Pozycjonowanie i optymalizacja SEO sklepu Magento
Jeśli chcesz skutecznie prowadzić sklep internetowy, musisz być widoczny w sieci. Z tego powodu warto zdecydować się na taki CMS, który jest dobrze przystosowany do SEO. Takim systemem zdecydowanie jest Magento. Dzięki swojej wszechstronności sklepy Magento są bardzo popularnym rozwiązaniem e-commerce. W tym artykule podpowiadamy, jak uwolnić potencjał SEO, który drzemie w Twoim sklepie internetowym.
Pozycjonowanie Magento – na czym polega?
Pozycjonowanie Magento – na czym polega?
Jeśli chcesz zdobywać klientów, zawartość sklepu internetowego musi być odpowiednio indeksowana i organizowana przez wyszukiwarki internetowe. Można wymienić 3 główne filary SEO:
- kwestie techniczne – CMS, kod strony i optymalizacja techniczna wpływają na to, czy wyszukiwarkom łatwo jest analizować zawartość strony,
- content – jakościowe treści to ważny element, na podstawie którego wyszukiwarki ustalają wartość strony,
- autorytet – dwa poprzednie czynniki oraz linki decydują o tym, czy z punktu widzenia wyszukiwarki dana strona jest godna zaufania.
Przejdźmy do dokładnych funkcji, które pozwolą dostosować sklepy Magento 2 pod SEO.
Optymalizacja przekierowań adresów URL
Optymalizacja przekierowań adresów URL
Magento pozwala na szczegółowe zarządzanie przekierowaniami URL. Odpowiednie opcje możesz znaleźć w Sklepy > Ustawienia > Konfiguracja > Ogólne > Sieć:
Aby zastosować zmiany w przypadku konkretnych sklepów lub widoków sklepu, wybierz odpowiednią opcję w Widok sklepu (w tym przypadku ustawione na Domyślna konfiguracja). Pamiętaj, że konfigurowanie opcji w przypadku ustawień wysokiego poziomu (np. główny widok sklepu) wpłynie na wszystkie podporządkowane zestawy ustawień.
W Opcje URL znajduje się pole Dodaj kod sklepu do URL. Opcję tę należy pozostawić na domyślnym ustawieniu, czyli Nie. Dzięki temu adresy URL będą bardziej opisowe i łatwiejsze w czytaniu.
Kolejne pole, czyli Automatycznie przekieruj do bazowego URL, decyduje o tym, gdzie zostaną przekierowani odwiedzający, jeśli do Twojego sklepu będą trafiać bez określenia odpowiedniej subdomeny. Taka sytuacja ma miejsce, gdy klient np. wpisze adres www.xyz.pl i zostanie przekierowany do xyz.pl lub odwrotnie. Domyślnie opcja ta jest ustawiona na tymczasowe przekierowanie 302. Lepiej jednak zmienić ją na stałe przekierowanie 301, dzięki czemu moc nieodpowiednio wprowadzonych linków jest i tak przekazywana do właściwego URL.
Kanoniczne URL w przypadku produktów i kategorii
Kanoniczne URL w przypadku produktów i kategorii
Kanoniczne adresy URL to kolejny ważny element związany z pozycjonowaniem Magento. Podpowiadają wyszukiwarkom, którą podstronę należy indeksować, a którą zignorować. Jeśli zatem sprzedajesz produkt, który ma kilka wariantów, należy poinformować Google, aby indeksował samą podstronę produktu, a nie jego warianty.
Domyślnie korzystanie z kanonicznych adresów URL jest wyłączone. W takim przypadku stronę produktu można odwiedzić przez bezpośredni link do produktu (xyz.pl/produkt1) oraz URL uwzględniający kategorię (xyz.pl/kategoria1/produkt1). W takiej sytuacji obie strony rywalizują o uwagę wyszukiwarki internetowej, co nie powinno mieć miejsca.
Aby to zmienić, przejdź do Sklepy > Ustawienia > Konfiguracja > Katalog > Katalog > Optymalizacja dla wyszukiwarek:
Podobnie jak poprzednio, przed przystąpieniem do wprowadzania zmian, wybierz odpowiedni widok sklepu. Powinny Cię interesować dwie opcje:
- zastosuj meta tag Canonical dla kategorii,
- zastosuj meta tag Canonical dla produktów.
Zmień te wartości na Tak. Dzięki temu zarówno URL produktowe, jak i adresy określające kategorię, będą mieć jeden wspólny adres URL, co zapobiegnie niepotrzebnemu konkurowaniu między sobą o uwagę Google.
Zabezpieczenie przed duplikacją
Zabezpieczenie przed duplikacją
Wspomnieliśmy już, że nie wszystkie podstrony w witrynie powinny być poddawane indeksacji. Zaliczają się do nich na przykład podstrony bez unikalnej treści, z wynikami wyszukiwania lub podstrony z wariantami jednego produktu. Komunikowanie Twoich preferencji w kwestii indeksowania podstron jest zatem kluczowe dla SEO Magento.
Sklepy Magento domyślnie indeksują wszystkie podstrony, dlatego w kodzie strony warto dodać meta tag noindex, który, podobnie jak kanoniczne adresy URL, podpowie Google, czy zaindeksować daną podstronę, czy też nie. Możesz to zrobić w sekcji <head> witryny
Tag noindex jest szczególnie przydatny, kiedy chcesz uniknąć duplikacji treści. Kiedy w Twojej witrynie są podobne lub te same treści w kilku miejscach, nie wpływa to dobrze na proces pozycjonowania. Zastosowanie tagu noindex daje więc dużo korzyści – ukrywasz treści, których nie chcesz pokazywać w SERP-ach i działasz pozytywnie na SEO.
Meta tytuły i opisy
Meta tytuły i opisy
Tworzenie odpowiednich meta opisów to jeden z kroków do skutecznego pozycjonowania Magento. W ich treści powinna znajdować się fraza kluczowa związana z danym produktem oraz najlepiej zachęta do zakupu. Magento 2 umożliwia łatwe i przystępne edytowanie tych opisów. Jeśli jednak pozostawisz to pole puste, system automatycznie wybierze treść na stronie produktu, aby zawrzeć ją w meta opisie. Jak zatem edytować meta opisy? Przejdź do Katalog > Produkty lub Kategorie > Optymalizacja dla wyszukiwarek.
Jeśli z katalogu przejdziesz do Produkty, zobaczysz listę towarów w sklepie:
Gdy klikniesz jeden z nich, zostaniesz przekierowany do poświęconej mu całej strony. Przewiń niżej, aż znajdziesz sekcję Optymalizacja dla wyszukiwarek. Zastaniesz tam podobne pole jak w przypadku kategorii, gdzie także będziesz w stanie edytować meta opis.
Jeszcze istotniejszym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie Magento są meta tytuły. Powinieneś w nich zawrzeć słowa kluczowe, na które chcesz rankować. Pamiętaj, by całość była logiczna i nie odbiegała tematycznie od tego, co faktycznie przedstawia strona. W przypadku podstron produktowych jako meta tytuł podaj nazwę produktu i nazwę Twojego sklepu.
Nagłówki
Nagłówki
Pozycjonowanie sklepu Magento to również dbanie o strukturę nagłówków. Odgrywają one bardzo ważną rolę w SEO, jak również w ogólnym odbiorze sklepu przez klienta. Pomagają mu nawigować po stronie, a wyszukiwarce zrozumieć strukturę i temat treści. Aby upewnić się, że nagłówki w Twojej witrynie są poprawnie wdrożone, staraj się stosować do poniższych porad:
- nie wstawiaj zdjęć ani obrazków do nagłówka H1. Służy on do przekazania tematyki podstrony, dlatego powinien zawierać jedynie tekst,
- jedna podstrona powinna zawierać tylko jeden nagłówek H1,
- staraj się nie przekraczać limitu 60 znaków na nagłówek – treść jest dzięki temu bardziej czytelna,
- nie oznaczaj nazw produktów nagłówkami H2 na listingu produktów,
- zwracaj uwagę na nazwy produktów, kategorii i podstron, ponieważ gdy nie zmienisz ich ręcznie, Magento 2 użyje jako nagłówków H1,
- nie używaj nagłówków do oznaczania elementów, które są obecne na każdej podstronie w sklepie, np. wyszukiwarka lub stopka,
- buduj strukturę nagłówków w tekście zgodnie z poniższą ilustracją.
Mapa strony XML
Mapa strony XML
Mapa strony to plik, który zawiera listę wszystkich podstron w witrynie. Pomaga w ten sposób przeglądarce w przeszukiwaniu zawartości serwisu i indeksowaniu. To z kolei może przełożyć się na lepsze wyniki SEO sklepu na Magento. Aby umożliwić stworzenie mapy XML, przejdź do Sklepy > Konfiguracja > Katalog > Mapa witryny (XML) > Ustawienia budowania mapy. Zaznacz obok tej opcji Tak. W ustawieniach mapy możesz zmienić takie opcje jak częstotliwość, priorytet i ograniczenia pliku mapy strony. Naciśnij Zapisz konfigurację. Następnie przejdź do Marketing > SEO i wyszukiwanie > Mapa witryny. W sekcji Mapa witryny kliknij Dodaj mapę. Ustal nazwę pliku i kliknij Zapisz. By wygenerować mapę strony, kliknij przycisk Generuj.
Szybkość strony i Core Web Vitals
Szybkość strony i Core Web Vitals
Nie od dziś wiadomo, że szybkość strony ma znaczenie zarówno dla użytkownika, jak i dla Google. User experience odgrywa coraz istotniejszą rolę w pozycjonowaniu, dlatego należy o nim pamiętać przy okazji optymalizacji SEO Magento. Dzięki niemu możesz zwiększyć widoczność Twojej strony w sieci. Jakie metryki mierzą szybkość strony? Są to m.in. Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe, przygotowane przez Google. Ściślej mówiąc, jest to lista statystyk, które Google uważa za bardzo ważne dla użytkownika korzystającego z Twojej strony. Z czego składają się Core Web Vitals?
- Largest Contentful Paint (LCP) – renderowania największego elementu, który musi się wyświetlić użytkownikowi na pierwszym ekranie. Według wskazań Google optymalny wynik to mniej niż 2.5 sekundy,
- First Input Display (FID) – czas odpowiedzi na zachowanie użytkownika, np. kliknięcie odnośnika. Idealny czas to poniżej 100 milisekund,
- Cumulative Layout Shift (CLS) – mierzy, w jakim stopniu strona przesuwa się podczas ładowania. Dobry wynik nie powinien przekraczać 0.1.
Od marca 2024 roku wskaźnik FID zostanie zastąpiony wskaźnikiem INP – będzie on sprawdzał czas największego opóźnienia reakcji. Narzędziami, które mierzą Core Web Vitals, są np. GTMetrix, PageSpeed Insights czy Google Search Console.
Jak poprawić wyniki Core Web Vitals? Jest na to kilka sposobów.
- Zastosuj lazy loading obrazków – zdjęcia potrzebują więcej czasu na załadowanie ze względu na rozmiar. Lazy loading sprawia, że ładowane są jedynie zasoby, które aktualnie widzi użytkownik. Dzięki temu strona szybciej się wczytuje,
- usuń nieużywane pliki javascript i css – pliki, z których nie korzystasz, mogą wpływać na prędkość witryny. Dzieje się tak, ponieważ przeglądarka nie wie, co jest potrzebne do renderowania strony, a co nie. W konsekwencji analizuje wszystkie pliki, co może spowolnić Twoją stronę,
- zoptymalizuj zdjęcia i filmiki – zredukowanie rozmiaru zdjęć czy filmów jest bardzo ważne dla szybkości działania stron www. Do zmniejszenia wagi plików graficznych możesz użyć darmowych narzędzi, na przykład TinyPNG. Przemyśl również konwersję plików do lżejszych formatów – w przypadku grafik jest to webp.
Optymalizacja zdjęć produktowych
Optymalizacja zdjęć produktowych
Zdjęcia produktowe mają duży wpływ na pozycjonowanie. Magento umożliwia ich optymalizację i możesz to zrobić za pomocą kilku kliknięć. Pamiętaj o tagu alt, w którym możesz przemycić słowa kluczowe. Nie przesadzaj jednak, aby uniknąć keyword stuffingu. Tag alt powinien też być możliwie krótki i zwięźle opisywać obrazek. Nazwy plików zdjęciowych należy powiązać tematycznie z produktem, np czarny-sweter.jpg. Dzięki temu ułatwisz przeglądarce zrozumienie zawartości witryny i tym samym zwiększysz szansę na wypozycjonowanie swojego sklepu.
Blog, czyli SEO Content marketing
Blog, czyli SEO Content marketing
Pozycjonowanie sklepów internetowych to nie tylko optymalizacja techniczna witryny. Jakościowy content na stronie ma obecnie wielki wpływ na SEO. Magento nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Regularnie publikowane, wartościowe treści szybko zwrócą uwagę Google, które nagrodzi Twoją witrynę lepszą widocznością. Dlaczego warto przemyśleć blog jako narzędzie do pozyskiwania klientów?
- Zyskasz większy ruch – zwiększenie ruchu organicznego na stronie na pewno pomoże w generowaniu zamówień, a co za tym idzie – sprzedaży. Po wpisaniu frazy w przeglądarce, użytkownik, widząc Twój sklep na wysokich pozycjach, prawdopodobnie kliknie odnośnik i zapozna się z ofertą produktową,
- zwiększysz konwersję – przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów na stronę z pewnością zaprocentuje wyższym współczynnikiem konwersji,
- zbudujesz wizerunek eksperta – prowadzenie bloga internetowego daje okazję do pokazania Twojej wiedzy na dany temat – artykuły, poradniki czy baza wiedzy to dobre miejsca, które pomogą Ci zyskać zaufanie potencjalnego klienta i wspomóc pozycjonowanie sklepu na Magento,
- zyskasz lojalnych klientów – pisząc jakościowe treści, możesz z czasem zyskać lojalność wobec Twojej marki. Jak to działa? Jeśli potencjalny klient, szukając informacji np. o sprzęcie AGD, znalazł je na Twoim blogu, istnieje spora szansa, że przejdzie do sklepu i dokona zakupu. Jeżeli będzie zadowolony, poleci go znajomym, być może napisze opinię w internecie i zbudujesz w ten sposób bazę klientów.
Pamiętaj, że blog służy do zachęcenia potencjalnych klientów do przejrzenia oferty Twojego sklepu, dlatego nie wykorzystuj go jako narzędzia sprzedażowego, ani nie pisz nadmiernie o produktach, chyba że wymaga tego temat wpisu.
Dane strukturalne
Dane strukturalne
Dane strukturalne to informacje, które wyświetlają się na liście wyszukiwania Google. Dzięki nim możesz zachęcić potencjalnego klienta do wejścia na stronę i dokonania zakupu. Do danych strukturalnych, które możesz zawrzeć, zaliczamy m.in.:
- cenę,
- opinie klientów,
- krótki opis,
- dostępność.
Wdrożenie tych informacji ma duży wpływ na pozycjonowanie Magento. Umożliwiają one wzrost widoczności w SERP-ach i pozwalają utrzymać ruch na stronie.
Mobile-First Indexing
Mobile-First Indexing
W ostatnich latach popularność przeglądania internetu na urządzeniach mobilnych znacząco wzrosła. Z tego względu Google wprowadziło tzw. Mobile-First Index, czyli update, w wyniku którego podczas oceniania i indeksowania stron w pierwszej kolejności bierze pod uwagę to, jak prezentują się na smartfonach czy tabletach. Optymalizacja SEO sklepu na Magento powinna zatem uwzględnić działanie strony na urządzeniach mobilnych, ponieważ generują bardzo dużo ruchu na stronie. Jak dostosować stronę do Mobile-First Index?
- Zwracaj szczególną uwagę na błędy związane z indeksowaniem na urządzeniach mobilnych,
- popraw szybkość działania strony na smartfonach,
- przedstawiaj takie same treści, linki i zdjęcia na obu wersjach Twojej strony.
Podsumowanie
Podsumowanie
Platforma Magento ma wiele innych funkcji i narzędzi, które usprawniają skuteczne pozycjonowanie. Dzięki temu sklep założony na tym systemie jest w stanie przyciągać wielu klientów. Jeżeli dana funkcja nie jest domyślnie uwzględniona w rdzeniu Magento, możesz ją dodać za pomocą powszechnie dostępnych modułów, które w większości są płatne.