Smart POST
Smart POST

Chcesz budować biznes w sieci? Zacznij od budowania zaufania

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Zaufanie to jedna z najbardziej cenionych wartości w relacjach międzyludzkich. Chcemy spędzać czas nie tylko z ludźmi, w których towarzystwie czujemy się dobrze, ale przede wszystkim z tymi, którym ufamy i z którymi możemy budować wiarygodne relacje. Podobnie jest zresztą z biznesem w sieci, gdzie zaufanie odgrywa nie mniejszą rolę niż w życiu prywatnym.

Zaufanie w biznesie w sieci

Zaufanie a biznes w sieci

Zaufanie to podstawa biznesu, bez względu na to, czy mówimy o punktach stacjonarnych, czy też internetowych usługach. To pewność, że możemy na kogoś liczyć, a w tym przypadku powierzyć swoje pieniądze danej firmie, by otrzymać konkretną usługę lub produkt. Dotyczy to zarówno sklepów ulokowanych w sąsiedztwie, jak i biznesów w pełni opartych o sieć.

Mało tego, w przypadku tych drugich budowanie zaufania jest wręcz trudniejsze. To wciąż pozostałości po dawnych czasach, gdy biznes w sieci dopiero raczkował i w sieci pojawiło się wielu nieuczciwych kontrahentów, czerpiących korzyści z oszustw. Opłacone, ale niewysłane produkty? Na przełomie wieków zdarzało się to bardzo często, co wpływało na reputacje biznesu internetowego jako takiego. Choć teraz to się zmieni, to szczególnie ludzie w średnim wieku wciąż mają ograniczone zaufanie do e-commerce. Dlatego tak ważne jest szybkie zdobycie zaufania w biznesie, by móc swobodnie budować oraz rozwijać sklep internetowy.

Jak zbudować zaufanie w sieci?

Wiarygodność i zaufanie to w tym przypadku w zasadzie synonimy, a więc najlepiej budować je poprzez zadowolonych klientów. To oni stanowią o sukcesie firmy, o tym, czy można współpracować z nią na wysokim poziomie oraz bez poczucia zagrożenia. Klienci to także w tym przypadku recepta na budowanie zaufania w biznesie wśród innych, potencjalnych konsumentów.

Tutaj pojawia się siła rekomendacji i opinii, której znaczenie w sieci rośnie. Coraz częściej podejmujemy decyzje zakupowe na podstawie opinii innych, którzy już mieli okazje przetestować dany produkt. Im więcej tego typu pozytywnych komentarzy, tym większe zaufanie do marki. Bogate portfolio i lista referencji to pierwszy krok do zbudowania marki, która wyróżnia się wysokim stopniem zaufania ze strony kontrahentów.

Pokaż, kim jesteś

Za biznesem stoją ludzie i tych ludzi warto pokazywać. Pokazywać ich historie, zainteresowania, codzienne życie zawodowe czy metodykę pracy. Szczególnie w biznesie usługowym, który non stop ewoluuje i wymaga nowych, kreatywnych form podejścia do potencjalnego klienta. Jeśli poznajemy zespół, który będzie odpowiadał np. za przygotowanie przesyłki, to i nasze zaufanie automatycznie wzrasta. Stąd też popularny proces personalizacji, który przejawia się np. w mailingach w zwrotach „hej, pisała do Ciebie Magda” czy „cześć jestem Tomek, postaram się pomóc, jak tylko mogę”.

Jak to wygląda w przypadku blogerów i influencerów? Zawsze jest to krótka notka o osobie, zainteresowaniach czy też doświadczeniu, które doprowadziło ją/ich do tego miejsca. Podobnie może to wyglądać w przypadku biznesu, z tym że tutaj kluczowe jest biznes story. Kto stoi za firmą? Jakie wartości przyświecają zespołowi w codziennej pracy? Ile lat doświadczenia w branży mają poszczególni pracownicy (to szczególnie ważne, gdy marka jest świeża, ale zespół doświadczony). Zaufanie można budować za pomocą wielu informacji, które jednocześnie świadczą o profesjonalizmie firmy oraz jej pracowników.

Jasne zasady

W pełni klarowne informacje co do sposobu działania firmy to także bardzo ważny aspekt budowania zaufania. Jak działa proces reklamacji? Jaki jest termin dostawy? Nawet tak podstawowe dane, jak adres firmy czy też godziny pracy – to wszystko wpływa na to, jak postrzegana jest firma i czy jej wiarygodność jest na wysokim poziomie. Te z pozoru małe elementy mogą mieć ogromne przełożenie na zaufanie ze strony klienteli.

Zaufanie w sektorze B2B

Niewykluczone, że wzajemne zaufanie w biznesie jest nawet bardziej pożądane i kluczowe w przypadku współpracy na poziomie B2B niż B2C. Przedsiębiorcy szukają tutaj wiarygodnych kontrahentów, z którymi można nawiązać stałą współpracę czy też działać na zasadach partnerstwa. Co w tym przypadku może negatywnie wpłynąć na zaufanie?

Kluczowym aspektem w tym przypadku bez wątpienia są faktury i czas ich opłacenia. Przeterminowane faktury nie są mile widziane w żadnym wypadku, a już szczególnie w przypadku biznesowych konotacji. Szczególnie że informacje w branży rozchodzą się bardzo szybko, a nikt nie chce pracować z niewypłacalnym przedsiębiorcą.

Kolejna sprawa to jakość usług, która powinna utrzymywać się na wysokim poziomie – branża B2B w dużej mierze opiera się na rekomendacjach. Jeśli dla jednego klienta projekt został wykonany źle, to problem może się nawarstwiać i mieć wpływ także na inne negocjacje. Należy pamiętać o tym, że opinia idzie za firmą nie tylko przez kilka godzin po wykonaniu projektu, ale czasem nawet przez kilka lat!

Bez zaufania nie ma biznesu w sieci. Dlatego to od jego zdobywania i wiarygodności powinno rozpoczynać się budowanie silnej marki. Choć to skomplikowany proces, często wymagający czasu i sporych nakładów pracy, to jednak zaufanie i naturalne rekomendacje są często najbardziej znaczącą reklamą dla firmy!

Udostępnij artykuł: