Co to jest startup i jak go rozkręcić w Polsce?
Pojęcie startupu w Polsce znane jest od kilku lat i oznacza przedsiębiorstwo stworzone w celu poszukiwania konkretnego modelu biznesowego. Choć istnieje wiele definicji startupu, najważniejszy i tak jest ich cel. Celem takiej organizacji jest odkrywanie nowych rynków do rozwoju swojego produktu oraz osiągnięcie szybkiego sukcesu finansowego. Pomysł i umiejętne wprowadzenie biznesu na polski rynek to jedna kwestia, ale potem kluczowe jest także odpowiednie wypromowanie start upu w Polsce. W końcu, jakie są korzyści z produktu/usługi, skoro nikt o nim nie wie? Żadne!
Z artykułu dowiesz się, co to jest start up. Oprócz szerszej definicji startupu, precyzyjnie scharakteryzujemy również jego poszczególne elementy oraz przedstawimy najpopularniejsze branże, w których ruszają startupy. Podamy też kilka sprawdzonych metod, które zwiększą rozpoznawalność firmy i pozwolą zdobyć nowych klientów.
Czym jest startup?
Czym jest startup?
Tak, jak to zostało wspomniane we wstępie – terminem startup określa się przedsiębiorstwa lub organizacje tymczasowe, których celem jest pozyskanie nowego rynku na swój produkt i odniesienie światowego sukcesu w szybkim tempie, jednocześnie nie przeznaczając na ten proces dużych nakładów finansowych.
Startupy najczęściej kojarzone są z branżą technologiczną oraz informatyczną, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by miały one rację bytu w innych branżach. Fakt ten bierze się z tego, że startupy najczęściej rozwijają się w internecie, ponieważ dzięki temu istnieje możliwość uzyskania międzynarodowego zasięgu, a co za tym idzie – większa szansa na sukces finansowy.
Jakie zalety niesie założenie startupu?
Jakie zalety niesie założenie startupu?
Do największych zalet startupu z pewnością należą niskie koszty. Założenie tego rodzaju działalności nie wymaga żadnego kapitału początkowego. Dla młodych i ambitnych osób, które mają bardzo dużo pomysłów na zbudowanie dochodowego biznesu, jest to bardzo dobra wiadomość. Nie zawsze każdy początkujący przedsiębiorca ma do dyspozycji pokaźny kapitał, dlatego też startupy cieszą się taką popularnością wśród młodych ludzi, którzy myślą o rozpoczęciu własnej działalności, ale nie stać ich na wszystkie inwestycje, które musieliby ponieść przy zakładaniu standardowej firmy.
Drugą ważną zaletą działającą na korzyść startupów jest doświadczenie, które można za ich pomocą zdobyć. Z racji tego, że prowadzenie takiej działalności nie wymaga nakładu finansowego, a jedynie poświęcenia czasu, nawet niepowodzenie projektu wzbogaci przedsiębiorcę o nowe umiejętności oraz doświadczenia, dzięki którym swój kolejny pomysł zrealizuje w jeszcze lepszy sposób. Dzięki temu młody przedsiębiorca nabędzie niezbędnej wiedzy biznesowej.
Startupy, jeśli są prowadzone w odpowiedni sposób, a produkt lub usługa oferowana przez dane przedsiębiorstwo jest przez rynek pożądana, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że startup odniesie sukces i będzie przynosił zyski.
Jakie jest ryzyko porażki startupu?
Jakie jest ryzyko porażki startupu?
Założenie startupu wiąże się z dużym ryzykiem porażki. Większość młodych przedsiębiorstw, które uzyskały dofinansowanie w ramach rozwoju, ogłosiło upadłość. Piotr Prajsnar, założyciel Cloud Technologies, w wywiadzie dla Polskie Radio stwierdził, że prawdopodobnie 90% startupów z branży technologicznej upadnie w ciągu 12-24 miesięcy działalności, 8% przekształci się w normalnie funkcjonujące firmy, a 2% odniesie światowy sukces. Bierze się to na pewno z tego, że takie firmy nie mają z góry założonego modelu biznesowego, tylko starają się samemu go ukształtować. Również pojawienie się inwestora nie oznacza tego, że projekt zostanie uznany za sukces.
Oczywiste jest to, że z każdą inwestycją wiąże się ryzyko porażki, które to w przypadku startupów jest niezwykle duże. Prawdopodobnie przyczyną tego jest niedoświadczenie biznesowe twórców danego projektu. Brak umiejętności na wielu płaszczyznach często skutkuje niepowodzeniem. Prowadzenie startupu to nie tylko wykreowanie pomysłu. Należy założyć konkretne cele oraz określić działania, które mają zostać podjęte do zrealizowania wytycznych. Kluczowym elementem jest także zatrudnienie odpowiednich osób, kiedy startup się rozwinie.
Rozkręcenie startupu w Polsce - 3 porady
Rozkręcenie startupu w Polsce - 3 porady
Umiejętna promocja start upu w Polsce to konieczność dla przedsiębiorców, którzy chcą osiągnąć sukces. Przy założeniu własnego startupu decydujący może być odpowiedni dobór narzędzi promocyjnych. W końcu to za ich pośrednictwem dbasz o wizerunek firmy, ale przede wszystkim o rezultaty finansowe. Dlatego tak ważne jest przemyślenie struktury działań start upu, wskazanie priorytetów, a później konsekwentne wdrażanie strategii marketingowej czy też SEO.
1. Marketing podstawą budowania wizerunku i sprzedaży
Kiedyś na działania marketingowe mogły pozwolić sobie tylko największe firmy i korporacje takie jak Coca-Cola, Volkswagen czy Microsoft. Obecnie to już jednak standard. Mało tego – w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prężnie funkcjonujący biznes bez sprawnie działającego marketera czy też całego, rozbudowanego działu marketingu.
Najpopularniejszym spojrzeniem na marketing jest marketing mix, składający się z czterech filarów – ceny (price), produktu (product), dystrybucja (place) i promocja (promotion). Dlatego też marketing to nie tylko wpływ na wizerunek i odbiór marki, ale przede wszystkim wymierne wsparcie sprzedaży. Za co powinien odpowiadać dział marketingu? Przede wszystkim:
- akcje promocyjne, mające na celu maksymalizację sprzedaży,
- wpływać na proces dystrybucji, aby marża ze sprzedaży była jak najwyższa i jednocześnie zapewniała konkurencyjność na rynku,
- profilowanie, czyli tworzenie grup odbiorców, którzy są potencjalnymi klientami.
Strategia marketingowa powinna w zasadzie być stworzona jeszcze przed startem start upu w Polsce, a potem regularnie wdrażana w życie na kolejnych etapach rozwoju firmy.
2. Growth hacking jako szansa na rozwój
Uważasz, że nie stać Cię na tradycyjne, często kosztowne formy marketingu? Z pomocą przychodzi growth hacking. To hackowanie tradycyjnego marketingu. Oznacza to alternatywne formy promocji i reklamy, których nie stosuje konkurencja lub też wykorzystanie powszechnie znanych narzędzi w innowacyjny sposób. To metoda, która ma pozwolić zoptymalizować sprzedaż przy minimalizacji kosztów.
Growth hacking jest doskonałym rozwiązaniem dla start upów z małymi budżetami, jako że nie wymaga ogromnych środków finansowych. Stawia na działania związane z marketingiem wirusowym, niepochłaniające ogromnych kosztów. To virale, które poprzez swoją nietypowość czy kreatywność twórcy, same mają zdobywać popularność. Chodzi w dużej mierze o efekt kuli śnieżnej, czyli procesu, który startuje na małą skalę, ale z czasem zyskuje na sile i stopniowo się rozrasta.
Za growth hacking uważa się także działania, które mają na celu utrzymać obecnych klientów w zadowoleniu i skłonić ich do dalszego korzystania z usług start upu w Polsce. To różnego rodzaju programy aktywizujące, które mają zwiększyć lifetime value konsumenta. Różnego rodzaju edycje specjalne czy limitowane wydania to gratka dla konsumentów, którzy zostali fanami marki, a jednocześnie łatwy sposób na zwiększenie sprzedaży. Często ważniejsze od zyskania klienta jest przecież jego utrzymanie i w ten sposób czerpanie korzyści finansowych.
3. Optymalizacja pod wyszukiwarki
W jaki sposób klienci najczęściej szukają start upów w Polsce? Poprzez wyszukiwarki takie jak Google czy Yahoo. Zazwyczaj wybierają wtedy te strony, które jako pierwsze wyświetlają się po wpisaniu zapytania. Dlatego warto walczyć o pozycje w TOP 10 na poszczególne słowa kluczowe dla Twojego start upu – ponad 80% kliknięć to odsłony witryn z pierwszej strony w wyszukiwarkach. I tutaj pojawia się magia SEO.
Pozycjonowanie to między innymi optymalizacja techniczna, która ma na celu sprawić, że witryna będzie przyjazna SEO i zajmowała jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy. Na SEO składają się tysiące czynników, określane przez algorytm, regularnie aktualizowany przez Google. Wpływ mają na nie chociażby:
- nagłówki (H1, H2, H3 itp.),
- zagęszczenie słów kluczowych na stronie www,
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.
Choć te wszystkie mikroskładniki nie definiują bezpośrednio sukcesu startupu, mają niebagatelny wpływ na to, na której pozycji znajduje się dana witryna po wpisaniu konkretnego zapytania. Należy przy tym pamiętać, że optymalizacja strony pod wyszukiwarki to czasochłonny i często także bardzo kosztowny proces. Szczególnie trudne jest wypozycjonowanie strony internetowej na popularne frazy takie jak „markowe buty” czy „tanie kredyty”. Rywalizacja jest tutaj ogromna i wskoczenie do TOP 10 wyników może zająć nawet nie kilka miesięcy, ale wręcz lat. Wiąże się to zazwyczaj z dużymi inwestycjami i wymaga cierpliwości. Często łatwiej pozycjonować strony pod mniej popularne, lokalne frazy, na które nie pozycjonuje się konkurencja – choć liczba tego typu zapytań jest relatywnie mniejsza, to w rezultacie może dać znacznie lepsze efekty i wyższy współczynnik konwersji.
Podstawową optymalizację SEO można wykonać samodzielnie, po przeczytaniu kilku poradników czy z wykorzystaniem dedykowanych wtyczek. Kompleksowe pozycjonowanie bez agencji SEO jest jednak w zasadzie niemożliwe – wymaga profesjonalnych narzędzi i ciągłego kształcenia się w tym zakresie, by być na bieżąco ze zmianami w algorytmie Google.
W jakich branżach startupy są popularne?
W jakich branżach startupy są popularne?
Szacuje się, że w Polsce w 2019 roku było między 4300-4700 (według raportu Startup Poland). Wśród nich najwięcej jest producentów oprogramowania działającego w modelu SaaS. Branże najczęściej wybierane przez Polaków to aplikacje mobilne, usługi internetowe oraz e-commerce. Sytuacja wygląda bardzo podobnie na całym świecie. To technologia oraz internet dominują w startupach. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorstwo tego typu nie może osiągnąć sukcesu w całkowicie innej branży.
Znane startupy, które odniosły światowy sukces
Znane startupy, które odniosły światowy sukces
Pojęcie startup w Polsce znane jest zaledwie od kilku lat, natomiast na świecie przedsiębiorstwa tego typu znane już były o wiele szybciej. Niektóre firmy, które znane są dzisiaj wszystkim, swoje pierwsze kroki stawiały właśnie jako startupy.
- W erze mediów społecznościowych każdy zna taki serwis jak Facebook. Dzieło Marka Zuckerberga początkowo również było startupem. Dziś przedsiębiorstwo stanowi jedną z najbogatszych firm na biznesowym rynku. Najpopularniejszy portal social media swoje początki miał w wynajmowanym domu w Kalifornii. W 2008 roku twórca serwisu, Mark Zuckerberg, stał się najmłodszym miliarderem na świecie. W wieku 23 lat jego majątek wynosił 1,5 miliarda dolarów.
- Twitter to w dzisiejszych czasach najpopularniejszy mikroblog na świecie. Znany wszystkim internautom portal społecznościowy został założony w 2006 roku przez Jacka Dorsey’a, Eva Williamsa i Biza Stone’a. Serwis zrewolucjonizował sposób komunikacji w internecie. Użytkownicy w formie krótkich wpisów tekstowych mogli na swojej tablicy umieszczać cokolwiek tylko chcieli. Dzisiaj Twitter wyceniany jest na 112 miliardów dolarów, pracuje dla niego ponad 4 tysiące osób porozmieszczanych w 35 biurach na całym świecie.
- Kolejny startupem, który odniósł światowy sukces jest polski projekt Brand24. Platforma służy do monitoringu internetu oraz sieci społecznościowych. Narzędzie zbiera wszystkie informacje na temat produktów, marek oraz haseł z mediów i agreguje je do siebie.
- Drugą polską firmą na liście, która zaczynała jako startup jest Live Chat. Przedsiębiorstwo zostało założone we Wrocławiu w roku 2002. Narzędzie służy do komunikacji między właścicielem strony internetowej a użytkownikami. Firma na ten moment obsługuje ponad 15 tysięcy klientów, w tym takich gigantów jak Samsung, Pizza Hut czy Adobe.
Podsumowanie
Podsumowanie
W Polsce i na świecie każdego roku przybywa ludzi mających pomysły na innowacyjne produkty oraz usługi. Decydują się oni na założenie niskim kosztem firmy, zwanej startupem. Już w tym momencie w Polsce możemy pochwalić się ponad 2,7 tysiącami startupów oraz projektami, które odniosły światowy sukces, np. Live Chat lub Brand24. Może nadszedł i czas na Ciebie?