Flat design – czym jest i dlaczego wciąż jest tak popularny?
Konsument 4.0 to klient świadomy, który korzysta przede wszystkim z urządzeń mobilnych. Zadowala go minimalistyczny, czytelny design i wymaga najwyżej jakości UX. Jeśli strona nie spełnia tych oczekiwań, prawdopodobnie nie będzie poświęcał czasu na szukanie ukrytych informacji i… po prostu ją opuści. Można tego uniknąć, wykorzystując flat design. Dowiedz się, czym jest projektowanie płaskie i w jakich branżach sprawdza się najlepiej.

Flat design – co to jest?
Flat design – co to jest?
Flat design to styl projektowania interfejsów, który odrzuca wszystkie zbędne ozdobniki na rzecz prostoty i przejrzystości. Wykorzystuje niemal wyłącznie dwuwymiarowe, „płaskie” elementy graficzne. Rezygnuje z cieni, gradientów czy efektów 3D, charakterystycznych dla popularnego przez lata skeumorfizmu (możesz go kojarzyć np. z interfejsów pierwszych iPhone’ów i wielu aplikacji mobilnych, tak do okolic 2012 r.).
Idea flat designu jest następująca: bez rozpraszających efektów wizualnych; cała uwaga użytkownika powinna skupić się na nawigacji, najważniejszych treściach i przyciskach. Czyli na tym, co naprawdę się dla niego liczy w trakcie korzystania z aplikacji, a co przekłada się na jego satysfakcję i konwersję.
Ciekawostka: według badania przeprowadzonego przez Nielsen Norman Group na 460 młodych (18-25 l.) i starszych (35+) dorosłych, młodsi użytkownicy oceniają witryny i aplikacje w duchu flat designu nie tylko jako bardziej funkcjonalne, ale też… atrakcyjniejsze.
Historia flat designu – od szwajcarskiej typografii po rewolucję w interfejsach
Historia flat designu – od szwajcarskiej typografii po rewolucję w interfejsach
Dziś flat design może kojarzyć się z Microsoftem i Google, ale jego prawdziwe korzenie wywodzą się z filozofii słynnej szkoły Bauhaus oraz z tzw. Swiss Style (stylu szwajcarskiego) z lat 50. ubiegłego wieku. Oba kierunki mają sporo wspólnego, ale łączy je przede wszystkim zasada „forma podąża za funkcją” (form follows function). Czyli w centrum projektu stawiamy użytkownika i realizację jego potrzeb; wszystkie elementy mają być najpierw funkcjonalne, a dopiero potem estetyczne.
W projektowaniu interfejsów cyfrowych, flat style wszedł do mainstreamu dopiero na początku drugiej dekady tego wieku, za sprawą Microsoftu. W 2012 roku gigant z Redmond wprowadził Metro UI – nowy system projektowania oparty na płaskich, prostych kaflach, jednolitych kolorach i minimalistycznych ikonach. Jego wzorowym przykładem pozostaje do dziś (kontrowersyjny w swoim czasie!) Windows 8.
Rok później Apple również porzuciło swój dotychczasowy styl na rzecz płaskich grafik w systemie iOS 7. Ikony przypominające fizyczne obiekty (np. skórzany notes dla aplikacji „Kontakty”) zastąpiły proste, geometryczne kształty w jednolitych kolorach.
Pozycję flat designu, jako standardu w świecie cyfrowym, już na stałe ugruntowało Google ze swoim Material Design, o którym powiemy później.
Dlaczego warto wykorzystać projektowanie płaskie na stronie?
Dlaczego warto wykorzystać projektowanie płaskie na stronie?
Styl flat design powstał głównie z uwagi na użytkowników smartfonów. Trójwymiarowe layouty z animacjami i dużą liczbą grafik nie sprawdzają się najlepiej na małych ekranach – strona ładuje się dłużej i jest trudniejsza w odbiorze. Projektowanie płaskie zapewnia więc lepszą optymalizację i czytelność strony.
Duża liczba elementów rozprasza uwagę użytkownika – prosta forma ułatwia interakcję i sprawia, że witryna jest bardziej funkcjonalna. Dodatkowo, flat design sprzyja responsywności strony, cechuje go większa elastyczność i umożliwia łatwe skalowanie do każdego ekranu. Jakie są pozostałe korzyści z zastosowania projektowania płaskiego?
Zalety flat design:
- logiczny i intuicyjny design,
- dobra optymalizacja strony,
- szybkie ładowanie się witryny,
- zwiększona wydajność aplikacji,
- dobra czytelność strony,
- przyjazne użytkownikowi rozwiązania,
- elastyczność.
Flat design na stronie – najważniejsze elementy
Flat design na stronie – najważniejsze elementy
Płaskie projektowanie to nie tylko minimalizm, ale i wysoki kontrast. Flat designer musi efektywnie wykorzystywać przestrzeń, w przemyślany sposób używać symboli do komunikacji z użytkownikiem, sporo pracować kolorem i, oczywiście, dbać o szczegóły. Przyjrzyjmy się im.

Typografia
Jednym z najistotniejszych elementów flat designu jest typografia. Z prostego powodu – skoro projekt rezygnuje z efektów 3D, gradientów czy rozbudowanych grafik, tekst staje się jednym z głównych nośników komunikacji wizualnej. Dlatego fonty muszą być czytelne, przejrzyste i dobrze wyeksponowane.
Najczęściej stosuje się proste kroje bezszeryfowe (sans-serif), które nie rozpraszają uwagi i nie dominują nad przekazem. Najlepszymi przykładami są:
- Helvetica – klasyka Swiss Style, ceniona za neutralność i doskonałą czytelność w każdym rozmiarze;
- Proxima Nova – nowoczesny krój, który sprawdzi się w projektach wymagających bardziej „technologicznego” charakteru;
- Lato – popularny font open-source, chętnie wykorzystywany na stronach internetowych przez swoją subtelną geometrię i miękkie zakończenia liter.
W projektach flat designowych często używa się jednego dominującego kroju, aby zachować spójność. Jeśli pojawia się potrzeba łączenia fontów, pamiętaj o zasadzie kontrastu – ale bez przesady. Najlepiej zestaw ze sobą dwa kroje o różnym charakterze, ale podobnej wysokości i szerokości znaków.
Kolorystyka
W projektach opartych na flat designie dominuje raczej lekka kolorystyka. Stosuje się głównie stonowane, nienasycone barwy, które pełnią funkcję tła – mają budować czytelny, estetyczny układ strony, ale nie odciągać uwagi od treści. Często pojawia się też dużo bieli lub bardzo jasnych szarości, które wzmacniają poczucie przejrzystości i „lekkości” projektu. Mocniejsze kontrasty kolorystyczne wykorzystuje się zaś do kierowania uwagą użytkownika. Jaskrawsze kolory pojawią się np. na buttonach, CTA czy oznaczeniach kluczowych sekcji.
Paleta barw musi współtworzyć hierarchię informacji na stronie, a nie ją zaburzać. Dlatego przy jej dobieraniu warto korzystać z gotowych narzędzi. Jest ich kilka, na przykład:
- Adobe Color – pozwala tworzyć kombinacje na bazie różnych reguł (analogowe, komplementarne, triadyczne) oraz analizować istniejące zdjęcia pod kątem kolorystyki;
- Khroma – narzędzie oparte na AI, które generuje propozycje kolorów na podstawie Twoich wcześniejszych wyborów;
- Coolors.co – generator palet z możliwością blokowania wybranych kolorów i generowania odcieni dopasowanych do brandingu.
Proste elementy graficzne
Styl flat design charakteryzują proste piktogramy, które zwiększają czytelność strony bez jej obciążania. Zarówno w projektowaniu przycisków, jak i ikon unika się stosowania gradientów, zaokrągleń i efektów lustra. Całość ma wyglądać płasko. Oprócz typowych, prostych elementów graficznych, częstym zabiegiem jest stosowanie infografik, które mają przekazać użytkownikowi jasne instrukcje. Te – również ze względu na uproszczony układ – są w praktyce bardzo skuteczne.
Minimalizm
W dobie przeładowania treścią użytkownicy cenią sobie proste formy. Dlatego minimalizm często staje się głównym celem designerów. Pomaga podkreślić ważne elementy na stronie, zapewnia lepszą responsywność i – przy okazji – pozwala zmniejszyć rozmiar całego projektu (minimalistyczne witryny z zasady będą się szybciej ładować).
Ewolucja flat designu: Flat 2.0 i Material Design
Ewolucja flat designu: Flat 2.0 i Material Design
Tak jak wyjaśniliśmy, klasyczny flat style zakładał całkowite odejście od efektów przestrzennych. Jednak z czasem projektanci zaczęli dostrzegać ograniczenia – całkowicie płaskie interfejsy sprawiały, że użytkownicy mieli trudności z odróżnieniem elementów klikalnych od statycznych. Odpowiedzią była koncepcja Flat 2.0.
Flat 2.0 pozostaje wierne zasadom prostoty i minimalizmu, ale wprowadza subtelne cienie i gradienty, które poprawiają hierarchię wizualną i wskazują, z którymi elementami interfejsu użytkownik może wejść w interakcję. Cienie dodawane do przycisków czy kart pozwalają wyraźniej odróżnić warstwy i budować intuicyjne ścieżki nawigacyjne – bez powrotu do skeumorfizmu.
Z podobnego założenia wyszli designerzy z Google, tworząc własny „język” projektowania – Material Design. Wprowadzony w 2014 roku system rozszerzył filozofię flat designu, łącząc ją z zasadami znanymi z fizycznego świata. Tytułowy „material” to wyobrażona warstwa materiału, która powinna reagować na światło, dotyk i ruch w podobny sposób, jak materiały fizyczne.
Material Design wykorzystuje w tym celu:
- warstwowanie elementów (z wyraźnymi, ale miękkimi cieniami);
- subtelne animacje, które odzwierciedlają fizyczne ruchy materiału;
- realistyczne reakcje na działania użytkownika (np. efekt fali po kliknięciu);
- wyraziste kolory i duże fonty w duchu klasycznego flat designu.

Styl flat design – przykłady
Styl flat design – przykłady
Najbardziej znanym przykładem zastosowania stylu flat design do dziś jest Windows 8. Z projektowania płaskiego od lat korzysta również Apple czy Google.

Windows 8
Możesz zaprojektować całą swoją stronę w stylistyce flat design lub wykorzystać go tylko w konkretnych elementach: infografikach, logotypach czy instrukcjach dla użytkowników. Na Pintereście znajdziesz wiele przykładów takich projektów. Zresztą, sam korzystasz ze stron, które w mniejszym bądź większym stopniu stosują „płaskie” podejście do designu. Ale pamiętaj – minimalizm nie oznacza nudy i monotonii, a prostotę i przejrzystość. Poniżej kilka przykładów:

Źródło: dior.com

Źródło: dribbble.com

Źródło: chanel.com
Strony firmowe i wizytówkowe, aplikacje webowe i mobilne – wszystko to może dobrze sprawdzić się w połączeniu z flat designem. Minimalizm, przemyślana gra przestrzenią i geometrią są bardziej stonowane, ale pomagają też zwrócić uwagę na konkretne elementy interfejsu lub przekaz marki. Stylistyka ta może być mniej funkcjonalna przy rozbudowanych portalach, które z natury potrzebują więcej treści. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by w przypadku dużego e-commerce zastosować „płaskie” elementy w niektórych miejscach witryny.