One Step Checkout – czy warto wdrożyć go w sklepie internetowym?

E-commerce to branża, która cały czas się rozwija. Sklepy internetowe prześcigają się w rozwiązaniach zastosowanych na stronie. Wszystko to, by zdobyć zaufanie klienta i sfinalizować zakup. Czy one step checkout rozwiązuje sprawę porzuconych koszyków? Zobacz, jakie znane marki na niego postawiły. Dowiedz się, jak wygląda wdrożenie. Zdecyduj, czy wprowadzić go w swoim e-sklepie. Przeczytaj artykuł.

One step checkout w sklepie internetowym

Na czym polega idea one step checkout?

Specjaliści e-commerce dążą do zmniejszenia liczby kroków w koszyku, która umożliwiłaby klientowi szybką finalizację zakupów. Im więcej kliknięć wymaga sklep, tym więcej pojawia się rozpraszaczy dla konsumenta, możliwości przerwania transakcji z różnych powodów. One step checkout to rozwiązanie, które minimalizuje ilość kroków w zasadzie do jednego. Cały proces zakupowy wyświetla się na jednej stronie, jednocześnie.

One step checkout – jak jest skonstruowany?

One step checkout nie wymaga kliknięć, by przejść do kolejnego etapu sprzedaży. Klient w jednym widoku widzi cały proces, jednocześnie wyświetla się koszyk zakupowy, dane do wysyłki, wybór dostawcy czy rodzaju płatności. Skonstruowanie takiego checkoutu nie należy do najłatwiejszych. To bardzo ważne, by proces był czytelny dla użytkownika. Umieszczenie szeregu informacji na jednej stronie i jeszcze zaangażowanie klienta, by wypełnił właściwe pola, jest wyzwaniem, które może się opłacić w formie zmniejszonej liczby porzuconych transakcji. Typowy one step checkout składa się ze wszystkich etapów na jednej stronie, jednak najczęściej są one graficznie wyróżnione w ten sposób, by cały proces był funkcjonalny i jasny dla klienta.

Czym się różni checkout jednoetapowy od wieloetapowego?

Checkout jednoetapowy nie wymaga kliknięć, by przejść do kolejnego kroku finalizacji zamówienia w sklepie internetowym. Klient od razu widzi wszystkie etapy, a po kliknięciu zatwierdza zamówienie. Często w procesie wieloetapowym konsumenci nie są świadomi np. opcji wysyłki lub płatności i dopiero po przejściu kilku etapów orientują się, że np. nie jest możliwa wysyłka zagraniczna czy płatność ratalna, co może powodować porzucanie koszyka. Zapominają czasami, jakie dane wpisali w poprzednim kroku, cofają więc transakcję. Checkout jednoetapowy nie budzi wątpliwości – użytkownik widzi cały proces jednocześnie.

One step checkout w sklepie internetowym – wady i zalety

One step checkout w sklepie internetowym ma swoje mocne i słabe strony. Skumulowanie zbyt wielu elementów na stronie może wprowadzić klienta w zakłopotanie. Na pewno jest to rozwiązanie, które musi być czytelne i przejrzyste. Na jednej stronie zawiera dużo ważnych informacji oraz prowadzi do finalizacji zamówienia, więc musi wzbudzać zaufanie konsumentów. Minusem jednoetapowego checkoutu jest na pewno brak przyzwyczajenia klientów do tego typu rozwiązania. Proces zakupu powinien być naturalny, dlatego ważne, by zbudować checkout w ten sposób, by mimo że znajduje się na jednej stronie i finalizacja wymaga jednego kliknięcia, klient czuł, że zna ten proces. Minusem rozwiązania jest mała ilość miejsca na stronie do zaprezentowania niezbędnych informacji, co wymaga odpowiednich rozwiązań graficznych i wiąże się z jeszcze jedną wadą – problemem z czytelnością procesu na tak małej przestrzeni.

Jeśli jednak checkout zostanie właściwie zaprojektowany, ta wada znika, a wręcz staje się zaletą. Widoczność wszystkich kroków w jednym widoku jest plusem dla klienta. Proces zakupowy staje się dla niego czytelny i daje poczucie bezpieczeństwa, dzięki odpowiedniemu poinformowaniu. Zaletą jest również szybkość finalizacji zakupów wiążąca się z brakiem kolejnych kroków, które zajmują czas konsumenta, rozpraszają go, budzą niepokój, a czasami np. przez problemy z łączem powodują niespodziewane przerwanie transakcji, pozostawiając negatywne wrażenie oraz niepewność.

Wady one step checkout:

  • niewiele miejsca do przedstawienia informacji,
  • przyzwyczajenie klientów do wieloetapowego procesu,
  • częste problemy z czytelnością procesu.

Zalety one step checkout:

  • szybka finalizacja zamówienia,
  • przejrzystość całego procesu,
  • zminimalizowana ilość szans na porzucenie koszyka,
  • oszczędność czasu klienta.

Przykłady checkoutu jednoetpaowego w e-sklepach

Coraz więcej sklepów decyduje się na checkout jednoetapowy, jednak wciąż jest ich niewiele na rynku. Takie rozwiązanie posiada chociażby Amazon. Platforma ma tak krótki proces finalizacji zamówienia, że zanim klient przemyśli zakup, już dostaje maila o przewidywanym czasie dostawy.

One step checkout - Amazon

Kolejnym przykładem jest Castorama. Realizacja zamówienia składa się ze standardowych etapów, do których przyzwyczajeni są klienci, ale znajdują się one na jednej stronie i sama realizacja zamówienia wymaga dokładnie jednego kliknięcia.

One step checkout - Castorama

Sklep internetowy Eobuwie posiada całkiem zgrabnie przygotowany proces zakupowy. Rozwiązania graficzne przełamują ilość informacji i powodują łatwiejszy odbiór. Strona zawiera dużo danych, ale jest czytelna i intuicyjna.

One step checkout - Eobuwie

Przykłady rozwiązań sklepów zagranicznych

Przykład nr 1:

One step checkout - przykład

Przykład nr 2:

One step checkout - przykład nr 2

Przykład nr 3:

One step checkout - przykład nr 3

Jak wdrożyć checkout jednoetapowy?

Wdrożenie w sklepie one step checkout nie jest skomplikowane, gdyż większość znanych platform posiada gotowe moduły. Na przykład Prestashop posiada Prestashop One Page Checkout Addon, który ma na celu zmniejszenie ilości porzucanych koszyków. W Magento również znajdują się gotowe rozwiązania. Magento One Step Checkout zajmuje się optymalizacją strony kasy. Wdrażając rozwiązanie, należy zwrócić szczególną uwagę na funkcjonalność i przejrzystość koszyka. Pamiętaj, że cały proces musi być czytelnie przedstawiony.

Podsumowanie

One step checkout nie rozwiązuje jak za pomocą czarodziejskiej różdżki problemu porzucanych koszyków. Powodów zostawiania koszyka w e-sklepie jest wiele np. brak opcji przyspieszonej dostawy lub preferowanej przez klienta płatności, konieczność rejestracji w sklepie czy dodatkowe ukryte koszty. Dzięki jednoetapowemu rozwiązaniu proces finalizacji jest krótszy, wymaga przeładowania mniejszej liczby stron, co zmniejsza szanse na przerwanie zakupów z powodów technicznych, czy daje mniej czasu na rozmyślenie się i wycofanie klientowi. Dobrze przygotowany widok koszyka i całego procesu finalizacji zamówienia na pewno przyniesie pozytywne skutki. Warto pomyśleć nad tym rozwiązaniem w swoim sklepie internetowym.

Myślisz nad stworzeniem nowego sklepu internetowego?

Poznaj naszą ofertę