Ile kosztuje sklep internetowy?

Data dodania:

Stworzenie sklepu internetowego to skomplikowany proces, który wymaga dokładnej analizy rynku oraz szczegółowego zaplanowania działań. Koszty związane z rozpoczęciem prowadzenia własnego e-commerce mogą drastycznie się różnić. Zależne jest to od projektu, skryptu oraz zastosowanych rozwiązań. W poniższym artykule przedstawiamy wszystkie te aspekty, jednocześnie wspominając o funduszach niezbędnych do rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności.

Projekt graficzny sklepu internetowego

Wygląd jest niezwykle istotną kwestią podczas tworzenia sklepu internetowego. To pierwsza rzecz, na którą swoją uwagę zwróci użytkownik.. Należy zdać sobie sprawę z tego, że ile użytkowników, tyle opinii. W praktyce oznacza to, że powinniśmy wybrać projekt, który będzie się podobał przede wszystkim nam.

Nie będziemy w tym artykule opisywać krok po kroku jak stworzyć projekt graficzny, jednakże by uświadomić sobie dlaczego koszty tego przedsięwzięcia są wysokie, omówimy po krótce jakie działania należy podjąć przy projekcie graficznym sklepu internetowego.

Szata graficzna powinna być przede wszystkim stworzona przez specjalistów zajmujących się tym zawodowo. Zagwarantuje to nam brak jakichkolwiek błędów oraz zapewni pozytywny odbiór przez użytkowników. Wiedza zespołu pracującego nad naszym projektem nie powinna ograniczać się tylko do dobrej znajomości programu Adobe Photoshop. Wrzucenie gotowych grafik na stronę internetową nie ma nic wspólnego z projektem graficznym. Niezwykle ważne jest to, by pracujący dla nas zespół znał takie pojęcia jak np. User Experience Design, o czym wspomnimy w kolejnym akapicie. Projektanci będą odpowiedzialni za takie elementy jak projektowanie interakcji, kreowanie wizerunku marki, tworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego oraz ogólny odbiór przez użytkownika.

Wiedząc już jakie składowe wchodzą w projekt graficzny sklepu internetowego, możemy śmiało stwierdzić, że to przedsięwzięcie nie będzie niskobudżetowe. Za dobrze wykonaną pracę będziemy musieli zapłacić sporo pieniędzy. Ważne jest, by zdać sobie sprawę z tego, że nad profesjonalnym projektem należy spędzić od kilkudziesięciu do kilkuset godzin pracy. Dlatego też szerokim łukiem powinniśmy omijać oferty ludzi, którzy za stworzenie szaty graficznej pobierają opłatę w wysokości 200 zł brutto.

Istnieją dwie możliwości na stworzenie projektu graficznego. Pierwszą z nich jest gotowy szablon. Jak sama nazwa wskazuje do dyspozycji otrzymujemy już wcześniej przygotowany wzór, który możemy w pewnym stopniu edytować. Z pewnością jest to rozwiązanie dobre dla osób, które chcą prowadzić mały sklep i nie planują w przyszłości poszerzenia swojej działalności. W większości przypadków w gotowym szablonie możemy zmienić takie rzeczy jak logo firmy, kolorystykę oraz favikonę (grafika wyświetlana na pasku z kartami w przeglądarce internetowej). Cena szablonu zależna jest w głównej mierze od jego funkcjonalności oraz poziomu zaawansowania. Wydawać by się mogło, że jest to idealny sposób na to, by szybko otworzyć sklep. Tak oczywiście jest, jednakże kosztem zaoszczędzonego czasu odbieramy sobie wiele możliwości, które mogą wyróżnić nas od konkurencji.

O wiele korzystniejszym rozwiązaniem jest dedykowany projekt. Wszystkie grafiki, animacje oraz interakcje przygotowywane są wedle naszego uznania i robione są tylko i wyłącznie dla nas. To świetna okazja do tego, by wyróżnić się na tle innych sklepów i skusić potencjalnych klientów do dokonania zakupów na naszej platformie. Decydując się na dedykowany projekt nie stawiamy sobie żadnych ograniczeń. Wszystkie nasze pragnienia dotyczące wyglądu mogą zostać bezproblemowo zaprojektowane przez grafika i wdrożone przez specjalistę. W przypadku gotowego szablonu takiej możliwości nie mamy.

