Pozycjonowanie i optymalizacja SEO stron na Drupal CMS
Pozycjonowanie Drupal może być znacznie łatwiejsze, jeśli zdecydujesz się skorzystać ze specjalnie przygotowanych modułów. Domyślnie w rdzeniu Drupala nie jest dostępna duża liczba rozwiązań wspomagających optymalizację SEO, dlatego warto rozszerzyć jego możliwości o dodatkowe narzędzia, które ułatwią Ci pracę nad serwisem.
Drupal oferuje szerokie możliwości konfiguracji i optymalizacji technicznej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w optymalizacji stron na tym CMS-ie, wiemy, że początki działań SEO mogą być wyzwaniem. Warto zatem sięgnąć po pomoc i skorzystać z rad ekspertów. Przygotowaliśmy subiektywny przegląd kluczowych modułów dla Drupala 9 i 10, z których sami na co dzień korzystamy i zachęcamy do wykorzystania w swoim projekcie. Wszystkie pochodzą z serwisu drupal.org i są aktywnie wspierane i rozwijane.
Metatag
Moduł Metatag pozwala ustawić meta tagi w obrębie całej witryny. Jest to ważne w kontekście SEO, gdyż dobrze skonstruowane meta tagi mogą mieć wpływ na zwiększenie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce. Jakie meta tagi można ustawić za pomocą tego modułu? Spójrzmy na kilka przykładów:
- meta title – element kodu HTML określający tytuł strony. W wynikach wyszukiwania wyświetla się jako klikalny nagłówek. Meta title jest jednym z najważniejszych czynników w SEO;
- meta description – krótka informacja, mówiąca użytkownikom, co znajdą pod danym linkiem. Opcja dodania meta description w Drupalu znajduje się bezpośrednio pod meta title;
- canonical tag – znajduje się w sekcji <head> witryny i w kontekście SEO pozwala uniknąć duplikacji treści. Canonical tag możesz znaleźć po kliknięciu listy rozwijanej „Zaawansowane”;
- Open Graph i Twitter Cards – dzięki wdrożeniu tych tagów, będziesz miał większą kontrolę nad tym, jak wygląda Twoja strona, kiedy zostanie udostępniona w mediach społecznościowych;
- tag Robots – podobnie jak canonical tag, znajduje się w sekcji <head> strony. Wskazuje, które witryny mają być indeksowane bądź ignorowane przez wyszukiwarki.
Schema.org
Moduł Schema.org rozszerza możliwości opisanego powyżej modułu Metatag. Zawiera kilkanaście rodzajów danych strukturalnych, które można dodać do witryny, m.in.:
- Schema Breadcrumbs – służy do oznaczania tzw. okruszków danymi strukturalnymi w wynikach wyszukiwania;
- Schema FAQPage – wzbogaca Twój wynik wyszukiwania w Google o tzw. sekcję FAQ;
- Schema Logo - wskazuje logo organizacji;
- Schema Product - wyświetla informacje m.in. o cenie produktu oraz dostępności. Funkcja kluczowa dla e-commerce;
- Schema NewsArticle – oznacza artykuły informacyjne, czyli tzw. newsy.
Szerzej na temat danych strukturalnych piszemy w naszym e-booku, który możesz za darmo pobrać tutaj.
Simple XML Sitemap
Simple XML Sitemap pomaga w generowaniu mapy strony, która ułatwia przeszukiwanie i kategoryzowanie witryny przez wyszukiwarki. Dzięki opcji tworzenia map dla witryn wielojęzycznych, sitemapy generowane przez moduł są zgodne ze standardami Google.
RobotsTxt
Plik robots.txt umożliwia wyraźne określenie, które strony mają być indeksowane lub ignorowane przez wyszukiwarki. Moduł SEO RobotsTxt ułatwia generowanie tych plików. Jest szczególnie przydatny, kiedy prowadzisz wiele stron na jednej instalacji i do każdej z nich potrzebujesz osobnego pliku robots.txt.
Easy Breadcrumb
Moduł Easy Breadcrumb pozwala na uwzględnienie bieżącej nazwy URL oraz nazwy witryny w tzw. okruszkach. Ułatwia to użytkownikowi nawigowanie po stronie, a Googlebotowi zrozumienie jej zawartości.
Pathauto
Moduł Pathauto pomaga przy konfigurowaniu adresów URL przyjaznych zarówno dla użytkowników, jak i dla Google. Drupal zazwyczaj nadaje Twojej stronie adresy URL typu: „smartbees.pl/component/content/article?id=2&itemid=128”, co nie jest korzystne ani dla użytkownika, ani dla wyszukiwarki. Dzięki Pathauto, ścieżka może wyglądać w ten sposób: smartbees.pl/blog/pozycjonowanie-i-optymalizacja-seo-stron-na-drupal-cms. Adres wygląda lepiej dla oka i pozwala Google lepiej zrozumieć zawartość strony.
Redirect
Przekierowania w SEO są bardzo ważne, szczególnie kiedy stworzyłeś nową domenę i nie chcesz, by klienci, wpisując stary adres, trafiali na błąd 404. Przykładowo, Twoim poprzednim adresem było playmobile.pl i zmieniłeś je na play.pl. Dzięki przekierowaniu ustawionemu za pomocą modułu Redirect, osoby wpisujące w pasku adresu przeglądarki playmobile.pl znajdą się na play.pl. Poprzez ten zabieg nie tylko sprawisz, że użytkownicy trafią pod nowy adres, ale także przeniesiesz moc SEO poprzedniej domeny do nowej.
Przekierowania w module Redirect można dokonać również między poszczególnymi adresami URL, np. w momencie gdy dany produkt został wyprzedany i chcesz kierować użytkownika na inną podstronę.
Bardziej szczegółowe informacje nt. modułu Redirect znajdują się w naszym e-booku poświęconym SEO na Drupalu.
Redirect404
Moduł Redirect404 znajduje się w paczce modułu Redirect. Dzięki niemu możesz monitorować adresy URL, na których widnieje błąd 404. Lista takich adresów dostępna jest w sekcji „Fix 404 pages” w panelu administracyjnym Drupala. Dodatkowo, po wejściu na podstronę masz możliwość ręcznego dodania przekierowania.
Search404
Ten moduł również pomoże Ci wyeliminować błędy 404. Gdy użytkownik wprowadzi adres URL prowadzący do strony 404, moduł automatycznie wykona wyszukiwanie wraz ze słowem kluczowym powiązanym z wpisywanym adresem. Następnie pokaże wyniki przeprowadzonego wyszukiwania zamiast samej strony 404. Dlaczego jest to przydatne? Moduł pozwala zatrzymać na stronie użytkownika, który po zobaczeniu błędu 404, najprawdopodobniej opuściłby witrynę.
Hreflang
Jeśli prowadzisz stronę wielojęzyczną, koniecznie zadbaj o atrybuty Hreflang. Ten moduł dodaje je automatycznie i informuje wyszukiwarkę, że jest to witryna z taką samą treścią, ale w różnych językach. Z perspektywy SEO jest to istotne, ponieważ pomaga dotrzeć do odbiorców, którzy wpisują frazy w danym języku.
SEO Checklist
SEO Checklist jest prostym narzędziem, które znacząco ułatwia pozycjonowanie strony na Drupalu. Chociaż nie wpływa bezpośrednio na pozycję witryny w wyszukiwarce, zawiera listę najważniejszych działań, które należy podjąć, aby serwis był dobrze zoptymalizowany pod SEO. Dodatkowo pozwala śledzić, czy dana czynność została wykonana oraz podaje dokładną datę ukończenia. Ten moduł SEO jest bardzo przydatny, jeśli za stronę internetową odpowiada kilka osób.
Link Checker
Moduł Link Checker ma za zadanie regularnie skanować Twoją stronę internetową w poszukiwaniu popsutych linków. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście SEO, ponieważ jeśli na witrynie znajdują się niedziałające linki, może to przyczynić się do spadków w wynikach wyszukiwania. Link Checker wyświetla zepsute linki w sekcji „raporty” oraz na stronie edycji tekstu, co pozwala na szybką korektę.
Google Analytics
W celu analizy, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę, skąd do Ciebie trafiają i co robią na Twojej witrynie, z pewnością użyjesz Google Analytics. Ten moduł obsługuje Google Analytics 4, a wśród funkcji, które dodaje, można wymienić m.in.:
- monitorowanie, jakie pliki są pobierane z Twojej strony,
- zaawansowane śledzenie domen,
- wsparcie dla Google AdSense,
- dodawanie niestandardowych fragmentów kodu.
Pozycjonowanie strony opartej o Drupal CMS - o czym pamiętać?
Działania SEO to proces, który wymaga czasu i konsekwencji. Wymienione moduły są bardzo ważne w kontekście pozycjonowania Twojej strony na Drupalu, jednak by w pełni zoptymalizować domenę, potrzebujesz wykonać kilka istotnych czynności:
- Link building – zadbaj o to, by Google zauważyło Twoją witrynę. Pisz ciekawe artykuły, publikuj je na cenionych portalach wraz z linkami do strony. Pamiętaj także o linkowaniu z innych źródeł - katalogów, forów, blogów itd.
- Content marketing – roboty Google zwracają uwagę na wartościowy content, dlatego tak ważne jest regularne dodawanie treści, np. wpisów blogowych. We wpisach koniecznie stosuj frazy kluczowe, które pomogą Ci wypłynąć na konkretne zapytania w SERP-ach.
- Linkowanie wewnętrzne – pamiętaj o zamieszczaniu linków wewnętrznych, ponieważ, podobnie jak frazy kluczowe, są w stanie poprawić wyniki twojej witryny w wyszukiwarce Google.
- Optymalizacja techniczna – wykorzystaj moduły opisane powyżej, by dodać m.in. meta tagi, stworzyć sitemapę czy wygenerować plik robots.txt.
- UX – optymalizując witrynę pod SEO, warto zwrócić uwagę na działanie strony. User experience jest dla Google bardzo istotny. Z tego względu należy zadbać o prędkość ładowania strony, jak i responsywność – Google premiuje serwisy, które szybko się ładują oraz dobrze wyświetlają się zarówno na mniejszych ekranach smartfonów, jak i monitorach komputerów.
Podsumowanie
Jak widzisz, optymalizacja strony na Drupalu składa się z wielu elementów i niezbędne jest skorzystanie z modułów. Wszystkie są darmowe i dostępne na drupal.org, więc działania SEO proponujemy zacząć właśnie tam.
W ramach podsumowania przedstawiamy listę najważniejszych modułów kompatybilnych z Drupalem 9 i 10 razem z ich zastosowaniem:
- wykrywanie błędów 404 na stronie - moduły Redirect i Search404,
- dodawanie meta tagów - moduł Metatag i jego rozszerzenia,
- dodawanie danych strukturalnych - moduł Schema.org,
- konfigurowanie adresów URL - moduł Pathauto,
- lista zadań SEO - moduł SEO Checklist,
- edytowanie pliku robots.txt - moduł RobotsTxt,
- tworzenie mapy strony - moduł Simple XML sitemap,
- oznaczanie tzw. okruszków - moduł Easy Breadcrumb,
- dodawanie atrybutu hreflang - moduł Hreflang.
Optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to zadanie bardzo trudne i wymagające czasu. Wiele może ułatwić Drupal oraz tworzone do niego moduły, dzięki którym możliwości CMS-a znacznie się powiększają. Jeżeli któreś z proponowanych przez nas rozwiązań jest dla Ciebie problematyczne, skontaktuj się z nami. Pomożemy zoptymalizować stronę zgodnie z wytycznymi Google.