Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Wizytówka miasta – czyli jak stworzyć profesjonalny portal miejski

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Tworzenie portali miejskich okazuje się niezwykle ważne w czasach, gdy internet stanowi podstawowe źródło informacji. Tego rodzaju witryny pozwalają na promocję lokalnych atrakcji na większą skalę oraz usprawniają komunikację między organami samorządu a mieszkańcami. Dowiedz się, jak stworzyć profesjonalny portal miejski i na co zwrócić uwagę, projektując unikalną wizytówkę danej miejscowości.

Jak stworzyć funkcjonalny portal miejski?

Jaka powinna być wizytówka miasta?

Pierwszym etapem pracy nad stworzeniem profesjonalnej witryny jest wskazanie grupy jej użytkowników. W przypadku internetowej wizytówki miasta do wspomnianego grona należą:

  • mieszkańcy miasta poszukujący informacji i pragnący wyrażać swoje opinie na forum,
  • władze miejskie komunikujące się z osobami odwiedzającymi portal i dbające o dzielenie się aktualnościami z życia miejscowości,
  • turyści, którzy chcą poznać lepiej konkretne miejsce.

Witryna musi zatem odpowiadać na potrzeby i oczekiwania każdej z wymienionych grup internautów. Kolejnym istotnym etapem projektowania strony stanie się określenie jej najważniejszych cech. Portale miejskie powinny być przyjemne dla oka, a zarazem funkcjonalne. Użytkownicy nie mogą mieć problemów ze znalezieniem informacji. Przejrzysta, atrakcyjna wizualnie szata graficzna, spójna i intuicyjna nawigacja oraz interesujące treści – tworząc wizytówkę miasta, nie należy zapominać o żadnym z przedstawionych elementów.

Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia SEO – wszystkie komponenty warto dopasować do standardów wyszukiwarek. Tworząc witrynę internetową konkretnej miejscowości, musimy opracować nowoczesny projekt graficzny oraz intuicyjny interfejs. Strona miasta powinna być responsywna, by korzystanie z niej na urządzeniach mobilnych nie sprawiało problemów.

Zobacz, jak stworzyliśmy portal miejski dla miast Gliwice

Jakie treści muszą znaleźć się na portalu miejskim?

W miejskich serwisach internetowych trzeba umieścić przede wszystkim informacje dotyczące miasta – bieżące aktualności, zapowiedzi nadchodzących wydarzeń czy wpisy o historii i atrakcjach turystycznych miejscowości. Powinniśmy też stworzyć zakładkę z ważnymi adresami, mapami i danymi kontaktowymi. Warto wdrożyć również narzędzia interaktywne takie jak sondy, pola do wpisywania komentarzy czy dział z ogłoszeniami. Pozwolą one na zaktywizowanie mieszkańców, którzy zyskają szansę na dzielenie się opiniami i aktywne uczestnictwo w życiu miasta.

Miejska strona internetowa – na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Tworząc profesjonalny portal miejski, musimy położyć nacisk na czytelne i przyjazne użytkownikowi treści. Wpisy dodawane na stronie powinny być dostosowane do potrzeb mieszkańców, polityków, turystów i potencjalnych inwestorów. W przypadku strony internetowej miasta bardzo ważna okaże się też estetyka. Ujednolicone pod względem stylistycznym grafiki i inne elementy oprawy wizualnej budują pozytywny wizerunek miejscowości. Ponadto tworzona witryna musi być łatwa do znalezienia przez największe wyszukiwarki internetowe.

Dobór systemu zarządzania treścią

Gdy projektujemy wizytówkę miasta, powinniśmy polegać na sprawdzonych i elastycznych rozwiązaniach. Warto skorzystać z CMS Drupal – narzędzia bezpiecznego i pozwalającego na obniżenie kosztów inwestycji. Dzięki wspomnianemu systemowi użytkownik zarządzający portalem miejskim może bez problemu kontrolować treści dodawane na stronę. Dobrze zaprojektowany i umiejętnie aktualizowany serwis oparty o Drupala okaże się odporny na działania hakerów oraz intuicyjny w obsłudze.

Portal miejski a wymagania WCAG

Nowo powstające portale miejskie (tak jak inne nowe strony internetowe) muszą spełniać wytyczne dotyczące ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie (WCAG). Przykładowo stronę powinno dać się znacząco powiększyć narzędziami przeglądarki (co najmniej do 200%). Należy też zadbać o dostępność skryptów i apletów dla osób niewidomych i osób korzystających wyłącznie z klawiatury. Formularze, w tym formularz wyszukiwarki, trzeba właściwie opisać. Z kolei kontrast kolorystyczny wszystkich elementów przekazujących treść powinien mieć stosunek jasności tekstu do tła co najmniej 4,5 do 1, a najlepiej, jeśli nie jest mniejszy niż 7 do 1. Wszystkie pliki dźwiękowe (audycje, wywiady) musimy uzupełnić o transkrypcję tekstową, a pliki wideo o napisy dla niesłyszących. Lista wymagań związanych z WCAG jest znacznie dłuższa i warto się z nią zapoznać przed przystąpieniem do projektowania wizytówki miejscowości. Należy pamiętać, że portale miejskie powinny być dostępne dla wszystkich, również dla osób z niepełnosprawnościami.

Wizytówka miasta – korzyści dla mieszkańców

Profesjonalny portal miejski obniża koszty związane z promocją miasta. Treści opisujące wydarzenia kulturalne, atrakcje turystyczne i miejsca, które warto odwiedzić, dzięki właściwemu pozycjonowaniu, trafią do szerszego grona odbiorców. Co więcej, witryna miejscowości aktywizuje mieszkańców w lokalne sprawy i pozwala na dotarcie do ich opinii i przemyśleń. Na portalu miejskim mogą promować się liczne firmy, mieszkańcy mają szansę wymieniać komentarze i publikować ogłoszenia oraz poznawać aktualności z życia ich miejsca zamieszkania. Witryna miasta posiada wiele zastosowań, dlatego powinna być stworzona z dbałością o estetykę, funkcjonalność, czytelny układ treści i wygodę przeglądania. Przy projektowaniu strony warto wybrać odpowiedni CMS, który zagwarantuje bezpieczeństwo i intuicyjną obsługę portalu miejskiego.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA