Wyszukiwanie obrazem - jak wykorzystać je w biznesie online?
Wyszukiwanie obrazem staje się coraz bardziej popularne wśród konsumentów. Według Pinteresta już 2 lata temu użytkownicy miesięcznie przeprowadzali ponad 600 milionów takich wyszukiwań tylko na tej platformie. Specjaliści podkreślają, że visual search to ogromna szansa dla sklepów online. Ale czy tylko w tej branży wyszukiwanie po obrazie ma przyszłość?
Na czym polega wyszukiwanie obrazem?
Wyszukiwanie obrazem to wciąż nowość na naszym rynku. Co prawda od kilku lat technologia jest dostępna dla użytkowników, jednak przewiduje się, że szerokie grono konsumentów dopiero dowiaduje się o takiej możliwości, a marki, sklepy online zaczynają wprowadzać dane rozwiązanie. Każdy kto wypróbuje wyszukiwanie po obrazie raczej zostanie mu wierny. Jest po prostu wygodne dla użytkownika i bardzo szybko działa. Na czym ono polega? Internauci mają możliwość wyszukiwania danego produktu, rzeczy na podstawie części obrazu, zdjęcia lub za pomocą rzeczywistości rozszerzonej. Konsument na przykład w odpowiedzi na swoje zapytanie otrzymuje konkretne sklepy online, gdzie może zakupić produkt, któremu wcześniej zrobił zdjęcie. A wszystko to dzieje się w ułamku sekundy.
Obecnie komputer jest w stanie rozpoznać wiele obrazów, rozpoznaje pismo odręczne, zdjęcia butów, logotypy marek lub sylwetki znanych osób. Wszystko dzięki maszynowemu uczeniu się. Technologia coraz bardziej się rozwija, a algorytm lepiej rozumie obrazy. Stąd na rynku pojawiają się nowe aplikacje i programy, które ułatwiają użytkownikom wyszukiwanie obrazem, tym samym rozpowszechniając je.
Rozwiązania oparte o visual search
Jest wiele platform i firm, które oferują swoim klientom możliwość wyszukiwania obrazem. Najwięksi giganci inwestują w to rozwiązanie, zdając sobie sprawę z potencjału, jaki ma dana technologia. Już w 2014 roku Pinterest wprowadził pierwszą funkcję wyszukiwania obrazem. Aktualnie pozwala on używać aparatu w aplikacji do wyszukiwania inspiracji, rozpoznaje obrazy na zdjęciu i znajduje klientowi sklepy, w których może je kupić online.
Wyszukiwarki internetowe
W 2016 roku wyszukiwarka Bing umożliwiła klientom wyszukiwanie obrazem. Konsumenci mają możliwość zaznaczenia nawet fragmentów zdjęcia, by w ten sposób zawęzić wyszukiwanie.
Co z Google? Narzędzie Google Grafika na polskim rynku jest dostępne od 2002 roku, oczywiście cały czas ewoluuje i się rozwija, firma inwestuje w różne rozwiązania oparte o technologię visual search. Jakie opcje mają użytkownicy aktualnie dzięki Google Grafika? Wyszukiwarka umożliwia dodanie linka z miejscem docelowym wyszukiwanego obrazu lub dodanie pliku, następnie odnajduje dany obraz w internecie i podaje użytkownikowi informację na jego temat: wymiary obrazu, słowo kluczowe, po którym może być wyszukany, strony, na których jest dostępny dany obraz (w tym linki do sklepów online), dodatkowo Google wyświetla obrazy podobne wizualnie oraz linki zawierające takie grafiki.
Smartfony
Wyszukiwanie po obrazie świetnie sprawdza się w smartfonach. Samsung już od modelu S8 posiada narzędzie Bixy Vision, które rozpoznaje zapytania głosowe, ale i działa z visual search. Użytkownicy telefonu mogą skorzystać z technologii nie tylko z poziomu aplikacji, ale przeglądarki internetowej czy galerii zdjęć. Ta m.in. umożliwia im odnalezienie produktów dzięki przesłanym obrazom i odsyła do sklepów internetowych, na których bezpośrednio je kupią lub podpowiada podobne produkty. Podaje ich cenę, link do sklepu lub lokalizację.
Branża fashion
Obecnie visual search jest popularny przede wszystkim w branży modowej. Amazon posiada aplikację StyleSnap, która używając algorytmów deep learning analizuje fotografię i wyszukuje podobne przedmioty na swojej platformie. W ten sam sposób działa powstała wcześniej aplikacja Asos, Style Match pozwala za pomocą jednego kliknięcia wyszukiwać produkty właśnie w oparciu o technologię visual search. Asos pomaga użytkownikowi znaleźć dany produkt bądź proponuje podobny, oczywiście dostępny na swojej platformie.
Większość wyszukiwarek i aplikacji internetowych działa na podobnych zasadach, umożliwiają użytkownikowi wyszukiwanie po obrazie danego produktu w internecie. Warto tak zoptymalizować stronę firmy, sklep internetowy, grafiki by ułatwić konsumentom dotarcie do produktu poprzez wyszukiwanie obrazem.
Jak w biznesie stosować wyszukiwanie po obrazie?
W czasach, kiedy giganci inwestują w visual search, a specjaliści informują, że obrazy mają większą siłę dotarcia do konsumenta, w interesie przedsiębiorców jest to, aby klient korzystający z aplikacji oraz wyszukiwarek opartych na wyszukiwaniu obrazem trafił właśnie na ich stronę. Warto skupić się na optymalizacji grafik pod wyszukiwarki. Specjaliści SEO zadbają o to, by obraz był widoczny, ale także Google czy Bing już na swoich dedykowanych stronach informują, w jaki sposób można samodzielnie zoptymalizować grafiki pod ich wyszukiwarki.
Innym rozwiązaniem są reklamy płatne np. na Pintereście, który jest skarbnicą zdjęć, grafik czy obrazów, a jego zasięgi są szerokie. Niektóre firmy decydują się na własne aplikacje, które angażują użytkowników, wykorzystują visual search i w ten sposób sprzedają ich produkty. To jednak już dużo kosztowniejsza inwestycja. Wyszukiwanie obrazem z pewnością ma ogromny potencjał i może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Na razie tylko 8% marek detalicznych ma wbudowaną opcję wyszukiwania wizualnego. Stąd warto wprowadzić takie zmiany na stronie, by znaleźć się w tym wąskim jeszcze gronie.
Visual search - podsumowanie
Wyszukiwanie obrazem znajduje zastosowanie w zasadzie w każdym biznesie, nie jest zarezerwowane wyłącznie do branży modowej. Wyszukiwanie wizualne pozwala użytkownikom w natychmiastowym tempie zidentyfikować nie tylko produkty, ale i własną lokalizację czy inne elementy, które odnajdują w rzeczywistości, bez opisywania ich słowami - wystarczy zdjęcie.
Klientowi spodobało się danie udostępnione przez znajomego na Instagramie? Mógłby je odnaleźć właśnie w konkretnej restauracji. Konsumentowi podoba się okolica? Może wynająć lub kupić dom w pobliżu za pomocą wyszukiwania obrazem. Ktoś chce się dowiedzieć więcej o danym przedmiocie? Tutaj też zadziała wyszukiwanie obrazem, które może przekierować na konkretną stronę informacyjną. Ta technologia jest otwarta na różne branże. Visual search ma naprawdę ogromny potencjał.