Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Ile kosztuje strona internetowa w 2024 roku?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 11 min

Branża IT, beauty czy automotive. Duża korporacja, mikro firma czy instytucja państwowa. Każdy potrzebuje strony www. Ile kosztuje strona internetowa? Jakie czynniki wpływają na jej wycenę? Jakiego podwykonawcę wybrać i czy za wysokimi kosztami zawsze stoi wysoka jakość? O tym w artykule.

Ile kosztuje strona internetowa w 2020 roku?

Koszt strony internetowej a jej typ

To, ile kosztuje zrobienie strony internetowej, przede wszystkim zależy od jej rodzaju. Strony różnią się od siebie wielkością, poziomem skomplikowania, liczbą zakładek, a więc i ceną. Tam, gdzie nakład pracy i liczba zaangażowanych osób w projekt jest większa, cena także wzrasta.

Rodzaje stron internetowych a ich cena

  • One page – witryna składająca się z jednej strony, nieposiadająca podstron. Obecnie jest trendem w projektowaniu stron ze względu na używanie przez konsumentów głównie smartfonów do przeglądania internetu.
  • Multipage – ma stronę główną i wiele podstron. Umożliwia umieszczenie sporej ilości treści na stronie w uporządkowany sposób.
  • Wizytówka – strona zawierająca podstawowe informacje, zwykle dodatek do np. profilu na social media. Mało popularny model.
  • E-sklep – wirtualny katalog produktów, którego celem jest sprzedaż towarów przez internet. Sklep internetowy musi być user friendly, stąd jego budową najczęściej zajmują się specjaliści.
  • Portal internetowy – serwis, oferujący czytelnikowi różne funkcje – z reguły zawiera część informacyjną, czat, forum, możliwość założenia poczty elektronicznej. Portal to duże wyzwanie, jeśli chodzi o jego budowę.
  • Blog – medium do publikowania różnych treści, coś w rodzaju internetowego pamiętnika. Doskonałe narzędzie do budowania wizerunku firmy. Zwykle jego budowa nie jest skomplikowana. Blog firmowy najczęściej występuje jako element strony.
  • Landing page – strona wykorzystywana najczęściej do jednorazowych akcji reklamowych, zawiera informacje o produkcie, ofercie, formularz kontaktowy, jest przygotowana w ten sposób, by wymóc na konsumencie konkretne działania.

Prosty blog, landing page czy strona wizytówkowa wymagają mniejszego nakładu pracy niż sklep internetowy lub rozbudowana strona firmowa. W niektórych przypadkach trzeba poradzić sobie z dużym ruchem na stronie, co generuje dodatkowe koszty. Rodzaj strony bez wątpienia odgrywa kluczową rolę przy wycenie, ale nie tylko.

Wykonawca i cena strony internetowej

Jest kilka możliwości stworzenia strony internetowej, ale jej koszt w dużej mierze zależy od tego, kto ją przygotuje.

Strona może być wykonana:

  • przez agencję,
  • przez freelancera,
  • za pomocą gotowego szablonu,
  • za pomocą generatora stron internetowych (DIY).

Strona stworzona przez agencję

Agencja na pewno podejdzie profesjonalnie do tematu. Nad stroną będzie pracował cały zespół specjalistów, przez co też praca może trwać krócej niż w przypadku freelancera. Wielość projektów, które prowadzi agencja, z jednej strony działa na korzyść inwestora, z drugiej wręcz przeciwnie. Korzyść – bo pracownicy dysponują cennym doświadczeniem, z drugiej strony mogą szablonowo podejść do projektu, wykonać go szybko i bez zaangażowania.

Zalety i wady wykonania strony przez agencję:

Zalety agencjiWady agencji
Zespół specjalistów pracujących nad stronąWyższe koszty
Krótszy czas realizacjiMniejsza elastyczność niż freelancer
Profesjonalne podejścieDuża liczba klientów
Gwarancja jakości i doświadczenia 
Wsparcie techniczne 

Przygotowanie strony z agencją ma swoje plusy i minusy, wszystko jednak zależy od podejścia firmy, której zlecisz to zadanie. Są agencje, które rzetelnie wykonują swoją pracę i indywidualnie podchodzą do klienta, czego efektem są naprawdę profesjonalne strony internetowe. Są też jednak takie, które realizują każde zlecenie podobnie. Decydując się na agencję, warto poszukać takiej z dobrymi opiniami, porozmawiać z jej klientami, obejrzeć realizacje, spotkać się, poprosić o wycenę i wtedy podjąć decyzję. Na pewno agencja sprawdza się przy dużych projektach.

Współpraca z freelancerem

Freelancer to zwykle dobry wybór na mniejsze, niskobudżetowe realizacje. Jedna osoba zaangażowana w duży projekt to za mało. W sytuacji, gdy zachoruje, budowa całej strony jest wstrzymana. Wybierając takiego zleceniobiorcę, dobrze opierać się na opiniach innych. Są freelancerzy, którzy mają ogromną wiedzę i warto zainwestować we współpracę z nimi. Freelancer jest bardziej elastyczny niż firma, poza tym zależy mu na dobrym i szybkim zakończeniu zlecenia ze względu na pieniądze oraz pozytywną opinię. Zwykle nowe zlecenia otrzymuje właśnie dzięki poleceniom.

Zalety i wady przygotowania strony przez freelancera:

Zalety freelanceraWady freelancera
KosztyTylko jedna osoba pracująca nad stroną
Indywidualne podejścieCzas realizacji
Chęć pozostawienia pozytywnego wrażeniaBrak wsparcia technicznego
Elastyczność 

Czasami strona internetowa przygotowana przez doświadczonego freelancera może być lepszej jakości niż ta stworzona przez agencję. Jednak decydując się na współpracę z jedną osobą, uzależniamy powodzenie całego projektu od niej, podczas gdy w agencji nad projektem pracuje kilka osób i nikt z nich nie jest niezastąpiony.

Strona internetowa oparta o gotowy szablon

Gotowy szablon pozwala na szybkie uruchomienie strony. Szablon to szkielet witryny, który określa strukturę, układ poszczególnych elementów oraz design strony. Po zainstalowaniu takiego CMS-a jak np. WordPress można samodzielnie stworzyć stronę, korzystając z gotowych skórek. Szablony zwykle są bezpłatne bądź ich koszt jest niewielki. Całość można wykonać w kilka godzin.

Zalety i wady przygotowania strony na podstawie gotowego szablonu:

Zalety gotowego szablonuWady gotowego szablonu
Niski koszt realizacjiBrak personalizacji
Możliwości samodzielnego przygotowania stronyBrak pomocy ze strony specjalistów
 Ograniczone opcje ustawień i modyfikacji strony
 Brak wsparcia technicznego

Przygotowanie strony z szablonu to raczej mało profesjonalne rozwiązanie. Zwykle wybierane jest do celów prywatnych – np. tworzenie stron internetowych typu blog.

Strona stworzona przy użyciu generatora

Konstruktor motywów umożliwia przygotowanie bardziej zindywidualizowanego projektu strony internetowej niż gotowy szablon. Zapewnia kontrolę wizualną nad stworzoną stroną. Kreator pozwala na zastąpienie całego szablonu lub kilku jego części samodzielnie przygotowanym projektem. Jednak mimo ułatwień, które taki program oferuje, osoba przygotowująca projekt musi mieć wyczucie stylu i jakąkolwiek wiedzę na temat designu, marketingu i UX. Strony internetowe tworzone są tak, by klienci chcieli je odwiedzać. Muszą być użyteczne, ale i atrakcyjne wizualnie.

Zalety i wady przygotowania strony za pomocą generatora:

Zalety generatora stronWady generatora stron
Niski koszt realizacjiBrak wsparcia technicznego
Bezpośredni wpływ na wizerunek stronyAmatorsko przygotowana strona
Samodzielne przygotowanie stronyBrak kontaktu ze specjalistami ds. marketingu, designu, UX

Możliwość samodzielnego przygotowania strony może być zaletą, ale i wadą. Jest to rozwiązanie niskobudżetowe, jednak wymaga poświęcenia czasu na taką realizację.

Inne czynniki wpływające na koszt strony www

Strony internetowe różnią się od siebie. Poszczególne zlecenia wymagają indywidualnego podejścia. Niektóre strony są banalne, inne to skomplikowane realizacje wymagające czasochłonnych integracji oraz zaangażowania dużego zespołu. Stąd koszt strony internetowej nie jest stały, często różni się nawet kilkukrotnie. W tym przypadku wiele czynników wpływa na ostateczną cenę. Oto niektóre z nich.

Koszt wykonania strony a dodatkowe funkcjonalności

Na pewno jednym z istotnych czynników wpływających na cenę strony internetowej są wymagania funkcjonalne klienta do tworzonej strony. Zalicza się do nich poszczególne funkcje np. sklepu internetowego: zaawansowany katalog towarów dostępnych w tym sklepie, złożone formularze, dynamiczne cenniki, systemy rezerwacyjne, strefy dla użytkowników. Dodatkowe wymagania klientów to często interfejs zgodny z wybranym projektem, dostępność strony dla osób z niepełnosprawnościami, bardzo duża wydajność – codzienna, bezawaryjna obsługa znacznej liczby użytkowników, kreatywny i unikalny wygląd, czy oryginalne atrakcje wizualne dla odwiedzających www.

Na cenę strony internetowej wpływa również ilość treści oraz danych, które chcemy umieścić. Mowa tutaj o tekstach, zdjęciach, filmach wideo, formularzach, zakładkach, podstronach – im jest ich więcej, tym poziom skomplikowania strony rośnie, a cena staje się wyższa. Naturalnie wielojęzyczna strona będzie droższa od jednojęzycznej. Każde dodatkowe funkcjonalności czynią stronę internetową bardziej skomplikowaną, a tym samym wymagającą dłuższego czasu realizacji. Sam czas przy wycenie ma znaczenie. Jednak należy zwrócić uwagę na to, że czas realizacji wpływa nie tylko na wysokość ceny, ale również na jakość witryny. Nie każdą stronę da się przygotować szybciej, nie każdą funkcjonalność można wdrożyć od razu.

Integracja z innymi programami

Niektóre firmy wymagają, by ich strony były zintegrowane z szeregiem programów, które znajdują od lat zastosowanie w danym przedsiębiorstwie. To kolejny czynnik, który komplikuje wdrożenie. Przygotowanie takiej strony może wymagać większej wiedzy od wykonawcy, zaangażowania dodatkowych osób w realizację, a nawet znacznie wydłużyć czas przygotowania www ze względu na potrzebę zagłębienia się w temat, organizacji dodatkowych spotkań i rozmów dotyczących danych programów, ich funkcjonalności czy obsługi.

Koszt strony www a wybór CMS-a

Chcąc mieć możliwość edycji treści na stronie, właściciele potrzebują panelu administratora, czyli CMS-a. Strony z zewnątrz mogą wyglądać podobnie, ale różnią się CMS-em. W zależności od tego, czy będzie to WordPress, Drupal czy np. Joomla, stronę można edytować w bardziej zaawansowany sposób lub ograniczony do edycji wybranych treści. Ta funkcjonalność również wpływa na koszt strony.

Specyfika biznesu

Jak branża oddziałuje na cenę strony? Są branże, które z góry powodują, że poziom rozbudowy i funkcjonalności strony musi być większy. Są takie, w których popularne są strony wizytówkowe jak np. strona prawnika. Konkurencja również wpływa na cenę strony www, szczególnie jeśli chcemy, by nowa witryna była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO.

Pozycjonowanie strony firmy i jej odpowiednie przygotowanie również ma wpływ na koszty. Strona powinna zawierać dodatki, które automatycznie zwiększają jej pozycję w wyszukiwarce Google, być wyposażona w mechanizmy zabezpieczające, zgodna z wymogami prawnymi czy zintegrowana z Google Analytics, który pozwoli na monitorowanie ruchu na www. To, czy strona zostanie odpowiednio przygotowana, zależy nie tylko od jej wykonawcy, ale również poziomu wiedzy zlecającego. Ten ostatni powinien mieć też świadomość konieczności przeprowadzenia szkolenia wśród pracowników firmy z obsługi www, jeśli jej poziom zaawansowania jest wysoki. Przeprowadzenie potrzebnych szkoleń przez firmę wykonującą projekt, może również wpłynąć na ostateczny koszt strony internetowej.

Koszty utrzymania strony

To, o czym należy pamiętać, myśląc o kosztach dotyczących stworzenia strony www, to koszty stałe, czyli ile kosztuje utrzymanie strony internetowej. W skład ceny zaliczamy domenę, hosting i obsługę strony. Podpisując umowę z wykonawcą naszej witryny, warto zwrócić uwagę na podpunkt mówiący o kosztach obsługi. Są firmy, które oferują to jako abonament, ale są też przypadki, gdy jest to limitowana darmowa pomoc lub każdorazowo płatna. Przy rozbudowanej stronie www wsparcie takiego wykonawcy jest niezbędne.

Podsumowując, koszt strony internetowej zależy od:

  • rodzaju strony www,
  • wykonawcy,
  • czasu realizacji,
  • jakości strony www,
  • branży,
  • ilość treści,
  • wielojęzyczności strony www,
  • poziomu rozbudowania,
  • ilości potrzebnych integracji,
  • rodzaju CMS-a.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Trudno jednoznacznie określić, ile kosztuje strona www. Nie można podać konkretnej ceny stworzenia strony internetowej głównie ze względu na różnorodność stron www. Wiele zależy od potrzeb danego biznesu, jakości wykonania, poziomu skomplikowania, tym samym czasu realizacji i liczby osób zaangażowanych w projekt.

Firmy zazwyczaj przygotowują cennik stron internetowych na podstawie rodzaju strony. Koszty mniej więcej wyglądają tak:

  • prosta strona internetowa dla średniej wielkości firmy - do 10 000 zł
  • prosta strona internetowa dla dużej firmy - do 30 000 zł
  • rozbudowana strona, serwis korporacyjny - od 30 000 zł

Cena strony internetowej przede wszystkim zależy od indywidualnych potrzeb. Chcąc poznać koszty, najlepiej określić potrzebne funkcjonalności i wycenić projekt u specjalistów.

Czy opłaca się tworzyć tanie strony internetowe?

Jeśli firmie zależy na jakościowej stronie www, która będzie przyjazna SEO, wydajna i działająca latami, warto do realizacji projektu wybrać agencję. Gdy wystarczy nam wizytówkowa, prosta strona www, nieposiadająca zaawansowanych mechanizmów, to lepiej postawić na tanie rozwiązanie. Trzeba jednak pamiętać, że nawet przy tworzeniu prostej strony www mogą pojawić się problemy. Dlatego należy przemyśleć, czy warto poświęcać czas i energię na samodzielne tworzenie, lub zlecenie freelancerowi, czy jednak lepiej zlecić wykonanie strony internetowej profesjonalnej firmie. Cena strony internetowej przede wszystkim zależy od indywidualnych potrzeb. Chcąc poznać koszty, najlepiej określić potrzebne funkcjonalności i wycenić projekt u specjalistów.

Czas tworzenia stron internetowych

Oprócz ceny stron internetowych często liczy się także czas ich wykonania. Pamiętaj, że zarówno agencje, jak i freelancerzy nie są w stanie wykonać usługi ot tak. Stworzenie strony internetowej trwa dłużej, jeśli chcesz ze szczegółami opowiedzieć o swoich potrzebach i oczekiwaniach, a także na bieżąco reagować na kolejne zmiany. Oczywiście na czas wykonania strony internetowej wpływa także rodzaj usługi. Tak mniej więcej mogą wyglądać terminy realizacji:

  • strona wizytówka - do 3 tygodni;
  • landing page/one page - do 3 tygodni;
  • prosta strona internetowa - do 6 tygodni;
  • strona internetowa dużej firmy - do 12 tygodni;
  • rozbudowana strona/serwis korporacyjny - od 12 tygodni.

Podsumowanie

Przy zlecaniu stworzenia strony internetowej musisz pamiętać, że będzie ona Twoją wizytówką zapewne na wiele długich lat. Dlatego daj sobie czas na znalezienie najlepszego zleceniobiorcy. Sprawdź portfolio firm, porozmawiaj o ofercie, a także porównaj koszt wykonania strony internetowej. Przy zawarciu umowy powiedz o swoich wymaganiach, ale nie zamykaj się także na propozycje firmy. Profesjonaliści z pewnością doradzą Ci najlepsze rozwiązania. Na końcu pamiętaj, że tworzenie stron internetowych to proces, który może trwać kilka tygodni. Uzbrój się w cierpliwość i w razie potrzeb poproś o raportowanie postępu prac.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA