Czym jest UX i jaki ma to wpływ na konwersję w sklepie internetowym?
UX odwołuje się do angielskiej nazwy User Experience i oznacza dziedzinę zajmującą się badaniem i projektowaniem doświadczeń użytkowników w aplikacjach mobilnych i webowych oraz stron i sklepów internetowych. W dzisiejszym wpisie wytłumaczymy dokładnie czym jest UX oraz jaki ma to wpływ na konwersję w sklepie online.
Co to jest User Experience Design?
Projektowanie UX Design jest procesem, który na celu ma zwiększenie poziomu satysfakcji u klienta korzystającego ze sklepu lub strony internetowej. Dokonuje tego poprzez poprawę funkcjonalności oraz użyteczności witryny oraz dostarczenie „produktu” łatwego w obsłudze. Ważne jest również zapewnienie przyjemnej interakcji pomiędzy klientem a produktem, np. w sklepie internetowym.
UX designer, czyli osoba odpowiedzialna za zaprojektowanie UX, bada potrzeby oraz poznaje czego oczekuje przyszły klient. Zadaniem UX designera jest więc dostarczenie użytkownikowi produktu intuicyjnego w obsłudze. Projektant UX przeprowadza analizę konkurencji klienta, zastanawia się nad rozwojem contentu, zajmuje się testowaniem wdrożonych funkcjonalności oraz współpracuje z UI designerem i zespołem deweloperskim.
Projektowanie interakcji
Interakcja to inaczej proces komunikowania się między użytkownikiem a aplikacją lub stroną internetową. Z perspektywy UX interakcja ma ogromne znaczenie. Zaproszenie użytkownika do podjęcia konkretnego działania w odpowiednim miejscu jest bardzo istotne dla sklepu internetowego.
Potencjalny klient po znalezieniu się na stronie sklepu musi od razu wiedzieć, które jego elementy są interaktywne oraz gdzie się one znajdują. Ważne jest, by UX designer nie tylko odpowiednio nazwał konkretne obiekt, ale również umieścił go w dobrym miejscu. Dla przykładu – informacje kontaktowe powinny być w stopce strony www dla biznesu, menu nawigacyjne z boku lub u góry, a panel użytkownika w prawym górnym rogu portalu, tuż obok koszyka zamówień.
Użytkownik powinien bez problemu poruszać się pomiędzy elementami interfejsu sklepu internetowego
Projektowanie przedstawienia informacji
Informacje znajdujące się w sklepie internetowym powinny być odpowiednio przygotowane oraz przedstawione użytkownikowi. Treści takie, jak opisy produktów, kategorii lub stron nie mogą być nieczytelne. Tak skonstruowany content odrzuca od siebie i potrafi zniechęcić użytkowników. Duże bloki tekstu można podzielić na mniejsze fragmenty oraz nadać im pasujące śródtytuły i wyróżnienia.
Badanie użyteczności
Badanie użyteczności poszczególnych elementów oraz funkcjonalności w sklepie internetowym jest bardzo ważnym etapem w projektowaniu UX. Może się okazać, że nawet najlepiej zaplanowana aplikacja nie jest użyteczna, a jej obsługa sprawia użytkownikom wiele kłopotów.
Takie wnioski można wyciągnąć dopiero po wykonaniu badań ilościowych oraz jakościowych. Przydatnym do tego narzędziem jest np.Hotjar który tworzy „heatmapę” pokazującą miejsca, w których użytkownicy spędzają najwięcej czasu wraz z punktami, które są najczęściej klikane. Na podstawie danych z narzędzia testowego można wyciągnąć wnioski na temat tego, czy dana funkcjonalność jest użyteczna oraz czy użytkownik bezproblemowo porusza się po sklepie.
Copywriting w UX
Copywriting jest bardzo ważnym elementem przy projektowaniu doświadczeń użytkownika. Używanie słów w nieodpowiednim kontekście może wprowadzić użytkownika w błąd i zakłopotanie, co z kolei powoduje spadek zaufania do witryny. Przykładem może być stosowany w wielu sklepach internetowych pop-up (wyskakujące okienko) z napisem „Kontynuować zakupy?” – użytkownik do wyboru ma dwie opcje – TAK/NIE. Naciśnięcie TAK spowoduje cofnięcie do poprzedniego okna, co powoduje konflikt. Sugerowane działanie nazwane „kontynuującą” w rzeczywistości jest powrotem. Ważne jest więc odpowiednie skonstruowanie treści oraz komunikatów w sklepie internetowym.
Wpływ UX na konwersję w sklepie internetowym
Źle zaprojektowany UX ma znaczny wpływ na konwersję w sklepie internetowym. Nawet drobny błąd powodujący frustrację u użytkownika może spowodować porzucenie koszyka. Dlatego niezwykle ważne jest dobre zaprojektowanie UX.
Dobrym przykładem poprawy UX może być sklep internetowy, który poprzez skorygowanie prostego formularza poprawił swoje roczne dochody o 300 milionów dolarów [1]. Cały proces polegał na tym, że przed wprowadzeniem zmian użytkownicy zobowiązani byli do dokonania rejestracji. Zmieniono to w taki sposób, by nawet niezarejestrowani klienci mogli kupić upragniony towar, a dołączenie do społeczności serwisu miało się odbyć podczas kupowania. Ten prosty zabieg przyniósł firmie zysk rzędu 15 milionów dolarów już w pierwszy miesiącu po wprowadzeniu zmiany.
Podsumowanie
W dzisiejszym artykule dowiedzieliśmy się czym jest UX, co się składa na proces projektowania doświadczeń użytkownika oraz jaki ma to wpływ na konwersję w sklepie internetowym. Podsumowując temat – UX jest niezwykle ważnym elementem w każdym e-commerce. Dobrze zaprojektowany potrafi przynieść ogromne zyski, zaś źle – straty, które mogą spowodować nawet zamknięcie sklepu internetowego.