Trendy i zasady tworzenia stron internetowych na 2024 rok
Z każdym kolejnym rokiem liczba stron internetowych rośnie. Coraz więcej firm inwestuje w to, by witryna internetowa była ich pełnoprawną wizytówką. Dlatego też coraz trudniej jest się wyróżnić i trzeba być na bieżąco z trendami, by Twoja strona www została uznana za nowoczesną. Jakie trendy i zasady tworzenia stron internetowych będą obowiązywać w 2024 roku? Oto kilka z nich.
Responsywność przede wszystkim
W czasach intuicyjnych CMSów takich jak Drupal czy Wordpress posiadanie strony internetowej, która nie jest dopasowana do mobile, jest nie do pomyślenia. Szczególnie że procent wyświetleń witryn na urządzeniach takich jak smartfon czy tablet nieustannie się zwiększa. Wiele osób wręcz rezygnuje z korzystania z laptopów, bo większość funkcji i tak mają najnowsze modele telefonów. Dlatego też niedopracowanie witryny pod kątem RWD w 2024 będzie karygodne i skończy się bez wątpienia wysokim wskaźnikiem odrzuceń.
Design stron internetowych powinien być przede wszystkim dopasowany do aktualnych potrzeb użytkowników. Dlatego kolejną zasadą tworzenia stron internetowych powinno być wręcz to, że strony najpierw będą projektowane pod widok mobilny, a dopiero potem pod wersję desktopowa. Co to znaczy? Strona ma być przede wszystkim atrakcyjna na telefonach, a nie tylko dodatkowo zaprojektowana. Do tej pory często wyglądało to tak, że wiele elementów znikało z wersji mobilnej, byle tylko strona pod kątem responsywności jakkolwiek odpowiadała. Teraz wydaje się, że sytuacja się odwróci – strona desktopowa będzie tworzona na podstawie tego, jak witryna będzie prezentować się na urządzeniach mobilnych. Takie trendy w projektowaniu stron widać od dobrych kilku lat, jednak w 2024 będzie to miało jeszcze większe znaczenie.
Lekkie strony www
Web design będzie także lekki pod kątem wagi strony internetowej. Czas ładowania strony ma jednoznaczny wpływ nie tylko na algorytmy sieci wyszukiwania Google, ale także na współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownik musi czekać kilka sekund na to, by witryna w pełni się załadowała, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że natychmiast ją opuści. To sytuacja niepożądana, dlatego warto jej uniknąć, nie tylko dbając o design strony internetowej, ale także o to, by strona www ładowała się błyskawicznie.
Jak to zrobić? Optymalizacja i minifikacja materiałów graficznych wydaje się elementem obowiązkowym. Podobnie zresztą jak ograniczenie liczby wtyczek czy dodatków, które często dodaje się bez żadnej rozwagi i ograniczeń. Optymalizacja tyczy się też samego CSS czy nawet kodów śledzących – lepiej wykorzystać Google Tag Managera, zamiast wrzucać w kod kilka dodatkowych linijek. To wszystko może mieć ogromny wpływ na to, jak szybko uruchamia się strona internetowa.
Rola zdjęć i video
Choć trzeba na bieżąco dbać o wagę tych materiałów, to jednocześnie nie można z nich zrezygnować. Coraz częściej dochodzi do tego, że na stronę internetową nie wchodzi się czytać treści, ale je oglądać. Pod tym kątem wpływ YouTube czy Instagrama jest ogromny. Dlatego też najnowsze trendy www wskazują na to, by podstawową zasadą tworzenia stron internetowych był odpowiedni dobór grafik. Im więcej różnego rodzaju materiałów multimedialnych, a przede wszystkim angażujących i ciekawych treści, tym lepiej dla naszej strony, jak i dla odbiorcy.
Jednakże należy pamiętać o tym, aby grafiki były jakościowe, oryginalne i spójne z designem strony. Coraz częściej firmy odchodzą od zdjęć stockowych na rzecz autorskich materiałów graficznych. Warto zająć się tym jeszcze na etapie tworzenia stron internetowych, by później nie musieć podmieniać każdego elementu.
Chcesz posiadać oryginalne zdjęcie? Zrób je sam lub zleć profesjonaliście. Warto inwestować również w infografiki i rysunki.
Czy Twoją stronę da się przewijać dotykiem?
To także kwestia czasu, gdy scrollowanie za pomocą dotyku stanie się niepodważalną zasadą tworzenia stron internetowych. To przecież już nie tylko urządzenia mobilne, ale też wiele laptopów z najnowszym oprogramowaniem pozwala na tego typu przeglądanie strony. Dla użytkownika jest to intuicyjne, dlatego też trzeba dopuścić możliwość takiej obsługi. Warto wziąć to pod uwagę już na samym starcie projektowania strony, by później nie było niemiłych niespodzianek przy kodowaniu.
Istotnym elementem jest również parallax scrolling. Aby obsłużyć efekt paralaksy strona internetowa musi działać bardzo szybko. Efekt ten polega na tym, że przy jednoczesnym przesuwaniu strony i tła, tekst pozostaje na swoim miejscu, co pozwala na zwrócenie uwagi użytkownika.
Flat design
Projektowanie płaskie przyciąga sporą uwagę, nie tylko w projektowaniu stron internetowych, ale całych systemów operacyjnych jak Android czy iOS. Design ten polega na ograniczeniu liczby kolorów i stosowaniu jedynie prostych kształtów oraz typografii. Strona zaprojektowana płasko jest przejrzysta, czytelna, ale również posiada różnego rodzaju efekty jak parallax. Zauważ, że obecnie najładniejsze strony internetowe są minimalistyczne i proste pod kątem UX.
Slidery na wymarciu
U użytkowników zauważono już nie tylko ślepotę banerową, ale też sliderową. Przez ostatnie kilka lat slidery zdjęciowe z krótkimi nagłówkami czy hasłami stały się tak popularne, że po prostu obyły się w świadomości userów. Dlatego nie powinno też nikogo dziwić, że w projektowaniu stron powoli będzie odchodzić się od tego typu funkcji. Badania user experience wskazują na to, że wielu z odbiorców natychmiast scrolluje do kolejnej sekcji strony, kompletnie nie zwracając uwagi ani na zdjęcia, ani na teksty na sliderze. A to przecież UX i zadowolenie użytkowników jest podstawową zasadą tworzenia stron internetowych.
Storytelling
Opowiadanie historii to już nie tylko domena kultury czy klasycznej reklamy. W storytellingu świetnie może się również sprawdzić sam projekt strony internetowej. Zaprojektowana narracja wizualna ma na celu skupić użytkownika na przeglądaniu i odkrywaniu strony internetowej. Ten typ projektów stron internetowych świetnie sprawdza się w prezentacji nowych produktów czy wydarzeń.
Minimalizm
Najnowsze zasady tworzenia stron internetowych mówią jasno: mniej znaczy więcej. Ma to ogromne znaczenie w 2024 roku w kontekście web designu. Dlatego z ozdobnikami i dodatkowymi elementami nie ma co przesadzać, bo nie zawsze są to rzeczy, których oczekują użytkownicy. Dzięki zachowaniu minimalizmu treść na stronie internetowej jest przejrzysta i czytelna, a dodatkowo nie przeładowuje strony WWW. Należy jednak pamiętać, że od minimalizmu już tylko krok do brutalizmu, który również coraz częściej jest widoczny w światowych trendach projektowania stron internetowych.
Co więc będzie modne? Odpowiednie dobieranie fontów (w ograniczonej liczbie), sama typografia i odstępy, ograniczona liczba kolorów, często monochromatycznych. Te pojedyncze zabiegi sprawiają, że strona internetowa może być odbierana za witrynę premium, co z kolei w większości przypadków wpływa pozytywnie na pozycjonowanie marki. Jednocześnie minimalizm będzie przydatny także w zakresie mobile first – taki projekt zdecydowanie łatwiej dopasować oraz zoptymalizować na urządzenia mobilne.
Żywa kolorystyka
Wbrew pozorom nie wyklucza się ona z minimalistycznym podejściem do web designu. Trendy w projektowaniu stron internetowych w 2024 będą wręcz szły w stronę żywych kolorów. W końcu nawet w przypadku bardzo prostej, utrzymanej w konwencji minimalistycznej strony nic nie stoi na przeszkodzie, aby ją trochę ożywić, właśnie poprzez kolory. Wprowadzenie np. jednego wyraźnego koloru, którego będziesz używać w kluczowych momentach (CTA, przyciski)powoduje, że strona będzie wyróżniać się na tle innych oraz akcentować kluczowe dla Twojej działalności obszary.
Z wprowadzeniem kolorystyki łączy się również kolejny trend - Split Screen Layout. Polega on na tym, że strona internetowa dzieli się na dwa różne obszary z treścią. Zazwyczaj oba obszary kontrastują ze sobą kolorystyką, dzięki czemu użytkownik w łatwiejszy sposób może zadecydować, jaką treść chce ujrzeć.
Czy te trendy będą obowiązywać przez cały 2024 rok?
Niestety, ale nie da się tego założyć. Mimo że zasady projektowania stron internetowych nie zmieniają się tak dynamicznie, to trendy mogą powstać błyskawicznie, czasem z miesiąca na miesiąc. Dlatego trzeba trzymać rękę na pulsie i w miarę możliwości przygotować taką witrynę, którą można łatwo zmodyfikować. Bo web design to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi marketingu i tworzenia stron www.