Google Shopping w Magento 2 – jak je ze sobą połączyć?
Jeśli chciałbyś usprawnić prowadzoną przez siebie sprzedaż, warto wziąć pod uwagę możliwości, jakie dają narzędzia oferowane przez Google. W tym artykule dowiesz się, jak zintegrować ze sobą platformę Magento 2 i Google Shopping. Poznasz także korzyści, jakie z tego wynikają.
Google Shopping – czym jest?
Google Shopping to usługa od Google, która pozwala konsumentom wyszukiwać, porównywać i kupować produkty od różnych sprzedawców, którzy zapłacili za możliwość reklamowania swojej oferty na omawianej platformie. Takie rozwiązanie znane jest także jako Comparison Shopping Engine (CSE). Wyniki wyszukiwania w Google Shopping są wyświetlane w postaci miniaturek ze zdjęciem, które dostarczają podstawowych informacji na temat produktu oraz sprzedawcy:
Jeśli przejdziesz do zakładki Zakupy, możesz zobaczyć tam znacznie więcej ofert, które pokazują się w ramach promocji w Google Shopping. Sekcja daje także możliwość sortowania produktów oraz filtrowania ich wedle parametrów powiązanych z danym typem produktu. Przykładowo, gdy wyszukujesz monitory, od razu możesz wybrać preferowaną rozdzielczość ekranu. Jeśli z kolei interesują Cię procesory komputerowe, pokazuje się opcja, dzięki której określisz liczbę rdzeni.
Jak widać, omawiane narzędzie daje świetne możliwości dotarcia do większej liczby klientów. Niektóre produkty pokazują się nawet nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Z tych powodów naprawdę warto wziąć pod uwagę integrację Magento 2 z Google Shopping.
Google Merchant Center – czym jest?
Google Shopping to cała sieć, która pozwala promować swoje produkty. Jak jednak to wszystko kontrolować? Tutaj w grę wchodzi Google Merchant Center – interfejs używany do zarządzania feedem produktowym, który zawiera ich atrybuty, dane dotyczące cen i dostępności zapasów, jak również informacje na temat Twojej firmy, ustawienia dotyczące wysyłki, podatków itp.
Integracja Google Merchant Center z Magento – podstawy
Jak zapewne się domyślasz, aby zarządzać produktami z Twojego sklepu na Magento w Google Shopping, potrzebujesz integracji z Google Merchant Center. Pola danych produktowych z Magento są kompatybilne z Google Shopping, co znacznie ułatwia generowanie feedów produktowych.
W praktyce podczas integracji Google Merchant Center z Magento stosuje się odpowiedni moduł, który znacznie usprawnia cały proces. Na rynku gotowych jest wiele rozwiązań, jednak możesz także zdecydować się na to, aby np. odpowiedni software house przygotował go specjalnie dla Ciebie. Dzięki temu może on mieć spersonalizowane funkcjonalności, a cały proces integracji będzie przebiegał jeszcze sprawniej.
Moduły wspierające integrację Magento z Google Shopping często dostarczają wiele przydatnych funkcjonalności, które usprawnią proces zarządzania feedem produktowym w dłuższej perspektywie. Oto przykładowe możliwości:
- skonfigurowanie połączenia między Magento a Google Shopping za pomocą kilku kliknięć,
- synchronizowanie produktów z Google Shopping w czasie rzeczywistym,
- wykrywanie produktów, których nie udało się załadować do feedu produktowego,
- mapowanie atrybutów produktów.
Magento i Google Shopping – jak przebiega integracja?
Przejdźmy zatem do omówienia tego, jak ogólnie wygląda proces integracji:
1. Zarejestruj konto Google Merchant
Przejdź pod ten adres i zaloguj się za pomocą konta Google/Gmail, aby założyć konto.
2. Uzupełnij dane związane z kontem Google Merchant i zweryfikuj je
Wypełnij takie dane jak adres firmy, strona internetowa, kontakt z obsługą klienta itp. Aby zweryfikować konto, możesz użyć tagu HTML, Google Analytics lub Google Tag Manager. Proces przebiega podobnie jak w przypadku weryfikacji narzędzi Google Webmaster.
3. Wyeksportuj dane produktowe z Magento
Aby wyeksportować dane z Magento 2, przejdź do System > Transfer danych > Eksport.
Ukaże Ci się menu, w którym będziesz mógł określić, jakie dane chcesz wyeksportować:
Wybierz Produkty, a następnie określ dokładnie, jakie szczegóły dotyczące produktów chcesz wyeksportować. Pamiętaj, że Google Shopping wymaga określonych pól danych.
Najważniejsze z nich to: id, title, description, link, image_link, availability, price, google_product_category, brand, condition, shipping, tax, grin, mpn, item_group_id.
Pełną listę atrybutów danych produktowych wraz ze szczegółami na ich temat możesz znaleźć tutaj. Pamiętaj, że Google Merchant Center nie obsługuje plików .xls oraz .ccv. Zalecany format to XML, dlatego wyeksportowane dane będziesz musiał odpowiednio sformatować. Szczegółowe porady znajdziesz tutaj.
Integracja Google Merchant Center z Magento – dodatkowe wskazówki
Pamiętaj, że powyżej opisany proces jest bardzo poglądowy i uproszczony. Może on bardzo różnić się w zależności od tego, z jakiego modułu do Magento skorzystasz. Istnieje także możliwość połączenia API Magento bezpośrednio z Google Merchant Center, co bardzo usprawnia całą integrację. Niektórzy decydują się nawet wprowadzać dane produktowe ręcznie.
Połączenie Magento z Google Shopping może bardzo pozytywnie wpłynąć na Twoją sprzedaż. Zastanów się zatem, jak chciałbyś zrealizować ten proces i najlepiej powierz to zadanie specjalistom.