Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Jaką technologię wybrać dla strony WWW lub sklepu?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 10 min

Drupal, WordPress, Shopify czy Magento? A może klasyczny stack: HTML, CSS i JavaScript? Jeśli planujesz zbudować stronę dla swojej firmy, wybór technologii będzie jedną z najważniejszych decyzji, jakie przyjdzie Ci podjąć. Przygotowaliśmy krótki przegląd technologii webowych – tak, abyś przed rozmowami z software house’em dobrze wiedział, na co zwracać uwagę.

Technologie tworzenia stron internetowych

Co wpływa na wybór technologii?

Wybierając technologię wykonania strony internetowej lub sklepu musisz wiedzieć, że nie istnieje jedno „najlepsze” rozwiązanie, które sprawdzi się w każdym projekcie.

Rodzaj strony

Pierwsze pytanie: czym właściwie ma być Twoja strona?

Małą stronę firmową z kilkoma zakładkami typu „O nas” czy „Oferta” łatwo postawisz na WordPressie – a współpracując z dobrym developerem, szybko stworzysz też od zera. Większy portal będzie wymagał bardziej rozbudowanego zaplecza – świetnym wyborem powinien być np. Drupal. Jeszcze inne narzędzia sprawdzą się przy budowie sklepu internetowego.

Funkcje

Z typem projektu wiąże się drugie pytanie: co Twoja strona/sklep ma – konkretnie – oferować użytkownikom?

Jeśli chcesz tylko przedstawić ofertę i zebrać kilka adresów mailowych przez formularz – sprawa będzie prosta. Jeśli dodatkowo planujesz np. kalkulator wyceny usług – to już będzie wymagało więcej pracy. Płatności online, możliwość rejestracja użytkowników, integracja z systemem CRM… Wybierając technologię, musisz mieć pewność, że poradzi sobie z każdą funkcją, której potrzebują Twoi klienci.

Budżet

Kolejna kwestia to oczywiście pieniądze. I nie chodzi tylko o samo zbudowanie strony, ale też o jej utrzymanie i koszty skalowania.

Co do zasady, taniej jest postawić witrynę na gotowym, open source’owym CMSie (np. WordPressie lub Drupalu) niż zbudować ją od zera. Ale jeśli projekt jest mocno interaktywny i przypomina raczej aplikację webową niż statyczną stronę – trzeba będzie zainwestować w zespół developerów, którzy doskonale rozumieją Pythona, Reacta czy Angulara.

Wiedza techniczna i zasoby

Na koniec, musisz uczciwie ocenić, jakim zespołem dysponujesz (lub możesz dysponować).

Jeśli masz na pokładzie firmy zespół doświadczonych developerów – zaufaj im i rozwijaj stronę internetową w technologii, w której czują się najlepiej. Jeżeli natomiast chcesz powierzyć swój projekt software house’owi – porozmawiaj o tym, jakie rozwiązania będą optymalne dla Twojej strony i czy będą one przyjazne dla kogoś bez większej wiedzy technicznej, gdybyś później chciał zarządzać stroną na własną rękę.

Najpopularniejsze technologie tworzenia stron/sklepów

Są dwa główne podejścia do tworzenia stron internetowych. Pierwsze – z którym pracujemy w Smartbees – opiera się na gotowych systemach do zarządzania treścią (CMS). Drugie – na tworzeniu strony od zera, przy pomocy webowych języków programowania.

Systemy CMS dla stron internetowych

CMS (Content Management System) to system do zarządzania treścią, który pozwala łatwo dodawać podstrony, edytować teksty czy wrzucać zdjęcia bez znajomości kodu.

Jaka technologia dla strony internetowej?
  • WordPress – najpopularniejszy system do zarządzania treścią, przystępny i prosty w użyciu, nawet dla technicznego laika. Według W3Techs, korzysta z niego 43,5% wszystkich (!) stron internetowych. Oferuje ogromny wybór szablonów i wtyczek… ale przy dużych, skomplikowanych projektach może zacząć „ciążyć”, jeśli nie zadbasz o ich optymalizację. Nadaje się idealnie do prostych stron firmowych i blogów.
  • Drupal – prawdopodobnie najbardziej skalowalny CMS na rynku. Opiera się na modułach, czyli tworzonych przez społeczność Drupala, gotowych do użycia fragmentów kodu, które możesz dodawać do swojej strony – i w ten sposób rozbudowywać ją o nowe funkcje. Moduły można też swobodnie modyfikować, co daje developerom ogromną elastyczność. Z tego powodu Drupal świetnie sprawdza się w przypadku dużych projektów korporacyjnych, serwisów dla uczelni wyższych czy instytucji finansowych.
  • Joomla – CMS nieco bardziej elastyczny niż WordPress, ale mniej niż Drupal. Oferuje solidną bazę rozszerzeń, potrafi poradzić sobie z dosyć zaawansowanymi projektami… ale trzeba przyznać, że jej popularność w ostatnich latach znacznie podupadła. W przypadku open-source’owych CMS-ów jest to duża wada, bo za popularnością idzie też mniej aktywna społeczność.

Systemy CMS dla sklepów internetowych

Jeżeli budujesz sklep internetowy, też możesz skorzystać z gotowego oprogramowania. Platformy e-commerce nie tylko pozwalają w prosty sposób postawić sklep, ale także nim zarządzać: obsłużą cały proces sprzedaży, zintegrują go z systemami kurierskimi oraz bramkami płatności i połączą z firmową infrastrukturą.

Jaka technologia dla sklepu internetowego?
  • Magento – to lider w świecie e-commerce. Jeśli masz w katalogu tysiące produktów i potrzebujesz naprawdę zaawansowanych funkcji, Magento będzie świetnym wyborem. To system elastyczny, bezpieczny… ale i wymagający: do obsługi będzie potrzebny specjalista, budżet na utrzymanie też powinien być większy. Jednak w zamian dostajesz platformę, która poradzi sobie z każdym wyzwaniem.
  • WooCommerce – jeśli masz już stronę na WordPressie, WooCommerce będzie naturalnym wyborem. To nie tyle CMS, co bardzo rozbudowana wtyczka do WP, która pozwala dodać do wordpress’owej witryny wszystkie funkcje sklepu. WooCommerce jest bardzo elastyczny, biorąc pod uwagę fakt, że jest to „jedynie” wtyczka, ale przy dużym ruchu i wzroście liczby produktów może mieć problemy.
  • Shopify – czyli rozwiązanie dla tych, którzy chcą szybko zacząć sprzedawać. Platforma działa w modelu SaaS; w jednym pakiecie oferuje wszystko, czego potrzebujesz na start – czyli nie tylko witrynę sklepu (którą zbudujesz przy pomocy prostego kreatora), ale też najważniejsze integracje, a nawet… własny hosting. Minusem jest to, że masz o wiele mniejszą swobodę; wraz z rozwojem działalności platforma może stać się dla Twojego biznesu „za mała”.

Języki i frameworki backendowe

Mamy za sobą gotowe rozwiązania; czas omówić technologie budowania stron internetowych, z których będą korzystać developerzy, jeśli zdecydujesz się stworzyć witrynę od zera.

Na początek języki backendowe, czyli wykonywane „po stronie serwera”. To backend odpowiada za logikę działania aplikacji: obsługę danych, autoryzację użytkowników, płatności czy integracje z zewnętrznymi systemami.

  • PHP – „filar internetu”, na którym opiera się (wg W3Techs) 74,3% stron WWW. To na nim pracują systemy zarządzania treścią, od WordPressa po Drupala, ale używa się go także do budowy zaplecza dla aplikacji webowych czy e-sklepów.
  • Laravel – jeden z najpopularniejszych frameworków PHP, używany do tworzenia skalowalnych aplikacji webowych. Co go wyróżnia? Jest szybki, łatwy w użyciu i oferuje mnóstwo narzędzi out-of-the-box (na przykład gotowy system uwierzytelniania).
  • Python – dziś niezwykle popularny w środowisku startupów, ale i technologicznych gigantów; a to zasługa m.in. bardzo czytelnego kodu, szerokiego ekosystemu bibliotek oraz świetnej wydajności przy przetwarzaniu bardziej skomplikowanych procesów. Python doskonale sprawdza się w budowie skalowalnych aplikacji internetowych, platform SaaS oraz serwisów wykorzystujących AI.
  • Node.js – środowisko umożliwiające tworzenie backendu w języku JavaScript – tym samym, którego używa się we frontendzie. Dzięki wydajnej architekturze opartej na modelu event-driven, Node.js jest idealnym wyborem, gdy projekt zakłada dużą ilość operacji równoległych i wymaga utrzymywania najwyższej wydajności przy dużej liczbie użytkowników.
  • Ruby on Rails – framework do tworzenia aplikacji webowych, który może obsługiwać zarówno backend, jak i frontend. Przyświeca mu idea convention over configuration; RoR narzuca developerowi odgórnie pewne reguły i standardy, dzięki czemu ten nie musi wielu rzeczy w plikach konfiguracyjnych ustawiać ręcznie; framework robi to automatycznie. Takie podejście bardzo przyspiesza pracę nad projektem.

Języki i frameworki frontendowe

Frontend to z kolei ta część strony internetowej, którą użytkownik widzi i z którą wchodzi w interakcję – układ treści, formularze, przyciski czy efektowne przejścia między stronami. Języki frontendowe pracują „po stronie klienta”, w przeglądarce.

Jakie tutaj wykorzystuje się technologie tworzenia stron internetowych?

  • HTML (HyperText Markup Language) – czyli szkielet strony. Definiuje, jakie elementy znajdują się na stronie – nagłówki, akapity, obrazy, formularze – i w jakiej kolejności są wyświetlane.
  • CSS (Cascading Style Sheets) – język do stylizacji stron; odpowiada za kolory, czcionki, układy kolumn i proste efekty wizualne. To także dzięki niemu możliwe jest tworzenie responsywnych layoutów z myślą o urządzeniach mobilnych.
  • JavaScript – to on dodaje do strony interakcje, nadaje jej dynamikę. Obsługuje kliknięcia użytkownika, steruje bardziej złożonymi animacjami, odpowiada za dynamiczne formularze i pop-upy. Razem z językiem HTML i CSSem stanowią „wielką trójkę” technologii stron WWW, bez których nie powstałaby żadna nowoczesna witryna.
  • React – najpopularniejsza biblioteka języka JavaScript, stworzona i rozwijana przez Facebooka. Umożliwia budowanie dynamicznych interfejsów użytkownika przy użyciu komponentów – małych, samodzielnych fragmentów kodu, które można wielokrotnie wykorzystywać w obrębie projektu. React jest dobrym wyborem dla projektów, które wymagają dużej responsywności i szybkiego odświeżania danych na stronie (np. platformy e-commerce, systemy rezerwacyjne). To też świetnie narzędzie do budowania single-page applications (SPA) – aplikacji webowych, w których cała treść znajduje się w jednym pliku HTML i jest na bieżąco aktualizowana skryptami JavaScript. Co ciekawe – Reacta można wykorzystać nawet do tworzenia aplikacji mobilnych.
  • Angular – kolejny popularny framework JSa, tym razem rozwijany przez Google. Dzięki bogatemu zestawowi funkcji out-of-the-box oraz bardzo bezpiecznej architekturze jest idealnym rozwiązaniem dla dużych, kompleksowych projektów – systemów biznesowych, wielomodułowych aplikacji, systemów CRM i ERP czy platform e-learningowych. Podobnie jak React, sprawdza się również w projektach typu SPA.
  • Vue.js – framework, który łączy zalety Reacta i Angulara, ale w lżejszej, bardziej elastycznej formie. Vue.js jest ceniony przede wszystkim za czytelność kodu i niski próg wejścia, choć nie ma tak dużego zaplecza. Z tego powodu najlepiej spisuje się przy mniejszych aplikacjach webowych (na przykład PWA), tworzeniu prototypów oraz jako narzędzie do dodawania dynamicznych elementów do już istniejących stron.

Kluczowe czynniki do rozważenia przed wyborem

  • Skalowalność – na początku wszystko może działać świetnie – ale co stanie się, kiedy liczba użytkowników wzrośnie dziesięciokrotnie? Albo gdy będziesz chciał dodać nowe funkcje? Najlepsze technologie umożliwią Ci rozwój bez konieczności budowania wszystkiego od nowa.
  • Bezpieczeństwo – koniecznie sprawdź, jakie zabezpieczenia oferuje dana technologia: od metod autoryzacji i uwierzytelniania po ochronę przed atakami typu SQL Injection czy XSS.
  • Wydajność – użytkownicy nie zwracają uwagi na wydajność strony… dopóki nie zaczną się z nią problemy. Pamiętaj, że dłuższy czas ładowania oznacza straconych klientów i niższe pozycje w Google.
  • SEO – skoro mowa o pozycjach w SERPach; wybrana przez Ciebie technologia powinna generować czytelne URLe, ułatwiać edycję metadanych i umożliwiać budowę w pełni responsywnych stron, zgodnie z podejściem mobile-first.
  • Wsparcie i dokumentacja – zawsze warto stawiać na rozwiązania, które mają dużą, aktywną społeczność i dobrą dokumentację. Im więcej tutoriali i forów, tym lepiej.
  • Integracje – możesz potrzebować integracji z bramkami płatności, narzędziami marketingowymi, systemami CRM, ERP, a nawet i z social mediami. Upewnij się, że tech stack Twojej strony pozwoli je łatwo zaimplementować.

Jak współpracować z software house’em przy wyborze technologii?

Możesz nie być ekspertem od IT; od tego jest software house. Jeśli cały czas masz wątpliwości, jak wybrać technologię sklepu internetowego – zapytaj.

Jakie pytania warto zadać?

  1. Dlaczego rekomendujecie tę konkretną technologię dla mojego projektu? Odpowiedź da Ci obraz, czy software house faktycznie bierze pod uwagę wymagania Twojej strony przy wyborze tech stacku.
  2. Czy dana technologia ma jakieś ograniczenia – zwłaszcza w kontekście projektu? Obojętnie z jaką technologią będą pracować developerzy, na ich drodze na pewno pojawią się wyzwania.
  3. Czy będzie można w przyszłości rozbudowywać stronę/sklep? Technologia musi być skalowalna; w przeciwnym razie musisz być przygotowany na to, że wraz z rozwojem biznesu mogą czekać Cię bardzo kosztowne zmiany.
  4. Jakie są koszty utrzymania tej technologii? Ustalając budżet projektu, pamiętaj, że roboczogodziny developerów nie będą jedynym wydatkiem.
  5. Jakie wsparcie techniczne oferujecie po wdrożeniu? Na pewno chcesz mieć pewność, że w razie problemów nie zostaniesz ze swoją stroną sam.
  6. Czy możecie pokazać przykłady innych projektów, które zrealizowaliście przy użyciu tej technologii? To najprostszy sposób, aby się przekonać, jakie możliwości oferuje dana technologia… i jak radzą sobie z nią developerzy software house’u.
Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA