Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Badania UX – jak przeprowadzić skuteczne testy użyteczności?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 10 min

Nie ma innego sposobu, aby dowiedzieć się, czy projekt strony lub aplikacji faktycznie zdaje egzamin niż oddać go w ręce użytkowników. Do tego właśnie sprowadzają się testy użyteczności. To obowiązkowe narzędzie w rękach zespołu UX. W poniższym wpisie przedstawimy ich rodzaje, podpowiemy, o czym warto pamiętać przy prowadzeniu takich badań i dlaczego warto poświęcać na nie czas.

Testy użyteczności

Testy użyteczności – co to jest? 

Testy użyteczności są podstawową metodą badania doświadczeń użytkownika podczas interakcji ze stroną internetową lub aplikacją.

W ich trakcie osoby, najczęściej reprezentujące grupę docelową projektu, wykonują zadania w obrębie witryny/aplikacji. Może to być np. dokonanie zakupu w sklepie, założenie konta albo znalezienie konkretnej informacji na stronie – ważne, aby zadanie odzwierciedlało faktyczne wzorce zachowań oraz cele użytkowników, którzy będą później korzystać z testowanego interfejsu.

Badaczy interesuje cały przebieg zadania: nie tylko to, czy uda im się dotrzeć do celu, ale też to, jakie ścieżki obierają badani, aby zrealizować zadanie, ile czasu im to zajmuje i na jakie trudności trafiają po drodze. W zależności od formy badania, uczestnicy dzielą się swoimi przemyśleniami w kwestionariuszach, w trakcie krótkich wywiadów lub – jeśli badanie przeprowadza się na żywo – komentują całą ścieżkę na bieżąco.

Celem testów użyteczności jest ocena tego, jak intuicyjny dla zwykłego użytkownika jest dany projekt i, oczywiście, namierzenie błędów.

Korzyści z badania UX

  • Testy użyteczności dostarczają feedback od osób, które kiedyś rzeczywiście mogą skorzystać z witryny lub aplikacji. I to jest największa wartość, jaką do projektu wnoszą badania z użytkownikami; dają perspektywę „kogoś z zewnątrz”, kto nie pracuje nad projektem jako designer czy developer. Szczególnie że zwykli użytkownicy mogą być wyczuleni na inne kwestie niż projektant, który pracuje nad interfejsem od miesięcy.
  • Badania dają również wgląd w to, jakimi ścieżkami faktycznie poruszają się użytkownicy po stronie i w jakie interakcje z nią wchodzą. A te mogą wyglądać nieco inaczej niż założyli wcześniej projektanci.
  • Wszystko jednak sprowadza się do tego, że badania UX pozwalają zidentyfikować błędy projektowe na wczesnym etapie prac, jeszcze przed przekazaniem projektu developerom. Zaoszczędzone w ten sposób czas i pieniądze można poświęcić na przykład na wdrażanie rozwiązań zaproponowanych przez użytkowników w trakcie testów.
  • Rozmowy z uczestnikami badań, czy nawet spontanicznie rzucane przez nich w trakcie wykonywania zadań komentarze, mogą dać odpowiedź nie tylko na pytanie „Czy strona jest użyteczna?”, ale też „Dlaczego tak/nie?”. To właśnie subiektywna perspektywa uczestników często pozwala wyjaśnić, co tak naprawdę stoi za wysokimi wskaźnikami odrzuceń, porzuconymi koszykami i innymi danymi liczbowymi. To też powód, dla którego testy UX warto czasem przeprowadzać także po wdrożeniu projektu.
  • Przy okazji, badania UX można też uznać za część działań QA (quality assurance). Uczestnicy badań są przecież, w pewnym sensie, testerami produktu i mogą pomóc w wychwytywaniu błędów – tym samym odejmując nieco pracy specjalistom od QA.

Rodzaje badań UX

Metod badania doświadczeń użytkownika jest sporo. Tak jak wspomnieliśmy, testy użyteczności są jedynie wycinkiem tej grupy, ale nawet one mogą wykorzystywać różne techniki.

  1. Moderowane testy użyteczności

    Czyli testy prowadzone na żywo, pod okiem wyszkolonego moderatora i w niemal laboratoryjnych warunkach, gdzie każdy uczestnik korzysta z takiego samego sprzętu.

    Najważniejszą cechą badań moderowanych jest to, że prowadzący je moderator nie tylko prowadzi uczestników przez zadania, ale może też na bieżąco zadawać im pytania, obserwować ich reakcje, mowę ciała. Gdy uczestnik trafi na jakiś problem projektowy – może od razu zareagować i wspólnie z nim spróbować go wyjaśnić; dlatego też moderatorzy w takich badaniach muszą sami być specjalistami UX.

    Testy moderowane pozwalają zebrać mnóstwo informacji na temat zachowań uczestników i dają szansę, aby na gorąco wypytać badanych o ich doświadczenia. Trzeba tylko pamiętać, że mowa o badaniu w warunkach idealnych... czyli niemających wiele wspólnego z rzeczywistością.

  2. Niemoderowane testy użyteczności

    W tym też tkwi przewaga testów niemoderowanych; prowadzonych zdalnie, na własnym sprzęcie i przy pomocy specjalnych programów do monitorowania aktywności na stronie. Po pierwsze, lepiej odzwierciedlają użyteczność projektu w naturalnych warunkach, a po drugie – zostawiają badanym większą swobodę w wykonywaniu zadań. Uczestnicy otrzymują taski do zrealizowania, a to, jak je wykonają, zależy już od nich. W efekcie badacze zyskują m.in. wgląd w to, jak w praktyce wygląda podróż po ścieżkach użytkownika.

    Wady? W porównaniu do testów prowadzonych pod okiem moderatora, badania niemoderowanie nie dostarczają aż tak szczegółowego feedbacku. Uczestnicy mogą oczywiście przesyłać swoje opinie, ale naturalnie nie będą one tak pogłębione, jak podczas rozmowy na żywo z moderatorem.

  3. Testy think-aloud

    Ciekawym wariantem moderowanych badań użyteczności są tzw. testy think-aloud. W ich trakcie uczestnicy są proszeni o to, aby na bieżąco opisywali podejmowane na stronie kroki, mówili o tym, dlaczego wchodzą w kolejne interakcje i dzielili się przemyśleniami oraz problemami.

    Taka technika świetnie sprawdza się jako uzupełnienie zwykłych testów użyteczności, dając wgląd w procesy decyzyjne, jakie towarzyszą użytkownikom podczas wizyty na stronie oraz w to, jak właściwie rozumieją projekt, z którym mają do czynienia.

    Poza testami użyteczności warto poznać też inne techniki badań UX, które wykorzystuje się do oceny doświadczeń użytkownika. Nie zalicza się ich stricte do badań użyteczności, ale bardzo dobrze się z nimi uzupełniają.

  4. Testy A/B

    Metoda polegająca na przedstawieniu użytkownikom (najczęściej losowo) kilku wersji tego samego interfejsu i ocenie, która z nich spisuje się najlepiej. Można do tego wykorzystać oceny samych użytkowników lub bardziej obiektywne miary, na przykład porównać współczynniki konwersji dla każdej wersji. Z testów A/B dowiesz się, co działa (lub nie) w Twoim projekcie, ale, w przeciwieństwie do testów użyteczności, nie usłyszysz dlaczego.

  5. Grupy fokusowe

    Czyli grupowe dyskusje, albo konfrontacje opinii, pod okiem moderatora. Grupy fokusowe w procesie projektowania UX wykorzystuje się rzadziej niż przy okazji badań marketingowych, ale mogą być przydatne we wczesnych fazach projektu; to dobry sposób, aby poznać potrzeby i oczekiwania grupy docelowej produktu.

  6. Wywiady pogłębione

    Pokrewną techniką są tzw. Individual in-Depth Interviews (IDI), czyli po prostu wywiady jeden na jeden z osobami z grupy docelowej. Podobnie jak grupy fokusowe, dają wgląd -– głębszy, ale o wiele bardziej subiektywny – w oczekiwania potencjalnego użytkownika. W UXowym procesie mogą sprawdzić się na etapie tworzenia person.

  7. Ankiety

    Ankiety są najprostszym i najtańszym sposobem, aby zebrać dane ilościowe o subiektywnych doświadczeniach użytkowników. Warto je potraktować jako uzupełnienie badań użyteczności lub testów A/B, gdzie uczestnicy ocenią swoje wrażenia; będą też dobrą metodą badawczą już po wprowadzeniu produktu na rynek, gdy zechcesz zebrać opinie na temat gotowej strony/aplikacji.

  8. Analizy map ciepła i nagrań sesji

    Czyli techniki, które pomagają zobaczyć, jak użytkownicy korzystają ze strony: gdzie wędruje ich kursor, które buttony najchętniej klikają, ile czasu spędzają na kolejnych ekranach. Zespoły prowadzące badania UX z reguły zbierają nagrania sesji przy okazji testów użyteczności, jako zapis realizacji zadania przez uczestników, chociaż można je wykorzystać też w samodzielnym badaniu.

  9. Eye tracking

    Kolejna ciekawa technika, która dosłownie polega na śledzeniu ruchu gałek ocznych badanego. Pozwala zaobserwować, jak użytkownicy skanują wzrokiem informacje na stronie; ani analiza heatmaps, ani typowe testy użyteczności nie dostarczają w tym konkretnym obszarze równie wiarygodnych danych.

Testy użyteczności (UX) – pytania

Aby otrzymać wiarygodne wyniki, zastanów się, na jakie pytania mają odpowiedzieć badani. Przede wszystkim testy UX powinny odpowiedzieć na pytanie, jaki jest powód odwiedzin strony przez użytkowników, co próbują osiągnąć, wchodząc na stronę oraz jakie inne witryny mogą spełnić te oczekiwania. Dobrze, gdyby testy UX pokazywały, z jakimi barierami spotykają się konsumenci, czego nie mogą znaleźć na stronie, czy nawigacja jest właściwa. Istotne jest również to, co przekonuje dane osoby do działania na stronie, jakie jej elementy motywują użytkowników do konkretnych zachowań. Ważnym pytaniem jest to, czy użytkownicy rozumieją dany produkt.

Jakich pytań unikać? Przede wszystkich tych sugerujących oraz niejasnych, które ostatecznie nie będą miały znaczenia dla wyników testów. Przykłady: „Czy strona WWW działała powoli?”.

O czym jeszcze warto pamiętać, przeprowadzając badania UX?

O czym warto pamiętać, przeprowadzając badania UX?

Zadbaj o logistykę

Przeprowadzając testy użyteczności, zastanów się nad ich lokalizacją, określ ich harmonogram, wybierz moderatorów. Jeśli decydujesz się na nagrywanie testów – co jest bardzo dobrym pomysłem, sprawdź sprzęt i oprogramowanie. Weź pod uwagę, że w testach zależy Ci zarówno na obrazie ekranu, jak i słowach oraz mowie ciała.

Etyka w badaniach UX

Wszystkie testy UX z zasady prowadzi się według podobnych norm, co zwykłe badania naukowe. To oznacza, że musisz zatroszczyć się o anonimowość uczestników i o to, aby ich wypowiedzi nie wyszły poza zespół badawczy. Pamiętaj o tym, aby zawsze przedstawiać badanym zasady testu oraz wyjaśniać, w jaki sposób zadbasz o ochronę ich danych.

Scenariusz badania user experience

Kiedy zastanowisz się, dlaczego i w jaki sposób chcesz przeprowadzić badania, zaplanuj, jak chcesz (bądź nie chcesz) przeprowadzić testującego przez stronę. Jeśli badanie ma być moderowane, potrzebujesz konkretnego scenariusza. Testujący potrzebują zadań do wykonania. Projektując scenariusze, pamiętaj o najważniejszych funkcjach serwisu.

Dokumentacja testów

Podczas badań UX warto dokumentować… praktycznie wszystko. W przypadku testów użyteczności dobrą praktyką jest: zapis sesji, nagranie rozmów (wraz z transkrypcją) oraz notatki dot. potencjalnie znaczących gestów i mowy ciała. Koniecznie zbierz też podstawowe dane osobowe – ale znów, pamiętaj o ich anonimizacji.

Badania UX i ich analiza

Wyniki testów UX warto analizować jak najszybciej. Nadaj priorytety najważniejszym błędom, które wymagają najszybszej reakcji. Pogrupuj podobne sytuacje razem. Nie zajmuj się każdym szczegółem testów. Wyniki badań UX powinny przekształcić się w plan działania. W swojej analizie uwzględnij także pozytywne aspekty.

Badania user experience – kiedy należy je przeprowadzać?

Organizując testy użyteczności stron internetowych, warto przeprowadzić je już na wczesnym etapie projektowania, ale tak naprawdę przydadzą się w każdym momencie działania strony. Zawsze znajdzie się coś do poprawy – warto dbać o wygodę klientów i ich pozytywne doświadczenia, bo to one budują wizerunek firmy. Satysfakcja klienta przekłada się na zysk firmy.

Warto brać pod uwagę, że jeden test użytkowników nie wystarczy. Dobrze sprawdzają się badania szczegółowe, w których skupiasz się na jednym bądź kilku aspektach witryny. Może interesować cię jedna funkcja i jej wpływ na produkt. Testuje się wtedy wybraną grupę pod danym kątem, innym razem sprawdzasz odrębny aspekt. By witryna była w pełni funkcjonalna i postępowa, badania użytkowników powinny stać się stałym elementem pracy nad stroną.

Testy użyteczności – podsumowanie informacji

Testy UX to nie jednorazowe przedsięwzięcie; warto regularnie sprawdzać, jak użytkownicy odbierają witrynę. Branża cały czas się rozwija, klient robi się coraz bardziej wygodny. Aby chciał korzystać ze strony, robić zakupy online w danym sklepie czy regularnie używać danej aplikacji, te rozwiązania muszą być funkcjonalne i spełniać jego potrzeby. W tym celu warto też wybrać skalowalny open source np. serwis Magento.

Badania UX muszą być skuteczne – tylko wtedy spełnią oczekiwania i przyniosą korzyści. Pamiętaj, by nie były zbyt ogólnikowe, nie sugerowały odpowiedzi, były przemyślane i logiczne, przeprowadzone na wiarygodnej grupie użytkowników; by informowały o celu badania, a co najważniejsze – zostały sprawnie, ale i szybko zinterpretowane. Strona www to żywy organizm i jej doskonalenie wymaga regularności.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA
Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA