Sprzedaż internetowa za granicę, czyli międzynarodowy e-commerce

Piotr Kujawa
Autor: Piotr KujawaCEO

Międzynarodowy handel internetowy stale rośnie. Czy uważasz, że wystarczająco nasyciłeś lokalny rynek? A może z góry ustaliłeś, że sprzedawane przez Ciebie produkty będą mieć lepsze powodzenie w innych państwach niż w Polsce? Tak czy inaczej, zapewne zastanawiasz się nad rozpoczęciem sprzedaży za granicę. W tym artykule poznasz 8 porad, które pomogą ci się przygotować do tego zadania.

Jak zacząć sprzedaż za granicę?

1. Wysyłka produktów za granicę

Wysyłanie produktów za granicę będzie łatwiejsze, gdy skorzystasz z usług uznanych przewoźników międzynarodowych, takich jak UPS, Fedex lub DHL. Podczas współpracy będziesz mógł także liczyć na ich doradztwo. Sprzedaż wysyłkowa i przepisy z nią związane mogą być bardziej skomplikowane, niż ci się wydaje. Upewnij się, że wypełniłeś deklarację celną. Tak długo, jak produkt jest legalny w kraju, do którego go sprzedajesz, wszystko powinno być w porządku. Jeśli chodzi o cło, to większość sprzedawców detalicznych pozostawia je nabywcy. Należy jednak zaznaczyć to w regulaminie, ponieważ klienci mogą być zdezorientowani, gdy niespodziewanie przy odbiorze produktu zostaną poproszeni o uiszczenie opłaty celnej.

2. Międzynarodowe i lokalne metody płatności

Wielu przedsiębiorców prowadzących międzynarodowy sklep internetowy, może spodziewać się, że skoro w Polsce najpopularniejszymi opcjami płatności są szybkie e-przelewy oraz karty płatnicze, to w miarę podobnie będzie to wyglądać w innych rejonach świata. Jednak w zależności od regionu preferencje kupujących na rynkach zagranicznych mogą znacznie się różnić.

Oto preferowane metody płatności w zależności od państwa:

  • Wielka Brytania, Francja, Belgia: karta debetowa,
  • Niemcy, Finlandia, Malezja: przelew bankowy online,
  • Holandia: iDeal,
  • Portugalia: Multibanco,
  • Rosja: E-wallet,
  • Szwajcaria: RatePAY,
  • Japonia: karta kredytowa,
  • Meksyk: Oxxo.

Dobór odpowiednich metod płatności w sprzedaży zagranicznej może być ważniejszy, niż się wydaje. Pomyśl o tym, jak sam byś się zachował na miejscu swoich potencjalnych klientów. Gdybyś kupował coś z zagranicy i nie miał przy tym dostępu do preferowanej przez siebie metody płatności, byłoby to dla Ciebie dużą niewygodą. Co gorsza – w takiej sytuacji zwykle można mieć też obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji. Podświadomie możesz uznać, że jeśli sklep nie pozwala na zapłatę w sprawdzony przez ciebie sposób, to pewnie jest coś z nim nie tak. Dlatego pamiętaj, że klienci z zagranicy mogą mieć inne preferencje, które są kluczowe przy finalizowaniu samej transakcji.

3. Potencjalne oszustwa w sprzedaży zagranicznej

Największym ryzykiem przy sprzedaży towaru za granicę jest oszustwo. Ma ono większe prawdopodobieństwo w takiej sytuacji, gdyż nieuczciwym klientom łatwiej jest uniknąć kary, gdy dokonują zakupów w zagranicznych sklepach. Wiele systemów przeciwdziałającym oszustwom, takich jak sprawdzanie adresów, nie działa w przypadku zagranicznych kart kredytowych. Możesz ocenić ryzyko oszustwa, kontaktując się z bankiem lub dostawcą usług płatniczych, które zaimplementujesz w swoim sklepie. Warto również porozmawiać z innymi firmami w Twoim sektorze, aby dowiedzieć się, czy nie napotykały podobnych problemów z nieuczciwymi klientami zagranicznymi.

4. Waluty w sprzedaży wysyłkowej za granicę

Ogólnie rzecz biorąc, klienci z zagranicy wolą płacić w znanej im walucie – najlepiej tej lokalnej. Niektórzy globalni dostawcy usług płatniczych pozwolą ci przedstawiać produkty w wielu różnych walutach. Jeśli masz taką możliwość, na pewno warto skorzystać z takiego rozwiązania. Jeśli nie możesz akurat sprzedawać produktów w swoim międzynarodowym sklepie internetowym w pożądanej walucie, skorzystaj z kalkulatorów, które dynamicznie przeliczają cenę na podstawie ostatnich kursów.

