PIM Akeneo - co to jest?

Akeneo PIM – definicja

Akeneo PIM to oprogramowanie typu product information management, czyli system zarządzania informacjami o produktach. Zostało wydane w 2013. Firma ma siedzibę we Francji. Darmowa wersja narzędzia została pobrana już ponad 80 000 razy. Z kolei z płatnych wariantów korzysta ponad 500 firm na całym świecie.

Rodzaj oprogramowania Product information management
Rok wydania 2013
Popularność 80 000 pobrań darmowej wersji; ponad 500 firm korzystających z płatnych wariantów
Oficjalna strona internetowa akeneo.com

Platforma PIM Akeneo usprawnia gromadzenie, zarządzanie, wzbogacanie i dystrybuowanie informacji o produktach na różnych kanałach sprzedaży. Jest to kluczowe narzędzie dla sklepów internetowych, dzięki któremu można scentralizować dane i znacznie skrócić czas wprowadzania produktów na rynek.

Wersje Akeneo PIM

Oprogramowanie Akeneo PIM jest dostępne w 3 wersjach.

  1. Community Edition – darmowa wersja

    Akeneo PIM Community Edition to darmowe oprogramowanie open source, które można zainstalować na samodzielnie hostowanym serwerze. Wersja wyposażona jest w podstawowe funkcje:

    • zbieranie danych o produktach,
    • zarządzanie katalogami,
    • wzbogacanie informacji o produktach,
    • eksportowanie danych produktowych.
  2. Growth Edition – od 25 000$ rocznie

    Akeneo PIM Growth Edition to najlepsza opcja dla sprzedawców, którzy mają większe potrzeby, ale nie chcą zarządzać serwerem PIM i preferują szybkie wdrożenie. Edycja funkcjonuje już jednak na licencji komercyjnej i dlatego jej użytkownicy nie mają aż takiego szerokiego zakresu ingerencji w oprogramowanie jak w przypadku Community Edition. Wyjściowo, oprócz funkcji dostępnych w Community Edition, dostępne są dodatkowo:

    • atrybuty tabelaryczne,
    • dostosowane eksporty,
    • dostosowane importy,
    • ograniczona integracja z Akeneo Syndication,
    • automatyczne aktualizacje,
    • wczesny dostęp do najnowszych funkcji PIM,
    • przydzielony menedżer ds. obsługi klienta,
    • obsługa klienta typu SLA.
  3. Enterprise Edition – wycena ustalana indywidualnie, subskrypcja roczna

    Akeneo PIM Enterprise Edition to najbardziej zaawansowana edycja oprogramowania. Oprócz funkcji dostępnych w Growth Edition dostępne są także dodatkowo:

    • zaawansowane zarządzanie prawami dostępu,
    • proces walidacji,
    • wersjonowanie i publikacja,
    • silnik reguł,
    • menedżer zasobów,
    • asystent pracy zespołowej,
    • encje referencyjne,
    • wgląd w jakość danych,
    • wsparcie sukcesu projektu,
    • Single Sign-On (SSO),
    • integracja z Akeneo Onboarder i Shared Catalogs,
    • pełna integracja z Akeneo Syndication.

    Z Enterprise Edition można także korzystać w dwóch wariantach subskrypcji:

    • Software as a Service (SaaS) – oprogramowanie hostowane jest na serwerze Akeneo. Podobnie jak w przypadku Growth Edition, użytkownicy nie mogą modyfikować funkcji platformy,
    • Platform as a Service (PaaS) – oprogramowanie znajduje się na serwerze Akeneo, ale sprzedawcy są w stanie dostosowywać funkcje zgodnie z wymaganiami. Edycja łączy zatem elastyczność Community Edition z zaawansowanymi możliwościami Enterprise Edition.

Funkcje Akeneo

Poza omówionym wcześniej oprogramowaniem PIM, Akeneo oferuje także wiele innych przydatnych funkcji związanych z zarządzaniem produktami.

Akeneo Product Cloud

Akeneo Product Cloud to rozwiązanie oparte na chmurze, które ułatwia centralizację i zarządzanie informacjami o produktach. Dzięki temu narzędziu firmy są w stanie nadzorować dane na temat asortymentu z dowolnego miejsca.

Akeneo Shared Catalogs

Shared Catalogs to funkcja PIM Akeneo, która pozwala tworzyć współdzielone katalogi produktów dla różnych grup, takich jak dystrybutorzy, partnerzy handlowi lub kanały sprzedaży. Narzędzie daje większą kontrolę nad tym, jak prezentowany jest asortyment.

Akeneo Supplier Data Manager (SDM)

Narzędzie ułatwia zbieranie, zarządzanie i harmonizację informacji o produktach. Obejmuje funkcje takie jak importowanie danych, nadzór jakości oraz wstępna obróbka przed przekazaniem do systemu PIM. Jest przydatne zarówno dla sprzedawców, jak i dystrybutorów.

Akeneo Integrations

Dzięki naciskowi na technologie cloud oraz API, Akeneo da się w łatwy sposób integrować z obecnymi, jak i nowymi systemami. Na oficjalnej stronie wymienione są m.in. następujące rozwiązania:

  • Google Shopping Ads,
  • Adobe Commerce,
  • Salesforce Commerce Cloud,
  • BigCommerce,
  • Shopify,
  • Aprimo.

Podstawowe zalety PIM Akeneo

Recenzje użytkowników Akeneo PIM zgromadzone na takich portalach jak g2.com, czy trustradius.com wskazują na następujące zalety oprogramowania:

  • interfejs użytkownika – Akeneo oferuje przejrzysty i intuicyjny interfejs, przyjazny nawet dla osób bez specjalistycznej wiedzy technicznej,
  • elastyczność architektury i zarządzania treścią produktów – architektura Akeneo umożliwia efektywne zarządzanie złożoną bazą danych produktów. Użytkownicy chwalą także proste i logiczne struktury danych,
  • support – klienci doceniają wsparcie techniczne oraz pomoc oferowaną przez zespoły Akeneo i ich ekosystem partnerski,
  • struktura ułatwiająca podział pracy – liczne atrybuty organizacyjne w Akeneo pozwalają efektywnie rozdzielać pracę,
  • przyjazne zarządzanie produktami – użytkownicy cenią sobie, że nawet w przypadku skomplikowanych zadań, Akeneo zapewnia efektywne zarządzanie informacjami. Platforma umożliwia też łatwe wprowadzanie zmian, nawet w późniejszej fazie projektu.

Dla kogo system Akeneo PIM to dobry wybór?

Na podstawie opinii użytkowników PIM Akeneo można sformułować wniosek, że z oprogramowania warto skorzystać w następujących sytuacjach:

  • praca w dużym zespole – Akeneo jest dobrze przystosowane do środowisk, w których wiele osób jednocześnie pracuje nad danymi produktowymi,
  • konieczność przeszkolenia licznych pracowników – Akeneo dostarcza ogromną bazę wiedzy oraz liczne programy szkoleniowe. Dzięki nim wdrożenie oprogramowania od podstaw będzie znacznie łatwiejsze,
  • średniej wielkości wdrożenia – choć możliwości Akeneo są zaawansowane, to istnieją także bardziej rozbudowane alternatywy (jak np. Pimcore). Dlatego Akeneo sprawdzi się w przypadku firm, które potrzebują wstępnego systemu PIM. Jego funkcje zawsze da się rozbudować za pomocą rozszerzeń.

Poszukujesz oprogramowania do swojego sklepu internetowego?

Skontaktuj się z nami
Udostępnij artykuł:
Oceń stronę:
0.0