Protokół http a https – jaka jest różnica między nimi?

Już w 2014 roku Google zalecił zmianę protokołu http na https. W ramach zachęty obiecał niewielki wzrost w rankingu witrynom z nowym protokołem. Zastanawiasz się, czy Twoja strona potrzebuje https? Przeczytaj artykuł. Dowiesz się, co to jest protokół https, czym różni się od http i jak zacząć go używać. Poznasz konsekwencje braku przejścia na protokół szyfrowany oraz dowiesz się, w jaki sposób wpływa on na SEO.

Protokół http i https

Co to jest protokół http?

Http (Hypertext Transfer Protocol) jest używany do przesyłania danych do przeglądarki internetowej z serwera. Umożliwia komunikację pomiędzy systemami i surfowanie po sieci. Dawniej był stosowany na niemal wszystkich stronach www, obecnie się od niego odchodzi, głównie ze względu na to, że informacje przesyłane za pomocą tego protokołu nie są szyfrowane. Protokół http nie pamięta poprzedniej sesji, skupia się na dostarczeniu informacji, nie na sposobie dostarczenia i tym, by był on bezpieczny.

Co to jest protokół https?

Protokół https (Hypertext Transfer Protocol Secure) jest w zasadzie rozszerzonym o zabezpieczenia protokołem http. Używa certyfikatu SSL do przenoszenia danych w celu zabezpieczenia np. transakcji internetowych. Uniemożliwia nieautoryzowanym użytkownikom na dostęp do danych. Informacje przesyłane przez https są szyfrowane.

Jaka jest różnica między http a https?

Główną różnicą między http a https jest certyfikat SSL. Https to protokół http z dodatkowymi zabezpieczeniami. Te zabezpieczenia są niezwykle ważne w przypadku witryn z poufnymi danymi użytkowników. Certyfikat SSL szyfruje informacje, przekładając je na kod, który, nawet jeśli zostanie przechwycony, nie może być odczytany przez osoby nieuprawnione. Dodatkową warstwę zabezpieczeń zapewnia certyfikat TLS, który powoduje integralność danych oraz uwierzytelnianie. TLS również jest obsługiwany przez protokół https. Dzięki tym certyfikatom połączenia są zabezpieczone.

Jaki wpływ na SEO mają http i https?

Posiadanie bezpiecznej witryny ma zaskakująco pozytywny wpływ na SEO. Oprócz tego, że już w 2014 roku Google, w celu zachęcenia właścicieli stron www do korzystania z bezpieczniejszej opcji, ogłosiło, że będzie faworyzowało strony z protokołem https, taka zmiana ma jeszcze inny, pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Na poprawienie pozycji witryny może wpłynąć fakt, że użytkownicy wiedzą, że jest ona bezpieczna, przez co chętniej z niej korzystają niż z konkurencyjnych stron bez certyfikatu SSL.

Według badania GlobalSign 84% konsumentów zrezygnowałoby z zakupu, gdyby dane zostały przesłane przez niezabezpieczone połączenie, a 82% osób w ogóle nie przegląda niezabezpieczonej witryny. Użytkownicy bardziej ufają bezpiecznym stronom, co wpływa pozytywnie na konwersje oraz ruch na stronie. Ponadto dzięki zachowywaniu danych witryny odsyłającej zwiększa się skuteczność Google Analytics.

Jednak należy również zwrócić uwagę, że aby przejście na https nie było ryzykowne dla SEO, trzeba pamiętać o kilku wskazówkach podczas przełączania się z protokołu http. Przede wszystkim:

  • poinformuj Google o przejściu z http na https, żeby szybciej osiągnąć obiecane przez Google wyższe rankingi,
  • zdecyduj, jaki certyfikat potrzebujesz i dla ilu domen,
  • używaj względnych adresów URL,
  • pamiętaj, aby nie blokować witryny HTTPS za pomocą plików robots.txt,
  • upewnij się, że zezwalasz wyszukiwarkom na indeksowanie,
  • najlepiej wykorzystaj narzędzia Google dla webmasterów bądź inne do monitorowania przejścia z http na https, by szybko reagować na ewentualne problemy.

Dlaczego warto przejść na protokół https?

Szyfrowanie jest niezwykle ważne w czasach tak wielu ataków hakerskich oraz przeniesienia niemal wszystkich wrażliwych danych do internetu. Za pomocą stron internetowych konsumenci monitorują swoje dochody, zarządzają życiowymi oszczędnościami, wykonują kosztowne operacje, przesyłają prywatne zdjęcia, maile, czy komunikują się zarówno z bliskimi, jak i partnerami biznesowymi. Ingerencja osób trzecich w przypadku wielu z tych operacji jest niebywałym zagrożeniem.

Protokół https pozwala na szyfrowanie całej komunikacji, łącznie z adresami URL, historią przeglądania oraz numerami kart kredytowych. I większość klientów ma tego świadomość, a jeśli nie, to pomaga im w tym Google. Chrome ostrzega użytkowników przed nieszyfrowanymi stronami, wyświetlając im niepokojący komunikat o niebezpieczeństwie danej strony. Co skutecznie odstrasza konsumentów. Bezpieczeństwo jest dużą zaletą i prowadzi do kolejnych korzyści dla strony. Witryny https osiągają lepsze wyniki w Google. Ruch na www i konwersja są lepsze właśnie dzięki zaufaniu klientów.

Jak zmienić http na https?

Proces przejścia z protokołu http na protokół https nie jest trudny, ale czasochłonny. Kroki, które należy podjąć:

  1. Wybierz typ certyfikatu SSL – warto mieć na uwadze, że Google zaleca korzystanie z 2048-bitowych certyfikatów. Certyfikat SSL można zakupić w firmie, z której hostingu korzystamy. Najczęściej taka firma pomaga z instalacją. Pamiętaj, aby przed instalacją wykonać – na wszelki wypadek – backup.
  2. Stwórz mapę URL – przejrzyj witrynę, przekieruj wszystkie linki z http na https.
  3. Zaktualizuj grafiki – upewnij się, że wszystkie obrazy i grafiki mają zaktualizowany adres.
  4. Zaktualizuj linki wewnętrzne – nie zapomnij o linkach, których używasz w narzędziach służących do automatyzacji marketingu, np. mailingów.
  5. Zaktualizuj linki zewnętrzne – pamiętaj o aktualizacji linków w social mediach i reklamach płatnych.
  6. Upewnij się, że narzędzia analizujące mają właściwe linki.
  7. Zaktualizuj przekierowania.
  8. Dodaj stronę ponownie w Google Search Console.
  9. Przygotuj plik robots.txt.
  10. Monitoruj pozycję swojej strony – skup się przede wszystkim na kilku najlepszych podstronach i je kontroluj.
  11. Przetestuj stronę – obserwuj przez kilka dni, jak wygląda ruch na stronie po wprowadzonych zmianach, sprawdź, czy czegoś nie pominąłeś.

Migracja z http na https polega przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich linków wewnętrznych i zewnętrznych. Jest dość pracochłonna, szczególnie przy dużych i rozbudowanych witrynach. Ale warto skrupulatnie ją wykonać.

Http czy https – podsumowanie

Https to obecnie standardowy protokół. Jest coraz mniej stron korzystających z http. Jeśli Twoja witryna pobiera jakiekolwiek dane od użytkowników, warto przejść na protokół https. Bezpieczeństwo klientów jest kluczową sprawą. Bezpieczeństwo nie tylko danych takich jak numery kart, piny czy dane osobowe, ale i możliwość swobodnego surfowania po stronie, które daje certyfikat SSL. Pamiętaj, że przejście na protokół https jest jednym z czynników pozytywnie wpływających na SEO. Jeśli chcesz, żeby Twoja strona była bezpieczna, pozytywnie odbierana przez użytkowników i pojawiała się coraz wyżej w rankingach Google – pierwszym krokiem do tego jest przejście na protokół https.

Potrzebujesz bezpiecznej strony lub sklepu?

Poznaj naszą ofertę