Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Przebudowa i modernizacja strony internetowej – kiedy ją przeprowadzić?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 9 min

Być może zastanawiasz się nad remontem generalnym swojej strony. Powodów może być wiele: spadające pozycje w Google, częstsze niż kiedyś problemy z działaniem witryny czy po prostu chęć zmiany wizerunku marki. Kiedy jeszcze modernizacja strony będzie dobrym krokiem? O tym w poniższym wpisie.

Przebudowa i modernizacja strony internetowej

Na czym polega redesign strony internetowej?

Redesign strony internetowej to jej odświeżenie lub przebudowa w taki sposób, by odpowiadała najnowszym trendom, wyróżniała się funkcjonalnością, łatwiej się z niej korzystało i przede wszystkim wyglądała nowocześnie. Firmy zajmujące się modernizacją stron internetowych analizują je od strony technicznej, graficznej oraz merytorycznej. Starają się dostosować witrynę do najnowszych standardów, dbając przy tym o optymalizację pod kątem wyszukiwarek oraz wydajność.

Przebudowa starych witryn internetowych – dlaczego warto się na nią zdecydować?

Firmowa strona to jedno z najlepszych narzędzi marketingowych, jakie masz do dyspozycji w świecie online. Reprezentuje Twoją organizację i często stanowi pierwszy kontakt między Tobą a klientami. Przestarzała witryna może odstraszać klientów i sprawiać problemy techniczne, które generują dodatkowe koszty.

Przebudowa strony internetowej może pomóc Ci w wielu obszarach, gdyż często polega nie tylko na zmianie ogólnego wyglądu witryny, ale i modernizacji kluczowych elementów, jak wprowadzenie całkowicie nowego systemu zarządzania treścią.

Jak często powinna być przeprowadzana modernizacja strony?

Amerykańska agencja zajmująca się web designem, Orbit Media Studios, przeprowadziła kilka lat temu pewne ciekawe badanie. Przyjrzała się temu, jak często swoje witryny modernizują największe agencje marketingowe. Wynik był zaskakujący — przeciętna długość życia strony wyniosła niewiele ponad dwa lata. Nie oznacza to jednak, że Twój serwis będzie wymagał odświeżenia po tak krótkim czasie.

Jeśli witrynę zaprojektowano w taki sposób, aby była łatwo skalowalna, jej długość życia może się wydłużyć nawet do czterech-sześciu lat. Na pewno konieczne będą przez ten czas „kosmetyczne” poprawki, ale raczej nie będzie trzeba jej w całości modernizować.

Długość życia strony

Z drugiej strony żywotność witryny może okazać się jeszcze krótsza. Wiele firm musiało w latach 2010-2012 przebudowywać swoje strony od zera, aby dostosować je do wymagań użytkowników smartfonów. Inną kwestią jest to, jak dbasz o swoją stronę. Nieoptymalnie wdrożone wtyczki i moduły w CMS-ie czy źle zarządzany backend witryny szybko przełożą się na jej gorsze działanie. Jeśli takich problemów będzie więcej, kompletna przebudowa strony może okazać się lepszym pomysłem niż jej ratowanie.

Kiedy modernizacja strony internetowej jest konieczna?

Jest wiele sytuacji, w których redesign strony internetowej stanowi ostatnią deskę ratunku. Poniżej znajdziesz konkretne przykłady. Jeśli którykolwiek z nich dotyczy Twojej strony, poważnie przemyśl jej przebudowę.

  1. Problemy z aktualizacją strony www

    Kiedy ostatni raz zaktualizowałeś swoją stronę? W grę wchodzą tutaj takie działania jak:

    • wprowadzenie nowych wpisów na bloga,
    • dodanie informacji dotyczących nowych usług, które oferujesz,
    • aktualizacja zabezpieczeń.

    Jeśli wykonanie takich działań jest praktycznie niemożliwe dla Ciebie lub Twojego zespołu albo zajmuje zbyt wiele czasu, zdecydowanie potrzebujesz modernizacji strony internetowej. W przypadku korzystania z systemu zarządzania treścią prawdopodobnie pomoże aktualizacja lub zainstalowanie CMS-a od nowa.

  2. Częste awarie podstawą przebudowy starych witryn internetowych

    W każdej chwili na firmową stronę może trafić kluczowy lub potencjalny klient. Awaria witryny w tym czasie może przynieść przykre skutki. Jeśli dostrzegasz, że Twoja strona często jest niedostępna dla klientów, istnieją problemy z poprawnym dokończeniem transakcji czy wysłaniem zapytania, jest to wyraźny znak, że wymaga ona gruntowej modernizacji. Nikt nie chce korzystać z witryny, na której nie ma pewności, czy oczekiwane działania dojdą do skutku.

  3. Brak ruchu z urządzeń mobilnych = brak responsywności

    Czy Twoja strona www jest dostosowana do reguł responsive web design? Czy jest łatwo dostępna z poziomu każdego urządzenia niezależnie od rozdzielczości? Jeśli na powyższe pytania nie byłeś w stanie odpowiedzieć „zdecydowane tak”, jest to kolejny powód, dla którego warto przeprowadzić przebudowę starej witryny internetowej. Kwestia responsywności jest bardzo ważna, gdyż już od kilku lat ruch generowany na urządzeniach mobilnych jest większy od tego, którego źródłem są urządzenia stacjonarne.

    Starsze strony zazwyczaj nie są responsywne, nie dopasowują się do wielkości wyświetlaczy telefonów czy tabletów i po prostu źle się z nich korzysta. Aktualnie strona internetowa musi mieć wersję na mobile. W każdej branży. Bez tego niestety traci klientów. Warto, aby agencja zajmująca się modernizacją strony internetowej zadbała o właściwe wyświetlanie się strony na różnych wyszukiwarkach. Twoja strona musi być uniwersalna i w każdej sytuacji wyświetlać się prawidłowo.

  4. Nieodpowiednia optymalizacja pod konwersje

    Wyobraź sobie, że odwiedzasz sklep spożywczy. Udaje Ci się w końcu znaleźć wszystko, czego potrzebowałeś. Chcesz iść do kasy, jednak za nic nie możesz jej znaleźć. Chodząc po sklepie, mijasz jedynie kolejne regały z produktami. W takiej sytuacji byłbyś na pewno bardzo poirytowany. Podobnie czują się także osoby odwiedzające Twoją stronę, jeśli nie dostosujesz jej odpowiednio pod kątem sprzedażowym. W momencie, gdy witryna nie pomaga potencjalnym klientom „domknąć” swoich akcji (poprzez proste zrealizowanie zamówienia, intuicyjne wysłanie zapytania ofertowego, czy szybkie zapisanie się na listę mailingową), konieczna jest modernizacja strony internetowej.

  5. Brak wizualnej spójności – czyli redesign strony internetowej potrzebny na już

    Czy w ostatnim czasie odświeżyłeś identyfikację wizualną firmy, ale zmiany te nie zostały odzwierciedlone w projekcie strony? W takiej sytuacji w swojej komunikacji marketingowej nie zachowujesz spójności. Choć dla niektórych taki stan rzeczy może być po prostu nieco drażniącą błahostką, problem może być poważniejszy. Jak wspomnieliśmy na początku, strona internetowa to Twoje najlepsze narzędzie marketingowe. Jeśli nie będziesz w stanie za jego pomocą odpowiednio komunikować się z klientami i promować swojej marki, bardzo na tym tracisz.

    Jeżeli strona jest przestarzała i pod względem estetycznym nie wygląda dobrze, to czas na zmiany. Design jest bardzo istotnym aspektem, decyduje często o pierwszym wrażeniu, jakie robi marka w internecie i o tym, czy klient chce pozostać na danej www i z niej korzystać. Z tego powodu gruntowna przebudowa strony internetowej pod względem wizualnym będzie bardzo korzystna. Warto też co jakiś czas zapytać klientów w ankiecie, jak postrzegają daną witrynę. Decyzja o redesignie strony internetowej nie powinna być oparta tylko na prywatnych preferencjach właściciela witryny.

  6. Słaba widoczność strony z organicznych wyników wyszukiwania

    Twoja strona nie generuje satysfakcjonującego ruchu z organicznych źródeł? Nie spełnia wymagań Google i tym samym nie przyciąga klientów z wyszukiwarki? W dodatku jej współczynnik odrzuceń jest wysoki? To wszystko oznacza, że najwyższy czas na zmiany. Google lubi nowoczesne, zoptymalizowane pod kątem technicznym strony internetowe, które oferują klientom najwyższej jakości zawartość odpowiadającą ich zapytaniom.

  7. Przebudowy stron internetowych wykorzystujących Flash

    Technologia Flash zdobyła całkiem dużą popularność w projektowaniu stron internetowych. W pewnym momencie zaczęła jednak spotykać się z krytyką m.in. dlatego, że nie jest kompatybilna z większością urządzeń, które działają na Androidzie lub iOS – oznacza to oczywiście brak dostosowania do mobile. Dlatego też, jeśli Twoja strona w całości lub w przypadku pewnych elementów wykorzystuje Flash, może to stanowić problem. Technologia stwarza komplikacje nie tylko w przypadku działania na urządzeniach mobilnych, ale i w kontekście SEO, analityki czy systemów zarządzania treścią. W takiej sytuacji przebudowa strony internetowej jest wręcz koniecznością.

Przebudowa strony krok po kroku

Poniżej prezentujemy checklistę najważniejszych etapów, których nie można pominąć, realizując modernizację strony internetowej.

  1. Przeanalizuj osiągi swojej starej strony — jak radzi sobie w wynikach wyszukiwania, jakim może pochwalić się współczynnikiem odrzuceń, jak wyglądają czasy ładowania. Pomoże Ci to nie tylko zidentyfikować problemy strony, ale też wyznaczyć konkretne cele całej przebudowy i posłuży jako benchmark.
  2. Przyjrzyj się witrynom konkurencji. Spróbuj określić, czemu zawdzięczają swoje wyniki. Z jednej strony może być to źródło inspiracji, z drugiej, punkt odniesienia dla Twojej strony.
  3. Sprecyzuj, kto — tak naprawdę — ma stanowić grupę docelową odświeżonej witryny i jaki przekaz chcesz do tych osób skierować. To właśnie osoba modelowego użytkownika będzie kluczowa przy projektowaniu treści, interfejsu oraz szaty graficznej.
  4. Określ, jaki (konkretny i mierzalny) cel ma przebudowa strony WWW.
  5. Stwórz mapę nowej strony — zdecyduj, jakie treści powinny się na niej znaleźć i jakie mają być relacje między nimi. Pamiętaj, że fundamentem odświeżonej witryny spokojnie mogą być treści, które już masz; być może wystarczy osadzić je w innym otoczeniu?
  6. Wyznacz ścieżki klienta (customer journey) — czyli to, jak, krok po kroku, będzie poruszał się po stronie modelowy użytkownik w drodze do wykonania oczekiwanych przez Ciebie akcji (np. dokonania zakupu).
  7. Zaprojektuj przyjazny użytkownikowi interfejs: od abstrakcyjnej makiety (wireframe), przez bardziej konkretną wizualizację (mockup) po interaktywny prototyp. Równolegle warto pracować nad szatą graficzną — ale pamiętaj, że powinna ona służyć treściom na stronie oraz interfejsowi!
  8. Wybierz narzędzia, przy pomocy których przebudujesz stronę. Czy będzie to jeden z popularnych CMS-ów, platforma e-commerce z gotowymi szablonami, a może zdecydujesz się na development „od zera”? Ważne: od tego wyboru będzie później zależało, w jaki sposób będziesz mógł zarządzać stroną!
  9. Zbuduj stronę i, najlepiej z pomocą developerów, przenieś na nią swoje treści. Pamiętaj przy tym, aby przekierować też ruch ze starej wersji witryny na nową!
  10. Zadbaj o optymalizację strony pod kątem algorytmów wyszukiwarek. Zmiana wyglądu strony internetowej nie przełoży się na konwersję, jeśli witryna pozostanie ukryta na dziesiątej stronie w wynikach wyszukiwania.
  11. Uruchom nową wersję strony — i zatroszcz się o detale. Modernizacje stron internetowych nie kończą się wraz z ich publikacją; przy takich projektach zawsze konieczne są pewne korekty (np. uporanie się z uszkodzonymi linkami i błędami 404).
  12. Zbieraj feedback i uważnie monitoruj osiągi nowej wersji strony.

Modernizacja stron internetowych – podsumowanie

Jeśli któryś z omówionych elementów dotyczy Twojej strony, przeprowadzenie jej przebudowy będzie bardzo przydatne. W wielu przypadkach liczne problemy techniczne da się rozwiązać, wprowadzając CMS lub przechodząc na wydajniejszą technologię.

Redesign strony internetowej to niejako reakcja firmy na potrzeby klientów. Zastanów się zatem, czego oczekują użytkownicy odwiedzający witrynę. Zmodernizowana strona to też przypływ świeżości, który pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, nie tylko w oczach klientów, ale i pracowników.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA