Strona one page czy klasyczna - co wybrać?
Tworząc stronę internetową dla swojej firmy, z pewnością zastanawiasz się, jak powinna wyglądać. Swego czasu bardzo popularnym trendem było tworzenie stron one page. Dziś zaczyna się od nich odchodzić i powracać do klasycznych, wielostronicowych. Oczywiście nie jest tak, że strony one page stały się bezużyteczne - bywają one odpowiednie dla niektórych działań. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, czego potrzebujesz Ty i Twoja firma.
Klasyczna strona internetowa a one page
Klasyczna strona internetowa a one page
Klasyczna strona internetowa składa się z wielu podstron, które mają odmienne adresy URL. Strona internetowa typu one page zbudowana jest wyłącznie na jednej podstronie, która zawiera menu i podzielona jest na zakotwiczone segmenty. Elementy menu strony nie przenoszą jednak do oddzielnej podstrony, a do innego segmentu, dzięki czemu nie musisz scrollować, aby przejść do interesującej sekcji. Segmenty są jedynie zabiegiem programistycznym i przykładowo wyszukiwarka Google, mimo innych url-i, uważa je za jedną podstronę. Takie segmenty oznaczone są najczęściej hashtagiem i wszystko co po nim się znajduje, nie jest brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarek np. http://nazwastrony.pl/#uslugi.
Strony one page – czym się charakteryzują?
Strony one page – czym się charakteryzują?
Strony one page pojawiły się z myślą o urządzeniach mobilnych, na których przełączanie podstron i przechodzenie do kolejnych kategorii w witrynie bywa męczące. W tym przypadku wszystkie segmenty znajdują się jeden pod drugim, dzięki czemu w sprawny sposób możesz przechodzić między nimi poprzez przesuwanie palcem, bądź wybranie segmentu z menu. Dziś nie jest to aż takim problemem w przypadku stron klasycznych, bo zwraca się ogromną uwagę na responsywność i dobre przystosowane do urządzeń mobilnych.
One page charakteryzuje często CTA w centralnym miejscu strony i bardzo duże nagłówki. Stronę one page rozpoznasz także po jednolitym wyglądzie i kolorystyce, choć nie jest to oczywiście reguła.
Strona one page świetnie sprawdzi się dla:
- firm, które mają stronę w formie wizytówki, np. prawnicy czy adwokaci;
- restauracji i barów;
- freelancerów, jako portfolio usług;
- kampanii promocyjnych, w formie landing page’ów.
Ważne, aby komunikująca się firma/marka/osoba nie oferowała zbyt wielu usług - wówczas zastosowanie stron one page nie ma większego sensu. Dlatego rzadko decydują się na nią sklepy internetowe czy rozbudowane firmy.
Wady stron one page, zalety stron klasycznych
Wady stron one page, zalety stron klasycznych
Przedsiębiorcom najczęściej zależy na tym, by ich strony miały uniwersalne zastosowanie. Niestety nie jest to domeną one page. Dlatego, jeśli chcesz mieć w serwisie wiele podstron, zdecyduj się lepiej na klasyczną stronę internetową. Główną przewagą stron klasycznych jest możliwość prezentacji długich treści. Jeśli Twoja firma świadczy wiele usług bądź sprzedaje większą liczbę produktów, to klasyczna strona da Ci z pewnością większe możliwości. Dzięki zastosowaniu klasycznej strony www pokażesz bogactwo swojej oferty. Dodatkowo będziesz mógł dodać do niej opisy, a także galerię zdjęć. Strony one page nie są w stanie temu sprostać.
Przygotowanie witryny one page nie jest proste i wymaga dużych umiejętności graficznych. Co zrobić, żeby efekt był jak najlepszy?
- Wybierz firmę, która ma doświadczenie w tworzeniu stron one page i kompleksowo zajmie się wszelkimi funkcjami.
- Dokładnie przemyśl, jak chcesz, by wyglądała Twoja witryna, bo trudno byłoby ukryć na niej ewentualne niedociągnięcia.
- Zastanów się, czy wygospodarujesz odpowiednią powierzchnię na treść. Zaplanuj dokładnie teksty, które mają znaleźć się na single page. Być może w trakcie uznasz, że informacje, które chciałbyś dodać niekoniecznie zmieszczą się lub będą dobrze wyglądały na one page.
Pamiętaj przy tym, że jeśli Twoja działalność nastawiona jest na sprzedaż czy usługi, wyczerpująca ilość informacji jest kluczowa dla użytkowników, którzy to przecież mają zaufać Twojej marce. Dlatego powinieneś znaleźć złoty środek między wyglądem a merytoryką swojej strony.
Z drugiej strony przewagą stron klasycznych jest możliwość przedstawienia historii Twojej firmy, aktualności czy prowadzenie firmowego bloga. W ten sposób zyskujesz pełną komunikację z potencjalnymi klientami oraz kreujesz pozytywny wizerunek swojej firmy.
Cecha | One page | Strona klasyczna |
Liczba podstron w serwisie | Jedna | Nieograniczona ilość |
Możliwości rozbudowy | Ograniczone | Bardzo duże |
Możliwości publikacji treści | Ograniczone (mała przestrzeń do publikacji) | Nieograniczone |
SEO | Małe możliwości optymalizacji i budowania widoczności | Duże możliwości optymalizacji i budowania widoczności |
Rodzaj projektów | Strony-wizytówki, landing pages | Różne (strony internetowe, sklepy, aplikacje) |
Główna zaleta | Prostota | Uniwersalność |
Dobre praktyki w budowaniu stron one page
Dobre praktyki w budowaniu stron one page
Jeśli zdecydujesz się na zbudowanie strony typu one page, pamiętaj o atrakcyjnym wyglądzie i użyteczności (UX). Na górze strony zamieść klikalne nagłówki, które przeniosą użytkownika do poszczególnych części witryny lub zdecyduj się na tzw. hamburger menu.
Pamiętaj przy tym o spójności treści, wysokiej jakości grafikach i odpowiedniej kolorystyce. Jeśli zdecydujesz się pójść w stronę minimalizmu, używaj niewielu fontów, najlepiej z jednej rodziny. Zadbaj o to, by w poszczególnych sekcjach strony umieszczać grafiki w podobnym klimacie, nieprzekombinowane i estetyczne. Zwróć uwagę na odpowiednio rozmieszczony układ treści i logiczny porządek. Kolorowa i pełna elementów witryna też powinna być atrakcyjna wizualnie i mieć pewną harmonię. Inaczej przytłoczysz użytkowników i skłonisz do opuszczenia strony. Przyciągnij uwagę użytkownika nie tylko kolorami, ale też contentem. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest skupienie się na contencie video i grafikach.
Na one page’ach treść jest często pomijana, a przecież tego rodzaju strony nie mają taryfy ulgowej pod kątem SEO! Zapewne na Twój single page trafi mniej tekstów niż trafiłoby na tradycyjną stronę, dlatego powinieneś jeszcze bardziej skupić się frazach kluczowych i wysokiej jakości treści. W kontekście SEO pamiętaj także o czasie ładowania strony. To ważny czynnik rankingowy, o który musisz zadbać. Szybkość swojej strony możesz sprawdzić tutaj.
Nawigacja w klasycznych stronach internetowych
Nawigacja w klasycznych stronach internetowych
O ile przy stronach typu one page problem nawigacji nie istnieje, gdyż wszystko znajduje się na jednej podstronie, to już w przypadku klasycznej strony internetowej bywa problematyczne. Kluczem w tym przypadku jest intuicyjna nawigacja, konkretne i trafne kategorie, okruszki (breadcrumbs) oraz czytelne url-e, które nie tylko przydadzą się użytkownikom strony, ale również robotom wyszukiwarek.
Pozycjonowanie stron one page
Pozycjonowanie stron one page
Warto też wspomnieć, że one page’e są trudniejsze do pozycjonowania. Treść jest kluczem w pozycjonowaniu, a zamieszczenie jej na tego rodzaju stronie jest problemem, co często prowadzi do braku czytelności. Każda kolejna podstrona i rozbudowywana treść na niej, to wskazówka dla Google’a, że strona jest aktualizowana. W przypadku one page nie masz za wielu możliwości.
Przy budowaniu stron one page warto stawiać na:
- Content: jakość treści, a nie jej ilość.
- Linkowanie: optymalizacja off-page, czyli link building.
Jak linkować efektywnie? Nadaj poszczególnym sekcjom odmienne adresy url, aby tworzyć linki zewnętrzne prowadzące do sekcji. W pozycjonowaniu bardzo istotna jest różnorodność, dlatego nie możesz ciągle linkować do strony głównej. Ciekawy jest fakt, że przy stronach one page, użytkownik, trafiając na link do jednej z Twoich sekcji, trafia na całą stronę internetową.
Podsumowanie
Podsumowanie
Przechodząc już do wyboru typu strony internetowej - trzeba powiedzieć, że pod względem graficznym, jak i nawigacyjnym, strony typu one page są bardzo trafnym wyborem, który z pewnością ułatwi życie użytkownikom strony. Sprawdzą się jako wizytówki dla firm, które nie oferują zbyt wielu usług i nie chcą nazbyt rozbudowywać treści. Natomiast firmom, którym zależy na uniwersalności wyboru, kreowaniu własnego wizerunku i budowie treści, polecamy klasyczne strony internetowe. Co ważne, szerokim zastosowaniem cieszy się połączenie obu rozwiązań. Klasyczna strona prezentuje pełen zakres informacji o firmie, a strony one page w subdomenach stosowane są przy pozyskiwaniu klientów w działaniach marketingowych, np. kampaniach AdWords.