5. Uważaj na różnice kulturowe na rynkach zagranicznych

Jeśli podróżowałeś za granicę, prawdopodobnie doświadczyłeś w pewnym momencie szoku kulturowego. Postawy, zachowania, normy itd. różnią się w zależności od rejonu świata. Coś, co może być całkowicie akceptowalne w Polsce, w innym kraju będzie stanowić tabu. Takie problemy zwykle będą powstawać na tle marketingu oraz komunikacji Twojej marki. Mogą jednak dotknąć także kwestii sprzedawanych produktów.

Dla przykładu firmy Nike oraz Ben & Jerry's musiały przeprosić, gdy nazwały jedne ze swoich produktów „Black and Tan”. Przedsiębiorstwa te zapomniały sprawdzić, czy owa nazwa nie była już wcześniej przez kogoś używana na rynkach zagranicznych. Otóż okazało się, że „Black and Tan” to grupa paramilitarna, która tłumiła Irlandczyków podczas wojny o ich niepodległość na początku lat dwudziestych XX wieku. Zatem kiedy otwierasz się na sprzedaż za granicę, przeprowadź dokładną analizę unikalności nazw produktów oraz swoich wiadomości marketingowych, by nikogo nieświadomie nie urazić.

6. Wersje językowe Twojego sklepu

Sprzedaż zagraniczna często przysparza problemów w momencie, gdy jest prowadzona w wielu krajach, w których używa się różnych języków. Wtedy najwygodniej jest stworzyć kilka wersji językowych sklepu. Jednakże na tym etapie dużo międzynarodowych sklepów internetowych wpada w pułapkę błędnych tłumaczeń lub ich braku, niepoprawnych przekierowań czy problemów z działaniem poszczególnych rozszerzeń. Dlatego decydując się na sprzedaż towaru za granicę, dobrze przemyśl, ile wersji językowych sklepu potrzebujesz obecnie, a także ile będzie ci potrzebne w przyszłości. W ten sposób odpowiednio zaplanujesz stworzenie takiego sklepu.

7. Obsługiwanie klientów z zagranicy

Sprzedaż za granicę to nie tylko wysyłka produktów, maili z fakturą i potwierdzeniem nadania paczki do klienta. W przypadku sprzedaży wysyłkowej za granicę procesy związane ze zwrotami produktów czy reklamacjami mogą być o wiele bardziej skomplikowane, dlatego ważne jest, aby odpowiednio naszykować swoich pracowników na obsługę klienta zagranicznego. Pracownicy powinni nie tylko dobrze znać przepisy związane ze sprzedażą zagraniczną, ale także płynnie posługiwać się językiem obcym, aby w razie potrzeby móc udzielić profesjonalnej porady klientowi.

8. Marketing dla międzynarodowego sklepu

Sklep sam nie zacznie sprzedawać. Trzeba to powiedzieć głośno. Jeżeli myślisz na poważnie o sprzedaży na rynkach zagranicznych, musisz też solidnie zastanowić się nad marketingiem poza granicami kraju. Zadanie to nie będzie łatwe z wielu powodów – barier kulturowych, o których już wspomnieliśmy, językowych (slang, potoczne wyrażenia, powiedzenia) czy czysto geograficznych (możesz polegać głównie na marketingu online, aktywności outdoorowe będą trudniejsze do zrealizowania bez zagranicznych partnerów biznesowych). Wtedy warto zatrudnić specjalistę lub zespół specjalistów, którzy znają się na prowadzeniu działań marketingowych na rynkach zagranicznych, rozumieją potrzeby klienta, a także są w stanie stworzyć naturalne komunikaty, które zainteresują odbiorcę.

Sprzedaż za granicę – podsumowanie

Sprzedaż zagraniczna daje ogromne możliwości, ale trzeba odpowiednio przygotować się do tej decyzji. Zastosuj się do wspomnianych wyżej wskazówek, a z dużym prawdopodobieństwem unikniesz po drodze niepotrzebnych problemów.

Potrzebujesz sklepu wielojęzycznego?

Poznaj ofertę
Udostępnij artykuł: