Jak wybrać hosting dla sklepu Magento?

Odpowiedni hosting sklepu internetowego Magento jest bardzo ważnym wyborem, ponieważ to m.in. od niego będzie zależeć działanie Twojego biznesu online. Magento jest platformą, która daje praktycznie nieograniczone możliwości w konfiguracji e-sklepu, nie dzieje się to jednak bez kosztów. Funkcje Magento wymagają użycia dużej liczby zasobów, dlatego tak istotny jest dobór serwera, który sprosta wymaganiom systemu.

Jak wybrać hosting dla Magento?

Rodzaje hostingu sklepu internetowego

Poznaj 3 typy hostingu, które możesz wykorzystać przy okazji budowy sklepu online:

  1. Hosting współdzielony z dyskami SSD

    Małe sklepy nie mają dużych potrzeb hostingowych, dlatego dobrym rozwiązaniem jest wykupienie serwera współdzielonego. Jednak ze względu na wymagania Magento oraz fakt, że jest polecany głównie dla średnich i dużych sklepów, serwer współdzielony może być w tym przypadku złym rozwiązaniem. Dlaczego?

    Na serwerze współdzielonym Twój sklep internetowy będzie dzielił zasoby z wieloma różnymi stronami www. Sprawdza się to do momentu, kiedy żadna ze stron nie notuje bardzo dużej liczby odwiedzin. Jednak kiedy Twój „sąsiad” odnotuje większe obciążenie, Twój sklep może działać wolniej. Serwer zacznie się wieszać, a w skrajnym przypadku może nawet doprowadzić do tymczasowej niedostępności Twojego sklepu.

    Wymagania systemowe Magento 2 (więcej o nich w dalszej części artykułu) są szczególnie wysokie, zwłaszcza jeśli chodzi o zapotrzebowanie na pamięć RAM i procesor. Przykładowo zadania cron (czyli polecenia lub skrypty uruchamiane automatycznie w zaplanowanych porach na serwerze Unix i Linux) zużywają duże zasoby RAM-u, procesora oraz przepustowości operacji wejścia-wyjścia w celu generowania pamięci podręcznej.

    Tego typu zjawiska już same w sobie mogą wiązać się z wieloma wyzwaniami – na współdzielonej platformie potencjalne problemy zostałyby tylko spotęgowane. Z tego powodu nie opłaca się oszczędzać i warto zainwestować nieco więcej pieniędzy w hosting dla Twojego sklepu Magento, aby mógł działać płynnie i bez większych przerw.

  2. Wirtualny serwer prywatny (VPS)

    Serwer VPS będzie lepszym wyborem dla średnich i większych wdrożeń Magento. Charakteryzuje się tym, że w ramach jednego hostingu, otrzymujesz wydzielone i odizolowane od innych zasoby. Oczywiście zasoby takiego serwera są ograniczone, ale można je zmieniać i dostosowywać do potrzeb.

  3. Serwer dedykowany

    Hosting Magento na serwerze dedykowanym to najlepsze rozwiązanie. Otrzymujesz tu cały wydzielony serwer, który możesz dostosowywać do swoich potrzeb. Jest świetnym rozwiązaniem w momencie, kiedy Twój sklep internetowy notuje codziennie tysiące zakupów i jest bardzo rozbudowany.

Co warto wziąć pod uwagę przy wyborze serwera?

Przedstawiamy najważniejsze aspekty, które musisz wziąć pod uwagę przy wyborze serwera dla Twojego sklepu internetowego.

Pojemność serwera

Pojemność to jeden z istotniejszych parametrów serwera. Jest to miejsce na dysku do przechowywania plików konfiguracyjnych, poczty elektronicznej, ale także wszelkich narzędzi i modułów Magento.

Hosting sklepu internetowego zawsze powinien mieć większą pojemność niż w przypadku stron, m.in. ze względu na dużą liczbę plików multimedialnych.

Transfer serwera

Kolejnym ważnym parametrem jest transfer, czyli pula danych, która może zostać przesłana z serwera do klientów sklepu. Każde wyświetlenie plików przez klienta generuje transfer.

Prędkość wczytywania stron

Od prędkości wczytywania strony będzie zależało to, czy klienci pozostaną w Twoim sklepie internetowym i coś kupią, czy też nie. Dlatego na ten parametr trzeba zwrócić szczególną uwagę przy wyborze hostingu sklepu internetowego.

Na prędkość wczytywania stron wpływa wiele czynników, przede wszystkim sama optymalizacja sklepu internetowego oraz oprogramowanie, z jakiego korzystasz. Ważne będą tu również zasoby serwera jak RAM czy moc obliczeniowa procesora, ale także jego lokalizacja czy technologia, z jakiej korzysta – czyli pingi, trasa routingu, szybkość PHP czy MySQL.

Kopie bezpieczeństwa

Nawet najbardziej doświadczeni specjaliści mogą niekiedy popełnić prosty błąd, który ma poważne konsekwencje (np. przypadkowo usunąć z serwera bardzo ważne pliki). Często najprostszym i najskuteczniejszym sposobem na zaradzenie takim sytuacjom jest po prostu przywrócenie kopii bezpieczeństwa.

Gdy zatem wybierasz hosting dla Magento, weź pod uwagę częstotliwość wykonywania kopii bezpieczeństwa. Powszechną i sprawdzoną praktyką jest tworzenie ich przynajmniej raz dziennie.

Technologiczne wymagania serwerowe Magento 2.4.x

Wybierając serwer dla Magento, upewnij się, że będzie w stanie spełnić następujące wymagania techniczne:

  1. System operacyjny

    Linux x86-64. Systemy Microsoft Windows i macOS nie są obsługiwane.

  2. Pamięć operacyjna

    Zalecana ilość pamięci to 2 GB RAM. Gdy dysponujesz mniejszą wartością, warto skorzystać z pliku swap.

  3. Obsługiwane serwery www

    • Apache 2.2 lub 2.4,
    • nginx 1.8 lub ostatnia wersja główna.
  4. Baza danych

    • minimum MySQL 5.6,
    • Magento od wersji 2.4.7 wymaga MySQL 8.0 lub MariaDB 10.4 i wyższych.
  5. PHP

    Dla starszych wersji Magento 2.x zalecane są wersje PHP:

    • 7.1,
    • 7.2,
    • 7.3.

    Dla Magento 2.4.x zalecana jest wersja 7.4 i wyższe.

  6. Wymagane rozszerzenia PHP

    Adobe Commerce (standardowa płatna wersja Magento) wymaga m.in.:

    • ext-xsl,
    • ext-zip,
    • ext-zlib,
    • ext-gd,
    • ext-hash,
    • ext-iconv,
    • ext-fileinfo,
    • ext-filter,
    • ext-intl,
    • ext-json,
    • ext-bcmath,
    • ext-ctype,
    • lib-libxml.

    B2B for Adobe Commerce (moduł do Adobe Commerce skupiający się na funkcjach B2B) wymaga m.in.:

    • ext-intl,
    • ext-json,
    • ext-libxml,
    • ext-mbstring,
    • ext-bcmath,
    • ext-ctype,
    • ext-curl,
    • ext-dom,
    • ext-fileinfo,
    • ext-hash,
    • ext-iconv.

    Magento Open Source (darmowa wersja funkcjonująca w otwartym charakterze) wymaga m.in.:

    • ext-bcmath,
    • ext-ctype,
    • ext-curl,
    • ext-dom,
    • ext-fileinfo,
    • ext-filter,
    • ext-pcre,
    • ext-pdo_mysql,
    • ext-simplexml,
    • ext-tokenizer,
    • ext-xmlwriter,
    • lib-libxml.
  7. Cache

    Hosting Magento powinien być w stanie obsługiwać następujące technologie wspierające buforowanie:

    1. PHP OPcache – PHP OPcache przyspiesza działanie PHP, przechowując skompilowany kod bajtowy w pamięci współdzielonej.
    2. Memcached – Memcached może służyć jako szybki cache dla backendu.
    3. Redis – Redis to technologia open source, która służy do cachowania i przechowywania sesji. Wymagana wersja Redis to co najmniej 5.0 lub 6.0.
    4. Varnish – Varnish działa jako buforujący odwrotny serwer proxy HTTP, który przechowuje pliki w pamięci, co skraca czas odpowiedzi i zmniejsza użycie przepustowości sieci. Dla wersji Magento powyżej 2.4 zalecana jest wersja Varnish 6.x.

Jak dbać o bezpieczeństwo sklepu na Magento?

Fundamentem bezpieczeństwa sklepu Magento są:

  • certyfikat SSL – szyfruje wszystkie dane przesyłane między serwerem a użytkownikami. W przypadku sklepów internetowych, które przetwarzają wrażliwe dane odwiedzających, jest to konieczność. Wielu dostawców hostingu Magento ma w swojej ofercie takie certyfikaty, dzięki czemu ich instalacja jest znacznie łatwiejsza,
  • regularne aktualizacje – szybkie aktualizowanie wersji Magento, powiązanych technologii (jak PHP) czy wykorzystywanych rozszerzeń to dobre zabezpieczenie przed ciągle ewoluującymi zagrożeniami internetowymi,
  • silne hasła – silne i regularnie zmieniane hasła (najlepiej wygenerowane i przechowywane przez specjalne menedżery haseł) to podstawa bezpieczeństwa. Warto je także wesprzeć dodatkową warstwą zabezpieczeń jak np. weryfikacją dwuetapową.

Podsumowanie

Wymagania Magento już znasz, dlatego warto dobrać do niego odpowiedni hosting sklepu internetowego i na nim nie oszczędzać, gdyż ma on niezwykle duży wpływ na sukces Twojego biznesu. Masz do wyboru trzy opcje, z których zdecydowanie najlepsza to dedykowany serwer. Jest on w pełni konfigurowalny i nie musisz martwić się o jego działanie w przypadku np. wzmożonego ruchu w Twoim sklepie.

Zastanawiasz się nad wyborem hostingu?

Porozmawiajmy!