Co to jest landing page? Jak stworzyć dobrą stronę docelową?

Sprzedaż usług i produktów w internecie wymaga prowadzenia szeregu działań marketingowych. Jednym z narzędzi promocji jest landing page. Strona docelowa dostarcza szczegółowych informacji o produkcie, obniża koszty kampanii, generuje leady. Dowiedz się, jak stworzyć landing page. Sprawdź, z jakich elementów się składa, ile kosztuje i jak wygląda.

Landing page

Co to jest landing page?

Landing page to stworzona, zwykle na potrzeby kampanii promocyjnej, jednostronicowa witryna marketingowa. Jest jak ulotka online, do której odsyłamy klienta w celu poznania szczegółów danej reklamy czy promocji. Inne popularne nazwy to: strona docelowa, strona lądowania, micro page, microsite. Zwykle klient jest przekierowywany na landing page po kliknięciu banera reklamowego, linka sponsorowanego w Google, posta w mediach społecznościowych czy mailingu promocyjnego.

Rodzaje landing page

Chcesz wiedzieć, jak zrobić landing page? Koniecznie poznaj rodzaje landing page. Strony docelowe dzieli się na dwa typy: Landing page Lead Generation i Landing page Click Through.

  • Landing page Lead Generation to strona, która ma za zadanie zdobycie danych klienta. Z reguły w zamian za adres email lub inne dane internauty oferuje prezent. Gratisem może być newsletter, e-book, kupon zniżkowy czy możliwość darmowego testowania produktów. Dane kontaktowe klientów, czy ich preferencje wykorzystywane są następnie przy innych kampaniach, do wysyłki mailingów oraz personalizowanych ofert.
  • Landing page Click Through to jednostronicowa witryna, której zadaniem jest przekonanie użytkownika do przejścia na inną stronę, na której pozna więcej szczegółów oferty, zobaczy cały asortyment sklepu, sfinalizuje transakcję. Ta strona internetowa nie zawiera formularza kontaktowego. Jest pośrednikiem pomiędzy banerem reklamowym a sklepem online.

Zalety landing page

Landing page najczęściej sprawdza się podczas przeprowadzania kampanii marketingowych. Kampanii, które mają na celu wzrost sprzedaży lub budowanie świadomości marki. Za pomocą stron lądowanie firmy promują i sprzedają produkty oraz usługi, edukują, reklamują eventy. Landing page idealnie nadaje się do pozyskiwania klientów. Ułatwia kierowanie reklam tylko do zainteresowanych danym produktem konsumentów, pozwala na szczegółowe zdefiniowanie grupy docelowej oraz tworzenie spersonalizowanych ofert. Jeśli dana reklama trafia tylko do zainteresowanych osób, koszt pozyskanego leada jest niższy, a działania marketingowe skuteczniejsze.

Tworzenie landing page – główne korzyści:

  • możliwość spersonalizowania oferty,
  • zdefiniowana grupa docelowa,
  • rozszerzenie bazy kontaktów,
  • większa skuteczność działań marketingowych,
  • niższy koszt kampanii,
  • miejsce na przedstawienie brandu,
  • wzrost konwersji,
  • łatwość w testowaniu zasięgów kampanii,
  • optymalizacja serwisu pod wybrane słowa kluczowe.

Jedną z zalet landing page jest również możliwość przeprowadzenia klienta przez ofertę. Cała strona jest tak skonstruowana, by konsument poruszał się po niej w założony sposób i osiągnął konkretny cel, którym najczęściej jest zakup danego produktu czy oferty.

Projektowanie landing page – co powinna zawierać skuteczna strona docelowa?

Dobry landing page składa się z kilku ważnych elementów. To one pozwalają na przeprowadzenie klienta przez stronę i nakierowują całą witrynę na jej główny cel.

Trafny nagłówek strony docelowej

Nagłówek to pierwsze, co zobaczy klient po przejściu z banera reklamowego na landing page. Musi być spójny z reklamą, by strona wzbudziła zaufanie internauty, ale i interesujący. W nagłówku warto podkreślić korzyści oraz wskazać najważniejszą cechę sprzedawanego towaru. Tekst powinien wzbudzić zainteresowanie klienta, ale i zawierać konkretne informacje. Ma trudne zadanie – musi przekonać do pozostania na stronie i przeglądania jej dalej, jednocześnie być spójny z grafiką, zdjęciem, reklamą, za której pośrednictwem klient trafił na landing page.

Jeśli nagłówek będzie kiepski, współczynnik odrzuceń wzrasta, a cała kampania skazana zostaje na niepowodzenie. Są witryny, które posiadają kilka nagłówków, u góry strony można umieścić slider, z różnymi grafikami i tekstami. To dobra opcja, jeśli grupa docelowa nie jest tak silnie zdefiniowana albo masz różne kreacje reklam poprzedzających trafienie na www przez potencjalnego klienta. Dobry landing page musi posiadać chwytliwy nagłówek.

Wartościowe zdjęcia i grafiki

Zdjęcia i grafiki wysokiej jakości to podstawa każdej strony internetowej, szczególnie takiej, która ma coś sprzedać. Uważaj na gotowe rozwiązania. Zdjęcia stockowe mogą nie wzbudzić w kliencie zaufania. Po pierwsze z reguły są mało autentyczne. Po drugie użytkownik mógł je już widzieć na innej stronie. Jeśli sprzedajesz przedmioty, warto wykonać szczegółowe fotografie, w atrakcyjnej aranżacji, a nawet dołączyć wideo. Na zdjęciach reklamujących usługi dobrze jest pokazać przyjazne twarze i osoby budzące pozytywne skojarzenia. Co najważniejsze, zdjęcia i grafiki powinny być atrakcyjne, ale nie odciągać klienta od głównego celu strony – czyli sprzedaży.

Skuteczne CTA = skuteczny landing page

Widoczne buttony zachęcające do działania to niemal podstawa projektowania landing page. Muszą rzucać się w oczy, ale być spójne graficznie z resztą strony. Warto umieścić je w widocznych miejscach. Dobrze zaprojektowane CTA, czyli wezwanie do działania, to wbrew pozorom spore przedsięwzięcie. Projektując landing page, wykonaj testy A/B, aby wybrać naprawdę dobre przyciski.

Dane kontaktowe w widocznym miejscu

Często landing page nie posiada wyjścia. Klient, wykonując na stronie działania, zmierza ku jednemu założonemu celowi np. przejście na www brandu. Bardzo ważne, by na stronie był umieszczony numer telefonu bądź inne dane kontaktowe do biura klienta. Należy również zadbać o to, aby BOK był poinformowany o tym, że mogą dzwonić klienci, którzy trafiają na numer z danego landing page. Obsługa telefonu musi dysponować konkretnymi informacjami i być przygotowana na pytania potencjalnego klienta. Warto także na stronie www umieścić informację odnośnie dostawy danego produktu bądź jego dostępności. Wszystko po to, by konsument czuł się pewnie, dokonując zakupu, miał z kim go skonsultować.

Przeczytaj także: Jak stworzyć dobry formularz kontaktowy na stronę?

Tworzenie landing page w oparciu o dowód społeczny

Potwierdzenie wiarygodności firmy powinno znaleźć się koniecznie na stronie. Dobry landing page zawiera opinie innych klientów na temat produktu, firmy, usługi, którą sprzedajesz. Dowodem społecznym (social proof) może być pokazanie ilości polubień i udostępnień na Facebooku, atrakcyjny profil na Instagramie, informacja o konkretnych firmach, z którymi współpracujesz, czy pokazanie ilości sprzedanych przedmiotów. Potwierdzenie wiarygodności firmy jest bardzo ważne, ale dobrze jest zdecydować się na jedno, dwa z tych rozwiązań – landing page nie powinien być rozbudowaną stroną, a treściwą i konkretną.

Atrakcyjny wygląd strony lądowania

Dobry landing page wymaga przyciągającego designu. Wygląd strony musi być zarówno atrakcyjny, jak i spójny, wiarygodny oraz skupiony na celu – najczęściej sprzedaży. Design powinien zachęcić klienta do zainteresowania się produktem, wzbudzić zaufanie, sprzedać ofertę. Warto, by landing page wyglądał nowocześnie, działał bez zarzutów, a strona szybko się ładowała.

Jak stworzyć dobry landing page?

Co zrobić, by landing page był skuteczny? Jest kilka dobrych praktyk, które warto zastosować.

  • Zadbaj o język korzyści na landing page. Typowe cechy sprzedawanego produktu, z uwzględnieniem potrzeb klienta muszą być umieszczone na samej górze strony. Cały landing page powinien być napisany językiem korzyści. Warto pokazać wprost, jakie zalety ma dany produkt i co dzięki niemu zyska klient. Dobrą praktyką jest umieszczenie na stronie pozytywnych recenzji.
  • Pamiętaj o koncentracji na celu. Bardzo ważne, by strona była spójna z reklamą, dzięki której klient pojawił się na landing page. Współczynnik odrzuceń jest tym niższy, im strona jest bardziej wiarygodna, a klient znajduje na niej to, czego spodziewał się, klikając w reklamę. Cała strona powinna być zaprojektowana w ten sposób, by prowadzić klienta w jednym kierunku – sprzedaży danej oferty, produktu. Zarówno design, grafiki, teksty, jak i buttony muszą być stworzone tak, by zachęcały do kupna oraz ułatwiały realizację sprzedaży, skupiały uwagę klienta na reklamowanym produkcie i powodowały, że użytkownik będzie chciał go posiadać.
  • Zamieść na stronie docelowej dobry content! Tekst powinien być wyczerpujący, ale jednocześnie nie za długi. Musi zawierać wszystkie niezbędne informacje, wzbudzać zaufanie w konsumencie i przekonywać do zakupu. Teksty, zdjęcia, grafiki, filmy na profesjonalnej stronie internetowej powinny być przemyślane i jakościowe. Nie ma miejsca na niepotrzebne grafiki oraz długie o niczym niemówiące treści.

Tworząc landing page, warto skupić się na tym, aby cała strona była spójna, skoncentrowana na celu. Należy zadbać o content, dobry nagłówek, grafiki, wartościowe teksty i zdjęcia. Na koniec warto przeprowadzić testy użyteczności, które sprawdzą jak landing page działa na użytkowników, podpowiedzą, co należy zmodyfikować, co warto usunąć ze strony.

Dobry landing page – czy cena gra rolę?

Jaka jest cena landing page? W zależności od poziomu skomplikowania danej www ceny wahają się od jednego do kilku tysięcy złotych. Planując wydatki, pod uwagę trzeba również wziąć wynajem fotografa, który przygotuje profesjonalne fotografie produktowe oraz marketing. Czy internauta korzystający z wyszukiwarki jest w stanie trafić na stronę docelową? Jeśli zadbamy o jej pozycjonowanie – tak. A warto, ponieważ dobra pozycja w Google to wabik dla nowych klientów.

Aby określić, w jaki sposób należy przeprowadzić promocję strony i zadbać o jej pozycje w wyszukiwarce, warto sięgnąć do celów strony docelowej. Jeśli landing page to tylko krótkoterminowa inwestycja, która po zakończeniu projektu nie będzie dłużej utrzymywana, oczywiście nie warto inwestować w jej pozycję. W jaki sposób klienci najczęściej trafiają na landing page? Poprzez banery reklamowe Google Ads, na Facebooku, Instagramie, LinkedIn. Często medium promującym landing page są mailingi wysyłane do zdefiniowanej listy klientów. Wszystko zależy od tego, do jakiej kampanii przypisany jest landing page. Ostatecznie to zwykle element kampanii, strona docelowa, narzędzie promocji, które by zadziałało, samo wymaga promowania.

Potrzebujesz skutecznej strony internetowej?

Poznaj naszą ofertę