Magento czy Shopware – porównanie platform e-commerce

Magento czy Shopware? Jeśli chcesz założyć średniej lub dużej wielkości sklep internetowy, zapewne brałeś pod uwagę obie technologie. W tym artykule przyjrzymy się obu platformom. Poznasz najważniejsze informacje na ich temat, jak i główne wady oraz zalety, co pomoże Ci ustalić, z której z nich warto skorzystać, tworząc swój e-commerce.

Magento czy Shopware - porównanie platform e-commerce

Magento a Shopware – podstawowe informacje

Zanim przejdziemy do szczegółowego porównania tych platform, przybliżmy sobie najważniejsze informacje na ich temat.

Magento

Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, której zaufały takie marki jak Nike, Samsung, Ford, HP i wiele innych. Dzięki charakterowi open source daje dużą swobodę w dostosowywaniu sklepów pod indywidualne potrzeby, a jej podstawowe funkcjonalności świetnie sprawdzają się w przypadku nawet rozbudowanych platform.

W 2015 roku wprowadzono wersję 2.0, która jest teraz głównym wydaniem systemu. Z tego powodu w kontekście tej platformy używa się częściej określenia Magento 2. Oficjalne wsparcie dla „jedynki” zostało zakończone 30 czerwca 2020 roku.

Podstawowe dane:

  • rok utworzenia – 2008,
  • producent – Magento Inc. (w 2018 przejęcie przez Adobe Inc.),
  • ostatnia stabilna wersja – 2.4.3 (10.08.2021),
  • język – PHP,
  • wersje – open source (bezpłatna licencja), commerce i commerce cloud (płatne licencje).

Shopware

Shopware to sprawdzone rozwiązanie e-commerce, które w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Z platformy skorzystały takie marki jak Haribo, Aston Martin, Discovery Channel, Philips i wiele więcej. Technologia ta jest przystępniejsza w obsłudze i wdrożeniu od Magento 2, które jest jednocześnie jednym z jej głównych konkurentów.

W styczniu 2020 roku wydano wersję 6.1.0, która wprowadziła wiele istotnych zmian, dlatego w przypadku omawianej platformy często można spotkać się z określeniem Shopware 6.

Podstawowe dane:

  • rok utworzenia – 2004,
  • producent – shopware AG,
  • ostatnia stabilna wersja – 6.4.7.0 (09.12.2021),
  • język – PHP,
  • wersje – open source (bezpłatna licencja), professional, enterprise (płatne licencje).

Magento a Shopware – różnice

Czym kierować się w wyborze między Magento a Shopware’em? Oto najważniejsze informacje i różnice.

1. Stack technologiczny

Magento 2 stworzono w oparciu język PHP – od wersji 2.4.4. do instalacji wymagane jest PHP 8.1. Ze względu na większe możliwości wyszukiwania i wydajność od Magento 2.4 Elasticsearch zastąpił MySQL jako domyślny silnik wyszukiwania. Stawiając sklep na Magento, potrzebujesz także wydajnego serwera Apache 2.4 lub Nginx 1.8 dla najnowszej wersji oprogramowania. Natomiast Shopware 6 to połączenie dwóch niezwykle wydajnych i skalowalnych rozwiązań – frameworka PHP Symfony oraz biblioteki JS – Vue. Jest to ogromna zmiana na plus w porównaniu do poprzedniej wersji platformy – Shopware 5.

2. Udział w rynku i popularność

Magento to zdecydowanie popularniejsza platforma. Według serwisu BuiltWith z technologii tej korzysta prawie 740 000 stron internetowych.

Magento - jaki jest udział w rynku?

źródło: trends.builtwith.com

W przypadku Shopware liczba ta wynosi z kolei niemal 100 000.

Shopware - jaki jest udział w rynku?

źródło: trends.builtwith.com

Podczas gdy Shopware ma udział w rynku 7 razy mniejszy niż Magento, tak liczba dużych sklepów jest już prawie 10 razy mniejsza. Na wykresach niebieska linia (top 100k) osiąga odpowiednio dla Shopware i Magento – 125 i 1 250. Dystrybucja omawianych technologii na świecie także bardzo się różni. W porównaniu z Shopware Magento znajduje zastosowanie na całym świecie, choć 44% sklepów znajduje się w USA.

Magento - procentowy udział w rynku

źródło: trends.builtwith.com

Z kolei w przypadku Shopware 73% sklepów znajduje się w Niemczech. To właśnie z tego powodu, choć technologia ta odznacza się bardzo wysoką jakością, to jednak nie jest tak dobrze znana na skalę globalną.

Shopware - procentowy udział w rynku

źródło: trends.builtwith.com

3. Koszty

Jako że obie platformy posiadają wersje open source, do pewnego stopnia można korzystać z nich za darmo. Zarówno w przypadku Magento, jak i Shopware znajdziemy też płatne opcje różniące się funkcjami.

Przyjrzyjmy się zatem im nieco bliżej:

Magento:

  • Magento Open Source – darmowa wersja, która daje dostęp do wielu zaawansowanych funkcji, choć wymaga umiejętności programistycznych w celu prawidłowej konfiguracji.
  • Magento Commerce – bardziej zaawansowane funkcje, które sprawdzą się w przypadku dużych sklepów. Koszt licencji zaczyna się od 22 000 dolarów na rok i rośnie wraz z wartością sprzedaży brutto generowanej przez sklep.
  • Magento Commerce Cloud – wersja ta oferuje podobne funkcje jak Magento Commerce, jednak wykorzystuje technologie w chmurze. Koszt zaczyna się od 40 000 dolarów na rok i rośnie wraz z wartością sprzedaży brutto generowanej przez sklep.

Shopware:

  • Community Edition – darmowa wersja open source, która daje dużą swobodę w dostosowywaniu platformy pod swoje potrzeby. W przypadku tej opcji nie jest jednak dostępne wsparcie techniczne producenta oprogramowania.
  • Starter Edition – darmowa wersja z ograniczonymi funkcjami. Platforma pobiera prowizję od każdej sprzedaży.
  • Professional Edition – wersja ta daje dostęp do wszystkich funkcji, jakie są niezbędne do prowadzenia profesjonalnego sklepu internetowego. Gwarantuje także oficjalny support. Koszt to 199 euro miesięcznie lub jednorazowa opłata w wysokości 2 495 euro.
  • Enterprise Edition – plan ten jest skierowany do dużych sklepów, które potrzebują np. rozbudowanych funkcji sprzedaży B2B. Koszt zaczyna się od 2 495 euro miesięcznie. Istnieje też możliwość uiszczenia jednorazowej opłaty w wysokości 39 995 euro.

4. Przystępność i stopień złożoności

Platforma Magento znana jest z tego, że daje dostęp do wielu funkcji, jednak nie jest rozwiązaniem skierowanym do osób bez umiejętności technicznych. Choć wstępną instalację i obsługę panelu administracyjnego wiele użytkowników będzie w stanie opanować, to jednak w przypadku dalszej konfiguracji potrzebna będzie pomoc specjalistów.

Jeśli z kolei szukasz rozwiązania o podobnym stopniu rozbudowania jak Magento, jednak wolisz coś bardziej przystępnego w obsłudze, powinieneś zainteresować się właśnie Shopware. Dzięki funkcji drag & drop ingerowanie w działanie i wygląd sklepu jest znacznie łatwiejsze.

5. Wsparcie techniczne

Support ma duże znaczenie w przypadku rozbudowanych platform e-commerce – w końcu nie chcesz, aby Twoja sprzedaż została wstrzymana z powodu problemów technicznych. W przypadku Magento oficjalne wsparcie dostępne jest jedynie dla sklepów korzystających z Magento Commerce oraz Magento Commerce Cloud. Jeśli prowadzisz sprzedaż na Magento Open Source, będziesz musiał szukać pomocy u software house’ów i innych specjalistów od tej platformy.

Jeśli zaś mowa o Shopware, support dostępny jest dla wersji Professional Edition (2 warianty) oraz Enterprise Edition (1 wariant). Różnią się one kosztem, zakresem wsparcia, jak i szybkością uzyskania odpowiedzi (do 3 dni lub do 2 godzin w przypadku najtańszej i najdroższej opcji).

6. SEO i marketing

Oba rozwiązania świetnie sprawdzą się, jeśli chcesz realizować ambitne działania marketingowe. Zarówno w przypadku Magento, jak i Shopware znajdziesz także mnóstwo rozszerzeń, które zapewnią potrzebne funkcjonalności. Jeśli mowa o większych różnicach, to korzystając z Magento, łatwiej jest dbać o szybkość funkcjonowania strony, co oczywiście z punktu widzenia SEO ma bardzo duże znaczenie. Twórcy Shopware chwalą się z kolei, że ich rozwiązanie pomaga w działaniach z zakresu storytellingu, które to stanowią świetny sposób na zróżnicowanie swojego marketingu.

Dlaczego warto wybrać Magento – najważniejsze zalety

Oto kilka najważniejszych walorów platformy Magento:

Bezpieczeństwo

Jeśli będziesz przeprowadzał regularne aktualizacje, Twój sklep uzyska ponadprzeciętny poziom zabezpieczeń, ponieważ Magento uważane jest za jedną z najbezpieczniejszych platform e-commerce na świecie. Niemal każdy update zawiera łatki bezpieczeństwa, które chronią przed ewentualnymi atakami ze strony hakerów.

Obsługa rozbudowanego asortymentu

Magento świetnie sprawdzi się w przypadku dużych sklepów, gdyż jest w stanie obsługiwać e-commercy posiadające nawet miliony produktów. Oczywiście wszystko to w połączeniu z funkcjonalnościami, które pozwolą na realizację zamówień i obsługę płatności. Dzięki temu możesz bez przeszkód skalować swój sklep.

Zarządzanie wieloma sklepami

Rozbudowany panel administracyjny pozwoli Ci z jednego miejsca zarządzać kilkoma sklepami jednocześnie. Multistore to bardzo dobra opcja, jeśli prowadzisz rozbudowaną sprzedaż i musisz zarządzać złożonymi systemami asortymentu, dostaw i płatności.

Gotowe rozwiązania

Magento dysponuje szeroką gamą gotowych rozszerzeń, zarówno darmowych, jak i płatnych, które pozwalają w łatwy sposób, bez konieczności prowadzenia zaawansowanych prac programistycznych, wdrożyć liczne funkcjonalności. Co więcej, Magento daje również duże możliwości w tworzeniu customowych rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb.

Rozbudowane funkcjonalności

Dzięki charakterowi open source będziesz w stanie dostosować swój sklep Magento dokładnie do swoich potrzeb. Platforma daje dostęp do licznych funkcji. Oto niektóre z nich:

  • dodawanie nielimitowanej liczby produktów, kategorii i podkategorii,
  • zaawansowane opcje filtrowania,
  • dostęp do historii zamówień klienta,
  • zarządzanie wszystkimi klientami oraz dostęp do wszystkich zamówień za pośrednictwem jednego panelu administracyjnego,
  • możliwość personalizacji mejli,
  • możliwość realizacji zamówień częściowych.

Rozwiązania B2B

Sprzedaż B2B wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami, którym to Magento 2 pozwala sprostać. Platforma daje klientom biznesowym szereg przydatnych funkcji, takich jak współdzielenie dostępu do konta, ograniczanie go i moderowanie. Możesz także przydzielić przedstawiciela handlowego do wybranych klientów, aby ów pracownik otrzymywał wiadomości związane z obsługiwanymi firmami. Istnieje także możliwość oferowania klientom biznesowym innych, bardziej atrakcyjnych cen.

Dlaczego warto wybrać Shopware – najważniejsze zalety

Jakie zalety ma platforma Shopware? Oto kilka z nich.

Skalowalność

Shopware świetnie radzi sobie z zawartością statyczną, jak i dynamiczną. Dzięki temu platforma jest w stanie sprawnie funkcjonować, nawet jeśli skalujesz swój sklep do dużych rozmiarów – wzrost liczby klientów nie doprowadzi do problemów z wydajnością.

Panel administracyjny

Shopware to przystępna platforma dla nowych użytkowników – niewątpliwie pomaga w tym interfejs panelu, który jest przejrzysty i intuicyjny nawet dla początkujących osób. Dzięki temu dostosowywanie go do swoich indywidualnych potrzeb nie jest trudne.

Popularyzacja PWA

PWA (Progressive Web Apps) to technologia, która łączy w sobie zalety tradycyjnych stron internetowych oraz aplikacji mobilnych.Shopware zdaje sobie sprawę z potencjału PWA, dlatego kładzie duży nacisk na tę technologię. Użytkownicy otrzymują dostęp do przydatnej dokumentacji oraz modułu pozwalającego na integrację Shopware z Vue Storefront PWA.

Duża liczba produktów

Rozbudowany asortyment to nie problem dla platformy Shopware. Największy sklep na tym CMS-ie ma około 2 miliony produktów, a nie brakuje takich, które mają ich kilkaset tysięcy. Shopware zasadniczo więc nie ma ograniczeń, jeżeli chodzi o asortyment, choć w swoim założeniu powstał jako wsparcie dla średnich biznesów.

Sales channels

Shopware pozwala również zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego. Jest to możliwe dzięki funkcji sales channels, która pomoże Ci tworzyć dowolną liczbę sklepów – każdy z nich może mieć inną walutę, język, a nawet grafikę. Ponadto, swój e-commerce możesz zintegrować z systemem zarządzania towarami w swoim sklepie stacjonarnym.

Funkcje wspierające tworzenie contentu

Shopware korzysta z Shopping Worlds – systemu, który pomaga dodawać rozbudowaną zawartość do stron nawet wtedy, gdy nie dysponujesz umiejętnościami technicznymi. Same bloki produktowe, materiały multimedialne czy banery można natomiast dodawać za pomocą funkcji drag and drop.

Magento czy Shopware – co wybrać?

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest łatwa. Wiele zależy od Twoich potrzeb i preferencji. W porównaniu z Shopware Magento daje dostęp do większej ilości funkcji i ma lepszy potencjał, jeśli chodzi o skalowanie. Z tą zaletą związany jest jednak fakt, że będziesz zależny od wsparcia specjalistów. Z drugiej strony niemiecka platforma jest przystępniejsza dla nowych użytkowników i daje dostęp do bardziej przejrzystych planów cenowych. Obie technologie zgromadziły wokół siebie całkiem liczną społeczność, choć ta związana z Shopware jest głównie niemieckojęzyczna.

Jeśli zatem masz ambitne plany i dużo zasobów, powinieneś rozważyć Magento 2. W pozostałych sytuacjach lepszym wyborem będzie raczej Shopware 6. Zapoznaj się na koniec także z tą tabelką, aby podsumować sobie to, co omówiliśmy w tym artykule.

Cecha Magento Shopware
Koszty Wysokie (zależne od obrotów sklepu), dostępna darmowa wersja open source 3 przystępne cenowo plany komercyjne; dostępna darmowa wersja Community
Przeznaczenie Duże sklepy Średnie sklepy, w niektórych przypadkach także duże e-commercy
Poziom trudności Duży Łatwy/średni
Potencjał marketingowy i SEO Bardzo dobry Bardzo dobry
Wsparcie dla wielu języków Tak Tak
Społeczność Ponad 150 000 developerów Ponad 50 000 developerów

Chcesz stworzyć profesjonalny sklep internetowy?

Sprawdź naszą ofertę