Cena za gotowy szablon zależna jest od jego funkcjonalności oraz udostępnionych możliwości edycji. W większości przypadków ceny zaczynają się od 300 zł, a kończą się na 2000 zł. Dedykowane rozwiązanie jest droższe, ale tym samym oferuje nam o wiele więcej możliwości. Za indywidualnie stworzony projekt graficzny sklepu internetowego będziemy musieli zapłacić co najmniej 2000 zł. Cena zależna jest od wielu czynników – ilości podstron do zaprojektowania, widoku mobilnego oraz wielu innych czynników.

User Experience Design – odczucia użytkownika

UX Design jest pojęciem ciężkim do wytłumaczenia, często też mylonym z UI Design. User Experience Design odpowiada za wszystko, czego doświadcza użytkownik odwiedzając stronę oraz wchodząc w interakcje z poszczególnymi elementami witryny – w przypadku sklepów internetowych mogą to być na przykład poszczególne produkty z naszego asortymentu.

By dokładnie zrozumieć czym jest UX Design przyjrzyjmy się temu, za co odpowiada UX Designer. Przede wszystkim jest to dostarczenie użytkownikowi contentu (treści) w jak najbardziej przyjazny sposób. Dla przykładu – proces zakupowy ma przebiegać szybko oraz bezproblemowo, a wszystko to ubrane ma zostać w pasującą szatę graficzną. UX Designer musi wcielić się w rolę użytkownika i zastanowić się jak wszystko powinno wyglądać i jak ma działać, a następnie wyciągnięte obserwacje musi odpowiednio wdrożyć.

Zatrudniając UX Designera dbamy przede wszystkim o użytkowników oraz ich doświadczenia ze sklepem. Jeżeli klient z łatwością i przyjemnością dokona u nas zakupów to najprawdopodobniej następnym razem wybierze nas, a nie konkurencję. Efektem pracy doświadczonego designera z pewnością będzie wzrost konwersji, a co za tym idzie – naszego zarobku.

Wybierając Software House zajmujący się tworzeniem sklepów internetowych możemy być pewni, że w jego załodze znajduje się profesjonalny UX Designer, dzięki któremu doświadczenia użytkowników w naszym sklepie internetowym będą na najwyższym poziomie.

Wybór skryptu

Tworząc sklep internetowy do wyboru mamy dwie opcje – abonament SaaS oraz wolne oprogramowanie. W tym akapicie postaramy się scharakteryzować obie opcje tym samym wybierając tą najlepszą.

Model SaaS działa na zasadzie abonamentu. W zamian za uiszczanie comiesięcznej opłaty otrzymujemy dostęp do gotowej platformy sprzedażowej. Mamy więc do dyspozycji gotowy skrypt oraz infrastrukturę serwerową. Większość serwisów oferujących sklep internetowy w oparciu o model SaaS pobiera opłaty rzędu od 50 zł do 300 zł miesięcznie. Po opłaceniu usługi dostajemy wszystko, czego potrzebujemy do prowadzenia sprzedaży online. Wydawać by się mogło, że jest to rozwiązanie idealne. Są to jednak tylko pozory, ponieważ każda platforma oferująca model SaaS stawia przed użytkownikiem wiele ograniczeń. Rozwój niektórych funkcjonalności może okazać się bardzo trudny, a w niektórych sytuacjach nawet niemożliwy.

Dlatego więc tworząc sklep internetowy warto myśleć przyszłościowo i optymistycznie. Nawet jeżeli z początku planujemy prowadzenie bardzo małej platformy sprzedażowej, to z czasem może się okazać, że nasz sklep zyska bardzo dużo użytkowników. Wtedy będzie nam zależało na rozwijaniu funkcjonalności, a także polepszeniu doświadczeń użytkowników. W przypadku platformy abonamentowej SaaS możemy spotkać wiele ograniczeń, przez co nie będziemy mieli szansy na polepszenie swoich wyników sprzedażowych. W efekcie czego zmuszeni będziemy na migrację całego sklepu na dedykowaną platformę.

Bardzo popularnym skryptem open source jest Magento. System został w całości napisany w języku PHP. Z racji swej specyfiki wybierany jest przez średnie oraz duże sklepy internetowe, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystały również z niego małe sklepy online. Oprogramowanie jest całkowicie darmowe i oferuje swoim użytkownikom nieograniczone wręcz możliwości. System posiada wiele przydatnych funkcjonalności, modułów oraz opcji. Magento pozwala użytkownikowi dowolnie personalizować platformę, co jest zasługą otwartego kodu. Deweloper ma nieograniczone możliwości rozbudowywania sklepu, co oznacza, że z małego sklepu online może zostać największą platformą sprzedażową w Polsce bez konieczności zmiany systemu.

Podsumowując akapit o skryptach – najlepszym rozwiązaniem dla każdego sklepu internetowego jest działanie na oprogramowaniu open source. Pomimo początkowych wysokich kosztów wdrożenia oraz administracji jest to rozwiązanie o wiele lepsze niż abonament SaaS. Administrator nie napotka się z żadnymi ograniczeniami w kwestii rozwoju. W efekcie czego sklep internetowy ma prawo rozwijać się bez zbędnych przeszkód.

Funkcjonalności sklepu

Niezwykle ważnym elementem każdego skryptu są jego funkcjonalności. To dzięki nim sklep internetowy może się rozwijać i przynosić zyski. W przypadku wcześniej wspomnianego Magento zakup niezbędnych modułów może wiązać się z wydatkiem nawet na poziomie kilku tysięcy złotych. Całkowity koszt jest uzależniony od tego, jakie moduły chcemy mieć w sklepie. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej istotnych funkcjonalności.

  • Sposób dostawy – odbiór osobisty, firma kurierska - moduł DHL, PP POCZTEX, UPS, DPD, PACZKOMATY;
  • Porównywarka cen – np. Ceneo;
  • Sposoby płatności – płatność gotówką przy odbiorze, przelew bankowy, systemy płatności;
  • Obsługa aukcji – np. Allegro;
  • Live chat;
  • Newsletter;
  • Blog;
  • Nowości;
  • Promocje;
  • Polecane produkty;

Wyżej wymienione funkcjonalności to tylko podstawa do tego, by prowadzić dobry sklep internetowy. W ofercie wielu portali znaleźć możemy wiele innych ciekawych modułów rozwijających możliwości naszego sklepu online.

Na co zwrócić uwagę po wdrożeniu sklepu?

W tej części artykułu podpowiemy na co należy zwrócić uwagę po wdrożeniu sklepu oraz o czym trzeba pamiętać. Samo stworzenie platformy sprzedażowej nie jest jednoznaczne z odniesieniem sukcesu.

Po wdrożeniu sklepu internetowego pierwszy etapem powinno być ponowne przeprowadzenie wszystkich testów – czy proces sprzedażowy działa tak jak powinien, czy opisy wszystkich produktów się zgadzają, czy użytkownikowi dostarczana jest odpowiednia treść, itd.

Należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy mamy własny zespół IT czy chcemy skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Ta pierwsza opcja wiąże się z zatrudnieniem co najmniej kilku specjalistów, co łączy się z wysokimi kosztami (pensje + miejsce pracy). Korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z firmy zewnętrznej, z którą rozliczyć się możemy na dwa sposoby – abonament lub opłata za przepracowane godziny.

Zespół IT w ramach usług oferuje rozwiązywanie wszelkich problemów, aktualizacje skryptu oraz modułów (a także ich instalacja), nadzór nad działaniem sklepu oraz jego obsługa. Niezależnie od tego, którą metodę rozliczeń wybierzemy mamy do dyspozycji zespół profesjonalistów, którzy poradzą sobie z każdym wyznaczonym przez nas zadaniem.

Podsumowanie

Jak widać stworzenie sklepu internetowego to proces składający się z wielu czynników, gdzie każdy z nich ma istotny wpływ na to, czy projekt okaże się sukcesem. Samo kupno domeny oraz wgranie gotowego szablonu nie wystarczy. By e-commerce miał prawo w ogóle zaistnieć należy wykonać dobry projekt graficzny, zaprojektować doświadczenia użytkowników, wybrać skrypt, zaimplementować pożądane funkcjonalności oraz stale nadzorować sklep. Wszystko to ma wpływ na to, czy wyróżnimy się na tle konkurencji i czy uda nam się rozwinąć biznes w satysfakcjonującym stopniu. Koszt stworzenia sklepu internetowego od podstaw może wynieść kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Stworzenie i utrzymanie sklepu internetowego