Błędy popełniane podczas tworzenia stron lub sklepów internetowych

Data dodania:

Projektowanie strony lub sklepu internetowego wbrew pozorom nie jest zadaniem prostym. Pomimo wielu znajdujących się poradników w sieci, webmasterzy regularnie popełniają błędy, które mają wpływ funkcjonalność portalu, jego wygląd oraz ogólny odbiór przez użytkowników.

 

Dlaczego stworzenie dobrej strony lub sklepu internetowego jest istotne?

Tworząc własną stronę internetową, niezależnie od tego czy jest to zwykły portal, czy też rozbudowany sklep, pamiętać musimy o tym, by wystrzec się popełniania jakichkolwiek błędów już na poziomie projektowania. W dobie konkurencji każdy, kto nie dostarcza użytkownikowi odpowiedniej treści w przyjazny sposób, zostanie daleko w tyle i nikt nie będzie o nim pamiętał. Dlatego też ważne jest to, by tworząc stronę lub sklep online pamiętać o kilku zasadach, które z pewnością przyczynią się do rozwoju oraz ilości użytkowników odwiedzających nasz serwis internetowy.

Osoba, która wejdzie na naszą stronę potrzebuje zaledwie ułamka sekundy na to, by zadecydować o tym, czy zostanie z nami na dłużej, czy też od razu wyjdzie i pójdzie do konkurencji. Niezwykle kluczowe jest więc to, by potencjalnego użytkownika lub klienta przyciągnąć, zachęcić oraz nakłonić do interakcji.

Błędy popełniane podczas tworzenia stron internetowych

Tworząc stronę internetową należy pamiętać o kilku istotnych elementach, które należy wdrożyć lub pominąć. Dzięki temu użytkownicy chętniej będą do nas przychodzić, a czas ich wizyty znacznie się wydłuży.

Brak rozwiązań mobilnych

Najczęściej popełnianym błędem jest brak responsywności. RWD, czyli Responsive Web Design, oznacza projekt strony, która poprawnie wyświetli użytkownikowi treść niezależnie od tego, z jakiego urządzenia on korzysta. Rozumieć przez to należy, że strona powinna działać poprawnie oraz dobrze wyglądać zarówno na komputerach, jak i na smartfonach czy tabletach. Każdego roku coraz więcej ludzi w Polsce korzysta ze swoich urządzeń mobilnych w celu surfowania po internecie. Taki użytkownik widząc obciętą i niepoprawnie wyświetlającą się treść wyjdzie ze strony internetowej równie szybko, jak na nią wszedł. Niestety wielu webmasterów zapomina o tak istotnej kwestii. Ważne jest również to, że Google coraz lepiej traktuje strony RWD, ponieważ zależy mu na tym, by użytkownicy przeglądając internet mieli zapewniony jak największy komfort. Z tego powodu strony responsywne mają szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

responsywne strony internetowe

Niedopasowane kolory

Kolorystyka jest pierwszą rzeczą, na którą zwróci użytkownik zaraz po wejściu na stronie. Barwy witryny są równie ważna co treść. Zbyt jasne lub zbyt ciemne kolory odstraszą osobę odwiedzającą naszą stronę WWW. Najczęściej popełnianym błędem na etapie projektowania jest używanie zbyt dużej ilości kolorów oraz ich nieodpowiednie dopasowanie. Warto skupić się maksymalnie na trzech barwach.

Nieintuicyjne menu

Nawigacja na stronie internetowej powinna być prosta oraz intuicyjna. Użytkownik nie ma czasu na to, by zbyt długo szukać w menu interesującej go opcji. Często popełnianym błędem jest przesycenie menu w treść. Warto odpowiednio posegregować materiały, kategorie oraz strony, tak, by nawigacja była łatwa w obsłudze oraz czytelna.

Grafiki niepasujące do treści

Większość webmasterów publikując treści decyduje się na dołączenie do niej odpowiedniej grafiki, tak, by całość wyglądała ładnie oraz by dany artykuł lub wpis był atrakcyjniejszy. Mało kto ma czas na robienie zdjęć samemu, dlatego popularnym rozwiązaniem jest korzystanie z gotowych grafik, tzw. stockowych. Niestety wielu webmasterów chcąc oszczędzić czas wybiera obrazki, które wyglądają w miarę dobrze, ale nijak odnoszą się do treści, co jest bardzo dużym błędem. Użytkownik w pierwszej kolejności zwróci uwagę na grafikę oraz pierwsze zdanie tekstu, dlatego jest to tak ważne.

Unikalne treści

We wcześniejszej części artykułu wspomnieliśmy przede wszystkim i kolorystyce strony oraz układzie poszczególnych elementów, takich jak menu. Nie można zapomnieć o tym, że treść jest równie istotna. Częstym błędem popełnianym przez projektantów stron jest kopiowanie wszelkiego rodzaju treści z innych portali. Portal w ten sposób staje się duplikatem, a co za tym idzie – Google prędzej czy później to zauważy i nałoży na nas karę. Pamiętajmy o tym, że unikalny content (treść) jest bardzo ważny i należy skupić się przede wszystkim na tym elemencie projektując stronę internetową.

Błędy popełniane podczas tworzenia sklepów internetowych

Wszystkie punkty wymienione we wcześniejszej części artykułu tyczą się także projektowania sklepu internetowego. Prowadząc handel online należy również pamiętać o użytkownikach mobilnych, kolorystyce, unikalnej treści, intuicyjnym menu oraz odpowiednich grafikach. Jednakże w przypadku sklepów internetowych popełnianych jest jednak o wiele więcej błędów.

Zbyt uproszczone opisy produktów

Często zdarza się tak, że klient wchodzi do naszego sklepu szukając czegoś konkretnego. Takiej osobie nie jest potrzebny szczegółowy opis produktu, ponieważ użytkownik wie, co chce kupić. Należy jednak pamiętać o osobach, które nie koniecznie wiedzą co chcą kupić i chciałyby zapoznać się z dokładną specyfiką sprzedawanego przez nas przedmiotu. Częstym błędem jest umieszczenie na stronie zbyt krótkiego opisu produktu, który nie jest w stanie dokładnie przedstawić klientowi oferty.

Nieintuicyjny proces zakupowy

Często spotykanym błędem jest zbyt skomplikowany proces zakupowy, co bezpośrednio wpływa na sprzedaż. Klient podjął decyzję, że chce coś kupić i jedyne co musi zrobić to w prosty sposób przejść przez etap potwierdzania zakupu oraz dokonania płatności. Należy unikać jakichkolwiek rozpraszaczy, które mogłyby odstraszyć klienta. Warto również użytkownikowi umożliwić zakupy bez konieczności rejestracji. W ten sposób uprościmy proces zakupowy, dzięki czemu klienci kupią to co chcą w przyjemny sposób.

Przeczytaj też, jak ratować porzucone koszyki w sklepie internetowym.

sklep internetowy konwersja

Brak wsparcia online

Klienci mają problemy z dokonaniem zakupu lub pojawiają się u nich wątpliwości na temat danego produktu. Błędem jest uniemożliwienie użytkownikowi kontaktu ze sklepem. Osoba, która nie będzie miała możliwości porozmawiania z obsługą oraz uzyskania konkretnej pomocy prawdopodobnie odpuści sobie zakupy w naszym sklepie oraz skorzysta z usług konkurencji. Rozwiązaniem tego problemu może być na przykład live chat, czyli czat na żywo. Klient w każdej chwili może napisać do nas wiadomość, w której opisze swój problem.

Ograniczenie sposobów wysyłki

Każdy użytkownik jest unikalny i pamiętać należy o tym, że każdy z nich może preferować różne metody wysyłki produktu. Jeden klient będzie chciał skorzystać z kuriera, zaś drugi – z poczty. Wiele sklepów lekceważy potrzeby swoich użytkowników oferując im tylko jedną lub dwie metody transportu paczki.

Brak certyfikatu SSL

Bezpieczeństwo użytkowników jest czymś, o co powinniśmy zadbać najbardziej. Klient dokonując zakupu podaje swoje dane kontaktowe oraz adres zamieszkania. Jeżeli nie posiadamy certyfikatu SSL to te informacje mogą być zagrożone, przez co użytkownik może nie czuć się u nas bezpiecznie. Ważne jest więc to, by połączenie było szyfrowane, dzięki czemu klient wie, że jego dane są bezpieczne.

Podsumowanie – błędy popełniane przy projektowaniu stron oraz sklepów internetowych

Podsumowując ten artykuł można zauważyć, że na etapie tworzenia sklepu lub strony internetowej popełnianych jest wiele błędów. Mają one bezpośredni wpływ na przypływ użytkowników, odbiór strony oraz przede wszystkim – sprzedaż. Zanim podejmiemy się projektowania strony warto wiedzieć na jakie rzeczy należy zwrócić uwagę.