Nowa wersja sklepu a zmiana domeny- czy to konieczność?
Są sytuacje, w przypadku których zmiana domeny sklepu internetowego jest konieczna. Może bierzesz tę opcję szczególnie pod uwagę, gdyż przeprowadziłeś duży redesign aktualnej platformy i chciałbyś, aby działała także na nowej domenie. Takie działanie ma swoje korzyści, ale może także doprowadzić do pewnych problemów. W tym artykule dowiesz się zatem, kiedy warto przenieść sklep na inną domenę, oraz jakie zagrożenia się z tym wiążą.
Zmiana domeny – kiedy warto?
Przyjrzyjmy się na początek, kiedy powinieneś rozważyć zmianę domeny:
Chcesz uniknąć kar od Google
Jeśli Twój sklep cierpiał z powodu ograniczeń nałożonych przez Google, z których praktycznie nie da się już wyjść, przeniesienie go na nową domenę będzie dobrym ratunkiem. Nie tylko zyskasz domenę z nową historią, ale i dzięki wcześniej przeprowadzonemu redesignowi sklepu stworzysz jego całkowicie nową wersję.
Przeprowadzasz rebranding
Możliwe, że stworzyłeś nową wersję sklepu, gdyż chcesz także zmienić swoją markę. Będzie to szczególnie przydatne podczas poszerzania zakresu działalności. Dla przykładu mały sklep mógł sprzedawać jedynie ubrania dla osób uprawiających jogę, stąd jego nazwa brzmiała jogaubrania.pl. Jednak z czasem poszerzył swój asortyment – w takiej sytuacji pozostanie przy starej nazwie, sugerowałoby potencjalnym klientom, że jego oferta jest znacznie węższa. Dlatego też zmiana domeny na ubraniadlasportu.pl będzie dobrym krokiem.
Znalazłeś znacznie lepszą domenę
Jeśli możesz w dobrej cenie kupić (lub niskim kosztem przejąć wygasającą) domenę o znacznie wyższym autorytecie, migracja będzie dobrym wyjściem. Pomoże ona zbudować Twoją markę oraz zagwarantować znacznie większy ruch.
Nie chcesz przyciągać nieodpowiednich klientów
Jeśli okazało się, że nazwa Twojej domeny kojarzy się odwiedzającym nie z tym, czego byś oczekiwał, lepiej będzie ją zmienić. Sprowadzanie na stronę sklepu osób, które szukają tak naprawdę czegoś zupełnie innego, doprowadzi do wysokiego współczynnika odbicia.
Chcesz dostosować domenę do nazwy firmy
Jeśli nazwa Twojego sklepu nie pasuje do domeny internetowej, może zdezorientować kupujących. Będzie tak zwłaszcza w przypadku, gdy sprzedaż internetową łączysz z tą fizyczną, a do tego lokalną. Obecnie 82% użytkowników smartfonów szuka na nich potrzebnych informacji, zanim odwiedzą sklep. Posiadanie domeny, która nie ma związku z Twoim sklepem, może skutkować wieloma straconymi możliwościami sprzedaży.
Zmiana domeny – problemy
Podczas migracji na inną domenę może dojść do wielu problematycznych sytuacji. Oto kilka z nich:
Ryzyko utraty jakościowych linków
Kiedy otrzymujesz linki do swojego sklepu w postach gościnnych, przy recenzjach produktów oraz na serwisach społecznościowych, bardzo wspierają one pozycjonowanie stron w internecie. Im posiadasz więcej linków wysokiej jakości na autorytatywnych stronach internetowych, tym bardziej prawdopodobne, że produkty z Twojego sklepu pojawią się na szczycie wyników wyszukiwania. Budowanie silnego profilu linków zwrotnych trwa miesiące lub lata. Niewłaściwa migracja strony może zniweczyć te wysiłki.
Utrata ruchu organicznego na wartościowe słowa kluczowe
Przy przenoszeniu contentu na nową domenę ponowne osiągnięcie przez niego poprzednich wysokich pozycji może zająć od 3 do 6 miesięcy, a nawet i dłużej. Utracony przez ten czas ruch to stracone zyski. Konkurencja zaś może wykorzystać ten okres, aby wybić się na zajmowane przez Ciebie wcześniej frazy.
Problem z duplikacją treści
Jeśli migrację zamierzasz realizować stopniowo i nie zamykać od razu sklepu na starej domenie, mogą pojawić się problemy z duplikacją contentu. Jeśli te same treści będą istnieć jednocześnie na obu domenach, Google zapewne uzna te ze starszej domeny za oryginalne i to właśnie je będzie przedstawiał wyżej w wynikach wyszukiwania. Na pewno negatywnie wpłynie to na pozycjonowanie sklepu.
Problemy z analityką
Raporty analityczne są jednym z kluczowych czynników, które pozwalają zrozumieć stan i wydajność Twojego sklepu internetowego. Umożliwiają one śledzenie ruchu organicznego oraz konwersji. Podczas zmiany domeny cała analityka zostanie nieco zaburzona, a dodatkowo będzie ją trzeba ponownie poprawnie zainstalować.
Konieczność zmiany firmowego adresu mailowego
Konieczne będzie utworzenie nowego adresu firmowego, czyli np. kontakt@twojadomena.pl. Może wprowadzić to nieco zamieszania w komunikacji, a niektóre wiadomości od osób mających w pamięci jeszcze stary adres, zapewne przepadną.
Podsumowanie
Jak zatem widać, zmiana domeny to trudny proces. Jest on tym bardziej skomplikowany w przypadku sklepów internetowych, gdyż zawierają one znacznie więcej treści oraz mają bardziej skomplikowaną strukturę niż zwykłe strony internetowe. Jeśli zatem nie masz bardzo poważnego powodu, który uzasadniałby zmianę domeny, lepiej nie podejmuj się tego zadania. Jeśli jednak zdecydujesz się na migrację, skorzystaj z usług dobrej firmy, która zapewni jak najmniej problematyczny transfer.