Ile kosztuje stworzenie i utrzymanie sklepu internetowego?

Stworzenie sklepu internetowego to skomplikowany proces, który wymaga dokładnej analizy rynku oraz szczegółowego zaplanowania działań. Koszty związane z rozpoczęciem prowadzenia własnego e-commerce mogą się drastycznie różnić. Zależne jest to m.in. od projektu graficznego, wybranego skryptu oraz zastosowanych rozwiązań. W poniższym artykule przedstawiamy wszystkie te aspekty, jednocześnie wspominając o funduszach niezbędnych do rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności online.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Od czego zależy cena sklepu internetowego?

Cena sklepu a wybór oprogramowania

Tworząc sklep internetowy, do wyboru masz dwie, popularne opcje – abonament SaaS oraz wolne oprogramowanie. Istnieje jeszcze trzecia możliwość – customowe rozwiązanie, czyli oprogramowanie pisane stricte pod daną firmę. Jednak ze względu na duże koszty wdrożenia, nie będziemy go tutaj opisywać. Zobacz, czym się charakteryzują dwie najczęściej wybierane opcje.

Sklep internetowy w modelu SaaS

Model SaaS działa na zasadzie abonamentu. W zamian za comiesięczną opłatę otrzymujesz dostęp do gotowej platformy sprzedażowej. Masz więc do dyspozycji gotowy system oraz infrastrukturę serwerową. Większość serwisów oferujących sklep internetowy w oparciu o model SaaS pobiera opłaty - zazwyczaj od kilkudziesięciu do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie w zależności od zakresu opcji, jakie oferuje platforma.

Po opłaceniu usługi dostajesz wszystko, czego potrzebujesz do prowadzenia sprzedaży online. Wydawać by się mogło, że jest to rozwiązanie idealne. Są to jednak tylko pozory, ponieważ każda platforma oferująca model SaaS stawia przed użytkownikiem wiele ograniczeń. Rozwój niektórych funkcji może okazać się bardzo trudny, a w niektórych sytuacjach nawet niemożliwy.

Dlatego tworząc sklep internetowy, warto myśleć przyszłościowo i optymistycznie. Nawet jeżeli na z początku planujesz prowadzenie bardzo małej platformy sprzedażowej, to z czasem może się okazać, że Twój sklep zyska bardzo dużo użytkowników. Wtedy będzie Ci zależało na rozwijaniu funkcji, a także polepszeniu doświadczeń użytkowników. W przypadku platformy abonamentowej SaaS możesz spotkać wiele ograniczeń, przez co nie będziesz mieć szansy na poprawienie swoich wyników sprzedażowych. W efekcie będziesz zmuszony przenieść cały sklep na indywidualnie stworzoną platformę lub wybrać Open Source. Pamiętaj jednak, że proces ten również generuje koszty.

Sklep internetowy w modelu Open Source

Open Source to inaczej otwarte oprogramowanie. Dzięki niemu możesz tworzyć sklepy internetowe na własnych serwerach ze spersonalizowanymi funkcjami. Bardzo popularnym skryptem Open Source jest Magento. System ten został w całości napisany w języku PHP. Z racji specyfiki oraz kosztów utrzymania sklepu, wybierany jest przez średnie oraz duże sklepy internetowe, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystały również z niego małe sklepy online, które chcą się rozwijać w przyszłości.

Oprogramowanie Magento jest całkowicie darmowe i oferuje swoim użytkownikom nieograniczone wręcz możliwości. Magento pozwala użytkownikowi dowolnie personalizować platformę, co jest zasługą otwartego kodu. Deweloper ma nieograniczone możliwości rozbudowywania sklepu, co oznacza, że z małego sklepu online można stworzyć największą platformę sprzedażową w Polsce bez konieczności zmiany systemu.

Podsumowując, najpraktyczniejszym rozwiązaniem dla e-commerce jest działanie na oprogramowaniu Open Source. Pomimo początkowych, wysokich kosztów stworzenia sklepu internetowego oraz administracji jest to rozwiązanie o wiele lepsze niż abonament SaaS w dłuższej perspektywie. Administrator nie spotka się z żadnymi ograniczeniami w kwestii rozwoju. W efekcie sklep internetowy ma prawo rozwijać się bez zbędnych przeszkód.

Zobacz krótkie porównanie sklepów na SaaS vs Open Source:

  SaaS Open Source
Koszty Stała kwota, chyba że chcesz przejść na lepszy plan. Choć sam kod źródłowy jest darmowy, o ile nie jesteś programistą, który doskonale zna się na Open Source, musisz liczyć się z nieregularnymi kosztami - w zależności od potrzeb np. konfiguracja lub dodanie nowych funkcji.
Bezpieczeństwo Dane przechowywane są na serwerze dostawcy, a więc nie masz bezpośredniego wpływu na ochronę danych. To Ty decydujesz o jakości zabezpieczeń - masz realny wpływ na ochronę danych.
Wygląd Możesz wybierać jedynie spośród gotowych szablonów. Przez to nie masz możliwości wprowadzania wielu zmian. Ogromne możliwości personalizacji. Możesz nawet zlecić grafikom stworzenie customowego wyglądu strony.

Ile kosztuje projekt graficzny sklepu internetowego?

Wygląd jest niezwykle istotną kwestią podczas tworzenia sklepu internetowego. To pierwszy element, na który użytkownik zwraca uwagę. Oczywiście ilu użytkowników, tyle opinii. W praktyce oznacza to, że powinieneś wybrać projekt, który będzie przede wszystkim estetyczny, ale jednocześnie zgodny z oczekiwaniami Twojej głównej grupy docelowej. Nie będziemy w tym miejscu opisywać krok po kroku, jak stworzyć projekt graficzny sklepu internetowego, jednakże, żebyś wiedział, dlaczego koszty tego przedsięwzięcia są wysokie, omówimy krótko, jakie działania należy podjąć przy projekcie graficznym sklepu internetowego.

Szata graficzna powinna być przede wszystkim stworzona przez specjalistów zajmujących się tym zawodowo. Zagwarantuje to brak jakichkolwiek błędów oraz zapewni pozytywny odbiór przez użytkowników. Wiedza zespołu pracującego nad Twoim projektem nie powinna ograniczać się tylko do dobrej znajomości programów Illustrator czy Figma. Dodanie gotowych grafik na stronę internetową nie ma nic wspólnego z projektem graficznym. Niezwykle ważne jest to, by pracujący dla Ciebie zespół znał takie pojęcia jak np. User Experience Design, o czym wspomnimy w kolejnym akapicie. Projektanci będą odpowiedzialni m.in. za projektowanie interakcji, kreowanie wizerunku marki, tworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego oraz ogólny odbiór przez użytkownika.

Wiedząc już, jakie składowe wchodzą w projekt graficzny sklepu internetowego, możesz śmiało stwierdzić, że to przedsięwzięcie nie będzie niskobudżetowe, dlatego musisz przygotować się na spore koszty. Ważne, by zdać sobie sprawę z tego, że nad profesjonalnym projektem należy spędzić od kilkudziesięciu do kilkuset godzin pracy. Dlatego też szerokim łukiem powinieneś omijać oferty, w których koszt stworzenia szaty graficznej to 200 zł netto. Istnieją dwie możliwości stworzenia projektu graficznego sklepu, które różnią się m.in. kosztem usługi. Pierwszą z nich jest gotowy szablon.

Gotowy szablon sklepu a koszty

Jak sama nazwa wskazuje - do dyspozycji otrzymujesz już wcześniej przygotowany wzór, który możesz w pewnym stopniu edytować. Z pewnością jest to rozwiązanie dobre dla osób, które chcą prowadzić mały sklep i nie planują w przyszłości poszerzenia swojej działalności, a także w przypadku, gdy cena jest decydującym kryterium. W większości przypadków w gotowym szablonie możesz zmienić takie rzeczy jak logo firmy, kolorystykę oraz favikonę (grafikę wyświetlaną na pasku z kartami w przeglądarce internetowej).

Cena szablonu głównie zależy od jego funkcji oraz poziomu zaawansowania. Wydawać by się mogło, że jest to idealny sposób na to, by szybko otworzyć sklep. Tak oczywiście jest, ale kosztem zaoszczędzonego czasu odbierasz sobie wiele możliwości, które mogą wyróżnić Cię od konkurencji.

Customowy projekt sklepu i jego cena

O wiele korzystniejszym rozwiązaniem w perspektywie długofalowej jest projekt dopasowany do indywidualnych oczekiwań. Wszystkie grafiki, animacje oraz interakcje przygotowywane są wedle Twojego uznania i robione są wyłącznie dla Ciebie. To świetna okazja, by wyróżnić się na tle innych sklepów i skusić potencjalnych klientów do dokonania zakupów na Twojej platformie. Decydując się na takiego rodzaju projekt, nie stawiasz sobie żadnych ograniczeń. Wszystkie wizje i oczekiwania dotyczące wyglądu mogą zostać bezproblemowo zaprojektowane przez grafika i wdrożone przez specjalistę. W przypadku gotowego szablonu takiej możliwości nie masz.

Koszt gotowego szablonu i indywidualnego projektu - porównanie

Gotowy szablon Indywidualny projekt
Cena zależna jest od jego funkcji oraz udostępnionych możliwości edycji. Ceny zaczynają się od kilkuset złotych a kończą na kilkunastu tysiącach złotych netto. Dostępne są także darmowe szablony, ale są tak popularne, że tworzone na nich projekty niestety nie mają nic wspólnego z oryginalnością. W przypadku indywidualnych projektów graficznych koszt stworzenia sklepu internetowego jest znacznie wyższy, ale tym samym oferuje Ci o wiele więcej możliwości. Za taki projekt graficzny sklepu internetowego będziesz musiał zapłacić minimum kilka tysięcy złotych. Ostateczna cena zależna jest od wielu czynników – liczby podstron do zaprojektowania, widoków mobilnych/makiet pod widoki mobilne oraz wielu innych czynników.

User Experience Design ma wpływ na cenę sklepu

UX Design jest pojęciem trudnym do wytłumaczenia, często też mylonym z UI Design. User Experience Design odpowiada za wszystko, czego doświadcza użytkownik, odwiedzając stronę oraz wchodząc w interakcje z poszczególnymi elementami witryny. W przypadku sklepów internetowych mogą to być na przykład poszczególne produkty z Twojego asortymentu.

By dokładnie zrozumieć, czym jest UX Design, przyjrzyj się temu, za co odpowiada UX Designer. Przede wszystkim ma dostarczać użytkownikowi content w jak najbardziej przyjazny sposób. Dla przykładu – proces zakupowy ma przebiegać szybko oraz bezproblemowo, a wszystko to ubrane ma zostać w pasującą szatę graficzną. UX Designer musi wcielić się w rolę użytkownika (oraz wykonać testy) i zastanowić się, jak powinna wyglądać strona i jak działać, a następnie swoje obserwacje musi odpowiednio wdrożyć w życie.

Zatrudniając UX Designera, dbasz przede wszystkim o użytkowników oraz ich doświadczenia ze sklepem. Jeżeli klient z łatwością i przyjemnością dokona u Ciebie zakupów, to najprawdopodobniej następnym razem również wybierze Ciebie, a nie konkurencję. Efektem pracy doświadczonego UX Designera z pewnością będzie wzrost konwersji, a co za tym idzie – Twojego zarobku. Tym samym zwrócą się koszty jego zatrudnienia z sowitą nawiązką.

Wybierając doświadczony software house, zajmujący się tworzeniem sklepów internetowych, możesz być pewny, że w jego załodze znajduje się profesjonalny UX Designer, dzięki któremu doświadczenia użytkowników w sklepie internetowym będą na najwyższym poziomie.

Funkcje sklepu kosztują

Koszty stworzenia sklepu internetowego obejmują nie tylko podstawową instalację wybranego oprogramowania, ale i dodatkowe funkcje. To dzięki nim sklep internetowy może się rozwijać i przynosić zyski. W przypadku wcześniej wspomnianego Magento zakup niezbędnych modułów może wiązać się z kosztem na poziomie nawet kilku tysięcy złotych. Całkowita kwota jest uzależniona od tego, jakie dodatkowe funkcje chcesz mieć w sklepie.

Poniżej przedstawiamy listę najistotniejszych funkcji, za które w większości przypadków będziesz zmuszony dodatkowo zapłacić:

  • metody dostawy – integracje z firmami kurierskimi np. DHL, PP Pocztex, UPS, DPD, Paczkomaty;
  • porównywarki cen – np. Ceneo, Skąpiec;
  • obsługa aukcji/marketplace’ów – np. poprzez integrację z Allegro;
  • integracja z czatem;
  • integracja z newsletterem;
  • stworzenie sekcji blogowej;
  • stworzenie sekcji z nowościami i polecanymi produktami;
  • zaawansowane opcje ustawiania promocji.

Wyżej wymienione funkcje to tylko podstawa do tego, by prowadzić dobry sklep internetowy. W ofercie wielu firm można znaleźć inne, ciekawe moduły rozwijające możliwości sklepu online. Należy jednak pamiętać, że cena stworzenia sklepu internetowego rośnie wraz z każdą dodatkową wtyczką. Jeżeli zależy Ci na minimalizacji kosztów, uważnie przemyśl listę funkcjonalności.

cena sklepu internetowego

Dodatkowe koszty, o których musisz pamiętać

W tej części artykułu podpowiemy, na co należy zwrócić uwagę po wdrożeniu sklepu. Samo stworzenie platformy sprzedażowej nie jest jednoznaczne z odniesieniem sukcesu, a koszty utrzymania sklepu również mogą nie należeć do najniższych.

Koszt wsparcia technicznego

Po wdrożeniu sklepu internetowego pierwszym etapem powinno być ponowne przeprowadzenie wszystkich testów – czy proces sprzedażowy działa tak, jak powinien, czy opisy wszystkich produktów się zgadzają, czy użytkownikowi dostarczana jest odpowiednia treść itd. Należy zdecydować, czy korzystasz z własnych zasobów, np. swojego zespołu IT, czy chcesz skorzystać z usług firmy zewnętrznej do przeprowadzenia testów. Ta pierwsza opcja wiąże się z zatrudnieniem co najmniej kilku specjalistów, co łączy się z wysokimi kosztami (pensje + miejsce pracy). W takim momencie korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z firmy zewnętrznej, z którą możesz się rozliczyć na dwa sposoby – na zasadzie abonamentu lub opłaty za przepracowane godziny – Time and Materials. Istnieje także możliwość rozliczenia się za pomocą abonamentu miesięcznego, choć ten sposób częściej wykorzystywany jest nie przy tworzeniu sklepu, a przy jego utrzymaniu.

Zewnętrzny zespół IT w ramach usług oferuje rozwiązywanie wszelkich problemów, aktualizacje oprogramowania oraz pluginów (a także ich instalację), nadzór nad działaniem sklepu oraz jego obsługę. Niezależnie od tego, którą metodę rozliczeń wybierzesz, masz do dyspozycji zespół profesjonalistów, którzy poradzą sobie z każdym wyznaczonym przez Ciebie zadaniem.

Time/Materials

Ten model współpracy polega na rozliczeniu firmy za realnie przepracowany czas nad zleceniem. Ustala się wówczas stawkę godzinową, a developerzy logują swoją pracę najczęściej w wewnętrznym narzędziu do zarządzania projektami (najczęściej Jira, Asana itp.). Wszystko po to, żeby wynagrodzenie firmy IT odzwierciedlało prawdziwy czas potrzebny na wdrożenie sklepu internetowego.

Zobacz zalety i wady tego rozwiązania:

Zalety Wady
Realny koszt - płacisz za godziny przepracowane przez programistów nad Twoim zleceniem. Trudność w oszacowaniu kosztów - nie wiesz z góry, ile zapłacisz za realizację.
Elastyczność - zakres prac firmy IT może być modyfikowany podczas trwania umowy. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie do aktualnych potrzeb i możliwości finansowych Klienta.  

Fixed Price

Fixed price, czyli „stała cena”, to model współpracy, w którym klient rozlicza się na z góry określoną kwotę. Koszt wdrożenia sklepu internetowego jest w tym przypadku szacowany jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań. Klient musi dostarczyć firmie specyfikację projektu i wszystkie niezbędne materiały. Następnie firma wykonuje tzw. analizę przedwdrożeniową, czyli wycenia usługę, biorąc pod uwagę złożoność projektu, oczekiwania klienta i czas, który specjaliści muszą przeznaczyć na realizację zadania.

Zalety Wady
Jasny zakres prac i płatności - programiści dokładnie wiedzą, co mają robić i jak rozplanować pracę, a Ty znasz ostateczną cenę tej usługi. Brak elastyczności - firma IT nie może modyfikować harmonogramu prac, a więc nie będzie w stanie wprowadzić dodatkowych ulepszeń czy nieustalonych wcześniej zmian w projekcie.
  Koszty związane z tzw. ryzykiem biznesowym - każda, nawet najbardziej doświadczona firma, zajmująca się założeniem sklepu internetowego, musi liczyć się z niedoszacowaniem prac. Dlatego zawsze zakłada dodatkowy koszt ewentualnych opóźnień projektu czy nieoczekiwanych zmian.

Abonament miesięczny

Jak sama nazwa wskazuje, klient rozlicza się z firmą na zasadzie comiesięcznej opłaty za określone usługi. To często wybierany model rozliczenia za utrzymanie sklepu internetowego. Wymaga jednak ustalenia konkretnych działań, które ma wykonywać firma.

Zalety Wady
Nadzór specjalisty/zespołu programistów - nie będziesz musiał samodzielnie mierzyć się ani z codziennymi działaniami, ani z trudnościami napotkanymi w serwisie. Różnice między zadaniami w każdym miesiącu - w danym miesiącu programiści mogą mieć mniej lub więcej prac, jednak niezależnie od tego, płacisz im stałą kwotę (chyba że zdecydujecie się na rozliczenie godzinowe).

Koszt grafiki produktowej

Zdjęcia produktowe często są kluczem do zainteresowania klienta oraz przekonania go do zakupu. Koszt grafiki można zminimalizować, jeżeli masz dobrej jakości zdjęcia od producenta, które podsyła Ci w ramach umowy. Jednak w momencie, gdy nie są one wystarczająco dobre, powinieneś sam zainwestować w ich wykonanie, zatrudniając fotografa bądź wykonując zdjęcia samodzielnie. Dzień pracy fotografa może być kosztem nawet kilkuset złotych, do tego należy doliczyć cenę obróbki zdjęć.

Koszt opisów produktów

Aby zachęcić użytkownika do dokonania zakupu, nie wystarczą same zdjęcia – liczy się również oryginalny, szczegółowy opis, który pozwoli potencjalnemu klientowi lepiej poznać produkt. Oczywiście, chcąc obniżyć koszty, możesz skorzystać z opisów zapewnionych przez producenta. Jednakże nie jest to dobre wyjście, jeżeli masz zamiar pozycjonować swój sklep internetowy – może nastąpić wtedy duplikacja treści. Dlatego warto, abyś zainwestował w jakościowe opisy produktów. Jeżeli nie masz czasu na ich samodzielne stworzenie, zleć prace copywriterowi. Zazwyczaj rozliczenie ze specjalistą odbywa się na zasadzie stawki za 1000 znaków, która waha się między 15 a nawet 100 zł netto.

Koszt opracowania regulaminu

W koszt stworzenia sklepu należy również wliczyć stworzenie jego regulaminu, który będzie dostępny w formie osobnej podstrony lub pliku pdf do pobrania. Powinien on uwzględniać wszystkie kluczowe informacje dotyczące korzystania ze sklepu – prawne aspekty umowy kupna-sprzedaży, polityki zwrotów czy ochrony danych osobowych. Stworzenie profesjonalnego regulaminu sklepu powinieneś powierzyć prawnikowi, który zna się na tworzeniu tego rodzaju dokumentów. Cena takiej usługi może wahać się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy przy bardzo skomplikowanych i rozbudowanych regulaminach.

Koszt systemu szybkich płatności

Ostateczna cena sklepu internetowego obejmuje również wdrożenie systemu płatności. Przy instalacji musisz wziąć pod uwagę, że płatności online to podstawa. Standardowa instalacja i konfiguracja trwa między 7 a 12 godzin, natomiast zaawansowane modyfikacje związane np. ze specyficznym systemem czy chęcią rozdzielania płatności, trwają dużo dłużej.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu?

Nierzadko koszty utrzymania sklepu mogą przewyższać te związane z jego wdrożeniem. Dlatego już na samym początku warto wziąć pod uwagę oszacuj koszty wszystkich elementów związanych z prowadzeniem i utrzymaniem sklepu. Oto kluczowe koszty utrzymania sklepu internetowego:

Serwer

Dobry serwer to podstawa wydajnego e-commerce. Dlatego trzeba dobrać go idealnie pod swój sklep. Dla mniejszych sklepów z małym ruchem sprawdzi się hosting współdzielony z dyskami SSD, średniej wielkości sklepy powinny zainwestować w hosting VPS, natomiast bardzo duże sklepy warto, aby zainwestowały w hosting dedykowany. Cena hostingu różni się w zależności od wybranej opcji. Hosting SSD to koszt od 150 zł netto rocznie, VPS od 1000 zł netto, a dedykowany od 2000 zł netto w górę.

Domena

Koszt zakupu domeny zazwyczaj nie jest wysoki. Chyba że chcesz kupić domenę o bardzo konkurencyjnej nazwie np. stronyinternetowe.pl. Wtedy koszt wzrasta i wynosi nawet kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Jeśli jednak decydujesz się na zakup standardowej domeny, cena zależy od rozszerzenia - najtańsza, z .pl, wynosi od kilku do kilkunastu złotych za pierwszy rok. Drugie najpopularniejsze rozszerzenie - .com jest nieco droższe i kosztuje w granicach kilkudziesięciu złotych na pierwszy rok. Domeny zagraniczne (np. .de, .cz, .uk) oscylują w granicach kilkudziesięciu-kilkuset złotych. Do tego należy doliczyć cenę odnowienia na kolejny rok, która zazwyczaj jest droższa od ceny zakupu.

Certyfikat SSL

Zakup certyfikatu SSL to podstawa do prowadzenia bezpiecznego e-commerce, dlatego w koszt stworzenia sklepu internetowego koniecznie trzeba wliczyć cenę SSL. Podobnie jak w przypadku serwera, opcji certyfikatów jest kilka – Domain Validation (DV) to najbardziej budżetowa opcja (koszt to kilkadziesiąt złotych). Organization Validation (OV) polecany jest średnim sklepom internetowym. Jego cena to kilkaset złotych. Natomiast Extended Validation (EV) przeznaczony jest do dużych i bardzo dużych sklepów internetowych.

Prace rozwojowe i wsparcie techniczne

Cena stworzenia sklepu internetowego powinna obejmować również późniejsze wsparcie techniczne projektu – pomoc w naprawie błędów, wykonywanie aktualizacji czy monitoring sklepu. Ważne jest także uwzględnienie w kosztach późniejszych prac rozwojowych - dodanie nowych funkcji, testowanie, zmiany w wyglądzie witryny.

Ile kosztuje marketing sklepu?

Koszt stworzenia sklepu internetowego to jedno, ale budowanie jego późniejszej widoczności to druga sprawa. Cena działań marketingowych będzie w dużej mierze uzależniona od działań, które będziesz chciał podjąć. Płatne kampanie reklamowe, pozycjonowanie, publikacje sponsorowane – wszystkie te działania generują spore koszty. To, ile na nie wydasz, zależy m.in. od tego, czy będziesz zajmował się marketingiem sklepu internetowego sam, czy skorzystasz z pomocy profesjonalnej agencji. Pierwsza opcja na pewno pozwoli Ci ograniczyć koszty, ale będzie bardzo czasochłonna. Nawiązując pracę z agencją, musisz liczyć się z wydatkiem od kilkuset złotych do nawet kilku czy kilkunastu tysięcy złotych netto miesięcznie w zależności od zakresu prowadzonych działań.

Marketing sklepu internetowego

Pozycjonowanie – od 3000 zł netto miesięcznie

Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, pozycjonowanie skutecznie pomoże Ci je osiągnąć. Być może widujesz w internecie ceny pozycjonowania za 300 czy 500 zł, ale musisz wiedzieć, że skuteczne (i nietracące pozycji zaraz po zakończeniu umowy z agencją ;)) działania związane z SEO są sporo droższe. W ich skład wchodzi optymalizacja techniczna i link building. Jakościowe SEO obejmuje naprawę wszystkich nieprawidłowości w serwisie (m.in. obsługę błędów 404, optymalizację struktury nagłówków, obrazów, breadcrumbs i wiele więcej). Do link buildingu zaliczają się działania związane z linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym.

Ostateczny koszt pozycjonowania zależy od wielu czynników, w tym oczywiście od specyfiki branży, konkurencji czy efektów, które chcesz uzyskać. Niedużemu e-commerce dobry specjalista SEO musi poświęcić minimum 15h miesięcznie.

Content marketing - od 1000 zł netto miesięcznie

Content marketing dla sklepu internetowego to przede wszystkim tworzenie nowych treści. By były zgodne z zaleceniami Google, teksty wymagają researchu, doboru odpowiednich słów kluczowych, dostosowania do intencji zapytań użytkowników. Oprócz tego w zakres specjalistów wchodzi także optymalizacja już istniejących treści na stronie, a w tym:

  • wykrycie i usunięcie duplikacji,
  • reagowanie na spadek skuteczności contentu na stronie (tzw. content decay),
  • identyfikacja treści niskiej jakości (tzw. thin content) i jej naprawienie.

Media społecznościowe - od 1500 zł netto miesięcznie

Media społecznościowe są doskonałym łącznikiem ze sklepem internetowym. To jedno ze źródeł, z którego użytkownicy mogą dowiedzieć się o Twoim e-commerce. Jednak estetyczne prowadzenie social mediów kosztuje. Oczywiście możesz próbować robić to na własną rękę, ale musisz wiedzieć, że najlepiej prowadzone profile nie ograniczają się jedynie do dobrej jakości zdjęć i opisów. Tutaj także przygotowuje się całą strategię komunikacji, analizuje się dotychczasowe efekty, promuje się posty, a także prowadzi płatne kampanie reklamowe. Takie działania najlepiej oddać w ręce profesjonalnej agencji social media.

Google Ads – od 3000 zł netto miesięcznie

Jeśli chcesz szybko zwiększyć obrót w swoim sklepie, Google Ads jest idealnym narzędziem. Odpowiednio przygotowana reklama pozwala na niemalże natychmiastową konwersję - wejścia na stronę, dodanie produktu do koszyka, sprzedaż.

Ostateczny koszt kampanii zależy od jej klików (rozliczenie w modelu cpc - cost per click). Pamiętaj, że to właśnie specjalistom Google Ads udaje się wygenerować najlepsze wyniki sprzedaży, dlatego warto przemyśleć powierzenie im tego zadania.

Porównywarki cen – od 1500 zł netto miesięcznie

Porównywarki cenowe cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników. To tutaj, oprócz sprawdzenia najlepszych ofert tego samego produktu, konsumenci mogą wystawiać i czytać opinie. Jakie korzyści zyskasz jako właściciel firmy, dodając produkty do porównywarki?

  • Szybki dostęp do ogromnej liczby użytkowników,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • korzystanie na brakach magazynowych konkurencji.

Samo dodanie oferty do porównywarki jest darmowe. Miesięczne koszty korzystania z serwisu zaczynają się od około 1500 zł netto. Trudno jednak oszacować ostateczną kwotę, bo zależy ona od sposobu rozliczenia:

  1. CPC - opłata za każdorazowe przekierowanie do sklepu.
  2. Płatność z góry - środki będą mogły być wykorzystane na przyszłe działania w porównywarce.
  3. Prowizja dla porównywarki za każdy zakup produktu.

Allegro Ads – od 1000 zł netto miesięcznie

W Allegro Ads samodzielnie określasz budżet na reklamę. Rozliczasz się na zasadzie CPC, czyli za każde wejście użytkownika na aukcję. Allegro oferuje kilka opcji promowania oferty. Minimalna kwota, którą należy brać pod uwagę za taką usługę to 1000 zł netto miesięcznie.

Koszty stworzenia i utrzymania sklepu – podsumowanie

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego to koszty, które mogą być przytłaczające, szczególnie dla początkujących sprzedawców internetowych. Tworzenie sklepu internetowego to proces składający się z wielu czynników, gdzie każdy ma istotny wpływ na to, czy projekt okaże się sukcesem.

Samo kupno domeny oraz wgranie gotowego szablonu nie wystarczy. By e-commerce miał prawo w ogóle zaistnieć, należy wykonać dobry projekt graficzny, zaprojektować doświadczenia użytkowników, wybrać skrypt, zaimplementować pożądane funkcje oraz stale nadzorować sklep. Wszystkie te elementy mają wpływ na to, czy wyróżnisz się na tle konkurencji i czy uda Ci się rozwinąć biznes w satysfakcjonującym stopniu. Koszt stworzenia sklepu internetowego od podstaw może wynieść od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych netto.

Dla utrwalenia wiedzy zapraszamy do zapoznania się z infografiką podsumowującą wszystkie koszty stworzenia sklepu internetowego.

Koszt sklepu internetowego

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • ile kosztuje sklep internetowy i co wlicza się w jego ostateczną cenę,
  • ile kosztuje projekt graficzny e-commerce,
  • jak customowe rozwiązania wpływają na cenę sklepu,
  • z jakimi dodatkowymi kosztami wiąże się prowadzenie sklepu,
  • ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego,
  • jaki jest koszt marketingu sklepu,
  • jakie są miesięczne koszty prowadzenia sklepu internetowego.

Koszty sklepu - najczęściej zadawane pytania

1

Ile kosztuje sklep internetowy miesięcznie?

2

Ile kosztuje dobry sklep internetowy?

3

Ile kosztuje strona internetowa ze sklepem?

4

Ile kosztuje sklep internetowy z blogiem?

Myślisz o założeniu sklepu internetowego?

Poznaj naszą ofertę