Jak dobrze prowadzić bloga firmowego?
Blog firmowy to nie tylko sposób na zwiększenie ruchu z wyszukiwarek. To jeden z Twoich najważniejszych kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami, za pomocą którego możesz pomagać im podejmować lepsze decyzje zakupowe i budować zaufanie do swojej marki. Jak prowadzić bloga, który będzie skutecznie napędzał sprzedaż i kreował Twój wizerunek jako branżowego eksperta?

Czym jest blog firmowy?
Czym jest blog firmowy?
Już dawno temu blog sam w sobie przestał być jedynie dziennikiem internetowym prywatnych osób. Z pewnością nie jest nim także blog firmowy, który czasami może wykazywać cechy dziennika, np. przy wpisach z konferencji branżowych, szkoleń czy życia firmy. Jednak nie o to w nim chodzi. Głównym celem bloga firmowego jest przedstawianie odpowiedzi na pytania, które potencjalnie mogliby zadać klienci. Oznacza to, że blog firmowy powinien dostarczać ludziom poszukiwanej przez nich wiedzy w przystępnej formie. Wiedza, którą zamieszcza się na blogu, nie musi dotyczyć jedynie oferty firmy – powinna skupiać się na tematach powiązanych z branżą, w której działasz, odpowiadać na wątpliwości i zapytania, które mogą interesować Twoich potencjalnych klientów.
Prowadzenie bloga firmowego w katalogu czy na subdomenie – co jest lepsze?
Prowadzenie bloga firmowego w katalogu czy na subdomenie – co jest lepsze?
Przed założeniem bloga zdecyduj, czy powinien zostać postawiony w subdomenie, czy w katalogu. Decyzja, którą podejmiesz, wpłynie m.in. na pozycjonowanie Twojej strony lub sklepu internetowego.
Blog firmowy w subdomenie
Subdomena jest nową stroną, a co za tym idzie, niezwiązaną z głównym serwisem (adres URL bloga w subdomenie wygląda następująco: blog.domena.pl). Kiedy publikujesz artykuły w subdomenie, musisz wiedzieć, że zamieszczane w nich linki oraz treści zoptymalizowane pod SEO będą miały niewielki wpływ na pozycjonowanie strony głównej. Unikalne treści nadal należy tworzyć, ale ich wartość nie wesprze SEO strony głównej w znacznym stopniu.
Blog w subdomenie ma jednak swoje zalety. Przede wszystkim błędy w linkowaniu bloga nie będą wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwania głównej domeny. Publikowane przez Ciebie posty mogą mieć szerszą tematykę, niekoniecznie związaną z pozycjonowaną stroną.
Blog firmowy w katalogu
Jeśli blog zostanie stworzony w ramach katalogu, to będzie należał do serwisu głównego i w taki sposób potraktuje go również Google (adres URL bloga w katalogu wygląda następująco: domena.pl/blog). Każde dodanie nowych treści na blogu będzie aktualizować Twój serwis, co spowoduje, że Google zarejestruje, że strona jest aktywna i zamieszczane są na niej nowe treści. Artykuły publikowane na blogu, które zostały zoptymalizowane pod kątem SEO, zaczną wspierać pozycjonowanie całej strony internetowej. Należy pamiętać, że prowadząc bloga firmowego w katalogu, nie można za mocno oddalać się od tematyki swojej działalności.
Co zatem wybrać?
Wszystko zależy od tego, na czym najbardziej Ci zależy. Jeśli będzie to pozyskiwanie wartościowego ruchu na stronę główną firmy z organicznych wyników wyszukiwania, to jak najbardziej zalecane jest założenie bloga w katalogu.
Jak pisać blog firmowy, aby odpowiadał na potrzeby klienta?
Jak pisać blog firmowy, aby odpowiadał na potrzeby klienta?
W kontekście bloga klient zawsze musi być na pierwszym miejscu. To on jest tutaj centralnym punktem wszystkich działań, wokół których powinny kręcić się podejmowane przez Ciebie czynności. To docelowy odbiorca tworzonego contentu, dlatego musi być nim zainteresowany. Tworząc strategię content marketingową bloga firmowego, trzeba przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytania:
- Co i w jaki sposób chciałby przeczytać/obejrzeć klient?
- Jakie odpowiedzi chciałby poznać?
- Jakich rozwiązań może szukać?
- Jakie frazy wpisuje w wyszukiwarkę?
Jeśli poznasz odpowiedzi na te pytania, będziesz jednocześnie wiedzieć, jak zbudować kompleksową strategię content marketingową i prowadzić bloga firmowego tak, aby wzbudzał zainteresowanie potencjalnych klientów.
Oczywiście warto próbować trafić do jak najbardziej różnorodnych grup targetowych i przewidywać, jakie informacje będą kluczowe dla klientów z różnego segmentu. Na przykład jeśli prowadzisz sklep ze sprzętem komputerowym, warto oprzeć prowadzenie bloga sklepowego nie tylko o treści dla zapalonych graczy, ale także dla laików w tej dziedzinie. Przecież nowy komputer może być np. komunijnym prezentem od rodzica czy chrzestnego, który kompletnie nie ma pojęcia o poszczególnych podzespołach, a szuka dobrego rozwiązania w konkretnej cenie. Natomiast doświadczonego gracza znacznie bardziej interesować będzie optymalne zestawienie karty graficznej z procesorem, które da najlepsze wyniki pod kątem wydajności.
6 porad, jak dobrze prowadzić blog firmowy
6 porad, jak dobrze prowadzić blog firmowy
Aby Twój blog firmowy dobrze prosperował, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Poniżej przedstawiamy 6 kluczowych aspektów, które warto uwzględnić.
Postaw na teksty poradnikowe
Każdemu z nas roku na rok coraz trudniej znaleźć pomysł na prezent dla rodziny czy swojego partnera. Wtedy zaczyna się poszukiwanie nowych idei i inspiracji, a jednym z głównych źródeł są poradniki na blogach sklepów internetowych. Użytkownicy wpisują wtedy konkretną frazę, np. „pomysły na prezent dla męża”, a Google oferuje im rozbudowaną listę tekstów poradnikowych. Warto dodac do tego grona również swój tekst i pomagać potencjalnym klientom rozwiązywać takie zagwozdki! Poradniki są też o tyle wdzięcznym rozwiązaniem, że można z nich linkować bezpośrednio do produktów, co może generować wyższy CTR.
Zaprezentuj się w roli eksperta
Bardzo ważne, by bez względu na wybrany rodzaj contentu w sklepie internetowym czy na stronie WWW przede wszystkim występować w pozycji eksperta. Jeśli ktoś szuka informacji branżowych i rozbudowanych tekstów na dany temat, to natychmiast powinien myśleć o Twoim blogu. A może jest zainteresowany produktem czy usługą, którą oferujesz, a jednocześnie brakuje mu kompleksowych informacji? Twoje treści powinny zaspokoić jego głód wiedzy.
Twórz content wywołujący dyskusje
Kolejnym skutecznym sposobem na prowadzenie bloga firmowego są dyskusje. Czasami w branży występują pewne tematy zapalne, tzw. triggery, które wyraźnie angażują odbiorców i zachęcaj ich do wejścia w interakcje z Twoimi treściami i wypowiedzenia się na dany temat. Jeśli masz zasoby, aby moderować dyskusję, to warto do niej zachęcać użytkowników. Oznacza to większy ruch i zaangażowanie, a jednocześnie zwiększenie szanse na przywiązanie klientów do marki.
Co z kolei może być takim tematem dyskusji? Dla fanów smartfonów bez wątpienia będzie to walka między Apple a resztą świata. Poprzez taki tekst, jeśli tylko nie wyrazisz zbyt wyraźnie kontrowersyjnej opinii, możesz zyskać zaangażowanych użytkowników, których zainteresuje Twój blog.
Pisz zgodnie z zasadami SEO
Choć prowadzenie bloga sklepowego nie jest już tylko sposobem budowania pozycji na poszczególne frazy w organicznych wynikach wyszukiwania, nie oznacza to, że należy takie podejście całkowicie odrzucać. Zarządzanie blogiem powinno obejmować szczegółową analizę najpopularniejszych dla danej branży fraz i uwzględnianie ich w długofalowym planie content marketingowym. Jeśli możesz prowadzić bloga firmowego w taki sposób, aby publikować na nim wartościowy content, który jednocześnie zwiększy ruch organiczny z wyszukiwarek oraz wywinduje sklep na wysokie pozycje w Google, to nie należy w żadnym wypadku z tego rezygnować.
Zadbaj o promocję bloga
Pamiętaj, że ruch na blogu nie musi pochodzić jedynie z Google! Możliwości jest więcej. Jeżeli Twoje profile na Facebooku, LinkedInie lub Instagramie tętnią życiem, czemu by nie zacząć udostępniać na nich swoich wpisów? Albo wykorzystywać fragmentów artykułów do tworzenia infografik/rolek/karuzel?
W podobny sposób możesz przyprowadzać na bloga subskrybentów swojego newslettera – na przykład podpinając pod każdą wysyłkę 1-2 teksty, które są powiązane tematycznie z promowanymi w newsletterze produktami. Dobrym pomysłem będzie też tzw. guest blogging, czyli publikowanie wpisów gościnnych na stronach innych autorów (choćby firm, z którymi współpracujesz), w których również będziesz odsyłać na własnego bloga.
Mierz efektywność działań
Do oceny skuteczności działań blogowych potrzebujesz tak naprawdę dwóch głównych narzędzi: Google Analytics oraz (głównie w kontekście SEO) Google Search Console. Co warto w nich śledzić?
- Jak wygląda ruch na blogu – ilu ma unikalnych użytkowników, ile odsłon mają poszczególne wpisy, jaki jest średni czas spędzany na stronie, ile wynosi bounce rate?
- Skąd czytelnicy trafiają na bloga – z wyników organicznych, z social mediów, z newslettera?
- Pod jakimi frazami w Google wyświetlają się Twoje wpisy? Na jakich pozycjach? Jak prezentują się na tle konkurencji?
- Czy ruch na blogu przekłada się na konwersje? Ile osób po przeczytaniu wpisu: zapisało się do newslettera, pobrało e-booka, skontaktowało się z Tobą, złożyło zamówienie?

Jak tworzyć skuteczne wpisy blogowe?
Jak tworzyć skuteczne wpisy blogowe?
Dobre treści to klucz do prowadzenia bloga firmowego. Dlatego właśnie powinieneś poświęcić dużo czasu na ich tworzenie i weryfikację. Poznaj kilka naszych porad dotyczących pisania bloga firmowego.
Wyznacz grupę odbiorców
Pisząc teksty blogowe, zawsze musisz wiedzieć, kto będzie je czytał. Grupę docelową warto przemyśleć na dwóch poziomach: całego bloga oraz pojedynczego wpisu.
W kontekście bloga dobrym pomysłem może być stworzenie 1-2 person, reprezentujących idealnych odbiorców Twoich treści. To pod nich możesz potem planować tematy publikacji (odpowiadając na pytanie „Co mój docelowy klient chciałby przeczytać?”) oraz język i ton komunikacji (swobodny i ciepły, a może bardziej fachowy, chętnie korzystający z branżowego żargonu?).
Pamiętaj o intencji użytkownika
Schodząc na poziom pojedynczych artykułów: zadbaj o to, aby każdy tekst odpowiadał na konkretną intencję (potrzebę) użytkownika. Właśnie takie podejście premiuje obecnie Google. Planując artykuł, dokładnie określ, jakiej informacji, rozwiązania lub inspiracji szuka ktoś, kto wpisał w wyszukiwarce frazę, pod którą chcesz się pozycjonować. A potem poświęć cały tekst na to, aby mu tej informacji dostarczyć w wyczerpujący sposób (bez schodzenia z tematu!).
Zadbaj o poprawną strukturę wpisu
Pisanie artykułów z pewnością będzie główną formą prowadzenia bloga firmowego. Poza wspomnianą już optymalizacją pod kątem wyszukiwarek teksty muszą przede wszystkim być napisane w przystępny sposób dla użytkowników, a także zachowywać jasną strukturę. Tekst powinien być podzielony na paragrafy, zawierać śródtytuły, wypunktowania, pogrubienia i podkreślenia – oczywiście w odpowiedniej ilości, aby nie stał się zbyt perswazyjny. Poszczególne partie tekstu mogą rozdzielać grafiki czy infografiki, które uatrakcyjnią artykuł lub w bardziej zrozumiały, obrazowy sposób wyjaśnią dane pojęcie albo podsumują zaprezentowany temat.
Publikuj systematycznie
Prowadząc bloga firmowego, należy również pamiętać o regularnym publikowaniu wpisów. Może Ci w tym pomóc stworzenie tzw. content calendara, o którym więcej powiemy w dalszej części artykułu.
Systematyczność jest ważna, bo pokazuje algorytmom Google, że Twój blog żyje. Jeśli chcesz wstawiać cztery teksty w miesiącu – zawsze lepiej jest je publikować konsekwentnie, co tydzień, niż „hurtowo”.
Różnicuj tematy
Teksty na blogu nie muszą być jednolite. Z jednej strony prowadzenie bloga firmowego może opierać się na wpisach z życia firmy, jeżeli zależy Ci np. na pozyskiwaniu nowych pracowników i prezentowaniu swojej kultury organizacyjnej. Drugie podejście to tworzenie treści eksperckich, o których już pisaliśmy – związanych z Twoją branżą i działalnością. W przypadku prowadzenia bloga sklepowego inspiracją mogą być także same produkty danej marki.
Tworząc strategię contentową dla bloga firmowego, pamiętaj, aby uwzględnić w niej podział tworzonych treści na kategorie. Będzie to korzystne nie tylko z perspektywy użytkowników, którzy szybciej odnajdą pożądane treści, ale również z punktu widzenia SEO.
Odpowiednio dobierz język i ton komunikacji
Jeśli przygotowujesz artykuł o tym, jak wybrać karmę dla małego kotka albo szykujesz świąteczny poradnik prezentowy – siłą rzeczy nie będziesz pisać tak samo, jakbyś zwracał się do szefa firmy, która właśnie wybiera software house do współpracy przy budowie strony internetowej.
Ale pamiętaj: nawet jeśli Twoją grupą docelową są prawdziwi profesjonaliści w swojej branży, wpis na bloga firmowego to nie artykuł naukowy. Zawsze staraj się pisać „po ludzku”, prostym językiem. Zwracaj się do odbiorcy bezpośrednio, na Ty; używaj strony czynnej zamiast biernej. Twój czytelnik trafił na bloga po konkretną wiedzę – raczej nie chce się wysilać, aby zrozumieć, co masz do przekazania.
Pisz unikalne treści
Czytelnicy cenią treści, które nie powielają niemal 1:1 informacji z innych blogów, za to mają do zaoferowania wiedzę, której nie znajdziesz tak łatwo na stronach konkurencji. Najlepsze teksty wnoszą do tematu oryginalne, autorskie obserwacje i wnioski, a jeśli to możliwe, popierają je konkretnymi danymi oraz praktycznymi przykładami.
Przy okazji, zawsze odradzamy przeklejanie na bloga treści wygenerowanych przez AI. Jako inspiracja sprawdzają się świetnie, ale pamiętaj, że takie teksty to w pewnym sensie „średnia” wyciągnięta z informacji, które już są w Google. O unikalności można więc zapomnieć.
Przygotuj kalendarz publikacji
Dobrze przygotowany content calendar potrafi bardzo ułatwić zarządzanie blogiem. Po pierwsze pozwoli Ci uniknąć powtarzania się tematów oraz zachować systematyczność publikacji. Po drugie – usprawni komunikację z resztą zespołu marketingowego oraz z copywriterem, który też musi z wyprzedzeniem zaplanować swoją pracę.

Zalety posiadania bloga firmowego – podsumowanie
Zalety posiadania bloga firmowego – podsumowanie
Prowadzenie bloga firmowego może stać się motorem napędowym ruchu na stronie, a co ważniejsze, integralną częścią procesu sprzedażowego. Co jeszcze daje Ci regularne planowanie i pisanie bloga firmowego?
- Potencjalny klient może poznać Twoją markę i dowiedzieć się więcej na temat jej działalności oraz produktów.
- Blog może zwiększać potencjał SEO Twojego sklepu internetowego oraz pozwala na wykorzystanie fraz z długim ogonem.
- Blog jest miejscem, dzięki któremu pozyskasz nowe linki do strony. Ciekawe wpisy spowodują, że klienci z większym prawdopodobieństwem podzielą się nimi na swoich stronach czy w mediach społecznościowych.
- Dzięki dodawaniu nowych wpisów na bieżąco aktualizujesz stronę w oczach Google, które widzi, że w witrynie cały czas „coś się dzieje”.
- Staniesz się dla swoich potencjalnych klientów ekspertem w danej branży. Rozwiązując problemy użytkowników, klienci będą bardziej ufać Twoim produktom.
- Wypromujesz swoje produktów, a wartościowy tekst, wzmocniony promocją, spowoduje przypływ nowych klientów.
Teraz już wiesz, jak dobrze prowadzić bloga firmowego i jakie korzyści dla Twojego biznesu mogą z tego wyniknąć. Pamiętaj jednak, aby przed jego wdrożeniem na stronę dokładnie przygotować strategię. Dzięki temu będziesz mieć większe szanse z bardziej doświadczonymi konkurentami.