Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Menu strony internetowej – jak je stworzyć?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 11 min

Strona internetowa musi mieć intuicyjną nawigację. Menu strony WWW pomaga odnaleźć się użytkownikowi w przestrzeni i odpowiada na jego potrzeby. Co więcej, nakierowuje go na podstrony, usługi i produkty, które chcesz, by zobaczył. Dowiedz się, jak zaprojektować menu strony, poznaj jego niezbędne elementy oraz zobacz przykłady dobrze stworzonej nawigacji.

Projektowanie menu strony internetowej

Rodzaje menu strony

Menu powinno się wyróżniać, a jednocześnie być spójne z całym projektem strony internetowej. Zazwyczaj znajduje się u góry witryny lub zostaje umieszczone z boku. Służy do nawigacji, musi być widoczne i czytelne dla każdego odwiedzającego. Można wyodrębnić kilka rodzajów menu strony WWW.

  1. Poziome menu

    Poziome menu zazwyczaj stosuje się na prostych stronach. Nie powinno zawierać zbyt wielu elementów. Najlepiej, aby składało się z maksymalnie 7 zakładek i dwóch poziomów rozwijania. Do tego typu menu użytkownicy są najbardziej przyzwyczajeni.

  2. Pionowe menu

    Jeśli na Twojej stronie jest dużo treści, możesz wykorzystać pionowe menu, ponieważ pozwala umieścić więcej elementów bez utraty czytelności. Menu pionowe często sprawdza się przy filtrowaniu czy kategoryzacji treści. Pamiętaj jednak, że nawigacja przeładowana contentem nigdy nie będzie w 100% klarowna. Warto dopasować menu do wyglądu strony, ale przede wszystkim należy skupić się na jego przejrzystości.

  3. Hamburger menu

    Hamburger często stosuje się na mobilnych wersjach strony. Ikona, która składa się z trzech oddzielonych od siebie linii, pozwala na sprytne ukrycie menu głównego. Sprawdza się wtedy, gdy treść na stronie jest szczególnie istotna.

    Hamburger nie jest widoczny na pierwszy rzut oka. Współczesny użytkownik jest do niego przyzwyczajony i raczej potrafi go znaleźć. Warto jednak przy ikonie dopisać tekst (np. MENU) dla tych kilku procent zdezorientowanych osób.

    To menu jest najmniej polecane ze względu na jego ukrycie. Aby je rozwinąć, użytkownik musi kliknąć ikonę, co zwiększa liczbę czynności do wykonania na stronie. Mimo to hamburger jest często używany na nowych stronach WWW – głównie ze względu na responsywność.

    Co ciekawe, badania pokazują, że nawet na mniejszych ekranach hamburger raczej utrudnia nawigację niż ułatwia. Według testów przeprowadzonych przez Nielsen Norman Group, średni czas wykonania zadania (np. dokonania zakupu) na stronie jest o 15% dłuższy, gdy na ekranie smartfona pojawia się hamburger menu, niż gdy strona korzysta ze „zwykłej” nawigacji. To może przekładać się na niższe zaangażowanie oraz mniejszą liczbę odwiedzonych podstron na sesję.

  4. Mega menu

    Mega menu to bardzo rozbudowana forma nawigacji rozwijana do dużego panelu, zwykle obejmującego całą szerokość strony. W przeciwieństwie do klasycznych menu rozwijanych, zamiast jednej listy kategorii na ekranie pokazuje się kilka kolumn z pogrupowanymi linkami.

    Taka forma ma swoje zalety. Przy dużej liczbie kategorii w e-sklepach pozwala użytkownikowi bardzo szybko odnaleźć się w całej strukturze sklepu. Z kolei na mniejszych stronach daje przestrzeń na jedno-dwa zdania opisu albo ikonę do każdej zakładki, co również ułatwia orientację. Z drugiej strony mega menu może bardzo łatwo przytłoczyć użytkownika liczbą podstron.

Które menu strony wybrać?

Wybór menu zależy od ilości treści, które chcesz umieścić na stronie, poziomu jej skomplikowania oraz specyfiki użytkowników. Na niektórych witrynach www zastosowane są jednocześnie np. dwa rodzaje nawigacji. Ważne, by korzystanie ze strony było proste i przejrzyste. Zarówno strona, jak i menu nie mogą być przeładowane treścią.

Niezbędne elementy menu strony internetowej

Menu główne powinno zawierać kilka niezbędnych elementów, które zapewniają porządek i ułatwiają poruszanie się po stronie. Oto one:

Co warto zawrzeć w menu strony
  • spis kategorii – szczególnie w przypadku sklepu internetowego warto w menu zawrzeć kategorie oferowanych produktów;
  • strona główna – nie zawsze musi znajdować się w menu, wystarczy zastosowanie klikalnego logotypu;
  • blog – jeśli dana firma prowadzi blog, jego odnośnik powinien znaleźć się w głównym menu strony;
  • kontakt – użytkownicy często go szukają i należy zapewnić im do niego łatwy dostęp.

Menu strony nie powinno zawierać wielu elementów, więc warto dążyć do jego uproszczenia (jak i całej struktury WWW). Taka strona jest przystępniejsza dla użytkowników.

