Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Strona internetowa przyjazna SEO – jak zacząć?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 5 min

Wysoka pozycja w wyszukiwarce internetowej ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojej strony. Codzienne doświadczenie pokazuje, że serwisy z TOP 10 Google’a cieszą się największą liczbą odwiedzin, pozostałe niestety przepadają w jednorodnej masie cyfrowych treści. Jak wyróżnić się na tle innych stron o podobnej tematyce i wznieść ją na szczyt rankingu? Dowiedz się, czym jest SEO i jak zacząć działania z jego zakresu, które ulepszą Twoją stronę.

strona www przyjazna seo

SEO – podstawy pozycjonowania stron internetowych

Przede wszystkim należy odróżnić pozycjonowanie stron od SEO (z ang. search engine optimization), gdyż wbrew powszechnemu rozumieniu nie są to pojęcia tożsame. Pozycjonowanie stron www to wszystkie działania, które mają bezpośredni bądź pośredni wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, a są to: content marketing, link building, analityka internetowa oraz właśnie SEO. Można więc powiedzieć, że SEO wchodzi w zakres pozycjonowania; jest jego podzbiorem.

Obszar SEO obejmuje zaś optymalizację treści na stronie oraz struktury i kodu źródłowego strony. Zobrazujmy te zależności równaniami: POZYCJONOWANIE = CONTENT MARKETING + LINK BUILDING + ANALITYKA + SEO natomiast SEO = OPTYMALIZACJA TREŚCI + OPTYMALIZACJA STRUKTURY I KODU. W niniejszym artykule skupimy się wyłącznie na zabiegach SEO, które w dużej mierze przesądzają o wyniku Twojej witryny w rankingu wyszukiwarki oraz znacząco pomagają zwiększyć ruch na stronie internetowej. Obecnie brak jakiejkolwiek, choćby elementarnej wiedzy na temat optymalizacji pod kątem SEO właściwie dyskwalifikuje stronę w wyścigu do TOP 10. Zobacz, jakie praktyczne umiejętności w tym zakresie warto opanować.

Słowa kluczowe a SEO– jak zacząć ich używać

Wyszukiwarki działają w taki sposób, by podsuwać użytkownikowi propozycje jak najlepiej dopasowane do jego oczekiwań. Oznacza to, że najwyżej na liście będą witryny, które odpowiadają na frazy najczęściej wpisywane w pasek wyszukiwania, czyli tzw. słowa kluczowe. Chodzi o to, żeby nasycić teksty oraz pozostałe elementy na stronie jak największą liczbą słów związanych z danym tematem – ich synonimów, różnych odmian i kombinacji. Ważne, żeby nie przesadzić pod tym względem. Zbyt duże nagromadzenie fraz kluczowych w przypadkowych miejscach wygląda nienaturalnie i może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Wybierając słowa kluczowe, kierujemy się m.in. intuicją i zasadą skojarzeń. Zastanów się, jakie zagadnienia mogą zainteresować odwiedzających, jakie pytania oraz hasła naprowadzają użytkowników na twój artykuł, produkt, usługę etc. Jak zacząć dobór fraz pod kątem SEO? Warto przy tym posługiwać się technicznymi narzędziami takimi jak Google Keyword Planner czy Google Trends, aby znaleźć konkretne słowa i przeanalizować, jak zmieniają się one w zależności od czasu i miejsca.

Znaczniki title i meta description, adresy URL

Tagi edytowane w kodzie HTML, inaczej zwane znacznikami - title oraz meta description – należą do najistotniejszych czynników, które rozpatruje algorytm wyszukiwarki. Są to również pierwsze elementy, na które zwraca uwagę użytkownik, kiedy otrzymuje wyniki wyszukiwania Dlatego ich optymalizacja pod kątem SEO jest bardzo ważna.

  • Title to tytuł strony, który wyświetla się pogrubioną czcionką nad adresem URL. Dobry title powinien mieć ok. 70 znaków, zawierać najważniejsze słowa kluczowe oraz przykuwać wzrok. W przypadku firmy może to być na przykład nazwa usługi – lokalizacja – nazwa firmy. Stawiamy na proste i czytelne hasła, przejrzystą informację w pigułce.
  • Meta description to krótki tekst poniżej linku, stanowiący opis witryny. Meta description ma około 160 znaków (Google czasem eksperymentuje z jego długością), także jest nasycony frazami kluczowymi, ma naturalną i konkretną formę. Zadaniem opisu jest zainteresować użytkownika, zasygnalizować rodzaj treści na stronie oraz zachęcić do kliknięcia w odnośnik. W tym celu warto umieścić w tekście przynajmniej jedno zdanie typu call to action. Samo description stricte nie ma mocy SEO.

Adres URL również trzeba zoptymalizować pod kątem SEO. Ograniczamy jego długość do maksymalnie 100 znaków, eliminujemy znaki specjalne typu ?, $, % oraz polskie znaki. Każdy link, zarówno adres strony głównej, jak i wszelkich podstron, musi zawierać informację o tym, czego użytkownik może się spodziewać, na przykład www.nazwafirmy.pl/kategoria/podkategoria. Ma to znaczenie nie tylko dla odwiedzającego witrynę, ale także dla bota wyszukiwarki.

Teksty i grafiki przyjazne SEO- jak zacząć ich skuteczną optymalizację?

Jeszcze jakiś czas temu sposób działania wyszukiwarek był mniej skomplikowany i ograniczał się do prostej analizy technicznej oraz wyłapywaniu słów kluczowych. Obecnie powszechny stał się model algorytmów tzw. user friendly, czyli nastawionych na wygodę i satysfakcję użytkownika, a więc faktyczną wartość merytoryczną i estetyczną strony. Dlatego, jeśli chcemy zdobyć wysoką pozycję w rankingu oraz – co trudniejsze – utrzymać ją, musimy zadbać o jakość treści i grafik w serwisie.

  • Teksty powinny być w miarę obszerne (oczywiście stosownie do tematyki), poprawne gramatycznie i stylistycznie, pisane językiem naturalnym dla grupy docelowej oraz całkowicie oryginalne. Istotny jest też aspekt wizualny: odpowiedni podział tekstu na akapity, tytuły oraz śródtytuły (wyraźnie nakierowujące na temat, zawierające słowa kluczowe), wypunktowania, rodzaj czcionki etc.
  • Grafiki mogą stanowić ozdobę treści, a czasem samą treść (tzw. infografiki). W obu przypadkach musimy wkomponować je właściwie w strukturę strony, zoptymalizować ich wymiary, a także wybrać obrazki atrakcyjne dla oka, kojarzące się z tematem. Dla bota wyszukiwarki ważna jest też „waga” grafiki, która wpływa na prędkość ładowania strony, oraz tzw. opis alternatywny obrazka, który jest odczytywany przez algorytm. Pamiętaj, żeby zdjęcia były unikalne lub pobrane z legalnych źródeł.

Artykuł przedstawia pobieżny zarys działań związanych z optymalizacją pod kątem SEO oraz podstaw pozycjonowania dla początkujących. Sugerujemy potraktować go jako wstęp do dalszego poszerzania wiedzy z zakresu marketingu internetowego, który niewątpliwie odgrywa dzisiaj bardzo istotną rolę.

Oceń wpis
4.5
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 13

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA