6 etapów projektowania stron internetowych
Codziennie surfujemy po sieci i przeglądamy dziesiątki stron internetowych. Widzimy jednak finalny efekt, nie zastanawiając się nad tym, jak powstała dana witryna. Tymczasem zazwyczaj to dziesiątki godzin pracy kilku osób, które muszą synchronizować swoje działania dla ostatecznego, zadowalającego rezultatu. Jakie etapy składają się na projektowanie stron internetowych?
Czym jest design strony internetowej?
Są to wszystkie składowe wpływające na wygląd strony, zaczynając od kolorystyki, a kończąc na kształcie poszczególnych buttonów. Na layout składa się zresztą także ustawienie i rozłożenie poszczególnych elementów na stronie. Choć z pozoru może się to wydawać proste, to zaprojektowanie spójnej i ładnej witryny, dostosowanej do trendów i prawideł UX, to bardzo trudna sztuka, która udaje się nielicznym w branży.
Tak naprawdę strony internetowe dzielą się na dwa segmenty – te z oryginalnym layoutem, projektowane przez grafików na zamówienie i na te, które korzystają z gotowych szablonów i z unikalnością nie mają nic wspólnego. Obie mogą spełniać swoją funkcję, a wszystko zależy od tego, czego potrzebujemy. Jeśli klientem jest duża firma, ze sporym budżetem, stawiająca na unikalność, to nie może pozwolić sobie na korzystanie z szablonu. Z kolei małe przedsiębiorstwo, które potrzebuje witryny jako wizytówki z podstawowymi funkcjonalnościami, jak najbardziej może zadowolić się stroną opartą o gotowy szablon. Oba rozwiązania są możliwe do zrealizowania z systemem Drupal.
Etapy projektowania stron internetowych
Przejdźmy jednak do meritum – co składa się na projektowanie stron internetowych? Jakie etapy pracy mają przed sobą web-designerzy?
Pierwszy etap – poznanie klienta
Rozmowa z klientem o jego oczekiwaniach to powinien być pierwszy krok jakichkolwiek prac nad projektowaniem strony internetowej. Przecież witrynę robimy po to, by klient był z niej zadowolony i by to jemu służyła jak najlepiej. Dlatego przed jakimkolwiek projektowaniem i otworzeniem Photoshopa czy Sketcha, lepiej przeprowadzić krótki briefing z klientem, nie tylko na zasadzie przygotowywania specyfikacji i dokumentacji strony, ale także kierunku wizualnego.
O ile wielu klientów w pełni zdaje się na wykonawców, w końcu po to płaci profesjonalistom, to niektórzy chcą mieć większy wpływ i mają własną wizję strony. Jeśli ktoś chcę dużo niebieskiej barwy, to nie ma co na siłę zmieniać mu życia – wówczas zleceniodawca nie będzie zadowolony z pracy, nawet jeśli otrzyma najpiękniejszą stronę świata.
Ważne jest także dokładne zapoznanie się z brand bookiem klienta. Jeśli klient ma dobrze zaprojektowany logotyp, to warto dokładnie przestudiować wszystkie wytyczne i wymogi stosowania logo. Projektowanie stron internetowych niezgodnych z brand bookiem to ogromna wpadka każdego designera.
Drugi etap – inspiracje i benchmark
To bardzo przydatne działanie także dla pierwszego etapu. Poznaliśmy klienta i jego branżę, przejrzeliśmy konkurencyjne strony i mamy pewne inspiracje dla naszej pracy, a także materiał, który śmiało możemy pokazać zleceniodawcy. Na podstawie inspiracji designer wskazuje kierunek, w którym chce działać, a z kolei klient może wybrać witryny, które najbardziej przypadły mu do gustu i które są najbliższe jego oczekiwaniom w kwestii projektowania strony internetowej.
Trzeci etap – kolorystyka
Z jednej strony kolorystykę można zmienić bardzo szybko i bezboleśnie, a z drugiej może mieć ona ogromny wpływ na całą strukturę strony. Dlatego lepiej od razu odpowiednio dobrać kolory, by dobrze współdziałały z logotypem i brand bookiem klienta. Co ważne, nie ma co przesadzać z wykorzystywaniem różnorodnych barw na stronie internetowej – według prawideł trzy kolory to maksymalna i optymalna liczba dla jednego projektu strony internetowej.
Czwarty etap – nawigacja
Ułożenie elementów i przygotowanie poszczególnych buttonów, czy też projekt menu to nie tylko podstawa layoutu, ale kluczowy element funkcjonalności strony. Tak naprawdę w ten etap powinien być zaangażowany nie tylko grafik, ale też UX designer, który zaprojektuje całą ścieżkę klienta, zgodnie z prawidłami user experience.
Sprawdź, jak stworzyliśmy i wdrożyliśmy strony dla Wyższych Szkół Bankowych
Piąty etap – poprawki
Nie zapominajmy o poprawkach. Nawet najlepszy, najbardziej dostosowany layout nie musi podobać się klientowi i może wymagać zmian. Jeśli to drobne modyfikacje, to designerowi nie zajmie to zbyt wiele czasu i koder szybko będzie mógł przystąpić do ostatniego etapu- wdrażania layoutu w system do zarządzania treścią.
Warto także jeszcze przed startem prac ustalić, ile poprawek klient może zgłosić. Na zasadzie – umawiamy się na stworzenie projektu strony internetowej, a w ramach wyceny stworzony zostanie jeden layout zgodny z wytycznymi. Klient ma prawo do dwóch poprawek (każda poprawka to zbiorowa lista uwag), które zostaną wprowadzone w ramach wyceny. Każde, kolejne zmiany powinny być dodatkowo wyceniane, aby projekt pozostał rentownym. Tego typu zasady współpracy należy ustalić na samym starcie!
Szósty etap - wdrożenie
Dopiero po akceptacji layout strony internetowej do pracy zabierają się programiści, którzy wprowadzają projekt w życie. Dobry koder, który nie działa na szablonach, jest w stanie oddać pierwotny projekt w 99% procentach, a uzdolniony koder z wyobraźnią potrafi dodać też od siebie przydatne feature’y. Projekt jest jednak podstawą ich pracy, a im jest lepszy i bardziej dostosowany do user experience, tym lepiej swój cel spełniać będzie strona.