Smart POST
Smart POST

Sprzeda┼╝ internetowa w e-commerce- jak j─ů zwi─Ökszy─ç?

Jakub Czy┼╝
Autor: Jakub Czy┼╝Project Manager

Sklepy internetowe rokrocznie walcz─ů o zwi─Ökszenie dochodu i liczby transakcji. Czasami sukces mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç ma┼éymi, z pozoru wr─Öcz niezauwa┼╝alnymi krokami. Wprowadzenie kilku nowych rozwi─ůza┼ä i funkcjonalno┼Ťci mo┼╝e zwi─Ökszy─ç sprzeda┼╝ internetow─ů nawet o kilkaset procent! Jakie dzia┼éania warto wdro┼╝y─ç, by Tw├│j e-commerce r├│s┼é w si┼é─Ö?

Jak zwi─Ökszy─ç sprzeda┼╝ internetow─ů?

Lista bestseller├│w na wej┼Ťcie

Ludzie chc─ů kupowa─ç to, co kupowali inni. To udowodnione psychologicznie ÔÇô pod─ů┼╝amy za trendem i mod─ů. Je┼Ťli widzimy list─Ö bestseller├│w, to na pewno przynajmniej j─ů przejrzymy. Dany przedmiot czy us┼éug─Ö kupi┼éo wiele os├│b? To od razu dzia┼éa jak wyznacznik jako┼Ťci i co┼Ť, na co ┼éatwiej zwr├│ci─ç uwag─Ö. Tak dzia┼éa to chocia┼╝by w przypadku ksi─ů┼╝ek ÔÇô np. na prezent znajomemu zdecydowanie ┼éatwiej kupi─ç pozycj─Ö uznan─ů za bestsellera ni┼╝ niszow─ů propozycj─Ö mniej znanego autora. Dzia┼éa tutaj powszechny dow├│d s┼éuszno┼Ťci, bo wi─Ökszo┼Ť─ç nie mo┼╝e si─Ö myli─ç.

Tajemnic─ů poliszynela jest to, ┼╝e lista nie zawsze do ko┼äca zgadza si─Ö ze stanem rzeczywistym, przynajmniej w przypadku sklep├│w internetowych. Tutaj cz─Östo dochodzi do tego, ┼╝e jako bestsellery przedstawia si─Ö te pozycje, kt├│re dany e-commerce obecnie najbardziej chce sprzeda─ç. To znany trick, kt├│ry pozwala wyczy┼Ťci─ç magazyn czy sprzeda─ç dro┼╝sze produkty, nie wp┼éywaj─ůc jednocze┼Ťnie na wsp├│┼éczynnik konwersji.

Agresywny pop-up

Jako u┼╝ytkownicy sklep├│w internetowych bardzo nie lubimy pop-up├│w i wyskakuj─ůcych okienek. Irytuj─ů nas i zmniejszaj─ů zadowolenie z korzystania z e-commerce. Stety lub niestety, jednocze┼Ťnie s─ů bardzo skuteczne i pozytywnie wp┼éywaj─ů na sprzeda┼╝ internetow─ů.

Dajmy na to, ┼╝e kto┼Ť wchodzi na stron─Ö sklepu w okresie ┼Ťwi─ůtecznym i my┼Ťli o prezencie. Je┼Ťli od razu wy┼Ťwietli mu si─Ö pop-up z propozycjami prezent├│w i przenosz─ůcy do odpowiedniej kategorii, to znacznie rosn─ů szanse na to, ┼╝e taka osoba dokona zakupu. E-commerce dokona┼é selekcji potencjalnych prezent├│w za t─Ö osob─Ö, a nie jest tajemnic─ů, ┼╝e zazwyczaj zale┼╝y nam na czasie i staramy si─Ö dokonywa─ç tego typu wybor├│w jak najszybciej.

S─Ök w tym, ┼╝eby pop-up nie by┼é zbyt inwazyjny, a jednocze┼Ťnie, aby by┼é dopasowany do tre┼Ťci sklepu czy sezonu. Warto te┼╝ dok┼éadnie przemy┼Ťle─ç jego u┼╝ycie ÔÇô mo┼╝e stosowa─ç go tylko w okre┼Ťlonych sytuacjach, a nie z miesi─ůca na miesi─ůc? To mo┼╝e wiele u┼éatwi─ç w kwestii sprzeda┼╝y internetowej.

Liczniki, czyli element FOMO

FOMO to akronim fear of missing out. To znaczy ÔÇô strach przed tym, ┼╝e co┼Ť przegapimy, ┼╝e co┼Ť nam ucieknie. Nie mo┼╝emy na to pozwoli─ç i wtedy szale┼äczo staramy si─Ö skorzysta─ç z oferty, zanim przeminie. Sklepy internetowe bardzo umiej─Ötnie to wykorzystuj─ů. Jak to zrobi─ç?

Dla przyk┼éadu ÔÇô mo┼╝na wykorzysta─ç licznik pozosta┼éych sztuk. Licznik do ko┼äca czasu promocji. To dwa najprostsze sposoby i funkcjonalno┼Ťci, kt├│re jednocze┼Ťnie maj─ů bezpo┼Ťredni wp┼éyw na wzrost sprzeda┼╝y internetowej w sklepie.

Doskonale element ten wykorzystuje chocia┼╝by booking.com. Tam r├│┼╝nego rodzaju liczniki nie tylko pokazuj─ů popularno┼Ť─ç danego lokum, ale te┼╝ wywo┼éuj─ů presj─Ö czasu. Je┼Ťli wiemy, ┼╝e dost─Öpny jest tylko jeden pok├│j w danym apartamencie, to zdecydowanie przyspiesza to proces decyzyjny. FOMO dzia┼éa i ma si─Ö dobrze.

Ile do darmowej wysyłki?

To kolejny czynnik, kt├│ry warto wykorzysta─ç. Je┼Ťli dajemy logiczny pu┼éap darmowej wysy┼éki, to zawsze mo┼╝emy mie─ç nadziej─Ö, ┼╝e kto┼Ť dorzuci do koszyka dodatkowe elementy, byle tylko skorzysta─ç z tej zni┼╝ki. Jest to promocja, kt├│ra bez w─ůtpienia dzia┼éa na wyobra┼║ni─Ö, szczeg├│lnie przy regularnie rosn─ůcych cenach wysy┼éki. Je┼Ťli np. kupujemy gry za 185 z┼éotych, a od 200 z┼é jest darmowa wysy┼éka, to logicznym jest do┼éo┼╝enie jeszcze jednej pozycji, nawet kosztem wy┼╝szej ceny ÔÇô i tak mamy wra┼╝enie, ┼╝e oszcz─Ödzamy, bo p┼éacimy za produkt, a nie za przesy┼ék─Ö. Tymczasem e-commerce zarabia wi─Öcej i ka┼╝dy jest zadowolony!

Wyszukiwarka produkt├│w to podstawa

Cz─Östo j─ů lekcewa┼╝ymy i stawiamy na ostatnim miejscu w sklepie, a tymczasem to bardzo wa┼╝ny element e-commerce, realnie wp┼éywaj─ůcy na sprzeda┼╝ internetow─ů. Szczeg├│lnie ┼╝e nie ka┼╝dy chce przeklikiwa─ç si─Ö przez poszczeg├│lne kategorie i listingi, bo wola┼éby szybciej znale┼║─ç wymarzony produkt. W├│wczas z pomoc─ů przychodzi wyszukiwarka.

Dlatego te┼╝ w tym wypadku trzeba zadba─ç przede wszystkim o dwa elementy ÔÇô jeden z nich to oczywi┼Ťcie odpowiednie umiejscowienie. W standardzie wyszukiwarka znajduje si─Ö zazwyczaj na g├│rze strony, najcz─Ö┼Ťciej po prawej stronie. Zazwyczaj to tam popularnej ÔÇ×lupkiÔÇŁ szukaj─ů oczy u┼╝ytkownik├│w i tak wynika z bada┼ä user experience. Dlatego nie ma sensu z tego rezygnowa─ç, tylko jak najbardziej u┼éatwi─ç wyszukiwanie nowych pozycji.

Po drugie ÔÇô kwestia optymalizacji wyszukiwarki i jej inteligencji. W czasach maszynowego uczenia trzeba zadba─ç o to, by wyszukiwarka jak najlepiej wy┼éapywa┼éa kontekst zapyta┼ä. Dlatego trzeba dobrze otagowa─ç produkty i zadba─ç o to, aby wyszukiwanie by┼éo nie tylko po nazwie, ale te┼╝ po atrybutach. Im bardziej rozbudowana i skuteczne wyszukiwarka, tym wi─Öksze szanse, ┼╝e dojdzie do transakcji, a u┼╝ytkownik b─Ödzie zadowolony z jej dzia┼éania. A o takie funkcjonalno┼Ťci nam przecie┼╝ chodzi, aby zwi─Ökszy─ç sprzeda┼╝ internetow─ů!

Udostępnij artykuł: