Konwersja w sklepie internetowym – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć?
Zakładając sklep internetowy można kierować się różnymi czynnikami, jednak najważniejszym z nich zawsze będzie zarobek i chęć i rozwoju biznesu. W języku sklepów internetowych często spotykamy się z terminem konwersja, czym on jest i w jaki sposób łączy się z powyższymi aspektami?
Konwersja – czym jest?
Rozpoczynając działalność sklepu internetowego stawiasz zapewne przed sobą różnego rodzaju cele, głównym z nich oczywiście jest zarabianie pieniędzy. Konwersja to nic innego jak realizacja Twoich celów. W analityce internetowej można wyróżnić dwa rodzaje konwersji. Makro konwersję, czyli cel główny, np. sprzedaż oraz mikro konwersję, czyli mniejsze cele, nie będące już sprzedażą, ale zbliżające Cię do osiągnięcia tego głównego celu. Będzie to np. zapis użytkowników do newslettera, pobranie aplikacji itp.
Konwersja to też pewien wskaźnik, mówiący Ci o tym, jaki efekt przynoszą Twoje działania marketingowe, dla sklepów internetowych jest to najzwyczajniej stosunek odwiedzin do zrealizowanych zamówień.
Konwersja a Google Analytics
Najważniejszy cel każdego sklepu internetowego, to jak już wspomniano sprzedaż produktów, mniejsze cele to np. umieszczanie recenzji przez klientów, rejestracja w sklepie czy zapis do newslettera. Kiedy cele konwersji zostaną już przez Ciebie wyznaczone, możesz zacząć mierzyć efekty poprzez Google Analytics. Tworząc nowy cel w GA możesz go określić poprzez 4 założenia, czyli miejsce docelowe, czas trwania, liczbę stron/ekranów na sesję oraz zdarzenie, czyli wykonanie określonej czynności na stronie. Kiedy cele zostaną już przez Ciebie utworzone, warto abyś zapoznawał się z raportami dotyczącymi ich realizacji. W raporcie Google Analytics dowiesz się, z jakich adresów URL została dokonana konwersja w Twoim sklepie; jakie kroki podjęli użytkownicy realizując cel; zwizualizujesz ścieżki prowadzące do konwersji; dowiesz się z jakich sieci konwersji dokonano. Zanim dojdzie do konwersji, czyli np. kupna produktu, klient przechodzi przez kilka ścieżek, warto je monitorować i udoskonalać, czyli np. zwracać uwagę na potencjalne błędy. Poprawnie skonfigurowane narzędzie Google Analytics sprawia, że mierzenie konwersji jest proste, podobnie jak badanie aktywności i zaangażowania użytkowników.
Jak zwiększyć konwersję?
Zwiększyć konwersję można na kilka różnych sposobów. Przede wszystkim zacząć należy od samej budowy sklepu internetowego.
Landing page
Potencjalny klient musi wiedzieć już po kilku sekundach co sprzedajesz, czyli strona główna musi być przejrzysta i atrakcyjna. Niech znajdą się na niej produkty, które najbardziej przykuwają uwagę, warto też właśnie na niej informować o wszelkich promocjach.
Nawigacja w sklepie internetowym
Kolejny istotny element z punktu widzenia użytkownika, to dobra nawigacja po sklepie. Klient już po wejściu na stronę główną, musi czuć się w Twoim e-sklepie jak u siebie, czyli znaleźć produkt w jak najszybszym czasie, inaczej zrezygnuje z zakupu w Twoim sklepie i zwróci się ku konkurencji. Elementy strony powinny być zatem intuicyjne.
Przedstaw produkt w korzystnym świetle
Twoje produkty są najważniejsze, dlatego zadbaj, aby ich opisy wyczerpywały informacje, ale nie zanudzały potencjalnego klienta. Wykonane zdjęcia powinny być profesjonalne, duże i wykonane w dobrej jakości. Warto, aby każdy produkt był sfotografowany z różnych perspektyw.
Sposoby płatności
Ilość sposobów płatności, jest dzisiaj coraz większa, a ciągle dochodzą nowe. Nie każdy może zapłacić w dany sposób, dlatego to Ty, czyli sprzedawca powinieneś dopasować się do klientów i zaproponować im jak największą ilość sposobów płatności. Dodatkowo nie chodzi jedynie o możliwości klienta, ale też o jego zaufanie do pewnych instytucji czy systemów, warto zatem współpracować z partnerem oferującym płatności online. Aktualnie największą liczbę sposobów płatności posiada PayU.
Recenzje produktów
Ludzie zazwyczaj nie kupują produktów całkowicie w ciemno. W zakupach bardzo im pomagają opinie i rekomendacje innych kupujących. Dlatego powinieneś zadbać o to, aby klienci chcieli recenzować Twoje produkty. Zachęcić ich można chociażby niewielką zniżką na kolejne zakupy.
Skrócony proces zakupu
Proces zakupu musi być prosty, dlatego warto pójść w One Page Checkout, jest to wtyczka oferowana dla wielu skryptów pod sklepy internetowe i powoduje, że cały proces zakupu dokonywany jest na jednej stronie, a klient nie musi przechodzić przez kolejne etapy, przeładowując kolejne podstrony, dzięki czemu zakup jest prosty i szybki.
Up selling i cross selling
Boksy zachęcające do zakupu zawsze powinny znajdować się przy Twoich produktach. Mogą być wykonane na dwa sposoby. Jednym z nich jest boks z podobnymi produktami, drugi z produktami, które mogą się przydać do danego produktu (np. przy zakupie telefonu, oferowane są akcesoria do niego). Obie metody mają swoje profesjonalne nazwy – up selling oraz cross selling.
Narzędzia do zwiększania konwersji
We wszystkich zadaniach, związanymi ze zwiększaniem konwersji możesz się wspomóc dodatkowymi narzędziami. Podstawowym z nich, służącym do jej mierzenia oraz analizowania jest wspomniany wcześniej Google Analytics. Istnieją jednak inne przydatne narzędzia.
Usabilla
Narzędzie to służy do przeprowadzania badań użyteczności strony internetowej. Usabilla pokazuje użytkownikowi wybrany fragment sklepu internetowego z zapytaniem, aby kliknął element na stronie, który uważa za najbardziej wiarygodny. W ten sposób, dzięki dodatkowym komentarzom od użytkownikom, jesteś w stanie zebrać dane na temat tego, co powinieneś poprawić na swojej stronie internetowej, a co już jest zbudowane w poprawny sposób.
MouseStats
MouseStats utrwala wizyty użytkowników w formie materiałów wideo. W ten sposób możesz dokładnie zobaczyć jak użytkownicy poruszają się w Twoim sklepie internetowym, gdyż przyjmujesz ich perspektywę.
UserZoom
Dzięki temu narzędziu możesz wykonać zdalne testy użyteczności, dzięki czemu pozyskasz bardzo szczegółowe dane na temat zachowań użytkowników w naturalnym kontekście. W ten sposób przetestujesz prototypowy projekt swojego sklepu internetowego. Użytkownicy, których zwerbujesz do testów są świadomi, że biorą w nich udział.
Wysoka konwersja sprzedaży jest głównym celem każdego sklepu internetowego, dlatego warto inwestować w jej rozwój, przeprowadzać badania i korzystać z narzędzi, które Cię w nich wspomogą. Raz zainwestowane pieniądze z pewnością się zwrócą z nadwyżką, powodując wzrost sprzedaży.