Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Dlaczego powinieneś wykonać audyt sklepu internetowego?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 10 min

Sprzedaż to podstawowy i zarazem najważniejszy cel, do jakiego dąży każdy właściciel sklepu internetowego. Kluczowe jest nie tylko utrzymywanie jej na satysfakcjonującym poziomie, ale także stałe zwiększanie obrotów. Jak zatem ustalić, co działa, a co nie? Jak szybko wykryć kwestie, które można, a nawet trzeba poprawić? W tym wszystkim pomoże sprawnie przeprowadzony audyt sklepu internetowego.

Jak wykonać audyt sklepu internetowego?

Czym jest audyt sklepu internetowego?

Audyt to proces dogłębnej ewaluacji, który ma zdiagnozować jego mocne i słabe strony. Jego celem jest nie tylko ustalenie przyczyn obecnego poziomu sprzedaży, ale także identyfikacja sposobów na jej zwiększenie. Obejmuje to analizę różnych zagadnień, jak kwestii technicznych, SEO, jakości contentu, bezpieczeństwa, zagadnień prawnych, a nawet konkurencji (więcej o tym w dalszej części artykułu).

Oczywiście audyt e-commerce sam w sobie nie zagwarantuje bezpośredniego wzrostu obrotów, jednak dostarcza kluczowych wskazówek, jak ulepszyć witrynę, by skuteczniej generowała konwersje i była lepiej postrzegana przez użytkowników.

Na jakie podstawowe pytania może odpowiedzieć audyt sklepu internetowego? Przede wszystkim:

  • Dlaczego sprzedaż jest na takim, a nie innym poziomie?
  • W jakim momencie użytkownicy opuszczają sklep?
  • Jakie kanały generują najwięcej bądź najmniej ruchu do witryny?
  • Czy zabezpieczenia witryny są na odpowiednim poziomie?
  • Jak czas ładowania strony prezentuje się na tle konkurencyjnych sklepów?

Te kwestie (choć pomniejsze) dają istotny wgląd w to, jak całościowo funkcjonuje Twój sklep.

Kiedy zdecydować się na audyt e-commerce?

Przy obecnym rozwoju technologicznym warto wykonać szczegółowy audyt sklepu internetowego raz na 2-3 lata albo:

  • przed rozpoczęciem dużej kampanii promocyjnej w internecie,
  • przed i po starcie nowej platformy,
  • gdy wydaje Ci się, że design sklepu internetowego jest przestarzały,
  • kiedy strona długo nie była aktualizowana,
  • gdy chcesz zweryfikować skuteczność pracy agencji SEO lub własne działania marketingowe,
  • gdy koszyk zakupowy ma duży współczynnik odrzuceń,
  • kiedy sklep nie zarabia,
  • gdy chcesz zwiększyć wyniki finansowe firmy,
  • gdy platforma ma częste awarie.

Rodzaje audytu sklepów internetowych – na który się zdecydować?

Software house’y, agencje SEO i inne firmy oferują rozmaite audyty e-commerce – najczęściej ich realizacja trwa do kilku tygodni. W internecie znajdziesz także automatyczne analizatory, które sprawdzą stan Twojego sklepu internetowego. Taka analiza może być do pewnego stopnia przydatna, ale jeśli zależy Ci na dogłębnej ocenie stanu platformy e-commerce, powinieneś zwrócić się do specjalistów, którzy krytycznym okiem spojrzą na sklep i będą w stanie zaproponować konkretne rozwiązania. Zwykle audyty sklepów internetowych dotyczą kilku aspektów, a ich nazewnictwo może się różnić w zależności od firmy, z którą będziesz współpracować.

Wyróżniamy kilka rodzajów audytów e-commerce. Do jednych z najpopularniejszych należą:

  • audyt UX,
  • audyt pozycjonowania,
  • audyt techniczny,
  • audyt działań marketingowych,
  • audyt wersji mobilnej strony,
  • audyt konkurencji.

Który z nich przeprowadzić? To zależy od kondycji sklepu, jego problemów i powodów, przez które zdecydowałeś się na audyt e-commerce. Jeśli platforma ma częste awarie, warto pomyśleć o audycie technicznym. Jeśli masz problem z malejącą liczbą odwiedzających użytkowników bądź nie jesteś zadowolony z obecnej agencji pozycjonerskiej, należy przeprowadzić audyt SEO sklepu internetowego.

Na pewno świetnym wyborem jest audyt UX, który pozwoli usprawnić działanie strony, poprawi jej odbiór przez użytkowników i zweryfikuje jakość ich doświadczenia na witrynie. Czasami warto zdecydować się na kilka audytów sklepu internetowego jednocześnie, aby dokładnie go przeanalizować. W wyborze audytu na pewno pomoże specjalista, który przyjrzy się stronie i będzie w stanie ocenić jej potrzeby.

Co należy sprawdzić podczas audytu sklepu internetowego?

Audyt sklepu internetowego składa się z wielu etapów i trudno stwierdzić, który z nich jest najważniejszy. Aby dokładnie przeanalizować kondycję serwisu i wyciągnąć praktyczne wnioski, do każdego kroku należy przywiązać odpowiednią wagę.

Audyt techniczny sklepu internetowego

Na początek należy rozważyć wszelkiego rodzaju kwestie techniczne, które mają wpływ na funkcjonowanie sklepu internetowego. Co składa się na tę anlizę? na przykład, jak przyspieszyć ładowanie stron internetowych. Im dłużej ten proces trwa, tym większe szanse, że użytkownicy nie dotrą do oferty sklepu, bo opuszczą witrynę wcześniej. Oprócz tego analizie poddaje się strukturę i czystość kodu, zabezpieczenia czy kwestie wydajnościowe.

Audyt SEO sklepu internetowego

Optymalizacja pod wyszukiwarki to kolejny element, którego nie można pominąć, wykonując audyt sklepu internetowego. Dostosowanie do SEO można sprawdzić na wiele różnych sposobów. Oczywiście podstawa to weryfikacja meta tagów, nagłówków, przekierowań, mapy strony, pliku robots.txt czy też poszczególnych adresów URL.

Nie można przy tym zapominać o analizie słów kluczowych. Które frazy przynoszą największy ruch w sklepie? Które z nich mają największe przełożenie na konwersje? Na jakie słowa kluczowe witryna nie jest widoczna w wyszukiwarkach? Taka analiza może całkowicie odmienić strategię SEO i wpłynąć także na ustawienia kampanii digitalowej Google Ads czy też Facebook Ads.

Audyt konkurencji sklepu internetowego

Nie tylko audyt SEO sklepu internetowego jest istotny. Nieodzownym elementem audytu e-commerce jest także badanie konkurencyjnych witryn. Czym się wyróżniają? Co przemawia na ich korzyść? Zbadanie silnych i słabych stron konkurentów potrafi dostarczyć kilka podpowiedzi, jak zmienić swój sklep w ciągu najbliższych miesięcy.

Podczas takiej analizy poznaje się także swoje mocne strony, które należy uwypuklić w komunikacji. Może to być przykładowo darmowa wysyłka czy też dostawa w maksymalnie dwa dni robocze. Audyt sklepu internetowego pozwala znaleźć USP (unique selling proposition) danej platformy, które potrafi stać się potężnym orężem w rękach sprytnego właściciela. Taka unikatowa cecha może znacząco wpłynąć na sprzedaż.

Oczywiście podczas analizy konkurencji sprawdzane są też aspekty techniczne jak szybkość strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych i optymalizacja pod kątem SEO. Weryfikuje się również główne kanały pozyskiwania ruchu, prowadzone kampanie czy nawiązane partnerstwa.

Audyt contentu sklepu internetowego

Strategia contentowa stanowi podstawę działań marketingowych dla wielu sklepów, dlatego warto ująć ją także w audycie e-commerce. Należy wtedy przeprowadzić dokładną analizę wszelkiego rodzaju tekstów na stronie, zaczynając od bloga, a na unikatowości opisów produktów kończąc. Nie zapominaj również o sprawdzeniu linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.

Oprócz tego warto bliżej przyjrzeć content marketingowi. Czy teksty umieszczane na blogu sklepowym są często czytane? Czy blog przekłada się na pozycjonowanie? Czy poradniki mają realny wpływ na sprzedaż polecanych produktów?

Czy chcesz przeprowadzić audyt techniczny, audyt SEO lub dokładną analizę contentu swojej strony? A może planujesz pod tym kątem przeanalizować konkurencję? Jeśli tak, chętnie zajmą się tym eksperci naszej drugiej marki Smartbuzz - agencji digital marketingu specjalizującej się w zwiększaniu widoczności stron i sklepów w wyszukiwarkach internetowych.

Audyt UX sklepu

Jak Twoi klienci wchodzą w interakcje ze sklepem? Czy napotykają jakieś trudności? Jak wyglądają ich ścieżki nawigacyjne od momentu znalezienia witryny w wynikach wyszukiwania po finalizację transakcji?

Na te i podobne pytania stara się znaleźć odpowiedź audyt UX. Odpowiedni specjaliści badają różne elementy, takie jak łatwość wyszukiwania produktów, przejrzystość procesu zakupowego czy intuicyjność interfejsu. Celem jest identyfikacja barier, które mogą zniechęcać użytkowników do dalszego korzystania z witryny oraz opracowywanie rozwiązań, które poprawią wrażenia odwiedzających.

Audyt sklepu internetowego

Audyt bezpieczeństwa e-commerce

W przypadku sklepów internetowych kwestie bezpieczeństwa mają ogromne znaczenie. Tego typu strony obsługują mnóstwo transakcji i przetwarzają wiele danych osobowych. Na pewno nie chciałbyś, aby jakaś luka w systemie doprowadziła do wycieku tych informacji. Twoich klientów naraziłoby to na kradzież tożsamości oraz oszustwa finansowe, a firma straciłaby reputację.

Z tego powodu w ramach audytu bezpieczeństwa zwraca się uwagę na liczne kwestie jak:

  • bezpieczeństwo transakcji – ocena mechanizmów zabezpieczających procesy płatności jak certyfikat SSL, bezpieczne protokoły przesyłania danych oraz systemy antyfraudowe,
  • odporność na ataki – przeprowadza się testy penetracyjne identyfikujące potencjalne luki w zabezpieczeniach, które mogłyby być wykorzystane przez cyberprzestępców, np. ataki typu SQL injection czy cross-site scripting (XSS),
  • zarządzanie aktualizacjami – regularne aktualizowanie rozszerzeń, frameworków i innych elementów składowych platformy e-commerce to podstawa bezpieczeństwa.

Audyt prawny sklepu

Każdy sklep internetowy to złożona organizacja, dlatego w ramach audytu warto przeanalizować także kwestie prawne. Podczas tego etapu analizuje się takie kwestie jak:

  • zgodność dokumentów (jak regulamin sklepu, polityka prywatności, polityka plików cookies) z aktualnymi przepisami prawnymi,
  • przestrzeganie przez sklep przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, praw konsumentów i procesu świadczenia usług drogą elektroniczną,
  • kompletność i poprawność informacji prezentowanych na stronie sklepu, w tym klauzule dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz informacje udzielane klientom w trakcie procesu zakupowego.

Jak przygotować firmę do audytu sklepu internetowego?

Nie należy specjalnie przygotowywać się do audytu e-commerce. Sęk w tym, by wszystko było jak zawsze. Funkcje sklepu internetowego warto sprawdzić w „naturalnych” warunkach. Można oczywiście samemu przeprowadzić audyt, ale lepiej, aby sklep przetestował specjalista z zewnątrz, który ma specjalistyczną wiedzę i zna obecne trendy na rynku oraz oczekiwania klientów.

Należy jednak przygotować firmę do zmian, które nadejdą po audycie sklepu internetowego. Wszystko zależy od tego, jaką ocenę uzyska platforma i na które modyfikacje firma się zdecyduje. Sprawne przeprowadzenie wdrożenia jest zwykle priorytetem wykonawców, którzy zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest to przedsięwzięcie.

Cena audytu sklepu internetowego

Jest to jedna z najbardziej nurtujących kwestii dotyczących audytu e-commerce, ale niestety nie da się określić stałej ceny audytu sklepu internetowego. Wszystko zależy od tego, jak kompleksowa ma być analiza – czy ma skupić się wyłącznie na jednym aspekcie e-commerce, np. SEO sklepu internetowego, czy też ma obejmować kilka pomniejszych audytów.

Cena audytu sklepu internetowego różni się również w zależności od firmy, z której usług skorzystasz. Są agencje SEO, które wykonują audyty pozycjonowania czy contentu za 200-400 zł. Inne z kolei za podobne usługi pobierają nawet kilka tysięcy złotych.

Oczywiście możesz wykonać audyt sklepu internetowego samodzielnie przy użyciu darmowych narzędzi z zakresu SEO, UX czy sprawdzania prędkości strony. Jednak aby wyciągnąć z niego przydatne wnioski, musisz mieć odpowiednią wiedzę ze wskazanych obszarów. Z tego powodu na audycie sklepu internetowego nie powinno się oszczędzać – służy on w końcu jako całościowa ewaluacja Twoich działań i jest w stanie nadać kierunek dalszego rozwoju e-commerce.

Co sprawi, że audyt sklepu internetowego będzie skuteczny?

Trzeba pamiętać, że każdy sklep jest inny, dlatego kluczowe jest indywidualne podejście. W grę wchodzi nie tylko inny CMS czy asortyment, ale także różnice w grupie docelowej czy budowie platformy. Inne oczekiwania i wymagania stawiane są przed potentatem w branży odzieżowej, a inne przed malutkim biznesem usługowym nastawionym na kilkanaście transakcji rocznie.

Przeprowadzając audyt sklepu internetowego, trzeba mieć te kwestie na uwadze i indywidualnie dobierać zakres analizy, bazując na przedstawionych powyżej kryteriach. Dopiero tak skonstruowany audyt przyniesie oczekiwane rezultaty oraz pozwoli spojrzeć na sklep z szerszej perspektywy.

Należy przy tym pamiętać, że audyt e-commerce, choć potrzebny, to sam w sobie nie zwiększy sprzedaży. Dopiero to, jakie działania wprowadzi właściciel sklepu na podstawie audytu, może bezpośrednio przełożyć się np. na wzrost konwersji. Audyt daje wskazówki i porady, ale tylko od Ciebie zależy, które z nich wprowadzisz w życie i z jakim rezultatem.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA

Audyt sklepów internetowych i co dalej?

W zależności od zakresu prac na audyt sklepu internetowego zwykle czeka się około 2-3 tygodnie. Firmy specjalizujące się w audytach często mogą zarekomendować konkretne zmiany oraz dysponują zespołem ekspertów, którzy są w stanie je wdrożyć, pracując nad optymalizacją pozycji Twojej strony w wyszukiwarce Google, czy też poprawiając użyteczność witryny lub jej design. Niektóre zmiany potrafią być kosztowne, ale niezbędne. Inne, choć wydają się kosmetyczne, są w stanie przynieść znaczący wzrost zysków. Warto skonfrontować uwagi firmy zewnętrznej ze swoimi pracownikami i poznać ich zdanie.

Czasami audyt niesie ze sobą całkowicie nowy design strony albo wymusza zmianę agencji SEO. Wszystko zależy od kondycji witryny, którą chcesz sprawdzić. Na pewno modernizacja strony internetowej to ważna decyzja i należy ją dokładnie przemyśleć. Niestety często właściciele firmy przywiązują się do wyglądu i ciężko jest im zrozumieć, że redesign jest niezbędny.

Pamiętaj, że analiza wyników audytu zwykle wymaga czasu. Wnioski, jakie zostaną z niej wyciągnięte, mogą być trudne do zaakceptowania, dlatego konieczna jest otwartość na zmiany. Dobrze jest jednak wiedzieć, w jakiej kondycji jest Twój sklep internetowy oraz być świadomym jego wad.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 18

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA