Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Magento czy Shopware – porównanie platform e-commerce

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 12 min

Magento czy Shopware? Jeśli chcesz założyć średniej lub dużej wielkości sklep internetowy, zapewne bierzesz pod uwagę obie technologie. W tym artykule się im przyjrzymy. Poznasz najważniejsze informacje na ich temat, co pomoże Ci ustalić, z której z nich warto skorzystać, tworząc swój e-commerce.

Magento czy Shopware - porównanie platform e-commerce

Magento a Shopware – podstawowe informacje

Zanim przejdziemy do szczegółowego porównania tych platform, przybliżmy sobie najważniejsze informacje na ich temat.

Magento

Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, której zaufały takie marki jak Coca-Cola Land Rover, Dior i wiele innych. Dzięki charakterowi open source daje dużą swobodę w dostosowywaniu sklepów do indywidualnych potrzeb, a jej podstawowe funkcje świetnie sprawdzają się w przypadku nawet najbardziej rozbudowanych platform.

W 2015 roku wprowadzono wersję 2.0, która jest teraz głównym wydaniem systemu. Z tego powodu w kontekście tej platformy używa się częściej określenia Magento 2. Oficjalne wsparcie dla „jedynki” zakończyło się 30 czerwca 2020 roku.

Podstawowe dane:

  • rok utworzenia – 2008,
  • producent – Magento Inc. (w 2018 przejęcie przez Adobe Inc.),
  • ostatnia stabilna wersja – 2.4.8 (08.04.2025),
  • język – PHP,
  • wersje – open source (bezpłatna licencja), Commerce On-Premise i Commerce Cloud (płatne licencje).

Shopware

Shopware to sprawdzone rozwiązanie e-commerce. Z platformy skorzystały takie marki jak Haribo, Brita, Douglas i wiele więcej. Technologia ta jest przystępniejsza w obsłudze i wdrożeniu od Magento 2, które jest jednocześnie jednym z jej głównych konkurentów.

W styczniu 2020 roku wydano wersję 6.1.0, która wprowadziła wiele istotnych zmian, dlatego w przypadku omawianej platformy często można spotkać się z określeniem Shopware 6.

Podstawowe dane:

  • rok utworzenia – 2004,
  • producent – shopware AG,
  • ostatnia stabilna wersja – 6.7.0.1 (30.06.2025),
  • język – PHP,
  • wersje – open source (bezpłatna licencja), Rise/Evolve/Beyond (płatne licencje).

Magento a Shopware – różnice

Czym kierować się w wyborze między Magento a Shopware’em? Oto najważniejsze informacje i różnice.

  1. Stack technologiczny

    Magento jest typową platformą opartą na PHP, w dużej mierze wykorzystującą framework Laminas i z modularną architekturą według wzorca MVVM. Takie podejście daje sporą elastyczność w tworzeniu własnych rozszerzeń i optymalizacji platformy pod kątem wydajności. Z drugiej strony, ze względu na swoją „wagę”, pełne możliwości platformy można zobaczyć dopiero w środowiskach klasy enterprise, z mocnym zapleczem devopsowym. Najnowsze wersje Magento (2.4.7+) wymagają co najmniej PHP 8.2 i są w pełni kompatybilne z PHP 8.3. Zalecanym środowiskiem serwerowym jest Nginx 2.x lub Apache 2.4.

    Shopware też bazuje na PHP, ale głównie na możliwościach full-stackowego frameworka Symfony. Po stronie front-endu korzysta dodatkowo z Vue.js. Platforma od początku była projektowana jako modularna aplikacja silnie oparta na API, dzięki czemu jest idealna pod wszelkiego rodzaju integracje. Jest też lżejsza od Magento, zwłaszcza w przypadku wersji chmurowych.

  2. Udział w rynku i popularność

    Tutaj Magento ma zdecydowaną przewagę. Jeśli uwzględnimy i wersję open source, i płatne wydania od Adobe, z platformy korzysta ponad 107 tysięcy aktywnych e-sklepów (według serwisu BuiltWith).

    Polski rynek e-commerce ma tu całkiem sporą reprezentację – rodzimych sklepów na Magento jest ponad 1400.

    Jak to wygląda w przypadku Shopware? Aktywnych sklepów jest ok. 5 razy mniej, bo „zaledwie” 21 tysięcy. To i tak dobry wynik jak na platformę, która ugruntowaną pozycję zdobyła głównie w Niemczech - 3/4 wszystkich projektów na Shopware to właśnie sklepy zza zachodniej granicy. Na polskim rynku jest ich… 57.

    Przepaść między platformami jest jeszcze większa, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie największe sklepy, z grona 10 tysięcy witryn o największym ruchu. Z Magento korzysta 130 takich sklepów, z Shopware… 8.

  3. Koszty

    Jako że obie platformy posiadają wersje open source, można korzystać z nich za darmo – chociaż wymaga to pewnych kompromisów i większych nakładów pracy przy wdrożeniu oraz utrzymaniu całego systemu. Alternatywą są wersje płatne, które z kolei potrafią kosztować dziesiątki tysięcy złotych rocznie. Przyjrzyjmy się bliżej wszystkim opcjom.

    Magento

    • open source – nie płacisz ani za dostęp do kodu źródłowego, ani za korzystanie z niego lub rozwój; jedynym kosztem mogą być niektóre rozszerzenia komercyjne oraz samo wdrożenie;
    • Adobe Commerce (On-Premise) – otrzymujesz dostęp do wszystkich możliwości platformy oraz wsparcia Adobe, ale samą platformę musisz wdrożyć na własnej infrastrukturze. Cena rocznej licencji zaczyna się od 22 tysięcy dolarów;
    • Adobe Commerce (Cloud) – cała platforma funkcjonuje w chmurze Adobe, co obniża koszty wdrożenia (i hostingu). Cena licencji zaczyna się od 40 tysięcy dolarów za rok.

    Shopware

    • Community Edition – open source’owa wersja, do pobrania za darmo ze strony producenta. Głównymi kosztami są wdrożenie oraz utrzymanie platformy – zwłaszcza że w tej wersji nie masz dostępu do wsparcia technicznego;
    • Rise – najtańsza wersja w modelu SaaS, której cena zaczyna się od 600 € miesięcznie;
    • Evolve – wersja dla prężnie rozwijających się sklepów, z wieloma dodatkowymi funkcjami i wsparciem technicznym. Koszt zaczyna się od 2400 € miesięcznie;
    • Beyond – plan dla największych sklepów, ze wszystkimi możliwościami platformy i wsparciem 24/7. Cena? Minimum 6500 € miesięcznie.

    W obu przypadkach ostateczną cenę dostępu do platformy ustala się indywidualnie; głównie na podstawie przychodów sklepu.

  4. Przystępność i stopień złożoności

    Platforma Magento znana jest z tego, że oferuje dostęp do wielu funkcji, jednak nie jest rozwiązaniem skierowanym do osób bez umiejętności technicznych. Choć wstępną instalację i obsługę panelu administracyjnego wiele użytkowników będzie w stanie opanować, to jednak w przypadku dalszej konfiguracji potrzebna będzie pomoc specjalistów.

    Jeśli z kolei szukasz rozwiązania o zbliżonym stopniu rozbudowania do Magento, jednak wolisz coś bardziej przystępnego w obsłudze, powinieneś zainteresować się właśnie Shopware. Dzięki funkcji drag & drop ingerowanie w działanie i wygląd sklepu jest znacznie łatwiejsze.

  5. Wsparcie techniczne

    Pod tym względem dużo zależy od tego, czy planujesz korzystać z wersji open source, czy zainwestować w którąś z opcji SaaS.

    W przypadku Magento wsparcie techniczne dostępne jest tylko dla użytkowników Adobe Commerce – wtedy otrzymujesz konkretne SLA, wsparcie 24/7 i pomoc zespołu Adobe Security. Jeśli myślisz o Magento Open Source, wtedy obsługą systemu musi się zająć Twój dział IT – ale może liczyć na ogromne wsparcie społeczności; wystarczy wspomnieć tysiące wątków na GitHubie i StackOverflow czy… poświęcony tylko Magento StackExchange. Możesz też zdecydować się na współpracę z agencją/software house’em – takim jak nasz.

    Z Shopware sytuacja wygląda podobnie. W płatnych wersjach masz dostęp do wsparcia producenta, chociaż w różnym zakresie; na przykład w wersji Rise gwarantowany czas reakcji na zgłoszenie to 8 godzin, tylko od poniedziałku do piątku; plan Beyond zapewnia wsparcie 24/7.

  6. SEO i marketing

    Oba rozwiązania świetnie sprawdzą się, jeśli chcesz realizować ambitne działania marketingowe. Zarówno w przypadku Magento, jak i Shopware znajdziesz mnóstwo rozszerzeń, które zapewnią potrzebne funkcje. Jeśli mowa o większych różnicach, to korzystając z Magento, łatwiej jest dbać o szybkość funkcjonowania strony, co oczywiście z punktu widzenia SEO ma bardzo duże znaczenie. Twórcy Shopware chwalą się z kolei, że ich rozwiązanie pomaga w działaniach z zakresu storytellingu, które stanowią świetny sposób na zróżnicowanie swojego marketingu.

  7. Architektura headless i API-first

    Tak jak wspomnieliśmy na początku, Shopware od podstaw było projektowane jako platforma API-first - dzięki czemu nie tylko daje ogromną elastyczność w integracjach z zewnętrznymi systemami (ERP, PIM, CMS), ale też sprawdza się jako back-end dla aplikacji headless. Jeśli chcesz zbudować warstwę front-endową sklepu w innej technologii, a Shopware wykorzystać tylko jako zaplecze sklepu, nie ma z tym problemu.

    Magento też umożliwia rozwój sklepu w architekturze headless, choć dopiero nowsze wersje ułatwiły takie podejście. Dużym krokiem ze strony Adobe było udostępnienie PWA Studio – rozwiązania dla developerów, które pozwala zaprojektować i utrzymać „front” sklepu jako progresywną aplikację webową, dostępną bezpośrednio z przeglądarki (zamiast budować natywną aplikację dla użytkowników mobilnych).

  8. Rozszerzenia

    Tutaj obie platformy mają sporo do zaoferowania, choć przewagę ma oczywiście Magento ze względu na swoją ogromną popularność.

    W Adobe Commerce Marketplace możesz znaleźć ponad 4 tysiące darmowych i płatnych rozszerzeń: od systemów płatności i kurierskich, przez narzędzia do optymalizacji UX sklepu po gotowe integracje z narzędziami marketingowymi, CRMami czy ERP.

    Shopware Store też dysponuje sporą biblioteką, choć nieco mniejszą, z 3 tysiącami rozszerzeń. Plusem jest to, że platforma stawia nacisk na integracje z europejskimi systemami, choć z drugiej strony biblioteka Magento jest na tyle rozbudowana, że i ona świetnie radzi sobie w warunkach naszego rynku.

Dlaczego warto wybrać Magento? Najważniejsze zalety

Oto kilka najważniejszych walorów platformy Magento:

Bezpieczeństwo

Jeśli będziesz przeprowadzał regularne aktualizacje, Twój sklep uzyska ponadprzeciętny poziom zabezpieczeń, ponieważ Magento uważane jest za jedną z najbezpieczniejszych platform e-commerce na świecie. Niemal każdy update zawiera łatki bezpieczeństwa, które chronią przed atakami ze strony hakerów.

Obsługa rozbudowanego asortymentu

Magento świetnie sprawdzi się w przypadku dużych sklepów, gdyż jest w stanie obsługiwać e-commerce’y posiadające nawet miliony produktów. Oczywiście wszystko to w połączeniu z funkcjami, które pozwolą na realizację zamówień i obsługę płatności. Dzięki temu możesz bez przeszkód skalować swój sklep.

Zarządzanie wieloma sklepami

Rozbudowany panel administracyjny pozwoli Ci z jednego miejsca zarządzać kilkoma sklepami jednocześnie. Multistore to bardzo dobra opcja, jeśli prowadzisz rozbudowaną sprzedaż i musisz zarządzać złożonymi systemami asortymentu, dostaw i płatności.

Gotowe rozwiązania

Magento dysponuje szeroką gamą gotowych rozszerzeń, zarówno darmowych, jak i płatnych, które pozwalają w łatwy sposób, bez konieczności prowadzenia zaawansowanych prac programistycznych, wdrożyć liczne funkcje.

Rozbudowane funkcje

Prawdziwa siła Magento tkwi nie w funkcjach out-of-the-box, a w ogromnych możliwościach dostosowania platformy do unikalnych potrzeb danego sklepu. Dobry developer będzie w stanie stosunkowo łatwo zbudować od zera konfigurator produktów, przystosować sklep do obsługi ofert mieszanych B2B/B2C albo do sprzedaży w modelu subskrypcyjnym – a nawet zintegrować go z systemem POS w sklepach „offline”.

Magento - najważniejsze zalety

Dla kogo Magento będzie dobrym wyborem?

Magento może okazać się świetne dla:

  • sklepów działających na dużą skalę;
  • firm prowadzących sprzedaż B2B lub mieszaną;
  • firm z unikalnymi procesami sprzedażowymi, których nie da się odwzorować out-of-the-box i potrzebują customowych rozwiązań;
  • sklepów, które bardzo intensywnie wdrażają strategie lojalnościowe lub personalizację;
  • organizacji z mocnym zapleczem IT lub partnerem wdrożeniowym, które chcą mieć pełną kontrolę nad swoim sklepem.

Dlaczego warto wybrać Shopware? Najważniejsze zalety

A jakie zalety ma platforma Shopware?

Skalowalność

Shopware polega w większości na możliwościach Symfony – czyli frameworka, który słynie ze świetnej wydajności. Ani nagłe wzrosty ruchu, ani zwiększający się asortyment nie powinny być problemem. Druga rzecz to wspomniana już architektura API-first, która – po pierwsze – bardzo ułatwia konfigurowanie wszelkich integracji, a po drugie – pozwala oddzielić warstwę prezentacji od back-endu, dzięki czemu możesz równolegle rozwijać różne „fronty” dla swojego sklepu (np. nie tylko stronę, ale też aplikację), w duchu omnichannel.

Panel administracyjny

Shopware to przystępna platforma dla nowych użytkowników – niewątpliwie pomaga w tym interfejs panelu, który jest przejrzysty i intuicyjny nawet dla początkujących osób. Dzięki temu dostosowywanie go do swoich indywidualnych potrzeb nie jest trudne.

Popularyzacja PWA

PWA (Progressive Web Apps) to technologia, która łączy w sobie zalety tradycyjnych stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Shopware zdaje sobie sprawę z potencjału PWA, dlatego kładzie duży nacisk na tę technologię. Użytkownicy otrzymują dostęp do przydatnej dokumentacji oraz modułu pozwalającego na integrację Shopware z Vue Storefront PWA.

Duża liczba produktów

Rozbudowany asortyment to nie problem dla Shopware. Platforma jest w stanie efektywnie zarządzać setkami tysięcy produktów, co udowadniają duże wdrożenia. Nie ma więc ograniczeń, jeżeli chodzi o asortyment, choć w swoim założeniu powstał jako wsparcie dla średnich biznesów.

Sales channels

Shopware pozwala również zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego. Jest to możliwe dzięki funkcji sales channels, która pomoże Ci tworzyć dowolną liczbę sklepów – każdy z nich może mieć inną walutę, język, a nawet grafikę. Ponadto swój e-commerce możesz zintegrować z systemem zarządzania towarami w swoim sklepie stacjonarnym.

Funkcje wspierające tworzenie contentu

Shopware korzysta z Shopping Experiences – systemu, który pomaga dodawać rozbudowaną zawartość do stron nawet wtedy, gdy nie dysponujesz umiejętnościami technicznymi. Same bloki produktowe, materiały multimedialne czy banery można natomiast dodawać za pomocą funkcji drag and drop.

Kluczowe zalety Shopware

Dla kogo Shopware będzie dobrym wyborem? 

Shopware będzie idealnym wyborem dla:

  • e-commerce’ów średniej wielkości, ale z dużymi ambicjami;
  • firm, które chcą szybko wystartować z nowym sklepem bez dużych nakładów na kodowanie;
  • sklepów, które stawiają na mobile-first, nowoczesny frontend i podejście oparte na API;
  • firm, w których sklep ma być docelowo w całości obsługiwany przez osoby „nietechniczne” (zespoły marketingowe i sprzedażowe).

Magento czy Shopware – co wybrać?

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest łatwa. Wiele zależy od Twoich potrzeb i preferencji. W porównaniu z Shopware Magento daje dostęp do większej liczby funkcji i ma lepszy potencjał, jeśli chodzi o skalowanie. Z tą zaletą związany jest jednak fakt, że będziesz zależny od wsparcia specjalistów. Z drugiej strony niemiecka platforma jest przystępniejsza dla nowych użytkowników i daje dostęp do bardziej przejrzystych planów cenowych. Obie technologie zgromadziły wokół siebie całkiem liczną społeczność, choć ta związana z Shopware jest głównie niemieckojęzyczna.

Jeśli zatem masz ambitne plany i dużo zasobów, powinieneś rozważyć Magento 2. W pozostałych sytuacjach lepszym wyborem będzie raczej Shopware 6. Zapoznaj się na koniec także z tą tabelką, aby podsumować sobie to, co omówiliśmy w tym artykule.

 

CechaMagentoShopware
KosztyWysokie (zależne od obrotów sklepu), dostępna darmowa wersja open source3 przystępne cenowo plany komercyjne; dostępna darmowa wersja Community
PrzeznaczenieDuże sklepyŚrednie sklepy, w niektórych przypadkach także duże e-commercy
Poziom trudnościDużyŁatwy/średni
Potencjał marketingowy i SEOBardzo dobryBardzo dobry
Wsparcie dla wielu językówTakTak
SpołecznośćPonad 150 000 developerówPonad 50 000 developerów
Oceń wpis
4.7
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 14
Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA