Rozwój start-upów- słownik pojęć
Słownictwo biznesowe związane z rozwojem start-upów i ich funkcjonowaniem przesiąknięte jest żargonem branżowym. Dlatego dla osób, które dopiero zaczynają interesować się tematem, przygotowaliśmy kompleksowy słowniczek z wytłumaczeniem poszczególnych fraz.
Anioły Biznesu
Zamożni ludzie, którzy zazwyczaj już na wczesnym etapie rozwoju start-upów decydują się wesprzeć go finansowo. Dla wielu początkujących start-upów to często złoty strzał i główny bodziec rozwoju.
B2B/B2C
B2B to usługi czy produkty kierowane do klienta biznesowego, a z kolei B2C to dobra sprzedawane klientom detalicznym. Dla przykładu – współpraca z hurtowniami to B2B, a sprzedaż przez Internet pojedynczych produktów to już B2C.
Bootstrapping
Finansowanie firmy z własnej kieszeni, bez żadnych inwestorów czy udziałowców. Z jednej strony daje to ogromną niezależność i pełną kontrolę, a z drugiej strony aspekt finansowy i ograniczone środki mogą być głównymi hamulcami w rozwoju start-upów.
CMS
System zarządzania treścią. Z reguły proste w obsłudze oprogramowanie, pozwalające tworzyć, rozbudowywać i aktualizować strony oraz serwisy internetowe. Do najpopularniejszych CMS-ów należą chociażby Wordpress, Drupal czy Joomla.
Churn rate
Określa procent klientów, którzy rezygnują z danej usługi/produktu, np. gdy firma zmienia model biznesowy i do korzystania wymagana jest płatna wersja. Pozwala określić lojalność klientów.
Freemium
Model biznesowy, w którym funkcjonalny produkt/usługa jest darmowa. To najczęściej podstawa, okrojona wersja, a włączenie dodatkowych opcji i pełna funkcjonalność dostępne są dopiero po uiszczeniu opłaty, a w rezultacie przejściu do wersji premium.
Growth hacking
Pojęcie związane z marketingiem i zdobywaniem klientów. Dynamiczne, kreatywne i niestandardowe alternatywy dla tradycyjnych sposobów pozyskiwania klientów. Wykorzystanie innowacyjnych metod takich jak kanały social media czy marketing wirusowy. Z kolei w przypadku obecnych użytkowników – nieustanne podtrzymywanie zainteresowania produktem/usługą.
Grywalizacja
Wprowadzenie do usługi/strony internetowej elementów rywalizacji, znanych bardziej z gier komputerowych czy sportu. To zdobywanie różnego rodzaju punktów czy odznaczeń za daną aktywność, np. liczbę komentarzy czy kupionych produktów. Często dla najlepszych jest dodatkowa nagroda np. w postaci rabatu.
Landing page
Czyli internetowa strona lądowania, najczęściej stworzona w jednym, konkretnym celu biznesowym. Równie dobrze może być to platforma konkursowa, strona promująca launch nowego produktu, jak i landing page oparty na prostym formularzu do zbierania leadów (najpopularniejsza forma).
MAU
Liczba użytkowników aktywnych w ciągu miesiąca – jeden z głównych mierników sukcesu w Internecie. Często KPI dla kampanii Google Adwords czy Facebook Ads.
MVP
Minimum Viable Product - jest to produkt z minimalną funkcjonalnością, pozwalający na zaspokojenie pewnej potrzeby rynkowej.
Outsourcing
Oddawanie części obowiązków zewnętrznej firmie, która specjalizuje się właśnie w tej wybranej dziedzinie, chociażby tworzeniu stron internetowych. Start-up może np. zlecić na zewnątrz stworzenie aplikacji dobremu software house’owi, mimo że ma w swoich szeregach programistów - mają inne zdania niecierpiące zwłoki, ważniejsze dla codziennego funkcjonowania firmy.
Pivot
Znacząca zmiana wcześniej założonego modelu biznesowego czy też biznesplanu, podjęta na podstawie obserwacji, doświadczenia czy też testów. Może być to np. zmiana grupy docelowej z młodych ojców na studentów. Kluczowe jest, aby ta zmiana miała korzystny wpływ na rozwój start-upu. Z kolei całkowita zmiana pomysłu na start-up nazywana jest „restartem”.
Retention
Wszelkie działania start-upu, które mają na celu utrzymanie już zdobytego klienta. Ważny będzie tutaj program lojalnościowy czy customer service na najwyższym poziomie. Określenie to można odnieść także do pracowników – sęk w tym, żeby potrafić utrzymać na stanowiskach tych najbardziej kompetentnych.
ROI
Zwrot z inwestycji. Bardzo popularny miernik sukcesu przy kampaniach Facebook Ads/Google Adwords. ROI = Zysk / Inwestycje. Im wyższy wskaźnik ROI, tym skuteczniejsze są dane działania reklamowe. Współczynnik ROI jest zależny także m.in. od marży za sprzedaż danego produktu.
Runda seed
Pierwsza faza zbierania środków na rozwój start-upów/idei. Można to utożsamiać z „zasianiem ziarna”. W dużej mierze od ilości zebranych pieniędzy zależy, czy zakiełkuje i przekształci się w prężny biznes.
SaaS
Software as a service. Model biznesu oparty na stałych, abonamentowych opłatach za dostarczanie usługi. Pozwala na wprowadzenie stabilizacji finansowej i estymowanie comiesięcznych wpływów na firmowe konto.
Seria B
„Druga runda finansowania” i jednocześnie wprowadzanie biznesu na wyższy poziom – to już nie tylko zarys i pomysł, ale realny kształt start-upu. Jeden z ostatnich etapów inwestycji w start-up.
Skalowalne
Jeśli coś jest łatwo skalowalne, to bez problemu da się przenieść to na inne realia biznesowe, np. na zagraniczny rynek. Pod względem skalowalności wyróżniają się przede wszystkim nowoczesne technologie, których wdrażanie w innych miastach czy państwach jest relatywnie łatwe, a większość rzeczy da się zrobić zdalnie.
Unicorn
Jako jednorożce traktowane były te start-upy, których wartość przekroczyła miliard dolarów. Obecnie jest ich już ponad 100, więc wprowadzono nowe określenie – decacorn, czyli start-up, którego wycena to już ponad bagatela 10 miliardów dolarów.
User onboarding
Proces wdrażania klienta, czyli pojęcie bezpośrednio związane z user experience. Pozwala odkryć użytkownikowi zalety danej usługi/produktu i jednocześnie pokazać, że jest mu ona niezbędna. To wytworzenie potrzeby, z której do tej pory użytkownik nie zdawał sobie sprawy.
VC
Venture Capital, czyli fundusze, które inwestują nawet w bardzo ryzykowne biznesy jeszcze na etapie idei. Najczęściej jest to opłata za procent udziałów. Runda seed, seria A czy seria B to ich czas inwestycji.
Jeśli brakuje Wam jakichś określeń lub któreś z nich jest niejasne, to piszcie do nas – tekst będzie na bieżąco aktualizowany!