Smart POST
Smart POST

Web usability, czyli strona przyjazna użytkownikom

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaTech Lead

Współczesny konsument ma ogromny wybór, bardzo trudno jest zyskać jego uwagę, a bardzo łatwo ją stracić. Jest przyzwyczajony do wygody, lubi indywidualne podejście, chce szybko i sprawnie korzystać ze stron www, sklepów online, formularzy kontaktowych. Web usability spełnia tutaj kluczową rolę. Dowiedz się, jak ważna jest użyteczność strony dla Twojego biznesu.

Web usability - jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikom?

Web usability i marketing online

Każdy specjalista od marketingu jest świadom tego, ile pracy należy włożyć do przekonania klienta, by odwiedził stronę www danej firmy. W poszczególnych branżach te koszty wyglądają różnie, jednak za każdym razem nakłonienie użytkownika do kliknięcia jest wyzwaniem. Reklamy w Google, na Facebooku, na Instagramie czy LinkedIn, posty influencerów, artykuły sponsorowane - wszystko po to, by zachęcić klienta do wejścia na stronę. Gdy już się na niej znajdzie - fajnie gdyby chciał zostać, a współczynnik odrzuceń był jak najmniejszy.

I tutaj ważną rolę odgrywa web usability. To jak wygląda strona, czy szybko się ładuje, czy współgra z reklamą i wzbudza zaufanie, a przede wszystkim czy klient potrafi rozpoznać, jaki produkt bądź usługę marka mu oferuje, wpływa na wskaźnik konwersji, co w dużym stopniu przekłada się na sprzedaż.

Badanie użyteczności stron internetowych

Jeśli współczynnik odrzuceń jest duży, klienci wchodzą na stronę, po czym szybko z niej wychodzą. W takiej sytuacji warto przeprowadzić badanie użyteczności stron internetowych. Zwykle takim badaniem zajmują się analitycy, agencje SEO, specjaliści UX. Analiza ekspertów pozwala odkryć błędy i problemy. Można też samodzielnie spróbować znaleźć te najbardziej podstawowe, których eliminacja przyczyni się do zmniejszenia współczynnika odrzuceń.

Co zrobić, by strona była user friendly?

Tworząc stronę internetową, przede wszystkim należy skupić się na użytkowniku. Od jego odczuć zależy, czy na niej zostanie, czy coś kupi, czy będzie wracał, czy poleci usługi firmy innym. Na co należy zwrócić uwagę, by strona była user friendly?

Szybkość ładowania strony

Dobry serwer z szybkim łączem, czasem optymalizacja kodu i strona wczytuje się lepiej. Użytkownicy nie chcą czekać i nie czekają aż załaduje im się powolna witryna. Po kilku sekundach ładowania się strony, użytkownik przejdzie do konkurencji. W ten sposób bardzo łatwo stracić jego uwagę.

Intuicyjna nawigacja

Sprawdzone rozwiązania - to klient lubi. Warto używać schematów, które większość użytkowników zna. Gdzie zwykle można się zalogować, gdzie znaleźć dane firmy, jak poukładane są informacje na belce głównej. W końcu każdy automatycznie klika w logo, jeśli chce wrócić do strony startowej. Użytkownik powinien wchodząc na nową stronę od razu wiedzieć, jak się po niej poruszać, bez zastanowienia. Informacje na stronie muszą być uporządkowanie logicznie i intuicyjnie.

Czytelny tekst

Odpowiednia struktura tekstu ułatwi komunikację z użytkownikiem. Treść powinna być atrakcyjna dla klienta, content na stronie musi mieć swoją wartość. Klienci chętniej czytają artykuły, które są oryginalne i treściwe. Ważne jest również samo ułożenie tekstu. Nie każdy ma czas na wnikliwe analizy. Artykuły muszą być przejrzyste: chwytliwy lead, sensownie nazwane akapity, wyboldowane ważne hasła, wypunktowania, a przede wszystkim pisanie na temat.

Stopień skomplikowania procedur rejestracji

Przemyślany interfejs jest bardzo ważny. Odbiorca musi mieć jak najmniej zadań. System powinien komunikować mu jak najszybciej o błędach i instruować go prostymi, nieskomplikowanymi komunikatami. Zapomniał “@” przy adresie e-mail? Warto, by dostał taką informację. Kluczowe są małe elementy. Instrukcje i wskazówki są przydatne, ale nie może ich być za wiele. Klient powinien w łatwy sposób móc się zarejestrować na www czy przejść przez koszyk zakupowy. Im mniej ruchów, tym lepiej, daje to mniej okazji do zrezygnowania z transakcji. To nie użytkownik powinien się zastanawiać, jak obejść się z formularzem, to system powinien zadbać o to, by klient zrobił wszystko poprawnie.

Możliwość szybkiego nawiązania kontaktu z firmą

Niby oczywiste, a jednak nie. Użytkownicy potrzebują wiedzieć, jaki jest adres firmy i z kim “mają przyjemność”. W czasach komunikatorów i social mediów przyzwyczajeni są również do kontaktu 24h/dobę. Stąd popularnością na stronach www cieszą się czaty, formularze kontaktowe, messenger. Trzeba jednak pamiętać, że czat wymaga od marki natychmiastowej reakcji. Warto więc w godzinach kiedy nie jesteśmy w stanie go obsłużyć, użyć odpowiednich komunikatów. Ważne jest też by czat był widoczny dla użytkownika, ale nie natrętny. Wejście na stronę z milionem wyskakujących reklam, chatów i pop-upów nie jest dla użytkownika przyjemne.

Web usability jest bardzo ważne. Przy analizie strony internetowej nie należy zapominać, za pomocą jakich urządzeń klienci najczęściej korzystają z www. Strona musi być responsywna, ale jej użyteczność należy przeanalizować zarówno z poziomu smartfona, jak i różnych wielkości ekranów czy przeglądarek. W Google Analytics łatwo sprawdzić, z czego korzystają użytkownicy i na tej podstawie warto przeprowadzić wnikliwe badania. Ważne aby mieć świadomość, że strona musi być przyjazna użytkownikowi i to jemu ma się podobać, nie właścicielowi firmy.

Potrzebujesz strony przyjaznej użytkownikom?

Stworzymy ją
Udostępnij artykuł: