Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Jak zainstalować Google Tag Manager w Drupalu?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 7 min

Dokładne śledzenie danych na Twojej stronie internetowej jest kluczowe w doskonaleniu strategii marketingowej. Jeśli szukasz gotowego rozwiązania, które nie wymaga sporego nakładu pracy, Google Tag Manager będzie doskonałym narzędziem. Umożliwia wygodne zarządzanie tagami śledzącymi, otwierając drzwi do precyzyjnej analizy danych. Dzisiaj podpowiemy, jak krok po kroku zainstalować Google Tag Managera w Twojej witrynie opartej na Drupalu oraz wyjaśnimy, jak go skonfigurować.

Instalacja Google Tag Manager

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager to darmowe narzędzie, a dokładnie TMS, które ułatwia zarządzanie tagami śledzącymi na stronie internetowej bez konieczności ingerencji w kod źródłowy. Czym są tagi? To najczęściej mały kawałek kodu dodawanego na stronę, który pozwala śledzić ruchy użytkownika w witrynie i zbierać dane. Aby je zainstalować, trzeba ręcznie dodawać odpowiedni kod do każdej podstrony. To zadanie może być żmudne i czasochłonne. GTM po dokonaniu prostej konfiguracji pozwoli Ci w prosty sposób wdrażać tagi.

Dlaczego dodanie Google Tag Managera do Drupala jest tak ważne?

Dobór odpowiedniej strategii marketingowej od zawsze jest nieodzownym elementem sukcesu strony internetowej. GTM otwiera furtkę do ważnych narzędzi analitycznych, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć użytkownika. Są to np.:

  • Google Analytics,
  • Hotjar,
  • Google Ads,
  • Facebook Pixel,
GTM narzędzia analityczne

Śledzenie aktywności użytkowników pozwala lepiej zrozumieć, jak się poruszają po stronie i jakie treści czy produkty przyciągają ich uwagę. Umożliwia również identyfikację obszarów, w których user napotyka trudności lub opuszcza stronę. Dzięki dostarczonym danym będziesz mógł wprowadzić usprawnienia, które przyczynią się do zwiększenia konwersji. Dodatkowo pozwolą na lepsze planowanie kampanii reklamowych oraz weryfikację osiągania np. celów marketingowych.

Google Tag Manager zyskał ogromną popularność na rynku, stając się dominującym narzędziem do zarządzania tagami. W rzeczywistości, według statystyk, GTMa używa 99,7% stron korzystających z jakiegokolwiek Systemu Zarządzania Tagami (TMS). Świadczy to o zaufaniu, jakim cieszy się GTM wśród użytkowników, oraz o jego skuteczności i wszechstronności jako narzędzia do implementacji i zarządzania tagami internetowymi.

Ile stron korzysta z Google Tag Managera?

Jak dodać GTM do witryny Drupal?

Dodanie GTM’a w Drupalu jest bardzo proste. Poniżej przedstawimy Ci, jak można go w łatwy sposób zaimplementować, instalując sprawdzony moduł wspierany przez społeczność. Moduł znajdziesz pod tym adresem. Masz dwie opcje, aby go dodać. Pierwszą z nich jest wykorzystanie instalatora pakietów Composer, którą może zająć się osoba biegła w programowaniu. W tym celu należy skopiować komendę znajdującą się na stronie modułu. Warto wybrać wersję z zielonym tłem, która jest zalecana przez twórców rozszerzenia. Przeszła również testy zgodności z podanymi wersjami Drupala, co zmniejsza ryzyko potencjalnych bugów.

Instalacja przez Composer

Po dodaniu modułu należy go jeszcze zainstalować. W tym celu przejdź do /admin/modules i kliknij Install.

Instalacja GTM w Drupalu

Mniej polecaną opcją dodania modułu jest jego instalacja przy użyciu wyłącznie panelu CMS. Pod adresem admin/modules/install możesz moduł ręcznie z pliku lub adresu url do pobrania.

Instalacja z panelu CMS

Stworzenie konta Google Tag Manager

Do działania będzie Ci potrzebne konto z założonym kontenerem Google Tag Managera. Po wejściu na stronę uzupełnij formularz oraz zaakceptuj regulamin.

Załóż konto GTM

Po przejściu przez ten proces powinien wyświetlić się panel zarządzania wraz z okienkiem informującym, jak dodać GTM’a na stronę. Ten krok możesz ominąć, ponieważ funkcję tę dostarcza wcześniej zainstalowany moduł. Wystarczy Ci jedynie ID kontenera, które znajdziesz na podświetlonej części zrzutu ekranu poniżej. Skopiuj go i zachowaj na późniejszą część konfiguracji.

Gdzie znaleźć ID kontenera?

Po zamknięciu okienka zobaczysz panel zarządzania. Tutaj konfiguruje się wszystkie tagi oraz wydarzenia je wywołujące. Co wchodzi w skład panelu?

  • Przegląd kontenera – główny panel, który widzisz po zalogowaniu do swojego konta GTM. Zawiera podstawowe informacje o Twoich kontenerach, takie jak status weryfikacji, liczba wersji, zmiany ostatniej wersji itp.
  • Tagi – ta sekcja zawiera wszystkie tagi, które zostały utworzone w kontenerze GTM. Tutaj możesz je dodawać, edytować i usuwać
  • Reguły – tutaj znajdują się wyzwalacze, które określają, kiedy dany tag ma zostać uruchomiony. Możesz je dostosować do różnych zdarzeń na stronie, na przykład kliknięć, załadowania strony, wysłania formularza, itp.
  • Zmienne – ta sekcja zawiera zmienne, które można używać w tagach i wyzwalaczach. Zmienne mogą przechowywać różne wartości, takie jak m.in. adres URL czy wartości formularzy.
  • Foldery – pozwalają na uporządkowanie tagów, wyzwalaczy i zmiennych w logiczne grupy dla łatwiejszego zarządzania.
  • Szablony - sekcja gotowych szablonów z tagami lub zmiennymi.
  • Wersje – GTM umożliwia zarządzanie wersjami kontenera, co pozwala na kontrolowanie zmian i wdrażanie ich zgodnie z planem.
  • Administracja – ta sekcja pozwala na zarządzanie uprawnieniami użytkowników, w tym dostępem do kontenerów GTM.
  • Podgląd – umożliwia podgląd zmian w kontenerze przed ich opublikowaniem.
  • Prześlij – publikacje nowych wersji wprowadzonych zmian w obszarze roboczym.

Konfiguracja przykładowego tagu dodającego Google Analytics 4

W tym akapicie skoncentrujemy się na konfiguracji przykładowego tagu, który dodaje Google Analytics w witrynie opartej o Drupala. Zaprezentujemy kroki niezbędne do poprawnej implementacji tagu w GTM oraz omówimy korzyści płynące z korzystania z tej metody. Do poprawnego działania wymagane będzie jedynie dodanie tagu kontenera. W starszych wersjach należało skonfigurować dodatkowo tag Google Analytics, lecz Google zrezygnowało z tej możliwości. Na początek przyda Ci się identyfikator tagu, który znajdziesz w Google Analytics. Jeśli nie masz jeszcze analityki, powinien on znaleźć się na stronie głównej.

GA - identyfikator tagu

Następnie przejdź do zakładki tags oraz dodaj nowy tag. Pojawi się okno z konfiguracją tagów oraz regułami.

Konfiguracja tagu w GA

Kliknij w okno konfiguracji tagów, a następnie wybierz Tag Google. Pojawi się okno konfiguracji tagu. Wystarczy, że uzupełnisz identyfikator tagu, który zapisałeś wcześniej. Do tego będziesz potrzebować jeszcze reguły wywołującej tag. Będzie to reguła Initialization - All pages, która wywoła tag na każdej stronie. W tym celu kliknij w okno reguł oraz wybierz opisaną opcję.

Reguła wywołująca tag

Konfiguracja modułu Google Tag Manager w Drupalu

Konfigurację modułu możesz znaleźć w zakładce Configuration > Web services > Google Tag lub pod adresem admin/config/system/gtm. W formularzu Google Tag ID(s) wklej wcześniej zapisany identyfikator tagu i zapisz formularz.

Jak skonfigurować moduł GTM w Drupalu?

Tag został w pełni skonfigurowany i nie trzeba nic więcej robić. Natomiast moduł sam w sobie udostępnia wiele opcji, które warto skonfigurować w celu lepszego zbierania danych. Na zrzucie ekranu powyżej jest opcja dodania własnych niestandardowych wymiarów i metryk, które skonfigurowane są w np. w Google Analytics.

W sekcji Events możesz włączyć/wyłączyć podstawowe eventy utworzone przez społeczność. Natomiast najbardziej interesująca jest sekcja Conditions. Możesz w niej zdefiniować różne typy warunków, które mogą dotyczyć np. adresu URL, języku strony, roli użytkownika, rodzaju zawartości czy taksonomii. W zależności od wybranych warunków możesz włączyć lub wyłączyć tag na danej stronie. W podstawowej konfiguracji warto wyłączyć zbieranie danych dla administratorów.

Konfiguracja - zakładki

Ostatnia sekcja dotyczy głównie osób biegłych w programowaniu. Pozwala na dostosowanie modułu pod kątem wysyłania zdarzeń do kontener. Dodaje również opcję wymagania polityki prywatności i zgód. Całość sekcji zamyka opcja włączenia/wyłączenia całego modułu.

Opcja wymagania polityki prywatności

Moduł umożliwia również dodawanie kilku kontenerów z tagami. Ta funkcja jest przydatna, gdy zajdzie potrzeba wykorzystania więcej niż jednego kontenera GTM na stronie np. w sytuacji różnych domen lub osobnego tagu dla dwóch wersji językowych itd. Aby włączyć tę opcję, należy przejść do zakładki Advanced, zaznaczyć opcję multi kontenerów oraz zapisać formularz.

Multi kontenery

Pojawi się wówczas nowa zakładka, w której można dodać dodatkowe kontenery, a sama ich konfiguracja wygląda identycznie.

Konfiguracja dodatkowych kontenerów

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że temat modułu Google Tag Managera dla Drupala jest Ci bliższy. Oferuje wiele możliwości zawartych w prostym interfejsie, a sama implementacja jest prostsza niż implementacja narzędzia w kodzie strony. Ponadto moduł sam w sobie oferuje sporo modyfikacji, które normalnie wymagałyby napisania dodatkowego kodu przez programistę. CMS Drupal oferuje również inne moduły stworzone przez społeczność, które rozszerzają moduł bazowy. Przykładowo wysyłka zdarzeń e-commerce’owych lub wysyłka zdarzeń dla modułu formularzy z modułu webform.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA
Oceń wpis
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 2

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA