Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Sprzedaż B2B a B2C- różnice i podobieństwa

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 8 min

Czy prowadzisz działalność B2B, czy B2C, Twój cel jest ten sam – dostarczyć jak najlepszy produkt i uzyskać z niego jak największe zyski. Pod innymi względami: od procesu zakupowego i cyklu sprzedaży po strategię cenową oraz marketingową te dwa modele różnią się diametralnie. W poniższym tekście przyjrzymy się różnicom między sprzedażą B2B a B2C – ale zwrócimy też uwagę na kilka bardzo ważnych podobieństw.

Sprzedaż B2B a B2C

Modele sprzedaży B2B

B2B (business to business) to model działalności, w którym firma sprzedaje produkty i usługi innej firmie, a nie „zwykłemu Kowalskiemu”. Może chodzić o dostarczanie surowców, oprogramowania, usług doradczych czy marketingowych, ale też o sprzedaż hurtową. W system B2B wpisuje się i agencja marketingowa, która świadczy usługi reklamowe innym firmom, i producent systemów CRM dla przedsiębiorstw.

Oczywiście, same modele sprzedaży B2B mogą być różne – w zależności od branży, produktu albo sposobu nawiązywania relacji z klientem. Może być to np.:

  • Sprzedaż bezpośrednia – gdzie handlowiec lub zespół sprzedaży bezpośrednio kontaktuje się z firmami-klientami, buduje z nimi relacje, prowadzi negocjacje itd.
  • Sprzedaż pośrednia – prowadzona przez partnerów, dystrybutorów, resellerów.
  • Sprzedaż e-commerce – przez platformy internetowe dostępne wyłącznie dla klientów biznesowych, np. hurtownie online.
  • Account-based selling (ABM) – sprzedaż skierowana do bardzo wąskiej, wyselekcjonowanej bazy klientów (tzw. accountów) i dostosowana do ich indywidualnych potrzeb.
  • Model subskrypcyjny – gdy firma oferuje swoje produkty lub usługi w abonamencie (tak często jest np. w przypadku oprogramowania SaaS dla firm albo usług marketingowych).

Niezależnie od modelu – rozwiązania B2B tak czy inaczej przenoszą się do internetu. Jak szacuje Gartner w raporcie The Future of Sales – w tym roku liczba interakcji sprzedażowych odbywających w kanałach cyfrowych ma stanowić już 80% wszystkich kontaktów B2B.

Modele sprzedaży B2C

B2C (business to customer) to model skupiony w całości na kliencie indywidualnym. Tutaj relacja opiera się już nie tyle na budowaniu długotrwałych relacji biznesowych, co na działaniach promocyjnych w social mediach czy w telewizji, na szybkich decyzjach zakupowych i emocjach klienta.

Ale znów, sama działalność B2C może być prowadzona różnymi kanałami. W grę wchodzi m.in.:

  • Sprzedaż stacjonarna – czyli ta tradycyjna, gdzie klient kupuje bezpośrednio w sklepie fizycznym.
  • Sprzedaż e-commerce – czyli w sklepach online lub aplikacjach mobilnych sprzedawcy.
  • Sprzedaż przez marketplace – za pośrednictwem dużych platform typu Allegro, Amazon, Zalando, gdzie klienci mogą znaleźć produkty konkurencyjnych marek.
  • Sprzedaż subskrypcyjna (abonamentowa) – a więc taka, jaką prowadzą Netflix, Spotify, operatorzy komórkowi czy kluby fitness. Klient płaci cyklicznie (i wygodnie) za stały dostęp do wybranych produktów lub usług.

Jakie są najważniejsze różnice między B2B a B2C?

Największa różnica między relacjami B2B a B2C to to, kto jest odbiorcą – firma czy konsument. Ale to dopiero początek, bo różnice sięgają znacznie głębiej. Tak naprawdę rozbieżności widoczne są na każdym kroku, nawet jeśli czasami są to tylko niuanse. W jakich obszarach zauważysz największy kontrast?

Różnice między B2B a B2C
  1. Proces zakupowy

    Jednym z nich bez wątpienia będzie proces zakupowy. W przypadku sprzedaży B2C jest to proste – konsument kupuje dane dobro na własny użytek i z własnej woli, na podstawie samodzielnej decyzji. Szuka produktów i usług, które jest w stanie wykorzystać w życiu codziennym. Takich, które przekładają się na wyższy standard życia czy czerpanie z niego przyjemności.

    Z kolei w przypadku sprzedaży B2B najważniejsze jest dobro firmy – zakupione usługi mają jednoznacznie przekładać się na produktywność czy efektywność działań przedsiębiorstwa. Mogą to być różnego rodzaju narzędzia czy programy, które wpływają na jakość i czas pracy. Jednocześnie na ich zakup wpływ ma znacznie więcej osób – w relacji business to business za zakupy o wysokiej wartości odpowiada zazwyczaj nie jedna osoba, ale cały zespół. To znacząco wydłuża proces decyzyjny, ale z drugiej strony zabezpiecza firmowe finanse.

  2. Różne ceny i opłaty

    W sprzedaży B2C istnieje stała cena dla każdego klienta (wyłączając tym razem kwestie programów lojalnościowych). Bez względu na to, czy to Jan, czy Zosia, koszt, jaki trzeba ponieść, by nabyć produkt, jest taki sam. Jednocześnie ceny są zazwyczaj transparentne i każdy może bez problemów zweryfikować, czy dana oferta mu odpowiada.

    W sprzedaży B2B ceny często zależą od tego, kto o nie pyta. Inna kwota za usługę będzie obowiązywała dla stałego kontrahenta czy partnera, a inna dla jednorazowego zlecenia. W dużej mierze ostateczny koszt zależy od tego, na jakie warunki współpracy zgodzą się obie strony.

  3. Sposób płatności

    Zazwyczaj różni się także sposób płatności. Klient końcowy płaci za konkretny towar kartą lub gotówką, na miejscu, w punkcie sprzedaży. Z kolei w relacji business to business rozliczanie usług opiera się na podstawie faktur. Różnić się może termin płatności za usługę/produkt (7, 14, 30, 90 dni itd.), jak i sposób – dla przykładu niektóre firmy wymagają wpłacenia zaliczki przed startem wykonywania usługi.

  4. Kontrast pod kątem e-commerce

    Sprzedaż poprzez sklepy internetowe w przypadku B2C jest naprawdę prosta – na stronie zazwyczaj znajdują się tylko dostępne produkty z oferty i to wśród nich potencjalny klient wybiera komponenty swojego zamówienia. Konsument z łatwością znajduje opisy dotyczące produktów czy też ich specyfikację techniczną. Na podstawie tych informacji dodaje je do koszyka, przechodzi do płatności i wybiera dowolną, najwygodniejszą formę dostawy oraz zapłaty za zamówienie. Wszystko proste, klarowne i transparentne.

    Inaczej wygląda to w relacji B2B i sprzedaży internetowej. Przede wszystkim systemy B2B muszą być znacznie bardziej rozbudowane i często wymagają customowego oprogramowania. To skomplikowane rozwiązania, które muszą łączyć się z licznymi bazami danych czy z oprogramowaniem fakturowym. Dodatkowo system ten musi przechowywać wszystkie dane związane z rachunkowością, jak i danymi klientów-firm.

  5. Cykl sprzedaży

    W modelu B2C klient podejmuje decyzje zakupowe szybko… lub bardzo szybko. To oczywiście zależy od produktu; wybór proszku do prania albo bułek na śniadanie zajmuje kilka sekund, zakup nowego auta – faktycznie może rozłożyć się na kilka tygodni.

    W sprzedaży dla klientów biznesowych B2B kilka tygodni to minimum. Zanim zostanie podjęta decyzja o zakupie, firma musi najpierw bardzo dokładnie porównać ze sobą oferty różnych usługodawców, nawiązać z nimi kontakt, często też przetestować produkt/usługę. Potem trzeba jeszcze wynegocjować cenę i ustalić warunki współpracy, które trafią do kontraktu.

  6. Marketing

    Marketerzy B2C odwołują się do emocji, pragnień, podstawowych potrzeb klientów. Celem jest to, aby zachęcić do zakupu „tu i teraz” – dlatego to właśnie w B2C jest miejsce na emocjonalny storytelling, na chwytliwe hasła reklamowe, które wpadają w ucho, na humor i wsparcie influencerów.

    W B2B mówisz do specjalistów, managerów, właścicieli firm – ludzi, którzy kupują dla firmy, nie dla siebie. Liczy się logika, konkrety i ROI. Dlatego też w komunikacji powinny przeważać twarde dane, case studies i jasne argumenty, które pokazują wartość dodaną oferty. Języczkiem u wagi przy wyborze firmy do współpracy często staje się nie sam produkt i jego cena, co wszystko dookoła niego – jakość komunikacji, oferowane wsparcie posprzedażowe czy szkolenia.

Jakie są najważniejsze podobieństwa między B2B a B2C?

Mimo tych wszystkich różnic – sprzedaż B2B i B2C ostatecznie mają wiele cech wspólnych. Zarówno klient biznesowy, jak i indywidualny oczekuje dziś od marek czegoś więcej niż tylko samego produktu – liczy się doświadczenie, wartości oraz indywidualne podejście, skupione na potrzebach konkretnego klienta.

Podobieństwa między B2B a B2C
  1. Wpływ rekomendacji i opinii 

    Niezależnie od tego, czy wybierasz system ERP dla swojej firmy, czy kupujesz ekspres do kawy – jest spora szansa, że podejmując decyzję, zasugerujesz się opiniami innych.

    W tym pierwszym przypadku mogą to być referencje i doświadczenia innych firm, case studies albo opinie branżowych ekspertów. W drugim – oceny w sklepie internetowym, komentarze w social mediach albo… krótka rozmowa ze znajomym, który już od kilku miesięcy pije poranną kawę z interesującego Cię modelu.

  2. Koncentracja na potrzebach klienta 

    Produkty i usługi „szyte na miarę” mogą bardziej kojarzyć się ze sprzedażą B2B, gdzie firmy są w stanie – przy ograniczonej liczbie klientów – dostosować swoją ofertę do problemów każdego z nich.

    Z drugiej strony, w sprzedaży B2C obowiązuje dokładnie ta sama zasada: nie próbuj sprzedać wszystkiego każdemu. Na rynku detalicznym również wygrywa ten, kto naprawdę rozumie potrzeby konkretnego klienta. A ten – niezależnie czy biznesowy, czy indywidualny – chce poczuć, że oferta jest dokładnie dla niego. Dziś jest to o wiele łatwiejsze, choćby z pomocą AI.

  3. Wysoka jakość obsługi 

    Dobre produkty to jedno. Ale często to świetna obsługa sprawia, że klienci wracają.

    Szybkie odpowiedzi na pytania, bezproblemowe zamówienia, wsparcie po zakupie – tego również wszyscy oczekują. W B2B może to być przypisany do klienta account manager, w B2C – infolinia albo chat online z kompetentnym i przyjaznym doradcą po drugiej stronie. Liczy się efekt: klient ma czuć się ważny.

  4. Relacje i zaufanie 

    Wreszcie, nie ma sprzedaży bez dobrej relacji – ani w B2B, ani w B2C. Klienci chcą kupować od marek i osób, które gwarantują spójną komunikację, dotrzymują obietnic i reprezentują zgodne z przekonaniami klienta wartości.

    W przypadku rynku B2B proces budowania relacji jest dłuższy, zwykle też bardziej formalny… ale lojalność klienta indywidualnego również nie bierze się znikąd. Im mocniejsza więź emocjonalna z marką, tym większa szansa, że klient nie odejdzie do konkurencji.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA