Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Jak stworzyć intuicyjny interfejs użytkownika (user interface)?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Producenci urządzeń i aplikacji zastanawiają się, jak zaprojektować system, by większość użytkowników potrafiła z niego intuicyjnie korzystać. Jak uprościć obsługę? W jaki sposób przedstawić informacje? Poznaj cechy nowoczesnego interfejsu, a także sprawdź, jaki wpływ na postrzeganie użytkowników mają kolory. Dowiedz się, czym jest NUI i czym różni się graficzny interfejs użytkownika od tekstowego.

Intuicyjny interfejs użytkownika

Co to jest interfejs użytkownika?

Interfejs użytkownika umożliwia interakcję pomiędzy człowiekiem a maszyną. Jest to system, który pozwala na komunikację z komputerem. Oprogramowanie zwykle reaguje na naturalne gesty klienta – steruje nim dotyk, głos, określone zachowania. Czasami do tej komunikacji wykorzystywane są takie pomoce jak myszka, touchpad czy klawiatura. Wyróżnia się kilka rodzajów interfejsów, np. tekstowy, graficzny oraz naturalny interfejs użytkownika.

Tekstowy i graficzny interfejs użytkownika – podstawowe różnice

Graficzny interfejs użytkownika różni się od tekstowego. Jest to sposób prezentacji informacji za pomocą rysunków, obrazów, widgetów. Informacje w interfejsie tekstowym przyjmują formę tekstu. Są mniej atrakcyjne i intuicyjne dla użytkownika. Komunikacja za pomocą linii komend jest odpowiednia dla prostych i niewielkich systemów, zaawansowanej grupy użytkowników. Obecnie projektowanie interfejsów graficznych jest popularniejsze. Obrazy trafiają do większej ilości użytkowników i są łatwiejsze w odbiorze.

Naturalny interfejs użytkownika (NUI)

Najbardziej przyjazny interfejs użytkownika to NUI. W tym przypadku to nie człowiek musi przystosowywać się do technologii, a technologia do człowieka. Naturalny interfejs użytkownika umożliwia taki kontakt z maszyną, który wykorzystuje zwyczajne ludzkie odruchy i umiejętności – głos, słuch, gesty. NUI zawsze jest intuicyjny, łatwy i wygodny w obsłudze.

Cechy nowoczesnego interfejsu użytkownika

W zasadzie nie ma idealnego rozwiązania, które określi, jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika. Wiele zależy od możliwości danego programu. Projektowanie interfejsu to nie tylko jego wygląd, ale i sposób komunikacji z danym systemem. Istnieje kilka uniwersalnych zasad, którymi warto się kierować, budując intuicyjny interfejs dla użytkownika.

Jakie cechy powinien posiadać przyjazny interfejs użytkownika? Jest on:

  1. NIEZAWODNY – rzadko ulega awariom, jest przetestowany pod kątem swojej wytrzymałości i poprawności, ściśle określone są jego możliwości. Twórcy interfejsu powinni wiedzieć, ile osób dziennie system jest w stanie obsłużyć, ile transakcji przeprowadzić, jak długo i intensywnie może działać.
  2. FUNKCJONALNY – interfejs powinien informować użytkownika o tym, co aktualnie robi, powinien komunikować błędy, prowadzić dialog z użytkownikiem oraz zapewniać mu pomoc i wsparcie.
  3. KONSEKWENTNY – konsekwentny system jest łatwiej obsługiwany. Spójnie i logicznie powinien być przygotowany układ graficzny oraz cała struktura funkcjonalna systemu.
  4. SZYBKI – użytkownicy nie lubią czekać. Interfejs użytkownika musi szybko i sprawnie działać, nie zawieszać się. A zadania na nim wykonywane powinny zajmować jak najmniej kroków potrzebnych do przejścia, aby ostatecznie osiągnąć cel.
  5. INTUICYJNY – użytkownik powinien z łatwością czytać ekran, dostrzegać jego elementy i właściwie je rozumieć. Niezbędna w budowie interfejsu użytkownika jest właściwa grafika, dostosowanie do ogólnie panujących norm i przyzwyczajeń klientów, jeśli chodzi o kształty, ogólne zasady dotyczące rozmieszczenia danych informacji czy kolorystyki.
  6. RESPONSYWNY – interfejs użytkownika w zależności od tego, jaką maszynę obsługuje, może być wyświetlany na różnych wielkościach ekranów, ważne by się dostosowywał do rozdzielczości ekranu klienta i wyświetlał prawidłowo na każdej wielkości wyświetlacza. 

Graficzny interfejs użytkownika a kolory

Ciekawostką jest, że nie kolor, a kształt jest lepszym narzędziem identyfikacji. Kształty są bardziej wyraziste i to na nich należy opierać budowę interfejsu graficznego. Kolory stosuje się jako uzupełnienie kształtu, rozmieszczenia i wzoru informacji. Mimo wszystko budując interfejs, warto zwracać uwagę na znaczenie kolorów i to, jakie budzą skojarzenia:

  • czarny – kolor obramowania, kolor treści. Czarne zwykle są litery, znaki i treści. Do tego jest przyzwyczajony użytkownik.
  • biały – kojarzony z wolnym miejscem. Pusty obszar przeznaczony dla użytkownika może być właśnie biały.
  • czerwony – jest dobry do komunikowania o krytycznych sytuacjach. Zwykle oznacza zagrożenie, zakaz, błąd.
  • zielony – to bezpieczeństwo i neutralność.
  • żółty – komunikuje ostrzeżenia.
  • niebieski – to stałość, neutralność. Zwykle zaznacza się nim elementy aplikacji, których użytkownik nie może zmienić, edytować.

Warto pamiętać, że kolorystyka interfejsu powinna zależeć od specyfiki systemu.

Przyjazny interfejs użytkownika – podsumowanie

Dobrze przygotowany interfejs użytkownika umożliwia pracę z komputerem osobom, które nigdy wcześniej tego nie robiły i nie są do tego przygotowane. Współczesny konsument jest przyzwyczajony do wygody, do szybkiego i sprawnego działania, do tego, że błyskawicznie otrzymuje to, co chce – małym nakładem pracy. Od tego, czy interfejs użytkownika będzie funkcjonalny i jak zostanie zaprojektowany, zależy satysfakcja klienta. Projektowanie takich domyślnych i wydajnych interfejsów jest trudnym zadaniem, wymaga przede wszystkim zwrócenia uwagi na specyfikę zarówno produktu, jak i klienta.

Oceń wpis
4.5
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 39

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA