Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Jak stworzyć nowoczesny portal korporacyjny?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Korporacje muszą nadzorować prace wielu osób, które do wykonywania swoich zadań potrzebują ogromnych zasobów i dostępu do wielu aplikacji. Gdy w latach 90. rozwijał się internet, firmy zauważyły potencjał tkwiący w połączonej i łatwo dostępnej sieci. Stąd już w tamtych czasach popularność zyskało rozwiązanie znane obecnie jako portal korporacyjny. Czym dokładnie są takie portale i jakie kluczowe elementy należy brać pod uwagę przy ich tworzeniu? Tego dowiesz się z artykułu.

Jak stworzyć nowoczesny portal korporacyjny?

Czym jest portal korporacyjny?

Portal korporacyjny to platforma intranetowa, która przechowuje informacje z wielu źródeł w jednym interfejsie. Pracownicy, klienci i partnerzy nie muszą odwiedzać różnych stron czy logować się do niezliczonych aplikacji, aby znaleźć potrzebne dane lub wykonać odpowiednie czynności. Właściwe treści są im udostępniane poprzez platformę, która gromadzi informacje biznesowe i aplikacje w jednym miejscu.

Możemy wymienić 3 główne typy portali korporacyjnych:

  • Portale informacyjne – umożliwiają dostęp do źródeł informacji z jednej lokalizacji.
  • Portale aplikacyjne – oferują dostęp do aplikacji wykorzystywanych przez firmę.
  • Portale specjalistyczne – służą do analizy danych wykorzystywanych przez pracowników w celu precyzyjnego dostępu do bazy wiedzy organizacji.

Stworzenie takiego serwisu korporacyjnego to z pewnością duże przedsięwzięcie. Jakie zatem elementy są w jego przypadku najważniejsze?

1. SSO

Gdy w codziennym życiu dokonujemy przykładowo zakupów w internecie, cenimy sobie, że nasze jedno konto w tego typu serwisie pozwala na zamawianie produktów, śledzenie przesyłek, kontakt z obsługą klienta itp. Gdybyśmy w celu wykonania tych czynności musieli logować się na osobne strony, byłoby to raczej uciążliwe.

Podobnie jest w przypadku portali korporacyjnych, w których powinno stosować się SSO – Single Sign On. W myśl tej zasady użytkownik portalu musi zalogować się tylko raz, aby móc wykonać wszystkie potrzebne czynności oraz uzyskać dostęp do wszelkich danych. Dzięki temu pracownik nie musi logować się dwa razy do różnych aplikacji, aby zaraportować swój czas pracy, a następnie sprawdzić stan zapasów. Nowoczesne portale powinny także wziąć pod uwagę rozwiązanie OAuth, które to pozwala zalogować się do portalu dzięki Facebookowi, Google czy innej platformie społecznościowej.

2. Elementy nadające się do wielokrotnego użytku

Portale powinny być w stanie szybko rozwijać się zarówno w sieci, jak i na mobile. W praktyce oznacza to przykładowo możliwość powielania standardowych funkcji na wielu witrynach, np. gdy organizacja musi stworzyć osobne strony z danego departamentu dla każdego z zespołów, które do niego należą. Może to polegać także na ponownym wykorzystywaniu komponentów internetowych podczas tworzenia aplikacji mobilnych.

W przypadku organizacji, które zarządzają pakietem aplikacji mobilnych, umożliwienie wykorzystywania komponentów w taki sposób od samego początku budowania serwisu korporacyjnego, pozwoli na szybsze wprowadzanie innowacji już w przyszłości.

3. Zarządzanie przepływem pracy

Oprócz zarządzania dokumentami na podstawie roli wykonywanej w firmie dobry portal powinien umożliwiać użytkownikom z mniejszymi umiejętnościami technicznymi dostarczanie swojej pracy na platformę kolaboracyjną.

Zaawansowane przepływy pracy mogą być ustawiane w zależności od stanowiska, dzięki czemu użytkownicy będą w stanie przekazywać swoją pracę przełożonym. Staje się to szczególnie ważne, gdy pracownicy przesyłają poufne informacje o klientach i muszą mieć pewność, że nie zostaną one utracone.

4. Serwis korporacyjny musi być bezpieczny

Bezpieczeństwo jest jednym z głównych wyzwań związanych z rozwojem oprogramowania dla przedsiębiorstw, ponieważ liczba przypadków naruszenia danych stale rośnie. Międzynarodowa organizacja non-profit OWASP opublikowała raport, w którym ujawnia główne problemy w związku z bezpieczeństwem aplikacji internetowych.

Należy pamiętać o tych zaleceniach przy wyborze platformy rozwojowej, aby uniknąć ataków hackerskich i naruszeń danych. Rozwiązania korporacyjne jak RSA SecurID oraz ich darmowe odpowiedniki, czyli Google Authenticator i Microsoft Authenticator również zapewnią dodatkowe bezpieczeństwo portalu korporacyjnego.

5. Niezawodność

Crash serwisu korporacyjnego może być tragiczny w skutkach dla firmy. Dobrze jest dlatego zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami wirtualizacją serwerów. Zakłada ona działanie kilku serwerów na tym samym sprzęcie. Warto jest jednocześnie dodać serwer do utrzymywania kopii zapasowych wszystkich istotnych danych. W przypadku krytycznego błędu oprogramowania zostaną one przywrócone, podczas gdy administratorzy systemu będą próbowali naprawić zaistniały problem.

Podsumowanie

Nowoczesny portal korporacyjny musi spełniać znacznie większe wymagania niż ich pierwsze wersje z dawnych lat. Warto jednak zainwestować w stworzenie takiego firmowego oprogramowania, gdyż znacznie usprawni ono zarządzanie firmą, pracownikami, kontakt z klientami i z pewnością przyczyni się do biznesowego rozwoju.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA