć i tylu samo podstron. Dodanie produktu do koszyka, przejście do finalizacji zamówienia (podanie danych do wysyłki lub też danych kontaktowych), opłacenie transakcji i koniec. Jeśli sklep jest zbudowany w taki sposób (tak działają najbardziej skuteczne wdrożenia e-commerce, którymi śmiało można się wzorować), to jest to niewątpliwie dobry sygnał dla Twojego sklepu, jak i dla jego użytkowników!
Internetowa sprzedaż łączona – zastosuj cross-selling i up-selling
Internetowa sprzedaż łączona – zastosuj cross-selling i up-selling
Cross-selling i up-selling to techniki marketingowe, które mają na celu maksymalizowanie zysków z jednej transakcji. Oznacza to, że poprawienie sprzedaży w sklepie internetowym nie zawsze wymaga od Ciebie angażowania nowych Klientów – wystarczy zadbać o tych już zainteresowanych zakupem. Są na to dwa sprawdzone sposoby.
Cross-selling to inaczej sprzedaż krzyżowa. Polega na tym, że przy oglądaniu produktów lub dokonywaniu zakupów przez klienta automatycznie pojawia się informacja o komplementarnych, czyli uzupełniających się produktach. Na przykład, jeśli klient kupuje telefon, to proponowane są mu dodatkowe akcesoria do tego telefonu, jak etui, powerbank itp. Jeśli klient i tak zamierza kupić owe produkty, to sobie o nich przypomni i zamiast później kupić je u konkurencji, kupi je w Twoim sklepie.
Up-selling to natomiast sprzedaż dodatkowa, która charakteryzuje się oferowaniem klientom produktów o wyższej cenie, lepszej jakości czy większej ilości funkcji. Można więc poniżej oglądanego produktu wyświetlać inne, które są droższe, a zarazem lepiej wykonane. Czasami klient nie zdaje sobie sprawy z tego, że istnieje lepsza wersja wyszukiwanego przez niego produktu, a chętnie taką by kupił.
Przeprowadź audyt sklepu internetowego i zwiększ internetową sprzedaż
Przeprowadź audyt sklepu internetowego i zwiększ internetową sprzedaż
Szukając sposobów na to, jak poprawić sprzedaż w sklepie internetowym, warto pomyśleć o jego audycie. Należy pamiętać, że zawsze jest pole do zmian i ulepszeń. Podczas takiego audytu nawet dobrze prosperujący e-commerce może znaleźć pewne luki, które pokażą mu, jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym. Nie wspominając o tych źle funkcjonujących e-commerce, które w audycie mają jedyną szansę na ratunek i budowanie rentowności. Audyt w połączeniu z testami A/B czy też nowymi funkcjonalnościami pozwala utrzymać wysoki poziom e-commerce oraz jego konkurencyjność.
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym – podsumowanie
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym – podsumowanie
Prowadząc sklep internetowy, trzeba zadbać o to, by użytkownik podczas przeglądania e-commerce czuł się jak ryba w wodzie. Im prostsza jest dla niego nawigacja, tym większe szanse, że ostatecznie dokona zakupu i zwiększy internetową sprzedaż Twojego sklepu. A każdy zakup, przy silnej konkurencji i rozbudowanym rynku e-commerce to sukces.