Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Jak wybrać hosting dla strony internetowej?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 10 min

Przy tworzeniu stron internetowych dobry i niezawodny hosting to podstawa. Szukając ofert, przede wszystkim powinieneś mieć na uwadze to, czego potrzebujesz, ale również renomę hostingodawcy, jak i parametry danej oferty. Jak zatem wybrać najlepszy hosting dla własnej strony internetowej?

wybor_hostingu

Czym jest hosting stron internetowych?

Hosting to usługa udostępniania na pracującym bez przerwy i podłączonym do sieci serwerze. Jest niezbędna przy tworzeniu stron www, ponieważ przechowuje wszystkie dane. Niewłaściwie działający serwer może prowadzić do licznych kłopotów, np. problemów z ładowaniem strony czy wydajnością. Dlatego usługa hostingowa powinna działać sprawnie, być komfortowa, a obsługa serwera – intuicyjna.

Jak działa to od strony technicznej? Gdy użytkownik próbuje odwiedzić Twoją stronę, jego przeglądarka wysyła żądanie do serwera hostingowego. Serwer odsyła niezbędne pliki i dane z powrotem do przeglądarki użytkownika, co umożliwia wyświetlanie zawartości strony oraz interakcję z jej funkcjami. To proces, który odbywa się w ułamku sekundy (zakładając oczywiście, że udało Ci się dobrze wybrać hosting).

Serwery hostingowe są zwykle zabezpieczone różnymi mechanizmami, takimi jak firewalle czy systemy wykrywania i zapobiegania włamaniom. Kluczowym elementem bezpieczeństwa jest także certyfikat SSL, który szyfruje dane przesyłane między serwerem a przeglądarką użytkownika.

Opcje hostingu – jakie są dostępne?

Istnieje kilka rodzajów hostingu. Omówmy je po kolei.

  1. Hosting współdzielony – jest to najlepsze rozwiązanie dla małych serwisów, blogów czy niedużych sklepów internetowych. Hosting współdzielony jest najtańszą oraz najpopularniejszą opcją. Polega na tym, że z zasobów serwera korzysta wielu klientów. Dzielą oni między sobą przestrzeń dyskową, RAM, transfer czy moc obliczeniową procesorów. Niska cena wynika z tego, że koszty administracyjne dzielone są na wielu użytkowników. Ma to swój minus, bowiem działania jednych użytkowników mogą wpływać na innych. Przykładowo, jeśli w danym czasie jedną stronę odwiedzi wiele osób, to reszta klientów serwerowni będzie mieć ograniczone zasoby.
  2. Serwery VPS – jest to usługa hostingowa dla bardziej wymagających użytkowników, np. większych serwisów czy sklepów internetowych. Zasoby jednego serwera nadal są dzielone między różnych klientów, jednak jest ich mniej, a dodatkowo każdy z nich posiada własne, odrębne środowisko. Nie dochodzi dzięki temu do sytuacji, w której jeden klient „zabiera” część zasobów innemu. Jeśli serwer zostanie przeciążony przez kogoś innego, nie będzie miało to wpływu na działanie Twojej strony. Dodatkowo hostingodawca przy serwerach VPS zapewnia o niezmienności parametrów swojej usługi.
  3. Hosting dedykowany – w tym przypadku zasoby całego fizycznego serwera należą do Ciebie. Jest to oferta dla największych sklepów internetowych czy serwisów informacyjnych. Usługa ta jest oczywiście najlepsza, ale również najdroższa, dlatego warto dobrze przemyśleć, czy jest to opcja dla Ciebie.

Określenie potrzeb twojego projektu

Wybór odpowiedniego hostingu to ważna decyzja. Aby podjąć właściwą, musisz najpierw dokładnie określić potrzeby swojej witryny. Omówmy kilka kwestii, które są warte uwagi.

  1. Zakres projektu

    Chcesz stworzyć osobiste portfolio, stronę dla małej firmy, czy może rozbudowany sklep internetowy? Każdy z tych rodzajów stron będzie miał inne wymagania dotyczące zasobów.

    Na przykład, gdy wybierasz hosting dla prostego bloga, nie potrzebujesz tak dużej mocy obliczeniowej i przestrzeni dyskowej jak w przypadku rozbudowanego serwisu e-commerce.

    Z kolei freelancer zajmujący się tworzeniem stron potrzebuje hostingu, który umożliwi mu łatwe zarządzanie wieloma witrynami klientów z jednego konta. Taki hosting musi charakteryzować się wysoką stabilnością, aby gwarantować nieprzerwaną pracę stron. Elastyczność w alokacji zasobów pozwoli dostosowywać parametry do unikatowych potrzeb każdego projektu.

  2. Przewidywany ruch

    Kolejnym ważnym czynnikiem jest przewidywana liczba odwiedzin na Twojej stronie. Wybór hostingu powinien uwzględniać możliwości serwera w zakresie obsługi ruchu. Jeśli spodziewasz się dużej liczby odwiedzających, upewnij się, że hosting ma wystarczające zasoby, aby strona działała płynnie nawet w godzinach szczytu.

  3. Platforma i technologia

    Zastanów się, jak chcesz zbudować swoją stronę internetową. Czy planujesz korzystać z systemu zarządzania treścią (CMS), takiego jak WordPress, czy może wolisz posłużyć się dedykowanym kreatorem stron?

    Wybierając hosting, miej na uwadze to, czy dany serwer obsługuje preferowane przez Ciebie narzędzie do tworzenia stron. Każda platforma ma też swoje wymagania techniczne, dlatego upewnij się, że wybrany hosting jest kompatybilny z technologią, którą zamierzasz wykorzystać.

    Przykładowo Drupal 10 ma następujące wymagania:

    • serwer www – Apache 2.4.7 lub wyższy, Nginx 1.1 lub wyższy, albo inny serwer z odpowiednim wsparciem dla PHP,
    • baza danych – MySQL 5.7.8 lub wyższy, MariaDB 10.3.7 lub wyższy, Percona Server 5.7.8 lub wyższy, PostgreSQL 12 lub wyższy, SQLite 3.26 lub wyższy,
    • pamięć RAM – minimum 1 GB, zalecane więcej przy korzystaniu z wielu modułów lub narzędzi takich jak Solr czy Memcache.

    Możliwe jednak, że wcale nie będziesz musiał zastanawiać się, jaki hosting wybrać. Przykładowo wszystkie plany w przypadku Shopify to rozwiązania self-hosted. Oznacza to, że całą kwestią zarządzania serwerami zajmuje się wyłącznie dostawca kreatora stron (wyjątkiem jest tutaj headless Shopify, który daje większą elastyczność).

  4. Funkcje i zasoby

    Przeanalizuj, jakie zasoby będą potrzebne do prowadzenia Twojej strony. Wybór hostingu powinien uwzględniać wymagania dotyczące przepustowości i przestrzeni dyskowej. Ważna jest także skalowalność – Twoja strona może rosnąć z czasem, dlatego dobrze jest wybrać hosting, który pozwoli łatwo zarządzać zasobami w miarę potrzeb.

    Nie zapomnij także o kwestiach bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli zamierzasz prowadzić sklep internetowy. Niezbędny będzie wysokiej jakości certyfikat SSL. Oczywiście da się go nabyć z różnych źródeł, ale jeśli możesz go kupić już u dostawcy hostingu, to jego wdrożenie będzie znacznie łatwiejsze.

  5. Budżet

    W wyborze hostingu duże znaczenie będzie mieć budżet. Różni dostawcy oferują różne opcje cenowe, dlatego warto ustalić, ile możesz wydać i jak planujesz zarządzać długoterminowymi kosztami.

    Gdy na wczesnym etapie wyboru hostingu określisz budżet, zawęzisz listę potencjalnych dostawców.

    Koszty hostingu zaczynają się od bardzo niskich – nawet od około 10 zł netto za pierwszy rok, co jest idealne dla osób z ograniczonym budżetem. Średnia półka wynosi z kolei od 40 zł do 100 zł netto. Droższe pakiety to już wydatki rzędu 200-600 złotych netto.

    Przy wyborze serwera do strony i oceny kosztów warto mieć na uwadze to, że w większości przypadków podane przez dostawców ceny to koszty za pierwszy rok. Przedłużenie serwera na kolejne lata często będzie droższe nawet o 100-200%!

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Każdy dostawca hostingu oferuje nieco inne warunki. Oto, na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze.

Pomoc techniczna

Gdy rozważasz to, jaki hosting wybrać dla swojej strony, jakość pomocy technicznej może mieć kluczowe znaczenie. Dobry hosting powinien zapewniać dostęp do wsparcia technicznego przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Najlepiej, jeśli dostawca umożliwia różne formy kontaktu, jak:

  • wiadomości mailowe,
  • czat na żywo,
  • wsparcie telefoniczne,
  • wewnętrzny system zgłoszeń.

Podczas wyboru hostingu bierz także pod uwagę dodatkowe zasoby, jak bazy wiedzy, samouczki i fora społecznościowe. Takie źródła informacji mogą być niezwykle pomocne, gdy chcesz samodzielnie rozwiązać drobne problemy lub dowiedzieć się więcej o możliwościach swojego hostingu.

Stabilność (Uptime)

Sklep internetowy czy strona www powinny działać 24 godziny na dobę. W końcu nigdy nie wiadomo, kiedy odwiedzi je potencjalny klient. Obecnie standard branżowy dla tego kryterium wynosi 99%. Wartość ta oznacza, że Twoja strona może być niedostępna przez maksymalnie około 7 godzin i 18 minut w ciągu roku. Jeśli jest inaczej, możesz ubiegać się o zwrot kosztów.

Wydajność

Pamiętaj, że wybór hostingu dla strony to także inwestycja w SEO witryny. Dzieje się tak, ponieważ już od wielu lat choćby szybkość ładowania i ogólna wydajność strony mają duży wpływ na pozycjonowanie. Wybrany hosting powinien zatem korzystać z cachingu, przechowywać pliki na dyskach SSD oraz gwarantować dostęp do Content Delivery Network (CDN).

Limity

Hosting hostingowi nierówny. Gdy porównujesz różne oferty, warto mieć na uwadze pewne limity dotyczące aspektów technicznych. Oto niektóre z nich:

  • liczba dodanych domen – w tańszych pakietach często można dodać tylko jedną domenę, co ogranicza możliwość prowadzenia wielu stron. Rozwiązaniem tego problemu w pewnym zakresie są subdomeny,
  • liczba adresów e-mail – limity dotyczące liczby skrzynek e-mail są coraz rzadsze, jednak jeśli planujesz mieć ich wiele, upewnij się, że wybrany hosting pozwala elastycznie zarządzać wieloma kontami e-mail,
  • limit wysłanych wiadomości e-mail na dobę – ograniczenia dotyczące liczby wysyłanych wiadomości e-mail są wprowadzane głównie w celu zapobiegania spamowi. Limity te są zazwyczaj wysokie i rzadko stanowią problem dla typowego użytkownika,
  • maksymalna liczba odbiorców wiadomości wysłanej przez konto pocztowe – ten limit może być ważny, jeśli wysyłasz e-maile do wielu adresatów jednocześnie (np. w ramach kampanii e-mail marketingowych),
  • powierzchnia na dysku – wiele ofert teoretycznie zapewnia nielimitowaną przestrzeń, jednak w praktyce w przypadku dużego obciążenia zasobów firma hostingowa może wymagać zmiany planu na bardziej zaawansowany,
  • przepustowość odczytu i zapisu danych – ważny parametr, który określa, jak szybko ładowane i zapisywane są pliki na serwerze. Najlepszą wydajność oferują serwery z dyskami SSD NVMe, które znacznie przyspieszają działanie strony,
  • liczba baz danych – limity na liczbę baz danych są częste w tańszych pakietach, ale dla większości użytkowników zwykle są wystarczające. Każda strona internetowa wymaga zazwyczaj przynajmniej jednej bazy danych,
  • harmonogram zadań CRON – jeśli chcesz automatyzować wybrane zadania na serwerze, upewnij się, że wybrany hosting oferuje możliwość definiowania zadań CRON bez nadmiernych ograniczeń.

Bezpieczeństwo i kopie zapasowe

Gdy zastanawiasz się, jaki hosting www wybrać, bierz pod uwagę kwestie bezpieczeństwa. Oto najważniejsze z nich:

  • zarządzanie dostępem – wybierz hosting, który oferuje bezpieczne systemy ograniczające uprawnienia użytkowników i administratorów oraz umożliwia ograniczenie dostępu do panelu administracyjnego tylko dla autoryzowanych adresów IP,
  • certyfikaty SSL – wybierz dostawcę hostingu, który ma w swojej ofercie certyfikaty SSL dostosowane pod Twoje potrzeby (Twoje wymagania będą np. większe, jeśli prowadzisz sklep),
  • zapory sieciowe (firewalle) – zwróć uwagę na to, czy wybrany hosting oferuje wielowarstwowe firewalle, które chronią stronę przed atakami DDoS i innymi zagrożeniami,
  • automatyczne kopie zapasowe – kopie zapasowe to jedno z lepszych zabezpieczeń w przypadku stron internetowych. Cofnięcie witryny do poprzedniego stanu może zaradzić wielu kryzysowym sytuacjom, takim jak ataki hakerskie, błędy popełnione przez użytkownika lub problemy z serwerem. Kopie zapasowe powinny być robione przynajmniej raz dziennie.

Lokalizacja serwera

Kupując hosting, ważne jest, aby data center znajdowało się w kraju, w którym dana strona działa. Serwer zlokalizowany za granicą może powodować, że czas odpowiedzi będzie dłuższy, przez co Twoja strona będzie działać wolniej.

Klasa serwerowni

Klasyfikacja Thier służy do stwierdzenia niezawodności centrum danych. Im wyższy numer Thier (I, II, II, IV), tym serwerownia jest bezpieczniejsza dla danych, które są w niej przechowywane. Wybierając hosting, nie kieruj się przede wszystkim niską ceną. Najtańsze hostingi mogą okazać się najbardziej zawodne. Spróbuj znaleźć złoty środek między ceną a jakością świadczonych usług. Dlatego najpierw przeczytaj opinie na temat hostingodawcy, którego usługami jesteś zainteresowany.

Skalowalność

Skalowalność to kluczowy element, który należy wziąć pod uwagę, gdy wybierasz hosting dla strony. Potrzeby Twojej witryny mogą się zmieniać wraz z jej rozwojem, dlatego istotne jest, aby wybrany dostawca mógł dostosować się do rosnących wymagań. Szukaj hostingu oferującego elastyczne plany lub skalowalne rozwiązania, takie jak np. serwery VPS, które pozwalają łatwo zwiększać zasoby w miarę rozwoju witryny.

Podsumowanie

Wybór rodzaju hostingu jest uzależniony od kilku czynników. Jeśli zastanawiasz się, który z nich będzie najlepszy dla Ciebie, zadaj sobie parę pytań. Jak duża jest moja strona internetowa? Jaki ruch w witrynie przewiduję? Te i kilka innych pytań pomogą Ci wybrać między serwerem dedykowanym, VPS czy hostingiem współdzielonym.

Jeśli ten wybór masz już za sobą, dobrze zastanów się nad wyborem dostawcy, ponieważ różnią się oni m.in. pod względem nakładanych limitów, rozległości pomocy technicznej lub skalowalności.

Hosting to jeden z kluczowych aspektów poprawnego działania Twojej strony internetowej, dlatego jego wybór musi być dobrze przemyślany.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 19

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA