Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Czym się kierować wybierając domenę dla strony firmowej lub sklepu internetowego?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Wydaje się, że wszystkie dobre domeny zostały już zajęte, w końcu internet w Polsce działa od 1990 roku, a na świecie jego początki sięgają sieci ARPANET, powstałej pod koniec lat 60. XX wieku. Pierwszy adres został zarejestrowany w 1985 roku, ale wiele z nich nadal jest wolnych, a dodatkowo ciągle powstają nowe rozszerzenia, dzięki którym dostępność ta jest jeszcze większa. Dobra domena to taka, którą klient zapamięta i znajdzie z łatwością stronę internetową Twojej firmy lub e-sklepu. Jak zatem taką domenę wybrać?

wybordomeny

Dobieranie domeny internetowej powinno kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim adres Twojej strony powinien być jak najkrótszy i prosty, ale logiczny. Czym mniej znaków do wpisania w pasek wyszukiwarki, tym istnieje mniejsza szansa, że Twój klient się pomyli. Domena musi być też łatwa do zapamiętania oraz zapisania, a także zawierać słowa związane z Twoją branżą (oczywiście, jeśli nie jest nazwą własną firmy) lub być nazwą firmy/sklepu. Najlepszym rozwiązaniem, jeśli zakładasz stronę www dla firmy w Polsce, będzie rozszerzenie .pl – polscy użytkownicy internetu mają do niego największe zaufanie.

Domena jako nazwa sklepu/firmy

Jeśli aktywnie działasz w internecie, to nie tylko powinieneś posiadać nazwę firmy w domenie, ale domena powinna stać się nazwą Twojej firmy. Wiele dużych marek postępuje w ten sposób, a ich domena staje się również logotypem. Tym sposobem szanse, że potencjalny klient zapamięta adres Twojej strony się zwiększają. Oczywiście jest to rozwiązanie dla nowopowstającej firmy. Jeśli już nie posiadasz tego luksusu i firma działa, to z pewnością ma swoją nazwę, wtedy najzwyczajniej zarejestruj domenę zawierającą nazwę Twojej marki. Oprócz domeny, na której Ci najbardziej zależy, np. z rozszerzeniem .pl, powinieneś zarejestrować również inne, dostępne rozszerzenia. Zwiększy to zabezpieczenie Twojej firmy przed cybersquattingiem w sieci, ale spowoduje również, że jeżeli potencjalny klient pomyli rozszerzenie to przejdzie na Twoją stronę.

wybordomeny

Domena z myślnikiem - czy to dobry pomysł?

Myślnik pomiędzy członami nazwy nie jest dobrym ruchem przy wyborze domeny. Kreska między członami może prowadzić do wielu nieporozumień. Jakich? Przede wszystkim taka domena może być mylona z identyczną domeną bez myślnika – zdarza się, że istnieją dwie strony internetowe czy sklepy o tej samej nazwie, ale specjalizujące się w różnych branżach. Błędne wpisanie adresu będzie skutkowało tym, że potencjalny klient trafi nie tam, gdzie chciał. Nie jest to jednak jedyna wada domeny z myślnikiem. Problematyczna będzie jej wymowa i promocja w mediach tradycyjnych. Samo literowanie adresu internetowego firmy w radiu jest skomplikowany, a do tego dochodzą długie, połączone myślnikiem słowa. Taki przekaz może być niezrozumiały dla klientów. Ten sam problem może Cię spotkać podczas rozmów telefonicznych. Dlatego, jeśli masz wybór, to nie decyduj się na domenę z myślnikiem.

Jaka końcówka dla domeny?

Istnieje wiele rozszerzeń domen i ta liczba ciągle wzrasta, ale wybierając rozszerzenie dla siebie powinieneś skusić się na .pl. Jest to rozszerzenie najbardziej popularne i przez sporą większość osób wpisywane z automatu i przyzwyczajenia. Oprócz tego postaraj się zająć swoją domenę z rozszerzeniem .com oraz .eu. Ludzie nie zapamiętują rozszerzeń, a jedynie nazwę witryny, dlatego wybieraj jedynie te najpopularniejsze.

rozszerzeniedomeny

Czego nie robić, wybierając domenę dla sklepu/firmy?

1.Nie używaj innych znaków niż litery z angielskiego alfabetu:

  • unikaj myślników
  • unikaj cyfr – są kłopotliwe przy wymawianiu adresu, obniżają potencjał do sprawnej optymalizacji SEO strony
  • zapisuj słowa zgodnie z wymogami ortografii, jeśli zatem nazwa Twojej firmy to bóbr.pl, zapisz ją bobr.pl, a nie bubr.pl

2.Długość domeny:

Średnią liczbą znaków w nazwie domeny jest przedział między 5 – 25 znakami. Istnieją krótsze nazwy, z dłuższymi jednak nie przesadzaj. Będą bardzo trudne do zapamiętania dla potencjalnego klienta.

3.Rejestrujesz słabą nazwę domeny tylko dlatego, że jest wolna? Nie rób tego.

4.Jeśli hasło, które zawiera Twoja domena jest zbyt pospolite, istnieje duża szansa, że klient nie zapamięta Twojego adresu spośród wielu, które brzmią podobnie.

Domeny w promocji za 0 lub 1 zł - czy warto?

Domena z popularnym rozszerzeniem .pl kosztuje około 12 zł za pierwszy rok oraz 50 zł za jej przedłużanie w kolejnych latach. Oferty domen za 0 zł lub inne tego typu promocje brzmią kusząco, ale pamiętajmy o czytaniu warunków umowy. Najczęstszą praktyką firm, które proponują rejestrację domen za 0 zł jest wysoka cena przedłużenia domeny po pierwszym roku usługi. Za pierwszy rok zatem nie poniesiesz żadnych kosztów, ale w kolejnym zapłacisz dwa razy więcej niż powinieneś, a czasem nawet więcej. Jeśli Twój interes kwitnie, z pewnością to zrobisz i przepłacisz - nie będziesz miał innego wyjścia.

Wybierając domenę pamiętaj również o oryginalności i kreatywności. Czym ciekawsza nazwa, tym istnieje większa możliwość, że przyciągnie do Ciebie więcej klientów.

Oceń wpis
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 12

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA