Dane strukturalne na stronie opartej na Drupalu. Poradnik
Metadane Schema.org, czyli dane strukturalne, stanowią istotny punkt optymalizacji wyników wyszukiwania. W Drupalu można je obsługiwać już od wersji 7. Warto bliżej przyjrzeć się metadanym, jeśli chcesz na przykład poprawić widoczność swojej strony czy monitorować efektywność działań SEO. W artykule dowiesz się więcej na temat danych strukturalnych, czym są, dlaczego są tak ważne, oraz jak wykorzystać związane z nimi funkcje modułu Drupal Schema.org.
Czym są dane strukturalne?
Czym są dane strukturalne?
Dane strukturalne to zawarte w kodzie informacje, pozwalające wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość Twojej strony. Oprócz tego umożliwiają korzystanie ze specjalnych funkcji, które pomogą wyróżnić Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania.
Wdrażając dane strukturalne w Drupalu, masz do dyspozycji trzy rodzaje formatów: RDFa, JSON-LD i Microdata. Jednak zalecanym jest JSON-LD, dlatego skupimy właśnie na tym formacie.
JSON-LD, czyli JavaScript Object Notation for Linked Data, jest formatem rekomendowanym przez Google. To najprostsza do zastosowania metoda kodowania danych połączonych za pomocą JSON.
Dane strukturalne w Drupalu – dlaczego są ważne?
Dane strukturalne w Drupalu – dlaczego są ważne?
Umieszczając na stronie różnego rodzaju dane schema.org, uzyskujesz szeroki wachlarz korzyści:
- lepsze dopasowanie do oczekiwań użytkowników,
- wyróżnienie Twojej strony w wynikach wyszukiwania, co przyczynia się do lepszej opłacalności inwestycji marketingowych,
- większa konkurencyjność Twojej witryny,
- wzrost wskaźnika klikalności (CTR),
- podniesienie poziomu świadomości Twojej marki wśród użytkowników, przeglądających wyniki wyszukiwania,
- optymalizacja wyszukiwania głosowego, który jest coraz częściej wykorzystywany do szukania informacji,
- poprawa współczynnika konwersji na Twojej stronie dzięki lepszemu zrozumieniu treści przez wyszukiwarki.
Przykłady danych strukturalnych w Drupalu
Przykłady danych strukturalnych w Drupalu
Poznałeś definicję danych strukturalnych. Przejdźmy zatem przez rodzaje danych schema.org w Drupalu.
Schema Breadcrumb
Korzystając z tego typu danych strukturalnych, wskazujesz menu nawigacyjne serwisu internetowego. Przedstawiasz tym samym pozycję danej strony w hierarchii całej witryny. Usprawnia to poruszanie się po serwisie i pozwala z łatwością przechodzić między kolejnymi poziomami jej hierarchii, zaczynając od ostatniego elementu menu nawigacyjnego. Pomaga w zorientowaniu się, w którym miejscu struktury strony się znajdujesz i szybkim dotarciu do wybranej sekcji.
Schema Article
Schema Article wykorzystuje się do oznaczania sekcji z treścią zawierającą m.in. posty na blog czy artykuły w bazie wiedzy. Podczas dodawania autorów w znacznikach zastosuj poniższe wskazówki, aby Google mogło lepiej ich rozpoznawać.
- Przy kilku autorach każdego wskaż w osobnym polu author,
- w polu author.name podaj tylko imię i nazwisko autora,
- w celu ułatwienia rozpoznania danego autora, wykorzystaj właściwości type oraz url. Jeśli autorem jest osoba, możesz dodać link do strony zawierającej informacje na jej temat, w przypadku organizacji wskaż link do jej strony głównej,
- pamiętaj o dodaniu w znacznikach wszystkich autorów,
- korzystaj z typu Person dla osób, a typu Organization dla organizacji.
Schema Product
Niezwykle istotny dla e-commerce rodzaj danych schema.org. Wyniki dzieli się na dwa główne rodzaje:
- opisy produktów - korzysta się z nich w odniesieniu do produktów i ich opinii. Mogą zawierać dodatkowe informacje, np. cenę, opinię czy dostępność;
- informacje o produkcie - to już bardziej szczegółowe dane podawane przez sprzedającego. Najchętniej umieszcza się tutaj popularne produkty, panel wiedzy Zakupów Google oraz zdjęcia produktów z dodatkowymi opisami.
Jak poprawić wyniki wyszukiwania swoich produktów?
- dodaj informacje o zwrotach (zasady, koszty, czas oczekiwania itd.),
- wskaż dostępność produktu,
- podaj szczegóły dostawy - szczególnie, jeśli jest darmowa,
- udostępnij dodawanie opinii i ocen klientom,
- w opisie uwzględnij wady i zalety produktu.
Schema Logo
Użycie tych danych strukturalnych pomoże wyszukiwarce lepiej określić, które logo chcesz wyświetlać, np. w wynikach wyszukiwania. Warto wcześniej zapoznać się z krótką listą wytycznych dodawanego obrazu:
- rozmiar minimum 112 x 112 px,
- URL obrazu powinien być dostępny do pobrania i zaindeksowania,
- format musi być jednym z następujących: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP i SVG, czyli tych obsługiwanych przez Grafikę Google.
Jeśli jak w powyższym przypadku, używasz typu ImageObject, pamiętaj aby podać prawidłową właściwość contentUrl lub url, zgodną wytycznymi analogicznymi do typu URL.
Schema Organization
Schemat danych strukturalnych opisujący firmę. Używa się go w celu podania w przystępny sposób informacji o organizacji, np. nazwy, logo, adresu itp.
Im więcej umieścisz znaczników, tym lepiej pozwolisz zapoznać się z treścią Twojej strony. Zawrzyj jak najwięcej informacji, takich jak np.:
- name – nazwa organizacji,
- description – dokładniejszy opis,
- logo – omówiony w innym podrozdziale,
- url – URL strony Twojej organizacji,
- sameAs – adres URL stron w innej witrynie z innymi informacjami o Twojej organizacji,
- telephone – numer telefonu,
- email – kontatkowy adres mailowy,
- address – fizyczny lub elektroniczny adres firmy,
- foundingDate – data założenia organizacji w formacie PT[H]H[M]M[S]S, gdzie po PT(czas trwania), zapisuje się czas w formacie „HH:MM:SS”.
Schema FAQPage
Jeśli na podstronach posiadasz sekcje Q&A, dobrym pomysłem będzie skorzystanie ze Schema FAQPage. Poprawnie oznaczone strony zawierające pytania i odpowiedzi mogą być widoczne w wynikach wyszukiwania z dodatkowymi funkcjami, np. wyświetlanie fragmentów treści w wyszukiwarce oraz odpowiedzi w akcjach Asystenta Google. Dzięki temu Twoja strona trafia do zainteresowanych treścią użytkowników.
Schema FAQPage używaj, gdy do pytania przygotowałeś odpowiedź bez możliwości przesyłania innych odpowiedzi przez użytkowników (jak ma miejsce w przypadku forum). W innym przypadku wykorzystaj QAPage. Pamiętaj również, aby:
- nie wykorzystywać FAQPage jako reklamy,
- w znaczniku Answer zawrzeć całą odpowiedź, a w Question całe pytanie,
- całe pytanie jak i odpowiedź była dostępna i widoczna dla użytkowników odwiedzających Twoją stronę bezpośrednio na stronie.
Schema LocalBusiness
Działając lokalnie, skutecznym rozwiązaniem będzie dodanie tych danych strukturalnych. Z ich pomocą udzielisz Google informacji m.in. o godzinach otwarcia, różnych działach firmy i opiniach.
Aby poprawnie wykorzystać Schema LocalBusiness, Google wymaga podania dwóch właściwości:
- address - lokalizacja firmy. Ilość podanych informacji wpływa na widoczność wyników - im więcej tym lepsza jakość wyniku,
- name - nazwa firmy.
Opcji jest jednak więcej, m.in:
- URL - link do strony firmy,
- geo - współrzędne geograficzne siedziby firmy,
- menu - dotyczy restauracji i jest to adres URL menu,
- openingHoursSpecification.closes - godzina zamknięcia, w formacie gg:mm:ss,
- openingHoursSpecification.opens - godziny otwarcia placówki,
- telephone - numer telefonu za pomocą którego klienci mogą kontaktować się z firmą. Musi zawierać kod kraju i numer kierunkowy,
- priceRange - przedział cenowy, maksymalnie do 100 znaków.
Definiując typ firmy działającej lokalnie, warto użyć jak najbardziej szczegółowego podtypu, np. Dentist, HealthAndBeautyBusiness, TravelAgency, Restaurant. Gdy Twoja firma oferuje więcej niż jedną usługę, podaj je w tablicy.
Schema SoftwareApplication
Rodzaj schematu danych strukturalnych, służący do opisu aplikacji. W spójny i czytelny sposób przedstawia informacje o różnych rodzajach oprogramowania, np. aplikacjach mobilnych. Schema SoftwareApplication obejmuje liczne właściwości służące do opisu aplikacji jak na przykład nazwa, opis, wersja, kategoria, wymagania systemowe, link do strony domowej itd. Umożliwia tym samym klarowne prezentowanie danych o aplikacji w wynikach wyszukiwania. Używając tych danych strukturalnych, Google wymaga podania:
- name - nazwy aplikacji,
- offers.price - kosztu zakupu aplikacji, przy darmowych ustaw price: “0”,
- aggregateRating lub review - pierwsze odnosi się do średniej oceny aplikacji, a druga właściwość mówi o pojedynczej opinii.
Oprócz tego zaleca się uwzględnienie operatingSystem, w celu podania wymaganego systemu operacyjnego oraz applicationCategory, aby określić typ aplikacji z listy obsługiwanych typów aplikacji.
Google obsługuje także rozszerzone właściwości podtypów aplikacji, czyli MobileApplication i WebApplication dla aplikacji mobilnych i internetowych.
Schema JobPosting
Metadane Schema.org przeznaczone do opisu ofert pracy. Prezentują informacje o ofertach pracy. Definiują takie dane jak tytuł stanowiska, opis, lokalizacja, wymagania, wynagrodzenie, data publikacji i wiele innych.
Schema JobPosting pomaga wyświetlać dane w atrakcyjniejszy sposób, zwiększając widoczność oferty i przyciągając odpowiednich kandydatów. Podstawowe właściwości, które należy uwzględnić w schemacie JobPosting, to:
- title - tytuł stanowiska,
- description - opis stanowiska,
- datePosted - data publikacji oferty, w formacie RRRR-MM-DD,
- hiringOrganization - dane o organizacji oferującej pracę,
- jobLocation - miejsce pracy.
Korzystając z tych metadanych, w ofertach pracy wyszukiwarki mogą wyświetlać ich fragmenty, jak w przykładzie poniżej:
Schema Video
Te metadane wykorzystuje się do opisu treści wideo. Używane przez wyszukiwarki internetowe do efektywniejszego zrozumienia i indeksowania zawartości filmów. Schema Video korzysta z różnych właściwości. Chodzi m.in. o tytuł, opis, czas trwania, autor, data publikacji, miniatura, oceny, komentarze. W ten sposób wideo jest lepiej dopasowane do preferencji i oczekiwań użytkownika. Przy Schema Video wymagane są:
- name - tytuł filmu,
- thumbnailUrl - adres URL pliku z miniaturką,
- uploadDate - data pierwszej publikacji, w formacie „RRRR-MM-DD” dla daty oraz „HH:MM:SS” dla czasu.
Dodatkowo pomocne mogą okazać się:
- description, czyli opis wideo,
- duration - czas trwania w formacie PT[H]H[M]M[S]S,
- interactionStatistic - liczba odtworzeń.
Aby film uzyskał etykietę „na żywo”, musisz dodać w znaczniku publication właściwość BroadcastEvent.
Manipulując dostępem do filmu, możesz ustawić regionsAllowed, wskazując kraje, w których można będzie obejrzeć wideo. Bez określenia znacznika film jest dopuszczalny bez wyjątku. Natomiast korzystając z expires, ustawiasz datę, po której film nie będzie dostępny.
Jak korzystać z modułu Drupal Schema.org?
Jak korzystać z modułu Drupal Schema.org?
Platforma Drupal oferuje specjalny moduł Schema.org Metatag, który umożliwia dodawanie metadanych zgodnych ze standardami Schema.org do strony internetowej. Aby z niego skorzystać, musisz najpierw go zainstalować. W tym celu otwórz wiersz poleceń i wprowadź: composer require 'drupal/schema_metatag:^3.0'. Moduł zostanie pobrany w wersji co najmniej 3.0, zgodnej z Drupal 9 i jego nowszymi wersjami.
Aktywuj moduł w panelu administracyjnym, przechodząc do zakładki Rozszerzenia (pod adresem /admin/modules). Alternatywnie użyj w terminalu polecenia: drush en schema_metatag.
Po zainstalowaniu modułu przejdź pod adres /admin/config/search/metatag (zakładka Konfiguracja -> Wyszukiwanie i metadane -> Metatag. Wybierz zakładkę Ustawienia. Znajdziesz tu opcje konfiguracji metatagów dla różnych typów treści, takich jak artykuły, strony, produkty itp.
W obrębie konfiguracji metatagów wyszukaj odpowiednie pola dotyczące metadanych Schema.org dla interesujących Cię typów treści. Możesz dodać i dostosować metatagi Schema.org dla każdego typu treści, używając dostępnych pól i opcji.
Po skonfigurowaniu metatagów Schema.org dla odpowiednich typów treści zapisz konfigurację. Na koniec, aby upewnić się, że Twoja strona będzie poprawnie interpretowana przez roboty wyszukiwarek, skorzystaj z narzędzia do testowania strukturalnych danych Google. Sprawdzisz tu, czy kod strony jest zgodny ze standardami. Warto również regularnie monitorować Google Search Console, gdzie błędy w implementacji mikrodanych są raportowane.
Podsumowanie
Podsumowanie
Implementacja danych strukturalnych nie tylko pomaga wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony, ale także pozwala na wyróżnienie strony na tle innych, w wynikach wyszukiwania, dzięki atrakcyjnej prezentacji. Przed wdrożeniem warto zastanowić się, które typy danych najlepiej odpowiadają charakterowi strony oraz wybrać te, które przyniosą największe korzyści dla użytkowników. Warto wdrożyć także moduł Schema.org Metatag, który znacznie ułatwi zarządzanie metadanymi.