W projektowaniu menu liczy się nie tylko wygląd, ale również funkcjonalność. Priorytetem jest umożliwienie użytkownikowi łatwego poruszania się po stronie niezależnie, czy odwiedza ją pierwszy, czy kolejny raz i na jakim urządzeniu ją przegląda. Warto kierować się przede wszystkim oczekiwaniami użytkowników i schematami, które już dobrze znają z innych stron. Jeśli nie masz pewności, jakie elementy powinny znaleźć się w Twoim menu – sprawdź, co zamieściła w nim konkurencja; to Ci podpowie, do czego Twoi potencjalni odbiorcy są przyzwyczajeni.

Od czego zacząć projektowanie menu strony internetowej?

Projektowanie menu należy zacząć od przemyślenia całej nawigacji strony. Ustal hierarchię kluczowych elementów i funkcje, jakie oferuje dana witryna. Zdefiniuj, czego szuka użytkownik lub dokąd chcesz go zaprowadzić.

Responsywność jest obecnie standardem. W związku z tym wiele firm stara się dostosować swoje menu – Twoja konkurencja również. Jeśli chcesz zapewnić swoim użytkownikom UX najwyższej jakości, musisz wziąć pod uwagę wiele kwestii.

Na początkowym etapie projektowania nawigacji zastanów się, czy ma być przyklejone na stałe, czy znikać. Tak zwane lepkie menu (sticky menu) jest zablokowane i nie znika podczas przewijania strony. Jest funkcjonalne i sprawdza się w wielu przypadkach… pod warunkiem, że zostanie prawidłowo wdrożone. Sticky menu nie powinno powodować przesunięć layoutu podczas ładowania. To frustruje użytkownika, a do tego wpływa negatywnie na jeden z trzech głównych wskaźników Core Web Vitals – Cumulative Layout Shift, który mierzy właśnie stabilność układu strony.

Zwróć także uwagę na język. Powinien być uniwersalny i prosty. Menu musi być zrozumiałe dla użytkownika. Projektując nawigację, pomyśl o belce głównej – powinna być spójna z resztą strony. Użytkownik nie ma szukać menu – ma mieć je pod ręką.

Dobre praktyki tworzenia menu strony

Tworząc menu strony internetowej, warto korzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Nawigacja musi być użyteczna. Dobrymi praktykami są:

  • klikalne logo – powinno być umieszczone u góry w lewym rogu lub na środku i podlinkowane tak, by jednym kliknięciem można było wrócić na stronę główną;
  • podświetlane menu – umożliwi klientowi orientację na stronie;
  • linki dofollow – menu powinno zawierać przekierowania, które pozytywnie wpływają na SEO;
  • krótkie nazwy – dobrze wyglądają graficznie oraz są czytelne;
  • monitorowanie klikalności – warto zbierać informacje dotyczące liczby kliknięć w poszczególne elementy na stronie, w tym wybrane buttony w menu;
  • projektowanie z myślą o dostępności – korzystanie z nawigacji musi być komfortowe również bez użycia myszki i na każdym ekranie, zgodnie ze standardami WCAG (o których więcej piszemy niżej).

Piotr Sztuka

Specjalista SEO

Już od dawna nie myślimy o SEO w kategoriach pojedynczych podstron. Obecnie walczymy o postrzeganie całej witryny jako eksperta w danej dziedzinie – menu ma być tego najważniejszym dowodem. Odradzamy linkowanie do przypadkowych usług w nawigacji. Odsyłaj do głównych filarów tematycznych, czyli tzw. hubów, które grupują całą Twoją wiedzę na dany temat. To jasny sygnał dla Google, że w tej konkretnej niszy jesteś autorytetem, a oto cała Twoja ustrukturyzowana baza wiedzy. Właśnie tak zdobywa się mocną pozycję w wynikach wyszukiwania.

Błędy w tworzeniu menu strony www

Przygotowując menu na stronę, unikaj często powtarzających się błędów:

  • nieaktualnych linków – nawigacja służy do przedstawienia najważniejszych miejsc na stronie, więc nie warto umieszczać w nim linków do tymczasowych podstron. Ważne, by menu było stałe i zawierało niezmienne elementy, ponieważ użytkownicy się do niego przyzwyczajają;
  • braku responsywności – użytkownicy korzystają ze strony na różnych urządzeniach. Menu powinno dostosowywać się do wielkości ekranu;
  • zbyt wielu poziomów – nieuzasadniona warstwowość nawigacji może przesadnie ją komplikować;
  • jaskrawej kolorystyki – nie jest mile widziana, bo może być mało czytelna i rozpraszać użytkownika;
  • umieszczania grafik – mogą spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się menu oraz problemy z przejrzystością;
  • niestandardowej lokalizacji – dezorientuje użytkownika i wywołuje negatywne odczucia zarówno wobec samej strony, jak i całej marki;
  • ukrywania niektórych opcji wyłącznie pod ikonami, bez etykiet tekstowych – taki zabieg uniemożliwia korzystanie z nich przy pomocy czytnika ekranu.

Jak stworzyć menu strony internetowej? Podsumowanie

Podczas budowania menu strony internetowej warto korzystać z gotowych pomysłów. Niekonwencjonalna, oryginalna nawigacja sprawdzi się tylko w nielicznych i uzasadnionych sytuacjach. Niejednokrotnie wymaga testów A/B i pochłania dużo czasu przy wdrożeniu. Jedną z zalet powszechnie stosowanych formatów menu jest ich czytelność. Jeśli projekt działa u innych, jest przejrzysty i funkcjonalny – warto go wykorzystać na swojej stronie www. Plusem praktycznego menu jest intuicyjna nawigacja. Przecież menu właśnie po to jest: ma ułatwiać każdemu użytkownikowi poruszanie się po stronie.

Oceń wpis
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 35
Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA