Smart POST
Smart POST

Czy warto inwestować w Google Merchant Center?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Google ma w swojej ofercie mnóstwo narzędzi i rozwiązań, z których korzystamy na co dzień, a czasem o tym zapominamy. Google Analytics, Gmail, Google Maps czy przede wszystkim wyszukiwarka – to wszystko googlowskie elementy i w zasadzie codzienność naszego korzystania z sieci. Z kolei dla e-commerce bardzo wartościowym i ciekawym dodatkiem jest możliwość skorzystania z Google Merchant Center. Na czym to polega i jak to skonfigurować?

Zastosowanie Google Merchant Center

Czym jest Google Merchant Center?

Google Merchant Center warto zainteresować się w przypadku, gdy prowadzisz sklep internetowy i szukasz sposobności do tego, by zwiększyć sprzedaż. To kampania produktowa w Google, która pozwala wyświetlić reklamy/produkty poprzez pokazanie zdjęcia, opisu produktu, jego ceny i nazwy sklepu, który płaci za reklamę. Tego typu reklamy pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę Google konkretnej frazy związanej z produktem, np. panele podłogowe.

W pierwszym widoku pojawia się tylko kilka z promowanych produktów, a aby zobaczyć szerszą ofertę, należy kliknąć button „Zakupy”. Tutaj pojawia się też możliwość skorzystania z odpowiednich filtrów i dostosowania oferty Google Merchant Center do swoich upodobań – np. poprzez ustawienie maksymalnej ceny, czy też wyszukiwanie produktów danego producenta. Tak właśnie z grubsza działa Merchant Center Google, który, nawet jeśli cieszy się mniejszą popularnością niż Allegro czy OLX, to jest dodatkowym elementem sprzedaży omnichannel i warto rozważyć, czy nie powinno się go dodać do swojej strategii.

Co zrobić, by wyświetlać reklamy w Google Merchant Center?

Oczywiście, nie jest tak, że nasze produkty pojawiają się w wynikach Google Merchant Center ot tak, z dobrej woli korporacyjnego giganta. Za takie dobroci i usługi trzeba zapłacić. Na początek jednak należy dokonać odpowiedniej konfiguracji, by móc w pełni korzystać z dobrodziejstw tego typu reklam.

Pierwszym wymogiem jest oczywiście samo konto Google, ale to raczej standardowy wyznacznik, który spełnia każdy z nas. Drugi krok już jest trochę trudniejszy i przeznaczony tylko dla przedsiębiorców – mianowicie trzeba połączyć konto Google Ads czy Google Merchant Center.

Po co to robić? Merchant Center Google jest narzędziem, które pozwala przesyłać informacje o sklepie, jak i o produktach udostępnianych we wszelakich usługach Google. Gdy już założymy konto, to dane produkty można przesłać poprzez plik danych np. w formacie CSV lub wykorzystując Google Content API for shopping. W tym wypadku wszystko zależy od preferencji użytkownika – oba sposoby są dość intuicyjne dla kogoś, kto na co dzień obsługuje bazę produktów sklepowych.

Co ważne – kampanię produktową można uruchomić bez względu na to, ile indeksów ma się na liście. Równie dobrze Google Merchant Center może wykorzystywać e-commerce z 5 głównymi produktami, jak i ogromny sklep internetowy, który ma w swojej ofercie ponad 40 tysięcy pozycji. Co ważne – stawką da się zarządzać w zależności od produktu, co pozwala nam kontrolować zysk. Im większa marża z danego produktu, tym wyższa może być stawka dla reklam Merchant Center Google.

Czy warto stosować Google Merchant Center?

Zdania, jak w zasadzie w każdym temacie, także w tym przypadku są podzielone, ale większość specjalistów od e-commerce i sprzedaży internetowej powie, że jak najbardziej warto uwzględnić Google Merchant Center w swojej strategii sprzedażowej. Składa się na to kilka prostych zalet, które bardzo wymownie przemawiają za tym rozwiązaniem.

Wpływ na sprzedaż

Przede wszystkim reklama ta rzeczywiście przekłada się na sprzedaż. Mało tego, wykazuje się jednym z wyższych ROI wśród wszystkich usług reklamowych na rynku. Dzięki możliwości ustawienia konkretnej stawki dla każdego produktu pozwala jednocześnie pilnować, by reklama utrzymywała się na wysokim stopniu rentowności dla marki.

Widoczność produktów

Google Merchant Center to także dobre pozycje produktów w wyszukiwarkach. Reklamowane w ten sposób produkty zazwyczaj wyświetlają się w eksponowanym miejscu, wyprzedzając linki sponsorowane. Jednocześnie zdecydowanie bardziej przyciąga uwagę zdjęcie z ceną niż sam nagłówek i opis, charakterystyczne dla standardowych reklam Google Ads w sieci wyszukiwania.

Sposób płatności

Wygodny jest także model rozliczeń – płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik przejdzie do naszego sklepu internetowego. W ten sposób nie tylko łatwo mierzymy skuteczność reklam w Google Merchant Center i ich przełożenie na sprzedaż, do tego budujemy bazę remarketingową, ale także swobodnie kontrolujemy budżet. I co najważniejsze – płacimy za konkretny efekt, a nie wyświetlenie.

Te wszystkie czynniki sprawiają, że reklama w Google Merchant Center może być bardzo dobrą formą i aktywizacją użytkowników. To nie tylko zwiększanie świadomości marki w głowach odbiorców – to pełnoprawne narzędzie sprzedażowe, które daje szanse na znaczne zwiększenie zysku z inwestycji i napędzanie sprzedaży w sklepie. Warto skorzystać z Merchant Center Google szczególnie teraz, kiedy to wciąż narzędzia dla e-commerce i przedsiębiorców znacznie mniej popularne niż tradycyjne Google Ads czy też Google Display Network.

Udostępnij artykuł: